Praktisch duiden van kaarten

Gestart door Dragonvlaai, november 06, 2005, 11:44:14 AM

Dragonvlaai

Hai hai,

Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om kaarten praktisch uit te leggen...Ik bedoel dan het volgende:

Hoe weet je wanneer een kaart staat voor wat je wenst/wil, of het een JA is of juist een NEE. Bij sommige vragen is het voor ervaren Tarotisten heel duidelijk, maar hoe oefen je dit inzicht? Heeft het te maken met de positie van de kaarten in een legging of zijn sommige kaarten op zich al een hele duidelijke aanwijzing.

Het gaat me niet om de voorspellende waarden, maar meer om de praktische kant van Tarot.

Ben heel benieuwd!

Opti-Mystique

Hi Laura,

Allereerst is mijn ervaring dat voor jezelf leggen bijzonder moeilijk blijft. Zelf leg ik enkel voor mezelf wanneer ik ergens over pieker en merk op zo'n moment, wanneer je te emotioneel bij een onderwerp betrokken bent, dat het risico groot is dat de wens de vader van de gedachte wordt bij het interpreteren. Omdat je niet (meer) objectief bent.

Daarnaast kan een enkele kaart een dergelijke betekenis hebben als jij hierboven beschrijft, vaker nog is het de combinatie van kaarten die met elkaar vallen. De symboliek raakt je op een bepaalde manier. En dat is exact hoe de Tarot werkt; op basis van symboliek. Tarotkaarten communiceren met jou in een taal, die jullie samen ontwikkelen; daarom heeft een kaart niet een vastomlijnde betekenis. Het is volledig gebaseerd op de associaties die jij binnen je eigen referentiekader met een bepaalde symboliek hebt. Het deck schotelt jou dié plaatjes voor, die jij nodig hebt om het in woorden te kunnen vertalen, om het zo aan jezelf of aan een ander uit te kunnen leggen. Hoeveel (kaarten) en welke symboliek jij nodig hebt om een antwoord op je vraag te krijgen is dus persoonsgebonden. Het is belangrijk om naar je ingevingen te luisteren en te beredeneren waaróm een symbool je aandacht vasthoudt en wat het je dus probeert te vertellen.

Hierover heb ik in het Kaartleggingen-forum eens een stukje geschreven; dit vind je hier... Ik hoop dat dit je verder helpt.

Liefs, Dolf

Dragonvlaai

Hai Dolf,

Dank je voor het antwoord. Het is soms lastig om echt alles te willen weten  ::). Nu dus ook met Tarot en sinds de cursus die ik volg, vergeet ik soms in mijn eigen interpretaties te geloven. Je leest inderdaad zoveel betekenissen en dat maakt het juist ingewikkelder dan nodig  ??? Ik raak echt de weg kwijt in wat iedereen te zeggen heeft.
Ach, zo ingewikkeld KAN het nooit bedoeld zijn. Dromen gebruiken ook de symboliek die voor een ieder persoonlijk bekend is...zal lekker zijn als wij met onszelf communiceren op een manier die we niet eens begrijpen. Tarot moet wat mij betreft vooral leuk zijn en inzicht bieden.....
Ik ga dus weer verder vanuit mn gevoel en ga even NIET voor mezelf leggen, want ik kan t niet helder beoordelen. Ik geloof onderhand dat ik met iemand moet trouwen en daar tweehonderd kinderen mee moet krijgen en een dag later is hij de Duivel en moet ik me niet met hem inlaten  ;D

Wat ik je nog wel wilde vragen..... ;): heb jij tijd voor een legging? Ik vraag me namelijk af waarom ik op dit moment mijn leven niet echt "leef"
(onzekerheid, twijfels, onrust) Ik sta behoorlijk stil.....

Ik hoor graag of je er tijd voor hebt!

Groetjes,
Laura

Opti-Mystique

Citaat van: Dragonvlaai op november 07, 2005, 17:09:48 PM
...Wat ik je nog wel wilde vragen..... ;): heb jij tijd voor een legging?...

Hai Laura,

Waarschijnlijk zou ik woensdagavond gelegenheid hebben om een legging voor je uit te werken. Even kijken of ik het red in een halve avond, zo niet dan laat het gelijk een paar dagen langer op zich wachten; want ik heb t/m het weekend al het een en ander in mijn agenda staan.

Mogelijk zet ik de kaarten al eerder online; dan kun je hier vast zelf een idee bij vormen en dit naast mijn interpretatie leggen. Ik ga hiervoor wel een nieuw topic openen in het forum Kaartleggingen, omdat we in het Arcanaforum eigenlijk alleen de individuele kaarten inhoudelijk bespreken. Oww... vooropgesteld dat je je legging op het forum gepubliceerd wilt zien uiteraard ;) Zo niet, dan hoor ik dit graag nog van je...

Lfs, Dolf

Ricca

Een nieuw topic openen is misschien niet nodig, want ik heb Cath al gevraagd om deze hele topic naar het kaartleggingenforum te verplaatsen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Ja natuurlijk mag íe op t Forum. Heel erg bedankt voor je reactie!

