de driekaarten leggeing

Gestart door Sandance, oktober 26, 2005, 19:35:46 PM

Sandance

Hoi,

met een foto van mijn vriendin erbij heb ik de driekaart legging gedaan.
Mijn vraag was: Hoe zal het haar verder gaan met haar relatie...

Ze is nu even van die man weg, maar haar liefde is blind en ze twijfelt om bij hem terug te keren. Ze vroeg me eens in haar kaarten te kijken...

Ik trok Bekers 7 (in het midden)
         staven (aas links) en
         Bekers zes (rechts)

Op deze site heb ik enkel uitleg gevonden over bekers 7 wat zou neerkomen op fantasie en illusie, dromen en verbeelding. Opletten niet te zweven en verstrikt te raken in illusies. Je door schijn het hoofd op hol laten brengen, verblinding, bedrieglijke schijn. Luchtkastelen..

Maar nu vraag ik me af hoe ik alle3 deze kaarten met elkaar moet assosciëren.

Zou iemand mij willen helpen aub.

Groetjes,

Sandance

Opti-Mystique

Hoofdenergieën uit de Grote Arcana:
[/b]
Kaart 1 ââ,¬â€œ [/b]De Magiër Kaart 7 ââ,¬â€œ De Zegewagen Kaart 6 ââ,¬â€œ De Geliefden

De 3 kaarten legging:
[/b]
Kaart 1 ââ,¬â€œ [/b]Het verleden Kaart 2 ââ,¬â€œ Het heden Kaart 3 ââ,¬â€œ De toekomst

Kwintessens (totaaltelling van de kaartnummers): 1 + 7 + 6 = 14 (Matiging), maar ook 1 + 4 = 5 (De Hogepriester)
* Hofkaarten tellen als 0 en Azen als 1

Lieve Sandance,

In reactie op je legging wil ik je hierbij graag mijn visie geven:

EDIT: Achteraf gezien lijkt deze legging met uitsluitend kaarten uit de Kleine Arcana, die meer gericht zijn op het leven van alledag, toch heel sterk te linken naar hun hoofdenergieën uit de Grote Arcana, welke de evolutie van de ziel beschrijft. Vandaar dat ik voor het eerst ook deze hoofdenergieën erbij laat zien en in de interpretatie de linken uitleg.

De Aas van Staven staat voor je vriendin voor een reeds in het verleden ingezet nieuw begin qua vormgeving. Staven hebben een scheppend karakter en de Aas (1) staat voor een nieuw begin. Op de achtergrond van deze kaart is een kasteel te zien en deze staat symbool voor zichzelf of de afkomst van je vriendin, tot wat ze tot vandaag de dag geworden is. Deze kaart interpreteer ik als de ontwikkeling van haar persoon en het vormgeven van haar levensdoelen. En een (liefdes)relatie lijkt voor haar daarbij een belangrijk onderdeel van haar leven te zijn. Een relatie is dus onlosmakelijk verbonden met haar beeld van de toekomst of vooruitzichten in haar leven.
EDIT: Boven de Azen (énen) uit de Kleine Arcana staat de 1 uit de Grote Arcana ââ,¬â€œDe Magiër-. Deze kaart staat hoofdzakelijk voor het ââ,¬Å"Ik-ben bewustzijnââ,¬?, dus het besef krijgen wie men werkelijk is, en hoe men zijn of haar eigen blauwdruk kan ontplooien, die we mee hebben gekregen bij onze geboorte. Dat kunnen karaktereigenschappen zijn, maar ook talenten die, ten volle ingezet, ons helpen bij het bereiken/uitoefenen van ons levensdoel. In deze legging staat de persoonlijke ontwikkeling van je vriendin absoluut zeer centraal! De Magiër staat voor zuiverhuid en heldere communicatie, zeker ook met het bovenbewuste middels de intuïtie. In de kaarten De Geliefden en Matiging wordt ook al sterk verwezen naar de intuïtie en het innerlijk weten; daarom doet bij mij op dit punt het vermoeden sterk rijzen, dat jouw vriendin iemand is die sterk door haar gevoel gedreven wordt. Misschien zonder dat ze het zelf beseft/herkent of bereid is naar haar ingevingen te luisterenââ,¬Â¦

