Geknakte bloemen & fake sterren

Gestart door janice, augustus 31, 2005, 08:14:45 AM

janice

Ik droomde dat ik in mââ,¬â,,¢n eigen slaapkamer in bed lag en dat mââ,¬â,,¢n vader naast me kwam liggen. Vervolgens stond hij voor mââ,¬â,,¢n kledingkast. Ik hadhet namelijk verteld dat het scheef stond ââ,¬â€œin het echt staat hij ook scheef- en ik vroeg aan hem of hij het kon maken. Hij ging ervoor staan en probeerde het te kantelen maar ipv dat het rechterop ging staan ontstond er een gat aan de achterkant van mââ,¬â,,¢n kledingkast. Ik zei tegen hem dat ik graag een nieuwe kast wilde net zoââ,¬â,,¢n model en kleur als mââ,¬â,,¢n andere boekenkast in mââ,¬â,,¢n slaapkamer, gekocht van kwantum. Maar daar reageerde hij niet op.

Ik stond voor een bak bloemen, afrikaantjes, ze waren nog niet uitgebloeid, het zouden oranje, gelig rode bloemen worden, ze zaten nog wel in de knop. Ik wilde ze water geven maar ik gaf de bloemen veelste veel water, ze verzopen erin. Wel zag ik tussen de bloemen een rode roos, deze was heel duidelijk aanwezig, de roos wilde ik net aan mââ,¬â,,¢n vader laten zien maar de roos werd blauw door al dat water, en later weer rood. (Denk aan suede stof verandering qua kleur) Maar terwijl ik al het water eruit wilde gieten zag ik dat ik alle bloemen had beschadigt, geen enkele knop zat er meer aan. En de blauwe roos, of de resterende blaadjes probeerden weer voorzichtig rood te worden.

Ik liep met mââ,¬â,,¢n vader naar de woonkamer van mââ,¬â,,¢n ouderlijk huis, het was diep inde nacht en we keken naar een hele bijzondere sterrenhemel, uit de gesloten balkondeur, van glas, elk stukje lucht/hemel was bezaait met sterren. Het was eng om te zien maar ook mooi. Om het nog beter te zien wilde ik het licht in de woonkamer even uitdoen, ookal voelde ik een soort van huivering, zoveel sterren aan de hemel was een prachtig gezicht maar had ook iets engs, iets onnatuurlijks, ik durfde ook niet snel het licht uit te doen, toch deed ik het, ik rende net niet, links van me zag ik een donkere schim staan waar ik ook een beetje van huiverde. Snel deed ik het licht uit en liep gehaast terug naar mââ,¬â,,¢n vader.

Ik vergat het licht aan de linkerhelft van de woonkamer uit te doen. Mââ,¬â,,¢n vader sloeg een arm om me heen en we keken naar de hemel met alle bewegende sterren. Ik moest aan astrologie denken. Totdat ik iets verderop aan de grond machines zag bewegen en tot de conclusie kwam dat de machines al die sterren aan de hemel veroorzaakten, een soort lichtshow dus, ook hoorde ik verderop gejuig vanwaar de machines stonden, er was blijkbaar ook publiek aanwezig, maar buiten onze geizhctsveld, ik was teleurgesteld. Ook zag ik ineens het beeld van een bekende nederlander liggend voorbij aan de hemel, vrij groot, en ook best eng, ik weet niet wie dat was.

Er liepen 2 meiden voorbij  die ons aankeken en commentaar op ons leken te geven, ik zag wat verderop aan mââ,¬â,,¢n linkhand, buiten onder het licht van een lantaarnpaal doorlopend 1 van de pasgeboren tijgertjes uit het dierentuin, dit tijgertje had ook best een (speelgoed)kat  kunnen zijn. Was een erg schattig en aandoenlijk gezicht om de eerste stapjes van het dier te zien maken.

Have fun :)
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

Hi Djen,

Wat een mooie droom en lekker verhaal om te lezen. Deze staat weer overduidelijk bol van de symboliek; de kleuren, de diverse kanten van je persoonlijkheid, link(s) naar het intuïtieve en het gevoel dat alles bij je oproept. Ik wacht mede in spanning met je af... ;) ::)

Liefs, Dolf

janice

zo, ff wat storende zin en spelfoutjes eruit gevist  ::)
en jep Dolf, tis vast weer heerlijk psychologisch voer voor de interpreteerders onder ons  8)

Ricca

Lieve Janice,

Nou, ik vind hem toch wat moeilijker dan ik eerst dacht. Daarom in etappes. Ik hoop dat anderen ook mee willen denken... En jijzelf natuurlijk!!!