Opti-Mystique

DEEL 1[/u][/color]

Consultant / voor: Dragonvlaai
Interpretatie / door: Opti-Mystique
Datum legging: 8 november 2005

Citaat van: Dragonvlaai op november 07, 2005, 17:09:48 PM
...Ik vraag me namelijk af waarom ik op dit moment mijn leven niet echt "leef"
(onzekerheid, twijfels, onrust) Ik sta behoorlijk stil...

Een woord vooraf:
Graag wil ik kort mijn eigen visie op Tarot toelichten: Tarot-leggen is geen middel om een vaststaande toekomst te voorspellen, maar een manier om je bewust te worden van emoties en factoren, die betrekking hebben op een vraagstuk. Op basis van de samenhang van de kaarten, geeft de uitkomst van een legging het meest waarschijnlijke gevolg bij ongewijzigde omstandigheden aan. Iedereen heeft dus de vrije keuze om zelf iets met deze bewustwording te doen of het te laten voor wat het is. Een legging is een momentopname en vanaf dat moment kan men, door zelf te handelen of diens denkwijze aan te passen, het verdere verloop beïnvloeden. Hang jezelf nooit op aan een uitkomst van een legging, maar gebruik het om bij te sturen onderweg naar jouw doelstelling!

De gebruikte legging en betekenis van de posities:

HET KELTISCH KRUIS
[/i][/u]

Special thanx 2:[/b] learntarot.com

Kaart 1 vs. Kaart 2: kern van de vraag, met evt. versterkende invloed
Ridder van Bekers vs. Pentakels VI (omgekeerd)
Kaart 3: De basis, het onbewuste, maar ook het verleden
De Geliefden (omgekeerd)
Kaart 4: Het recente verleden
Bekers X (omgekeerd)
Kaart 5: Het bewuste, maar ook het heden
Koningin van Pentakels (omgekeerd)
Kaart 6: De nabije toekomst
De Zegewagen
Kaart 7: De houding van de consultant t.o.v. de kwestie
Staven X
Kaart 8: Onbeïnvloedbare factoren van buitenaf t.o.v. de kwestie
Bekers V (omgekeerd)
Kaart 9: Relevante hoop of angst, maar geeft tevens de richting of levensles aan
Ridder van Staven
Kaart 10: Verwachte uitkomst
Koning van Zwaarden (omgekeerd)

Kwintessens (totaaltelling* van de kaartnummers): 44 = 4+4 = 8 (Kracht)
* Hofkaarten (Schildknaap, Ridder, Koning en Koningin) tellen als 0 en Azen als 1

1e kaart uit het gesloten deck*: De Gehangene
Laatste kaart uit het gesloten deck*: Pentakels IX
* Deze 2 kaarten zijn factoren die op de achtergrond meespelen en de legging verduidelijken

INTERPRETATIE VAN DEZE LEGGING:
[/i][/u]

Lieve Laura,

Poeheeââ,¬Â¦ waar kan ik beginnen?! Om te beginnen heb ik wat naslagwerk gedaan op het forum en eens door je oudere posts gebladerd. In de eerste plaats om me een beter beeld te kunnen vormen van hoe je je hebt geprofileerd op het forum; ik had hier en daar namelijk wat ehhââ,¬Â¦ gaten zittenââ,¬Â¦ posts die ik gemist had in de periode dat ik wat minder frequent op het web ben geweest. Daarnaast had ik behoefte aan een duidelijker kader, om zo voor jou de legging in een beter perspectief te kunnen plaatsen.

In de tweede plaats viel kaart 2 ââ,¬â€œ Pentakels VI en de kruisende invloed van de kern wederom omgekeerd, net als in de legging voor Silverlady. Ik heb Riccaââ,¬â,,¢s mening over de vrijwaring van een omgekeerde dwarsliggende kaart overwogen en kom voor mezelf tot de conclusie, dat ik me hierbij vooralsnog niet overtuigend kan aansluiten. De essentie van deze beïnvloedende factor is in mijn optiek te nadrukkelijk aanwezig, om aan de nuancerende interpretatie van omkering voorbij te gaan (ââ,¬Å"sorryââ,¬? Ricca: als ik dan toch met omkeringen ga werken, dan vol overgave ;D). Maar zonder gekheid: ik hou Riccaââ,¬â,,¢s mening in mijn achterhoofd, maar zal het zeker in mijn interpretaties noemen, wanneer een omgekeerde, dwarsliggende kaart mij zaken vanuit een ander perspectief belicht laat zien. Zoals in jouw legging het geval isââ,¬Â¦

