aan de ervaren tarotisten

Gestart door Koshke, augustus 09, 2005, 23:47:11 PM

Koshke

Hallo allemaal,

De meesten beginnen kennis te maken met tarot via het Rider Waite deck.  Ervaren tarotisten schakelen nadien soms over naar andere decks, zoals Crowley, OSHO (60 kaarten??), en andere decks, er zijn er massa's.
Wat ik mij nu afvraag is:
hoe komt men hiertoe?
Gebruikt men verschillende decks afhankelijk van de aard van de vraag?
Voldoet de symboliek van R.W. dan niet meer?

Groetjes, Koshke

luna

Citaat van: Koshke op augustus 09, 2005, 23:47:11 PM
 Ervaren tarotisten schakelen nadien soms over naar andere decks, zoals Crowley

Ik ben begonnen met Crowley  :-X

Ricca

Hi Koshke,

Hoewel ik veel decks in mijn bezit heb en er graag naar kijk om mijn kennis van de tarot in het algemeen te verdiepen, ben ik voor het doen van leggingen nooit van Rider-Waite overgestapt op een ander deck. Daar heb ik verschillende redenen voor. Het was geen liefde op het eerste gezicht tussen de RW-kaarten en mij, ik kon mij eerlijk gezegd wel móóiere kaarten voorstellen, maar de liefde is snel gegroeid toen de kaarten met me begonnen te praten. Soms fluisteren ze me iets toe, soms roepen ze harder, soms praten ze met elkaar... Bij wijze van spreken dan ;) ... niet hoorbaar, maar tóch... En dit nam alleen maar toe naarmate ik de kaarten beter leerde kennen. Wij zaten duidelijk op één golflengte, de RW's en ik. Zij spreken míjn taal. Ik ontdek nog altijd nieuwe dingen in deze kaarten en heb inmiddels een enorme bewondering voor de makers, misschien nog wel het meest voor de schilderes, die de afbeeldingen op een of andere manier iets bijzonders heeft meegegeven dat mij diep raakt. Iets dat ik in andere decks mis. Geen enkel ander deck blijkt op deze manier met mij te communiceren.

Daar komt nog bij dat de RW-kaarten passen bij mijn levensbeschouwing. De dingen die ik van belang vind in het leven, vind ik terug in deze kaarten, en dat is zeker niet bij ieder deck het geval. Zelfs in de prachtige Haindl-kaarten, die ik vanwege hun schoonheid graag zou gebruiken, ontbreken dingen die ik er graag in gezien had. Mijn persoonskaart Oordeel is in dit deck bijvoorbeeld een vreemde voor mij. :( De Osho Zenkaarten vind ik ook prachtig om te zien, maar de ideeën achter sommige van deze kaarten passen niet bij mij.

De Tarot of the New Vision is voor mij een waardevolle aanvulling op de RW-kaarten. Het mooie gebruik van schaduwen in de NV-tarot maakt de kaarten ook wat realistischer en daardoor kan ik me gemakkelijker in de afbeeldingen verplaatsen dan het geval is bij de RW-kaarten, waar de schaduwen totaal ontbreken. Dus met RW + NV ben ik helemaal gelukkig :) en ik zie geen reden voor een overstap.

Liefs,
Ricca  
From Ricca with Love

Koshke

Citaat van: medusa op augustus 10, 2005, 00:29:54 AM
Citaat van: Koshke op augustus 09, 2005, 23:47:11 PM
 Ervaren tarotisten schakelen nadien soms over naar andere decks, zoals Crowley

Ik ben begonnen met Crowley  :-X

Hey Meduusje, ik heb wel bewust geschreven: "DE MEESTEN...", en jij hoort daar dus niet bij...  ;)

Vladimir

Zelf ben ik begonnen met de Crowley's (hence, that's why Crowley are the first for Meduus). Ik was ergens rond de 19, 20. Hier heb ik 10 jaar studie aan gewijd. En eerlijk gezegd; de kaarten zíjn leip. Niet voor leken, zal ik maar zeggen.

Volgens mij is de reden dat mensen overstappen van Rider Waite naar andere kaarten, vooral de honger naar kennis. Naar meer willen weten over de tarot en over andere systemen. Crowley combineerde zijn Tarot met Astrologie, runetekens, en nog vele andere systemen. Dat kan één van de redenen zijn om over te stappen.

Rider Waite heb ik pas ter hand gepakt toen ik begon aan het geven van cursussen. En inderdaad, intuïtief pakken de meesten eerst naar het Rider Waite deck. Crowley schrikt zelfs vaak af. Ook wel logisch, daar er héél veel gebruik gemaakt wordt van geometrie. Niet onbelangrijk is ook, dat Rider Waite de Kleine Arcana heeft uitgewerkt met personen. Bij Crowley zijn dat getalskaarten met symbolen, zonder persoonlijkheid. Dat is 'even zoeken'.

De Rider Waite kaarten zijn daarnaast de eersten die "op moderne leest" geschoeid zijn. Uitgekomen in 1911, representeren ze het "gelovige" deel van ons. Rider Waite was zelf diep-gelovig, en dat spreekt ook uit de kaarten. Hij heeft trouwens ook de foute omkering van kaart 8 & 11 veroorzaakt. 8 is geen kracht, 8 is evenwicht (2x0). Dit terzijde, maar wel één van de redenen waarom ik zo blij ben met Crowley.

Na Jung begrepen we meer van de mens & de cosmos en ook dat zien we terug in de verschillende decks. Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig het liefst het Osho-zendeck (78+1 kaarten). Het transformatiedeck (60 kaarten) ken ik niet. En vind ik ook niet zo mooi als het zendeck (wat een 'genuine' tarotdeck is, op die ene extra kaart na).

Koshke

Hartelijk dank voor jullie reacties  :)
groetjes van Koshke

Ricca

Citaat van: Mephisto op augustus 12, 2005, 16:24:39 PM(...) Niet onbelangrijk is ook, dat Rider Waite de Kleine Arcana heeft uitgewerkt met personen (...) Rider Waite was zelf diep-gelovig, en dat spreekt ook uit de kaarten. Hij heeft trouwens ook (...)

Het is Arthur Edward (A.E.) Waite, Phi.
W. Rider was de eerste uitgever van het deck.

http://www.sacred-texts.com/tarot/pkt/pkttp.htm
http://www.sacred-texts.com/tarot/pkt/index.htm

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love