In een kledingkast bewaar je kleding. Dat kan met je uiterlijk te maken hebben, met het beeld dat je van jezelf hebt of het beeld dat je naar buiten wilt brengen. En dan zou je vader je moeten helpen dat beeld op te krikken (kast rechtop zetten)... Zodat het beter past bij je ideeën (boekenkast). Slaat dit ergens op??

Kleren zijn ook de dingen die je aantrekt. Die je jé aantrekt... die gevoelig liggen. En dan ben je met kleerkast/boekenkast toch weer bij gevoel/verstand. De boekenkast mooi rechtop, de kleerkast heerlijk scheef... Bij de poging de kast recht te trekken onstaat een gat. Daar ben ik nog niet uit...

Het is trouwens de vraag of je vader in de droom echt je vader is. Hij kan ook een aspect van jezelf zijn. Je innerlijke Keizer, een krachtige kant van jezelf. Of beide. Of iemand anders met een vaderlijke inslag. Of een vaderlijke gids...  Hoe dan ook, jullie zijn erg close (hij komt naast je liggen en verderop slaat hij zijn arm om je heen). De droom gaat alleen over je vader als je in het dagelijks leven in relatie tot je vader dezelfde gevoelens hebt als in de droom...

Even tot zover (al moet de gehele droom niet uit het oog verloren worden).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Hi Janice en Ricca,

Ik moest bij kleding sterk denken aan de beschermende functie die deze in beginsel hebben. Ik zie ook de rol van haar vader als beschermer, zoals een dochter haar vader ziet, dit komt namelijk een paar keer terug in de droom: haar vader die bij Djen komt liggen, haar vader die haar stevig omarmt als ze samen naar het vreemde schouwspel in de hemel kijken (dat Janice ook als eng omschrijft) en tot slot Janice die naar haar vader terug rent, nadat ze de donkere schim in de woonkamer heeft gezien...

Ik denk dat in deze droom angsten of het onbekende en bij iets of iemand steun hiervoor vinden een rol spelen.

::)
Dolf

janice

Citaat van: Ricca op september 26, 2005, 18:42:55 PM

Het is trouwens de vraag of je vader in de droom echt je vader is. Hij kan ook een aspect van jezelf zijn. Je innerlijke Keizer, een krachtige kant van jezelf. Of beide. Of iemand anders met een vaderlijke inslag. Of een vaderlijke gids...  Hoe dan ook, jullie zijn erg close (hij komt naast je liggen en verderop slaat hij zijn arm om je heen). De droom gaat alleen over je vader als je in het dagelijks leven in relatie tot je vader dezelfde gevoelens hebt als in de droom...

bedankt ricca, het zal dan wel om een vaderfiguur of 'de keizer' zelf gaan want echt een close-band heb ik niet met m'n vader. :)

janice

Citaat van: Opti-Mystique op september 27, 2005, 08:51:01 AM

Ik denk dat in deze droom angsten of het onbekende en bij iets of iemand steun hiervoor vinden een rol spelen.

Ha Dolf daar zit zeker ook wat in! :)
Ik kreeg die droom ook in een periode waarin ik op het punt stond nieuwe dingen te doen

Ricca

Hi Janice en Dolf,

Ja, dat steun/bescherming zoeken zit er in... De vage angst (donkere schim) ook... Ik zag ook nog een andere invalshoek: kleren hebben te maken met het lichaam en boeken met de geest. Toch weer gevoel en verstand, maar met iets meer nadruk op het fysieke gevoel. En het geduw aan de kast is misschien een duwtje in de goede richting.

Wat in een kast zit, is opgeborgen... tot het moment dat je het eruit haalt. Net zoiets als de bloemknoppen in het 2e deel van de droom.
De oranjegele bloempjes, knoppen eigenlijk, kunnen sluimerende instinctieve gevoelens zijn (2e chakra), en de rode roos (hartstocht als waardevol en krachtig instinct) hoort daar ook bij. Ik krijg de indruk van een passie voor iets of iemand. De naam (afrikaantjes: donkere huidskleur) kan betekenen dat je je sterk met deze gevoelens identificeert.