Laat ik nu dan écht van start gaan: jouw legging opent met iemand anders dan jijzelf, maar onbetwist een voor jou belangrijke persoon. De prins op het witte paard (Ridder van Bekers)ââ,¬Â¦ of iemand die in jouw beleving hoge ogen gooit om kans te maken op die titel. Nadat ik jouw posts heb teruggelezen kan ik vol overtuiging zeggen dat hier ligt; de wellicht beetje foute, maar onweerstaanbare oogcontactmagneet: meneer X. De kruisende factor is Pentakels VI. Jouw rol op deze kaart kan wisselen tussen de weldoener of de bedelaar. Je kunt dus zowél de gever áls de nemer zijn. Het eerste wat me te binnenvalt als ik de kernkaarten tezamen zie, is dat deze meneer jou overkomt. Je kunt hem niet vermijden en hij zal je een bepaalde wijsheid gaan meegeven. Je lering uit de ervaring. Dat dit soort van onvermijdbaar is, baseer ik op het feit dat de zessen, keuzekaart Pentakels VI en hoofd vrije keuzekaart De Geliefden (Grote Arcana nr. VI) allebei omgekeerd liggen. In dit opzicht is in het ene geval meneer X de weldoener en ben jij de behoeftige, die iets aangereikt krijgt. In het licht van de omkering heb ik er niet zoââ,¬â,,¢n goed gevoel bij: want deze kaart staat ook voor wat jij bereid bent om in deze meneer te investeren, als je de kans kreeg. Ik vind de energie van Pentakels VI ongunstig uit balans en zie in plaats van dat je dankbaarheid ontvangt voor het feit dat je deelt wat je kunt missen of teveel hebt, dat je eerder bruut beroofd wordt, door personen die enkel waarde willen verkrijgen door toe-eigening. Dus in het andere geval geef je niet in gezonde mate, maar wordt je leeggezogen. Ik spreek hiermee geen waardeoordeel uit over meneer X. Vooropgesteld dat ik meneer X al helemaal niet ken, is dat ook niet aan mij. Wel wil ik je wijzen op de invloeden waaraan je volgens de Tarot blootgesteld wordt, verder is het aan jou om goed op jezelf te passen. Wat ik overigens wel over meneer X durf te beweren op basis van de kaarten, is dat deze meneer een sterk ego heeft, een grote dosis zelfvertrouwen en mogelijk zijn eigenbelang nooit uit het oog zal verliezen. De blik van de Ridder van Bekers is namelijk strak op De Zegewagen gericht. Deze laatste kaart staat voor het aardse Zelfââ,¬Â¦ het Ego. Meneer X. is dus mogelijk erg op zichzelf gericht.

Dan De Geliefden omgekeerd; deze zegt mij een aantal dingen. In het verleden liggend en relaterend aan Staven X op jouw persoonlijke positie, staat deze kaart in de eerste plaats voor je in de zomer verbroken relatie. Dit heb je nog steeds niet afgesloten en je sjouwt nog een hoop vragen en twijfels mee, die je niet lost kúnt laten. Of welke je onbewust niet los wílt laten: je kiest er onbewust voor om dit met je mee te blijven slepen. Wellicht een stukje boosheid en onbegripââ,¬Â¦ naar jezelf?! In de tweede plaats in dit verband, zegt De Geliefden omgekeerd, dat je op dit moment erg in je hoofd zit en niet of nauwelijks in contact staat met wat je gevoel je ingeeft. Je benadert de gebeurtenissen in je leven erg rationeel, alsof je overal een pasklare en voor acceptabele verklaring voor lijkt te moeten kunnen ophoesten.
Omdat deze kaart nadrukkelijk in het verleden ligt, zegt deze kaart niets over een eventuele relevante toekomst tussen jou en meneer X. Het is een open deur om nu te zeggen, dat er in het verleden geen sprake is geweest van een relatie op dieper niveau tussen jou en meneer X, maar het kán een betekenis van deze kaart zijn die ik je niet wil onthouden. Wellicht heeft zij juist die ontnuchterende werking voor jou; dat je er niet meer van moet maken in je fantasie dan dat het in werkelijkheid is. En het op je pad ââ,¬Å"moetenââ,¬? komen van meneer X heb ik eerder al genoemd.

WORDT VERVOLGDââ,¬Â¦[/u][/color]

Opti-Mystique

2e EN LAATSTE DEEL VOOR DRAGONVLAAI[/u][/color]

Bekers X omgekeerd noem ik altijd een typisch geval van jammer. Het is mijn persoonlijke favoriete kaart en zo omgekeerd geeft hij me een triest gevoel. Ik heb sterk de indruk dat dit gevoel jou momenteel ook niet onbekend is. Zet de 10 maximaal gevulde bekers op hun kop en ze zijn maximaal leeg. Dit wegvloeien of verspillen van brandstof (energie), emoties, gevoelens of vervulling, sluit nauw aan op het leegzuigen, wat ik bij de kern al genoemd heb. In relatie met de omgekeerde Geliefden zegt deze kaart mij dat je je niet vrij voelt en in relatie met de omgekeerde Koningin van Pentakels zegt mij dit, dat je je niet geborgen voelt. De combinatie van deze 3 kaarten zegt mij dat jouw beleving van geluk ligt in de diepere doch vrije relatie, een tastbaar of concreet iets wat je kunt koesteren en waarin je je geborgen kunt voelenââ,¬Â¦

