Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Zwaarden 8

Gestart door janice, juli 31, 2005, 18:44:13 PM

janice

Te leuk om te laten staan ;)

Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

From Ricca with Love

nathair

Hij is leuk  :) zo'n mannetje dat zo van angst verlamd is dat het (zweet?) z'n broek uitloopt. Maar ik had eigenlijk gehoopt hier een uiteenzetting over mn dagkaart tegen te komen.

De boodschap is duidelijk: Ik moet er (zoals altijd) mn eigen invulling aan geven. Al een eerste uitdaging om mij niet door deze kaart te laten bepalen vandaag  ;D

Ricca

Of hoe het ontbreken van een beschrijving ook zo z'n voordelen kan hebben... ;)

From Ricca with Love

nathair

En tot inzichten heeft geleid onder een verduisterde maan  :D

Forcess

...Ik zou het toch wel prettig vinden om een interpretatie te lezen over mijn dagkaart  8)  Maar goed, zoek wel even verder.

Forcess

Hmm..begin toch al aardig inzicht te krijgen... ::)

Ricca

Zwaarden 8 gaat over de illusie van onvrijheid en beperking. De geblinddoekte vrouw staat op een lege, levenloze vlakte, haar handen zijn op haar rug gebonden en de zwaarden vormen een traliewerk dat haar bewegingsvrijheid lijkt te beperken. Het kasteel op de achtergrond is een symbool van macht (de macht van datgene wat haar gevangen houdt) of een toevluchtsoord waaruit zij zich buitengesloten voelt. De modder op de voorgrond is in wezen een vruchtbare bodem, maar versterkt in de gegeven omstandigheden het gevoel van vastzitten. Door de blinddoek ziet de vrouw geen uitweg uit deze ongelukkige situatie. Omdat haar handen gebonden zijn, is zij niet in staat tot handelen. Haar gebogen hoofd suggereert dat zij zich bij de situatie heeft neergelegd, maar de bloedrode jurk verraadt  heftige gevoelens (op die jurk kom ik nog terug). De grijze lucht is somber en troosteloos, het ontbreekt aan helderheid en vreugde. De hele kaart ademt een sfeer van isolement, stagnatie, machteloosheid en misschien zelfs wanhoop. De vrouw staat alleen. Nergens in de wijde omtrek, óók niet op de New Visionkaart, is iemand anders te bekennen. Zij is alleen met haar gedachten (de zwaarden en de donkere vogels).

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/zw08_NV.jpg

En toch... Zij wordt niet helemaal ingesloten door de zwaarden en de touwen zitten niet om haar benen. Niets belet haar in feite om weg te lopen, maar ze blijft staan. Er zijn veel soorten gevangenissen in de wereld. Er is ook een gevangenis van de geest, waar gedachten en overtuigingen (de zwaarden) je eigen vrijheid en groei belemmeren. Een mens kan lange tijd in die gevangenis verblijven, al die tijd menend dat omstandigheden hem hier gevangen houden, terwijl het in werkelijkheid alleen maar zijn beperkende gedachten zijn die hem tegenhouden zich te ont-wikkelen (de touwen los te wikkelen) en zich te bevrijden.

De enige grenzen aan vrijheid zijn de grenzen die je jezelf stelt

Vrijheid is essentieel voor geluk, want als je je opgesloten voelt of het gevoel hebt dat je rechten je zijn ontnomen, kun je geen vreugde beleven. De grootste hinderpaal voor vrijheid is te vinden in de manier waarop je over de wereld en over jezelf denkt. Gebrek aan vrijheid komt niet door andere mensen, maar door je eigen denkprocessen. Vrijheid is ook de verantwoordelijkheid voor je eigen geluk aanvaarden. Als je medelijden met jezelf hebt omdat je vrijheid mist, meet je jezelf een slachtofferrol aan.