Water is het element dat bij het 2e chakra hoort. Je geeft de bloemen echter te veel water, waardoor de rode roos blauw wordt: de hartstocht bekoelt... Te veel gevoel erin gelegd? Te hard van stapel gelopen? Te veel ervan verwacht? Je doel voorbijgestreefd? Dan lijkt het alsof je helemaal opnieuw moet beginnen, want de knoppen zijn verdwenen. Maar de blauwe roos probeert toch al weer voorzichtig rood te worden. Je geeft het niet op (waar je dan ook mee bezig bent).  

Rood/blauw kun je ook zien als actief/passief.
En rode roos/blauwe roos als hartstocht/spiritualiteit.

Vooruitlopend op het deel met de sterrenhemel even een vraag: had de bekende Nederlander in de lucht misschien iets bij zich? Een voorwerp waardoor hij/zij toch herkenbaar kan worden?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

Citaat van: Ricca op september 30, 2005, 15:26:59 PM

Vooruitlopend op het deel met de sterrenhemel even een vraag: had de bekende Nederlander in de lucht misschien iets bij zich? Een voorwerp waardoor hij/zij toch herkenbaar kan worden?

hoii ricca, hij had niks bij zich, lag daar maar in een vreemde houding in de lucht :)

Ricca

En dan nu de sterrenhemel. Net zoals je de bloemen te veel water had gegeven, lijken er wel te véél sterren aan de hemel te staan. En ze bewegen ook nog. :o Het is prachtig, ontzagwekkend, bijna onnatuurlijk en ook een beetje eng...

Ik denk dat de sterrenhemel meerdere betekenissen heeft. Zelf denk je in de droom aan astrologie, dus dat is één betekenis. En dan kan de overvolle hemel uitbeelden dat je de astrologie zó veelomvattend of zó complex vindt, dat er zóveel kanten (aspecten :D) aan zitten, dat het bijna overweldigend is, bijna niet te bevatten. Dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet, pardon, door de sterren de hemel niet meer ziet. Maar dit verklaart volgens mij nog niet waarom je het eng vindt om naar te kijken.  

Het lijkt ook alsof je een glimp opvangt van iets veel groters. Alsof je verder weg kijkt dan gewoonlijk. Met een telescopische blik... Als je door een telescoop kijkt, zie je ook véél meer sterren aan de hemel. In feite is de hemel écht boordevol sterren ook al zien we ze niet met onze ogen. Je kijkt in de droom naar het fysieke universum. En misschien zelfs naar het mystieke Universum. De rode en de blauwe roos... 's Nachts is het universum veel beter te zien dan overdag wanneer het zonlicht alle sterren doet verbleken. 's Nachts zien we dat we deel uitmaken van een veel groter geheel. En je kijkt je ogen uit...

De sterren hebben natuurlijk ook nog een symbolische betekenis. In de droom zelf zien we de symbolische betekenis meestal niet. Als je droomt over een olifant, die eigenlijk een oervertrouwen vertegenwoordigt, denk je in de droom toch echt dat je met een olifant van doen hebt. Zo is het ook met het feit dat je in de droom denkt dat de sterren met astrologie te maken hebben. In het kader van de droom als geheel kun je ze echter ook zien als aspiraties, idealen, ideeën, inspiraties, lichtjes die bij je opgaan, lichtpuntjes, hoogtepunten, eindeloos veel mogelijkheden... Sterren verlichten de nacht van het onbewuste en maken een oriëntatie mogelijk voor het volgende doel in je leven. Maar er zijn er zó veel dat je je juist helemaal niet meer kunt oriënteren... En dát kan beangstigend zijn. En dan is de arm van je vader heel welkom.

Om de sterren beter te kunnen zien, doe je het licht uit in de kamer. Tenminste aan de rechterkant (verstand op nul ;D). De lamp links 'vergeet' je uit te doen. De intuïtie blijft aan...

EDIT: En nu ben ik nog vergeten het woord schitterend te gebruiken. Toch wel van toepassing...
Het uitzicht door de balkondeur: een schitterend vooruitzicht. En echt niet fake, maar daar kom ik nog op.

Wordt vervolgd...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Continuing...