De volgende kaart is op dit moment voor mij het stralende middelpunt van jouw legging: De Zegewagen. Dit zegt mij over jou: je hebt je de laatste tijd zoveel op anderen gerichtââ,¬Â¦ nu eerst JIJ even. Je lijkt op zoek te zijn naar teugels; een mogelijkheid om grip op de zaken te krijgen, maar die zijn er of zie je niet. De Zegewegen in relatie met de omgekeerde Geliefden en een omgekeerde Bekers V (de actie (vijven!) tegenhouden of tegenwerken) wijst erop, dat je niet actief voor jezelf kiest. Je lijkt erg makkelijk voorbij te gaan aan het afsluiten van een belangrijke levensfase, je verbroken relatie, en het verwerken van de hiermee verbonden ervaringen (Geliefden omgekeerd + De Zegewagen). Dit lijkt erg belangrijk te zijn omdat Staven X met De Zegewagen en de omgekeerde Geliefden je duidelijk maakt, dat je teveel op je schouders hebt liggen en dat je geen dingen los kunt laten. Het gevoel dat je lijkt stil te staan heeft met name te maken met het feit, dat er gewoonweg geen plek kán zijn voor nieuwe dingen, zolang je geen ruimte maakt door de put met oude koeien te dempen ;D Dit zal echter wel uit jezelf moeten komen en je drijfveer zal jouw wilskracht om je eigen richting te bepalen moeten zijn.

Om de één of andere reden doet de omgekeerde Bekers V mij op dit moment heel sterk denken aan de passiviteit van Zwaarden IV, hoewel er volgens mij geen relatie is tussen deze 2 kaarten. Ook staat de kaart op deze positie voor de invloeden van buitenaf en hierbij denk ik, dat je van meneer X ook niet al teveel eigen initiatieven in jouw richting hoeft te verwachten.
In mijn beleving staat deze kaart ook voor het gebrek aan nieuwe impulsen in jouw leven. De omkering benadrukt nog sterker de focus op de emotionele ââ,¬Å"verspillingenââ,¬? gericht hebben, en nog sterker het niet opmerken van wat er al voor je in het verschiet ligt. Aan hierin verandering brengen ligt wederom jouw eigen wilskracht en bereidheid ten grondslag, om een fase af te sluiten en een nieuwe binnen te stappen.

Dan ligt op de positie Hoop & Vrees / Levenslessen de Ridder van Staven. Hierin zie ik om te beginnen meneer X in een andere hoedanigheid van jouw beleving. Deze meneer X kan in jouw beleving het vuur aanwakkeren; soms bijna onbeheersbaar doen uitslaan. Ook ben jij van mening dat hij over een stuk energie en creativiteit beschikt, waarmee hij in jouw beleving meer vorm en tastbaarheden aan je leven kan toevoegen. De relatie van deze kaart met de omgekeerde Koningin van Pentakels, die hier heel duidelijk voor jou staat en hoe jij momenteel in je vel zit, onderstreept mijn gevoel nogmaals dat meneer X wellicht toch niet helemaal is, wat jij op dit moment nodig hebt. Ik zie geen gelijkwaardige verhouding tussen de twee personen, waarbij de Ridder de dominantere persoon is ten opzichte van de Koningin en dit voor jou haast enkel kan leiden tot de semi-afhankelijkheid die in Pentakels VI in de kern ligt.

Bij de laatste kaart aangekomen dank ik allereerst Ricca voor haar perfecte timing in het Arcana-forum. Ik denk dat haar interpretatie van de omgekeerde Koning van Zwaarden een goed beeld geeft, van de trendontwikkeling waar je bij ongewijzigde omstandigheden en voortgang op deze voet rekening mee zou moeten houden. Of je bewust van mag worden; dan kun je het bijsturen. Riccaââ,¬â,,¢s interpretatie van de omgekeerde hofkaart ââ,¬Å"in moeilijkheden verkerenââ,¬?, zou ik willen uitleggen als een signaal dat je even aan de rem moet trekken en eerst wat meer lucht voor jezelf gaan creëren, door wat zaken uit het verleden los te gaan laten.
De gevoelsarmoede die zij noemt, blijkt in jouw legging al en óók uit de omgekeerde Bekers X en omgekeerde Koningin van Pentakels.
De onrechtvaardigheid die genoemd is, zie ik terug in de minder prettige sfeer van de omgekeerde Pentakels VI. Dus nogmaals: zorg goed voor jezelf en je welzijn en wees selectief met wie je toelaat.

De kaart Kracht uit de Kwintessens wijst in de eerste plaats op de aantrekking tussen jou en meneer X. En met het oog op de omgekeerde Geliefden is die aantrekking eerder sexueel (fysiek), dan dat er sprake is van diepgaande liefde (wederzijds emotioneel).
Deze kaart symboliseert ook je persoonlijke Kracht: de liefde en geduld die graag aan anderen schenkt, maar die je nog regelmatig vergeet om ook aan jezelf te schenken. De Zegewagen wil zeggen: als een ander het verdient, dan verdien je het zelf helemaal! Vergeet ook jezelf niet!
Ik had in eerste instantie niet de behoefte om het te noemen, maar Riccaââ,¬â,,¢s duiding met betrekking tot het opzij zetten van de behoeften (driften) en een meer liefdevolle houding ten aanzien van alles om je heen (en dus meer liefde en vrede voor jezelf), lijkt toch bijzonder nauw aan te sluiten op de kaart Kracht.