In Bekers VII zie ik, naast alle betekenissen die jij al opsomde, hoofdzakelijk terug dat het voor je vriendin van groot belang is, te gaan bepalen wá ze precies wil. Ze zal dus voor zichzelf moeten bepalen en onder woorden moeten brengen wát de toegevoegde waarde van een relatie op haar leven zou moeten zijn. Een relatie behoort als het goed is een aanvulling op het bestaande pakket (de persoon / je vriendin, als beschreven bij Staven Aas) te zijn, en geen invulling van haar leven. Ze kan wellicht alles willen, maar het is ook zaak hierbij realistisch te zijn: perfect bestaat niet! Boven de zevens van de Kleine Arcana staat kaart VII van de Grote Arcana -de Zegewagen- en deze is ook kenmerkend voor de eigen persoon en de ontwikkeling hiervan. Het advies voor je vriendin is dus om bij zichzelf te rade te gaan, wáár ze haar energie in investeert en wat ze hiermee wil bereiken.

In Bekers VI komt de afweging en de keuze terug. Boven de zessen van de Kleine Arcana staat kaart VI van de Grote Arcana ââ,¬â€œde Geliefden- en deze staat hoofdzakelijk voor keuzes maken gebaseerd op het ware gevoel of de intuïtie. Men weet innerlijk exact wat goed voor zichzelf is, maar dit gegeven sluit niet altijd aan met het pad dat we voor onszelf uitgestippeld hebben. Het vergt moed om werkelijk ons hart te volgen, ook als dat ons op een onzeker of nog onduidelijk pad brengt. Bekers VI en VII zijn, naast de beker van de Schildknaap, de weinige bekers die met iets gevuld zijn. Dit symboliseert een ââ,¬Å"fysiekeââ,¬? belichaming van het gevoel. Dit concreet of ââ,¬Å"tastbaarââ,¬? maken dus. Ik zie hierin sterk de meerwaarde die een emotionele relatie met iemand op je leven kan hebben. Hiermee kom ik nogmaals terug op het advies voor je vriendin, om voor zichzelf helder te krijgen wat de relatie met deze meneer voor meerwaarde op haar leven vertegenwoordigt. En het signaal om een keuze te maken in het verlengde van wat haar hart haar werkelijk ingeeft. EDIT: Zuiverheid is hierbij een belangrijk gegeven, wat we ook al zagen bij De Magiër. Bekers VI heeft verder een sterke verwijzing naar familie(banden) en verwijst weer naar haar afkomst, net als bij Staven Aas. Mijn gevoel bij dit kruisverband is dat deze relatie wellicht aansluit of volledig indruist tegen haar normen en waarden, welke ze door haar vorming mee heeft gekregen. Dit zal ongetwijfeld bijdragen aan haar gevoel bij deze relatie en de keuze die ze hieromtrent zal gaan makenââ,¬Â¦

De totaaltelling van deze legging komt uit op 14 en komt overeen met kaart XIV uit de Grote Arcana ââ,¬â€œ Matiging. Deze kaart symboliseert het herstellen van evenwicht. Verstand en gevoel met elkaar (terug) in balans brengen. Deze kaart is tevens het symbool van de persoonlijke Gids en hiermee wordt opnieuw verwezen naar het luisteren naar de innerlijke stem en zodoende tot het beste voor zichzelf komen. Tot slot vertegenwoordigt deze kaart levenslessen en het kan maar goed zijn dat jouw vriendin, op milde(re) wijze of zelfs ââ,¬Å"the hard wayââ,¬? en les op haar bord krijgt, waardoor ze zich met deze ervaring als persoon weer verder zal ontwikkelen. Pas als men geconfronteerd wordt met iets, ontstaat de noodzaak om er iets mee te doen.
Nogmaals vereenvoudigd is 14 -> 1 + 4 = 5 en deze komt overeen met kaart V uit de Grote Arcana ââ,¬â€œde Hogepriester- en deze kaart staat o.a. symbool voor kennis uit levenslessen en vertrouwen hebben. Vijven staan verder voor actie. Actie leidt tot reactie en door deze dynamische ontwikkeling in het leven van je vriendin, kan ze tot bepaalde inzichten en wijsheid komen.

Dat is wat ik er zo uit zou halenââ,¬Â¦

Liefs, Dolf

Sandance

Hoi Dolf,

Bedankt voor jouw snelle reaktie.
;)
Is wel een hele hap hé..

Zal ik nog eens op mijn gemak moeten doornemen...

