Keltische kruis: m'n maandlegging

Gestart door janice, september 10, 2005, 15:09:11 PM

janice

Ik heb een legging over de maand september gelegt, word geloof ik een roerige maand denk ik:

1=thema: Zwaarden 9
2=doorkruist thema: Staven 8 omgekeerd
3=bewust nivo: Staven 7
4=onbewuste nivo: De kracht
5=recente verleden: Staven 10
6=nabije toekomst: Pentakels 9 omgekeerd
7=m'n houding: Ridder van Staven
8=invoed van anderen: Pentakels 10
9=angst/hoop/verwachting/vrees: De Dood
10=toekomst lange termijn: De Toren
Intuitie is verstand dat haast heeft

snowdrop

Dat ziet er inderdaad nogal heftig uit, Janice, maar er zijn ook lichtpuntjes lijkt me. Kracht, Staven Ridder en Pentakels 10 lijken me niet verkeerd. Dood en Toren zijn ook niet uitsluitend negatief te beschouwen (heb ze zelf nogal vaak getrokken  ;D).

rosie989

hoi,

Nou dat is inderdaad een legging waarvan je zo kijkt :o maar als je een eind interpetatie maakt zie je ook net wat snowdrop zegt de kracht,pentakels 10 en staven ridder, maar ook de toren want die wijst vaak op een ontwaken van iets of een flits van inzicht en ik denk dat de toren in deze legging daar betrekking op heeft,

Ben je van plan om op reis te gaan? ( staven 10) dan zal je ontwaken of een flits van inzicht krijgen denk ik dat de kaart je wil vertellen,

Liefs rosie

janice

een reis maken ? nee eerder een nieuwe fase ingaan hoop ik
als het tot resultaat heeft dat ik ergens snel stage kan lopen, dan vind ik het nieteens zo erg, mits het positieve flitsen zijn natuurlijk  :-\

Ricca

Lieve Janice,

De maand is al voorbij, dus nu weet je - als het goed is - wat de kaarten in deze legging betekenden. :)

Toch nog even (op verzoek) het volgende. Een maandlegging beperkt zich tot één maand. Alleen al daarom hebben de kaarten van de Grote Arcana waarschijnlijk minder diepgang dan in een (qua tijd) meer open legging. Ik neem aan dat het met de Toren nog wel meegevallen is? Met Kracht als basiskaart mag je de Toren sowieso zo gunstig mogelijk interpreteren.

Ik zie een verandering (St 8 ) van domweg 'ploeteren' met weinig vooruitzicht (St 10) naar meer doelgerichtheid en zekerheid (Pent 9). Ook vastberadenheid (St 7) en gedrevenheid (St Ridder). Verder een drukke tijd (veel Staven). Weinig ruimte voor gevoelens (de Bekers ontbreken). Wel steun van je omgeving (Pent 10).

De Dood ligt op Hoop en Vrees. Soms geeft een kaart op Hoop en Vrees alleen een hoop of alleen een vrees aan, maar met kaarten die met verandering te maken hebben, zoals de Dood, gaan hoop en vrees vaak samen. Je kunt enerzijds hopen op een bepaalde verandering of een bepaald succes, maar er tevens bang voor zijn (ook Zw 9). De dualiteit van hoop en vrees... Toch wat ambivalente gevoelens bij de veranderingen in je leven.

En de Toren: misschien zijn er dingen in een stroomversnelling gekomen. Misschien is er een bepaald patroon doorbroken. Misschien hebben uiterlijke omstandigheden je losgewrikt uit een bepaalde routine. Of is er met één klap een einde gekomen aan een rustige periode. Ik zie de Toren niet als een ramp.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

Bedankt!!

Ik wist niet dat de kaarten uit de grote arcana niet echt in een maandlegging hoorden.

Citaat van: Ricca op oktober 04, 2005, 15:41:24 PM
En de Toren: misschien zijn er dingen in een stroomversnelling gekomen. Misschien is er een bepaald patroon doorbroken. Misschien hebben uiterlijke omstandigheden je losgewrikt uit een bepaalde routine. Of is er met één klap een einde gekomen aan een rustige periode. Ik zie de Toren niet als een ramp.

Das zekers waar!  ;)
De toren valt idd toch wel mee.

Ricca

Citaat van: janice op oktober 05, 2005, 10:01:26 AMIk wist niet dat de kaarten uit de grote arcana niet echt in een maandlegging hoorden.

Het is geen kwestie van dat ze niet thuishoren in een maandlegging. Ze duiken er tóch wel in op. Maar door de geldigheidsduur van de legging te beperken tot één maand, kunnen de Grote Kaarten (vooral de toekomstkaarten) ook in hun werking beperkt zijn. Ze hebben nu eenmaal soms méér tijd nodig... en die is niet beschikbaar in de legging. Dat is op zich niet iets verkeerds, maar wel moet je er bij de interpretatie rekening mee houden. De interpretatie eenvoudig houden. En dan kan de Dood bijvoorbeeld gewoon op een nieuwe baan o.i.d. betrekking hebben, terwijl de Dood éigenlijk voor veranderingen staat die juist uitstijgen bóven het niveau van een nieuwe baan e.d., voor veel ingrijpender innerlijke veranderingen.

Het ligt weer anders als een Grote Kaart in opeenvolgende maandleggingen terugkeert. Met iedere terugkeer wordt de betekenis verdiept. Oók van de kaart in de voorafgaande legging, maar dat kon je toen nog niet weten... omdat je maar naar één maand keek...

De betekenis van een kaart in een legging hangt af van:
- de symboliek van de kaart
- de gestelde vraag
- de positie in het legpatroon
- een eventuele tijdslimiet die in de vraag of in het legpatroon zit
- de wisselwerking met de omringende kaarten
- je ingevingen bij de kaart (die het bovenstaande ook weer op losse schroeven kunnen zetten :P).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love