De Gehangene uit het gesloten deck adviseert je ook hier om een time-out te nemen en wat meer afstand te nemen, om je ervaringen vanuit een ander perspectief te bekijken en hier je leringen uit te definiëren. In je vraagstelling geef je aan te willen groeien: je bent dus wel gefocust op het uiteindelijke resultaat, maar lijkt voorbij te gaan aan het doorleven van de ervaringen; dát leidt tot die inhoudelijke en tastbare groei. De scheuten aan het kruis symboliseren de groeipotentie die in jou zit; je groeit zeker nog steeds en bent volop in ontwikkeling, maar in een tempo dat bij je past of dat je zelf verder afremt door je keuzes.

Tot slot Pentakels IX: negens staan voor de afronding waar je eerst doorheen moet, alvorens aan iets nieuws te kunnen beginnen. Verder geeft het aan dat als je goed voor jezelf zorgt (je je tuin goed onderhoudt), dat je de vruchten van het leven zult kunnen plukken, meer zult genieten en meer energie te besteden zult krijgen. Let op het vogeltjeââ,¬Â¦ voor wie hou jij eigenlijk een masker op?!

Een hele boterham weer; dunner kan ik hem niet beleggen! Een goede bekomstââ,¬Â¦ ;) En als er stukken zijn die erg oncomfortabel op de maag liggen of moeilijk verteerbaar zijn, dan hoor ik dat graag van je. My pleasure!

Liefs, Dolf

edit: zoww... en zojuist nog even een kritische grammaticale check op het verhaal losgelaten: zo wil ik 'm nu dan bij je afleveren... 8)

Dragonvlaai

Nou Dolf....Alstublieft, een lap tekst terug!!!!! :P

Ik vind je interpretatie treffend. Heel erg bedankt, want het is in veel opzichten echt een eye-opener. Ik moet m nog wel 10 keer doorlezen, want er zijn wat dingen die niet helemaal "passen" op de situatie.

Mijn feedback:
Het gekke is dat ik niet verwachtte dat Mr. X zou opduikelen ( niet zo gek achteraf want dat gebeurt in het echte leven ook steeds ), m.a.w. dat hij - of wat ik van hem vind - een rol speelt in het gevoel dat ik zo vastzit momenteel. Ik had hem helemaal niet in mijn hoofd toen ik de vraag stelde. Maar ja, eigenlijk probeer ik Mr. X heel krampachtig te zien als iemand die ik "gewoon leuk vind". Ik probeer het ook een beetje weg te stoppen en doe het af als " suf " denk erover na en vervolgens redeneer ik t dood.
( mijn gevoel zit idd op slot, alles wat ik graag wil, redeneer ik letterlijk kapot. Een helderhorende heeft eens tegen mij gezegd dat ik in dit leven vooral moeite heb met moeite doen en dat is heel erg waar. Niet omdat ik niet wil maar omdat ik een chronisch gebrek heb aan zelfvertrouwen. Ik ga heel vaak van het minst gunstige uit, ook in wat mensen van mij denken ).

Wat mij o.a. opviel uit de legging is deze zin:

"Dus in het andere geval geef je niet in gezonde mate, maar wordt je leeggezogen"

Kort voor de legging heb ik mijn ex moeten vertellen dat we elkaar niet meer kunnen zien - na een fiasco tijdens uitgaan. Hij hangt emotioneel sterk aan mij en geeft me daarmee het gevoel dat zijn sociale leven afhangt van het feit of ik hem al dan niet meeneem naar feestjes etc. Omgekeerd vraagt hij nooit of ik mee ga als híj een keer iets met vrienden gaat doen. Hij blijft ondanks zachte aanwijzingen aan mij hangen want hij zou het nog een x willen proberen en ik heel eerlijk gezegd niet . Toch denk ik soms dat ik toe wil geven aan hem en dat ik net zo lief opgeef ( Staven V ?? ). Maar ja, ik zou dan alleen maar de leegte willen opvullen....

Ik kan helemaal niet goed omgaan met het gevoel dat hij mij nodig heeft en in weze heb ik medelijden met hem en blijf maar lief en aardig...Die pentakels zes komt voor mijn gevoel sterker daarmee overeen dan met Mr. X. Met die meneer ( grappig hoe jij dat zo zegt - heb t gevoel dat hij heel oud is zo haha ) is er niet echt sprake van geven en nemen, want ik ken hem niet  :-\

Het gevoel wat ik bij mr. X heb is "als ik het wil, moet ik er zelf voor zorgen en mijn arrogante houding laten varen". In dat opzicht ben ik er heel bewust van dat ik geen initiatief van hem moet verwachten. Ik ben zelf tamelijk passief, gedraag me uit de hoogte en laat NIET merken dat ik m wel zou willen leren kennen. Hij heeft in het verleden wel eens toenadering gezocht, maar omdat ik zo met mijn houding bezig was, zag ik dat niet - anderen wel en ik...ik redeneerde dat dood.
Moeilijk toe te geven maar ik vind eigenlijk dat Een Man mij moet versieren. Ouderwets hé! Leermoment???????? :-\