Ik laat nog iets horen.

Liefs,

Sandance

Opti-Mystique

Citaat van: Sandance op oktober 27, 2005, 09:01:43 AM
... Is wel een hele hap hé...

Hi Sandance,

En er is meer: er schoot me nog een aanvulling te binnen vannacht, deze heb ik alsnog verwerkt in de interpretatie. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag!

Liefs, Dolf

Ricca

Hi Dolf,

Ooit schreef je dat je niet met omgekeerde kaarten werkte omdat uit de legging zelf wel zou blijken hoe een kaart geïnterpreteerd diende te worden (of woorden van die strekking). Nu vraag ik me af of je bij deze driekaartenlegging de mogelijkheid van 'omgekeerde' betekenissen hebt overwogen. Toen ik de kaarten voor mijzelf opnieuw legde, bleek het Staven Aas omgekeerd te liggen. Naar mijn idee wijst deze kaart hier dus op moeilijkheden in het verleden (de reden voor het tijdelijk uit elkaar gaan): het vuur was gedoofd, de maat was vol, de koek was op. Maar er zit ook een element bij van je niet neer kunnen leggen bij de loop der gebeurtenissen (de stroom onder op de kaart) en vandaar in het heden toch weer de vraag of er nog mogelijkheden voor deze relatie zijn (de keuze van B7). En blijkens B6 zijn die mogelijkheden er wel. Mijn lezing in een notendop...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Haai Ricca,

Dat klopt; dat heb ik zo gezegd. Ik merk ook dat omgekeerde kaarten steeds meer en vaker op mijn pad komen of dat ik gevraagd word een legging te interpreteren voor mensen, die zelf wél met omkeringen werken (dan moét ik wel ;D). Wellicht is het tijd dus, om het deck volledig de vrije hand te geven om tot mij te spreken... ook middels omkeringen.

Bij deze legging is het echter geen seconde in me opgekomen om de kaarten opnieuw te schudden en uit te spreiden. Ook vanwege de linken naar de Grote Arcana, die ik niet uit mijn hoofd kreeg. Evenwel kan ik me prima in jouw uitleg vinden en staat het mijn uitleg niet in de weg. Jouw uitleg is ook meer een direct antwoord op de vraag, terwijl mijn verhaal zich meer toelegt op de onderstroom.

In het kort zie ook ik dat de deur voor deze relatie om voortgezet te worden nog op een kier staat, maar wel met de kanttekening cq. het advies voor Sandance' vriendin, om voor zichzelf duidelijk te krijgen welke toegevoegde waarde zij van een relatie verlangt, om zichzelf als persoon verder te kunnen ontplooien. En om zichzelf de kritische vraag te stellen of deze relatie hieraan (kan) voldoet(-n)... En het antwoord zal ze, als ze heel eerlijk naar zichzelf is, innerlijk al weten.

Ik ben benieuwd naar de feedback die op de interpretaties komt, dan is het beter in perspectief te plaatsen.

Liefs, Dolf

Sandance

Bedankt voor jullie reakties,

Ik hoop maar niet dat ze naar deze relatie terug keert...Hij is een echte militair...(werd zo opgevoed)
Zij had al een kind, en hij ziet dat kind als een indringer...HIj is ziekelijk jaloers...

Mijn vriendin is veel te lief en heeft al een paar keer overwogen bij hem terug te keren...Liefde is blind zeggen ze vaak hé.

Zij gelooft zijn praatjes...dat hij zal beteren...

Even in het kort de situatie.

Liefs,

Sandance

Sandance

Hoi Dolf, wat bedoel je met kanttekening cq?

Groetjes,

Sandance

Opti-Mystique

Citaat van: Sandance op oktober 30, 2005, 06:12:38 AM
...Hoi Dolf, wat bedoel je met kanttekening cq?...

Morning Dance,

;D dat is mijn eigen stijl om 2 dingen in 1 zin te zeggen: dat betekent zoveel als dat de kanttekening bij een mogelijk voortzetten van de relatie is, het advies om eerst goed na te denken over de toegevoegde waarde van deze relatie.

En in reactie op jouw laatste post: Bekers VI staat voor de familie -> in dat opzicht doet ze er verstandig aan het welzijn van haar en haar kind te kiezen, met betrekking tot het voortzetten van deze relatie.

Liefs, Dolf