Als blijkt dat het sterrenspektakel door machines opgewekt wordt, een soort lichtshow is, ben je heel teleurgesteld. Meteen ga je ervan uit dat het dus niet écht is, fake... Maar zijn die machines (een soort projectoren dus) wel iets buiten jouzelf? Kan iets buiten jouzelf jóuw verwachtingen, idealen e.d. op de hemel of in de toekomst projecteren? Of jóuw ideeën tot werkelijkheid maken? Op het diepste niveau is élk element in een droom altijd een aspect van jezelf. Dus die machine ben je zelf. Jouw scheppende, creatieve kracht die je van een afstand bekijkt (de machine - die iets produceert - als symbool van het creatieve denkproces). En het applaus en gejuich dat je hoort is voor jou. In de droom realiseer je je dat niet... (de toeschouwers staan buiten je gezichtsveld).

Het feit dat je meent dat alles fake is, wijst op je eigen twijfel of je wel tot zo iets moois of groots in staat bent. Omdat je niet gelooft dat je al dat mooie zelf geschapen hebt, of zou kúnnen scheppen (de droom als proeftuin) zie je DUS het 'bewijs' dat het allemaal niet waar is, slechts een luchtspiegeling is...

Als extra aanwijzing verschijnt aan de hemel het beeld van een bekende Nederlander. Misschien is het jammer dat je niet weet wie het was die je daar (als een 'lichtend voorbeeld'?) in de lucht zag. Maar je hebt zo'n goed droomgeheugen, dat ik denk dat het er waarschijnlijk niet toe doet wie hij was - anders had je het wel onthouden. De figuur doet me aan het sterrenbeeld Maagd denken, eigenlijk het enige sterrenbeeld waar je een liggende menselijke figuur in kunt zien. Daarom vroeg ik ook of hij iets bij zich had. Ik hoopte op een korenaar of een palmtak... ;) Maagd is jouw ascendant en de figuur bevindt zich links aan de hemel (net zoals de ascendant links in de horoscoop opkomt, in het oosten). De betekenis van het sterrenbeeld laat ik graag aan jou over. Als droomsymbool staat een maagd voor onschuld, oprechtheid, zuiverheid enz. Dus het tegenovergestelde van fake...

Next: het tijgertje... :D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

wauw, bedankt!!!  :D hele mooie uitleg!
maagden zijn idd ook nooit helemaal 100% tevreden met wat ze gepresteerd hebben denk ik maar :)
ik kijk uit naar deel 3!

Ricca

Deel 5 zul je bedoelen... ;D

Onder het licht van de lantaarnpaal zet een pasgeboren tijgertje zijn eerste stapjes... Je vindt het schattig en aandoenlijk om jezelf de eerste stappen op een nieuwe weg te zien zetten. Je kijkt met de ogen van je liefdevolle zelf en bent volkomen bereid om jezelf elke klein struikelingetje of onwennigheidje, elke imperfectie, ogenblikkelijk te vergeven - zoals je schattige en aandoenlijke tijgertjes ook álles zou vergeven. Heel mooi, Janice!

Eerst zie je nog even twee meiden, die waarschijnlijk voor een twijfel (getal 2) in jezelf staan. Maar het tijgertje (ook jijzelf) kent geen enkele twijfel... Zowel jonge dieren (nieuw leven) als katachtigen zijn vuursymbolen, dus het tijgertje heeft de vuurbetekenis dubbel en niets zal hem weerhouden om te groeien en de grote en krachtige tijger te worden die hij zich al voorstelt te zijn. Jonge dieren weten instinctief wat hen te doen staat. Zij hebben een enorm ingebouwd vertrouwen dat zij het leven aankunnen en worden letterlijk voortgedreven door een groot enthousiasme over hun eigen vermogens en een onverwoestbare onstuimigheid. Het is voor het tijgertje ondenkbaar om het nut van zijn pogingen om vooruit te komen in twijfel te trekken. Niet omdat hij niet kán denken, maar omdat de betekenis van het leven voor hem zo vanzelfsprekend is. En van zo'n wezentje kun je toch alleen maar houden. :D

Het kan ook nog een (speelgoed)kat zijn... Toch weer even de twijfel dat het fake zou kunnen zijn... Maar een speelgoedbeest is natuurlijk ook een KNUFFEL en dat is een mooie manier om een droom(uitleg) te beëindigen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love