Mijn GROOTSTE struggle - en die speelt al sinds lang voordat ik Mr. X ooit in zijn onweerstaanbare ogen keek ;D - is dat ik totaal niet weet welke richting ik op wil qua werk enzo. Heb het gevoel dat ik vervulling MOET vinden en forceer van alles. Ik heb veel interesses en kan mijn draai niet vinden op mijn werk omdat ik ook dan alleen maar zit te piekeren. Ik zit nu echt in een shitty-ass periode (sorry voor mijn taalgebruik)
en heb voor mezelf een periode van rust ingelast. Gelukkig was dit een voorstel van mijn werk, maar ik heb nu even tijd om alles op een rijtje te zetten ( vandaar jouw link met Zwaarden IV, vermoed ik ).

Al met al is het voor mij zaak dat ik bij mezelf terechtkom en niet alles buiten mijzelf zoek. Mr. X kan die leegte niet vullen I know, maar ik heb nooit het idee gehad dat hij op een voetstuk stond gelukkig. Die aantrekkingskracht kan ik simpelweg niet verklaren en ik vind de afleiding wel fijn. Puur seksueel is het ook niet...Ik vind m natuurlijk heel aantrekkelijk maar ik wil hem niet "hebben" zeg maar. Met met mijn ex wilde ik een tijd lang heel graag verder. Was ook toe aan verdieping in een relatie en wilde samenwonen enzo. Hij wilde dat niet echt want we hadden heel veel kleine en grote conflicten. Ik uiteindelijk ook niet meer want ik zag steeds beter dat ik dat wilde in het algemeen en het op hem projecteerde. Hij was ook niet het type dat graag kinderen wil op den duur en ik waarschijnlijk wel als dat me gegund is. Dat stond me tegen.

Op een dag werd ik wakker en op het randje van mijn droom zei mijn overleden oma ( waarmee ik een heel sterke band heb ): Blijf bij hem. Vanaf dat moment wilde ik het niet meer. Toen dook Mr. X weer op...

Dat is mijn story. Ik vond het vooral fijn om het van me af te schrijven. Ik weet niet of jij er wat aan hebt Dolf, maar ik wilde het wel even noemen allemaal....misschien zie je dingen nu anders of versterkt. Misschien ook niet.....Ik heb ook altijd het gevoel dat je hoort wat je moet horen.

Ik ga je duiding nog even doornemen. Dat van Ricca en vrijwaren van omgekeerde kruisende kaarten ??? Ik heb geen flauw idee waar dat over gaat.....

Tenx Dolf, echt goed

Dragonvlaai

Uit Ricca's tekst voor Zwaarden Koning:
  • Op een diep niveau: het mislukken van het volwassen worden.
Tja....komt me ook wel bekend voor. Die hele kaart slaat by the way behoorlijk op hoe ik me nu gedraag....

Uit jouw tekst, Dolf:
Wat ik overigens wel over meneer X durf te beweren op basis van de kaarten, is dat deze meneer een sterk ego heeft, een grote dosis zelfvertrouwen en mogelijk zijn eigenbelang nooit uit het oog zal verliezen

Wat in mij opkwam inzake jouw interpretatie - te meer omdat ik X óók gewoon niet ken - is het volgende en dit speelt pas sinds kort: een "goeie" vriendin - beetje groot, nogal dominant type vrouw, heeft ook een zwak voor hem. Dat probeert ze voor mij geborgen te houden, maar ze heeft een houding die mij niet bevalt. Beetje "ik eerst" gedrag. En profiteren van mijn onzekerheid zeg maar. Zij heeft ogenschijnlijk meer zelfvertrouwen dan ik en heeft nogal kapsones t.o.v. mannen. Gaat ervan uit dat de aandacht per definitie op haar gericht is en zou - als ze de kans krijgt - met Mr. X aan de haal gaan. Echt iemand die haar eigenbelang voor laat gaan. Niet alleen met mannen....
Omdat ik X niet ken, voelt het ook niet goed om zijn karakter via Tarot uit te dokteren. Ben er wat dat betreft wel uit dat ik hem maar eens moet leren kennen om te beoordelen wat t nou allemaal is....Hij heeft wel een air, maar ik vind hem eerder verlegen dan vol zelfvertrouwen. Moeilijk dus...Wat die vriendin betreft...die vriendschap lijkt ineens heel anders en dat zit me dwars...ik heb al vaker de gedachten gehad dat ik een beetje voor haar moet oppassen.

Jouw legging zet me echt aan het VOELEN haha.

Opti-Mystique

Lieve Laura,

Hartelijk dank voor je uitgebreide feedback.
Fijn dat de moeite zo gewaardeerd is en wat je nu nog hebt verteld is voor mij ook heel leerzaam.

In reactie op je opmerking: "...misschien zie je dingen nu anders of versterkt..." Nee: ik denk dat de charme van deze legging is, dat ik jou een voorzetje geef op basis van mijn ingevingen bij de kaarten en dat jij deze in het juiste perspectief van je leven zet. De legging gaat om en over jou en wie kan dit beter aanvoelen en beoordelen, dan jij zélf?!

