Persoonskaart/Zielekaart

Gestart door helen, augustus 05, 2005, 09:47:03 AM

helen

Ik heb gelezen dat de persoonskaart betrekking heeft op de indruk die iemand maakt op de buitenwereld en de zielekaart de spiegel is van het innerlijk van de betrokkene.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Groetejs,
Helen

Ricca

Hi Helen,

De persoonskaart zegt iets over je persoonlijke levensdoel, de opdracht die je jezelf hebt gesteld vóórdat je aan dit leven begon. De kaart laat zien op welke gebieden je leeropgaven of uitdagingen in dit leven liggen. Mensen met dezelfde persoonskaart komen dus voor soortgelijke uitdagingen te staan - die echter in de praktijk op oneindig veel manieren verpakt kunnen zijn...
De zielekaart zegt iets over het doel van je ziel door alle levens heen en toont een thema dat op een of andere manier in al je levens een rol speelt. En de kwaliteiten die je daarbij tot steun zijn. Als je persoonskaart gelijk is aan je zielekaart betekent dat dat je heel gericht door het leven gaat en in dit leven voor alles aan het doel van je ziel werkt.

Heb je eenmaal je persoonlijke kaarten bepaald, dan is het belangrijk dat je zélf vaststelt wat ze voor je betekenen. Je kunt de betekenissen van de kaarten opzoeken. Je kunt ook proberen in je verbeelding de kaarten binnen te gaan en aan de figuren op de kaart vragen wat je in dit leven van de kaart mag leren. Noteer het eerste antwoord dat je te binnen schiet. Op verschillende momenten in je leven zul je verschillende antwoorden krijgen en je zou deze procedure daarom af en toe moeten herhalen. Geleidelijk zul je meer en meer begrijpen wat deze kaarten voor jou persoonlijk betekenen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Hiranyakasipu

Hoi Helen,

Er is ook een iets andere uitleg te geven aan de persoonlijkheidskaart en de wezenskaart. De definities die nu volgen zijn volgens Hajo Banzhaf, die de tarot meer Jungiaans (psychologisch) benaderd.

De persoonlijkheidskaart: die uitspraken doet over het optreden van de betrokkene en de indruk die hij/zij in de buitenwereld maakt.

De wezenskaart: die de innerlijke aard veraanschouwelijkt.

groetjes,

Hiranyakasipu

helen

Hiranyakasipu & Ricca,

bedankt voor jullie reactie.

Eigenlijk denk ik dat beiden een beetje op hetzelfde neerkomen. Datgene waar je je mee bezighoudt in je leven, maakt ook een bepaalde indruk op de buitenwereld. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Hartelijke groet,
Helen

Hiranyakasipu

Hoi Helen,

Eigenlijk is het inderdaad een beetje een gelijke strekking. Zelf sta ik ook achter de uitleg van Ricca!!! Echter ben ik erachter gekomen dat in de tarot als het ware twee stromingen zijn. Een spirituele en een psychologische. Het verschil zit hem daarin dat het uitgangspunt van benadering net iets verschilt.
Ik denk dat voor een psychologische benadering het erkennen van meerdere levens niet van belang is. Toch zie ik in beide stromingen de cyclische bewegingen van het leven terugkomen. De tarot, en dus beide stromingen, zien in het leven dat ik nu leid een opgaande en neerwaartse spiraal. De dood en het begin van nieuw leven kan dus zowel op de reïncarnatiegedachte slaan als op de processen in ons huidige leven.
Gezien mensen soms nogal zwaar tillen aan woorden, dacht ik de mening van Ricca aan te vullen met een iets ander woordgebruik, zodat mocht je niets kunnen met de reïncarnatietheorie (en dus karma) je toch de begrippen 'persoonskaart' en 'wezenskaart' kan plaatsen.
Overigens ben ik van mening dat het individuatieproces waar C.G. Jung over spreekt een groot raakvlak, of misschien wel gelijk is aan een spiritueel doel als: Verlichting bereiken.

groetjes,

Hiran

helen

Hallo Hiran,

bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Helen