Ik ben vorig jaar begonnen met deze leggingen op het forum en tot op de dag van vandaag blijf ik het verbluffend vinden, wat je zonder voorkennis over iemands omstandigheden kan zeggen... met kaarten die ik namens die persoon heb getrokken... en waarop dan een bevestigend antwoord van diegene terugkomt. Hoe meer ik vertrouwd raak met de Tarot en met interactieve en/of persoonlijke leggingen, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat een legging het beste tot z'n recht komt in dialoog met de consultant: door samen door een legging heen te werken kom je tot de beste resultaten.
Ik ga steeds meer waarde hechten aan tussentijdse feedback om een goede legging voor mensen te kunnen doen, omdat de manier van leggen zoals ik hier op het forum doe voornamelijk erg eenzijdig is. Ik bewandel de hoofdweg, maar kan tussentijds niet kiezen om óók de secundaire wegen te verkennen, omdat er niemand is die me tijdens de interpretatie bijstuurt of even meeneemt op een ander spoor... los van mijn ingevingen.

Uiteraard blijft ook deze manier erg leerzaam en amusant, maar ik zie het verschil tussen de eenzijdige forumlegging en een online legging via bijvoorbeeld MSN of een persoonlijke legging wel steeds groter worden.

Ik kan de dingen die jij nu aanvult ook zeker plaatsen binnen deze legging; een Keltisch Kruis heeft écht onbeschrijflijk veel diepgang op meerdere niveau's en de individuele kaarten kunnen op elk niveau een ander stuk waarheid belichten...
Ik ben in ieder geval blij dat mijn interpretatie voor jou van toegevoegde waarde is, dat er op een aantal vlakken eye-openers instaan en dat je getriggerd bent om die dingen die ik gezegd hebt, wellicht anders te benoemen. Dit proces van weer bewust aan het denken gezet worden en meer gaan aanvoelen, is zoals de Tarot bedoeld is... en de rest doe je zelf.

Nogmaals dank voor je feedback en het ga je goed!

Liefs, Dolf

Dragonvlaai

Inderdaad, leggingen zijn heel moeilijk als je geen directe feedback krijgt. Ik stuur zelf wel eens de kaarten over de mail naar iemand ( die ik natuurlijk getrokken heb ) en dan vraag ik een aantal dingen over wat zij in de kaarten zien, de antwoorden sturen ze dan terug en vervolgens geef ik mijn eigen interpretatie en vertel ik ook welke positie de kaarten afzonderlijk innemen ( daar zijn mensen vaak door verrast i.c.m. met wat ze zelf uit die kaart halen ). Als ik bijv. zie welke aspecten in een kaart voor iemand belangrijk zijn weet ik welk aspect ik weer van de kaart wel/ niet moet benadrukken. Heb daar al veel leuke reacties op gehad en men wordt gelijk gestimuleerd zelf dieper te kijken. Misschien een vreemde manier maar het is wel leuk!

Wat jij met mijn legging hebt gedaan vind ik heel knap want je kent me helemaal niet persoonlijk en je hebt de kaarten toch zo uitgelegd dat ik ze eigenlijk stuk voor stuk wel ergens kan plaatsen...Al met al leek het even alsof je mij wel kent :) En dat is heel goed want ik lees op zo'n moment echt over MIJ en kan er niet omheen wat er staat.

liefs
Laura

Ricca

Lieve Laura,

Graag wil ik even een beknopte second opinion geven, omdat je aangaf dat het je ook om de praktische kant van het kaartleggen gaat.

Als ik deze kaarten gelegd had (dat héb ik dus niet :P), zou ik mr. X erbuiten gelaten hebben. Sowieso betrek ik kaart 1, de centrumkaart, als het even kan op de vraagsteller/-stelster zelf - zeker als het ook nog eens een hofkaart is. En dan zou ik Bekers Ridder gezien hebben als jouw eigen houding op dit moment. Bij de ridders gaat het om actie, activiteiten in de buitenwereld, uitdagingen (element vuur), maar bekers (element water) staan juist voor passiviteit. Deze tegengestelden zijn voor jou op dit moment moeilijk te verzoenen. Enerzijds trekt het avontuurlijke je aan, zou je wat meer willen ondernemen en je misschien wel in een hartstochtelijke relatie willen storten, maar anderzijds ben je op je rust gesteld en negeer je je verlangens naar avontuur omdat je door de binnenwereld in beslag wordt genomen. Ik denk dat je je op dit moment niet wilt binden omdat je in een periode van bespiegeling zit. Dat hoeft geen stilstand te zijn, maar mogelijk ervaar je het als stilstand omdat je de verleidingen in de buitenwereld wél voelt lokken...

Laat het allemaal niet te zwaar op je drukken (Staven 10). Neem rustig de tijd, want je vorige relatie (Bekers 10 omgekeerd, de Geliefden omgekeerd én Bekers 5 omgekeerd) speelt op dit moment nog een belemmerende rol.

Omdat kaart 1 de centrale referentiekaart in het Keltisch Kruis is, kun je alle andere kaarten in het licht van deze kaart zien. Pentakels 6 (rechtop*) bevestigt en versterkt het dilemma dat al in kaart 1 besloten ligt. Wil je geven (ridder) of ontvangen (beker)? Gaat je energie naar buiten of naar binnen? Staven Ridder, de actieve ridder, ligt op hoop en vrees en toont nogmaals de ambivalentie t.o.v. activiteiten, maar nu wordt die ambivalentie naar voren gebracht door de positie van de kaart (hoop én vrees).

Voor het overige sluit ik me helemaal bij de lezing van Dolf aan, met dit verschil dat ik bij het KK niet werk met de kwintessens of met de kaarten uit het gesloten deck omdat een legging met 10 kaarten in mijn ogen niet anders dan al compleet kan zijn (de compleetheid van het getal 10). Ook vind ik het onbevredigend dat de hofkaarten - die geen getal hebben - niet meetellen bij de berekening van de kaart die de essentie van de legging zou moeten weergeven. Maar dit is natuurlijk gewoon een persoonlijke zienswijze.

P.S. * Met 'vrijwaring van een omgekeerde dwarsliggende kaart' verwijst Dolf naar wat ik in een ander topic had geschreven, namelijk dat kaart 2 van het KK altijd rechtop geïnterpreteerd mag worden, ook al is hij omgekeerd tevoorschijn gekomen. In feite ligt hij dwars... en daarmee is hij m.i. gevrijwaard van omgekeerde betekenissen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Lieve Ricca,

Dank je voor jouw inbreng. Ik kan me er goed in vinden. Ik vind 10 kaarten ook meer dan genoeg, maar ik snap dat Dolf ze gebruikt, want ze verduidelijken het e.e.a. voor mij in dit geval wel.
Wat een werk ook, vind het echt te gek dat jullie er zoveel aandacht aan besteden.

Enneh...moeten jullie eens raden wat ik gedaan heb... ;D
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben op mr. X afgestapt - met daverend succes. "De kroon op mijn briljante carrière" noem ik het. Ik weet niet wat het is, maar het voelt echt heel apart. Meer zeg ik er niet over  :P Ik wilde het jullie alleen niet onthouden.

Ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in een wat avntuurlijker houding haha. Ik ben een groot voorstander van eigen initiatief en het lijkt erop dat ik beter in staat ben het stuur om te gooien dan ik dacht. ACTIE!!!!!!!!

Liefs
Laura

Opti-Mystique

Lieve Ricca,

Ook mijn dank voor je second opinion. Erg leerzaam om door jouw ogen naar dezelfde legging te kunnen kijken. En ik vind het interessant om te weten hoe jij denkt over de manieren waarop Tarotkaarten gelegd kunnen worden. Het was ooit de opzet om met meerdere kaartleggers naar de leggingen op het forum te kijken, maar in de praktijk zijn we al blij als we gehoor kunnen geven aan de individuele verzoeken... ;D ;)

Met betrekking tot bovenstaande: ik vind het meenemen van de buitenste 2 kaarten van het gesloten deck enkel interessant, om te zien binnen welke energieën de legging zich beweegt. Ja, ik ben het eens met de volledigheid van het getal 10 en dat een Keltisch Kruis daarom niet anders dan al volledig kan zijn. In die zin gebruik ik de buitenste kaarten ook eigenlijk alleen om een interpretatie beter kunnen plaatsen... een hulpmiddel waar ik op dit moment nog dankbaar gebruik van kan maken.
Net als dat ik de energie van de Kwintessens ook als hulpmiddel erg prettig vind. Ik heb het niet meetellen van de Hofkaarten tot nu toe altijd ter kennisgeving aangenomen en ik moet bekennen me nog geen seconde afgevraagd te hebben, hoe logisch dit is. Maar om dezelfde reden ervaar ik daarom hier ook geen onbevredigend gevoel bij. Het feit dat deze kaart erg vaak óók al in de legging ligt, zie ik dan als een extra bevestiging...

Ik weet van andere mensen dat zij tijdens de interpretatie weer andere hulpmiddelen toepassen: bijvoorbeeld door bij vragen van de consultant die niet direct uit de legging te halen zijn, door het gesloten deck te "bladeren" of door extra kaarten bij een positie te leggen, die je helpen om die kaart beter te begrijpen. Waar ik wil zeggen is, dat iedere kaartlegger een eigen samenwerking opbouwt met zijn of haar deck. De consultant een uiteindelijke interpretatie mee kunnen geven is het doel en de (hulp)methodieken waarmee deze tot stand komt zijn de middelen...

Interessant ook dat Hofkaarten in de kern voor jou een reden zijn om deze eerder op de consultant te betrekken. Bij het interpreteren van deze legging is dat weer geen seconde bij me opgekomen. Na Laura's laatste post, dat Mr X. nu met een grote stap dichterbij haar komt, is dan weer een bevestiging voor mij dat de Ridder van Bekers ook voor hem staat... :P ;D
Ik vind het echter fantastisch om te zien, dat jij er zo weer wat verschillende niveau's aan toe weet te voegen, nadat ik er zelf binnen het Kruis al een aantal had ontdekt. Magisch... :)

Liefs, Dolf