Je bent vrij in de mate waarin je gelóóft vrij te zijn

Door de blinddoek is de vrouw nog niet in staat om haar mentale barrière waar te nemen en eroverheen te kijken. Soms is er in mensen een weerstand om naar hun eigen overtuigingen te kijken, naar wat ze nu eigenlijk geloven. Misschien wíl de vrouw op de kaart helemaal niet nadenken, wil ze juist spontaan zijn. Maar door haar overtuigingen niet te willen zien, koestert ze ze juist... Veel overtuigingen zouden vanzelf wegvallen als ze wérkelijk spontaan zou zijn. Maar je hoeft niet blind te zijn om spontaan te zijn.

De kaart kan betrekking hebben op eenieder die zich op een of andere manier belemmerd, gedwarsboomd, in het nauw gedreven of buitengesloten voelt en geen uitweg ziet. Op eenieder die zich op welke manier dan ook onrechtvaardig behandeld voelt (de omgekeerde zwaarden als symbolen voor onrechtvaardigheid) en daar geen oplossingen voor ziet. Op eenieder die het gevoel heeft in een val gelopen te zijn en machteloos te zijn. Op eenieder die in een onderdrukkende situatie of relatie blijft zonder stappen te ondernemen om zich te bevrijden. Ook als de onderdrukking van buitenaf lijkt te komen, de eigenlijke onderdrukker zit in hem/haarzelf. Geloven in je eigen zwakheid is jezelf de kracht tot handelen ontzeggen.

Alle machteloosheid is ingebeelde machteloosheid

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/zw08_GR.jpg

Mogelijke betekenissen van de rode jurk:

• Angst om bevrijdende stappen te zetten
  • Verzet tegen de omstandigheden
  • Daadkracht aan banden gelegd (kleur rood van chakra 1)
  • Verdriet (de kleuren van de kaart zijn dezelfde als die van Zwaarden 3)
  • Schaamte over het vastlopen
  • Trots en de pijn van vernedering (overeenkomend met de betekenis van de modder, het slijk)
  • Vastzitten (de touwen) in woede en wrok (rood)
  • Het rode kleed van de martelaar (zelfmedelijden)
  • Geknevelde passie (rood), niet meer weten wat er in je hart leeft

Je kunt in je mentale gevangenis blijven totdat iets of iemand in de buitenwereld je wakker schudt óf totdat je in jezelf de kracht vindt om de situatie helder onder ogen te zien. Dat laatste hoort eigenlijk bij de omgekeerde kaart, maar het kan ook zijn dat op de rechtopstaande kaart de verandering al aan de gang is. Ondanks de ogenschijnlijke stilstand. De grijze lucht kan in dat verband symbolisch zijn voor een overgangsperiode. Persoonlijke groei gaat vaak in vlagen: drie stappen vooruit, twee stappen achteruit en vervolgens een uitgestrekte vlakte (de vlakte op de kaart) waarin ogenschijnlijk niets gebeurt. Het is dan belangrijk te beseffen dat zo'n latente periode vaak voorafgaat aan een groeispurt die eraan komt. Helaas raken mensen tijdens zo'n latente periode vaak gedemotiveerd en besluiten het op te geven, het hoofd in de schoot te leggen. Je hebt de blues, dus zing de blues, baby. Maar vraag eerst om genade. Huil vervolgens uit, herinner je dat je op vruchtbare bodem staat en wees opnieuw bereid om je rustig open te stellen voor een bredere visie op je leven.

Zwaarden 8 omgekeerd

De bevrijding kan komen als je er klaar voor bent de blinddoek af te doen en in te zien hoe je in een bepaalde situatie terechtgekomen bent en wat je er nu aan kunt doen. Ik zeg niet dat de bevrijding altijd gladjes, voorspelbaar en pijnloos verloopt. Het kan een langzaam en pijnlijk proces zijn om op een nieuwe manier naar je situatie te kijken en nog steeds kan angst je tegenhouden. De omgekeerde kaart wijst vooral naar de eerste stap van de bevrijding: de dingen zo helder mogelijk zien.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/zw08_Dr.jpg 
    http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/zw08_TR.jpg
From Ricca with Love

Forcess

Dank je Ricca, zie nu net pas de uitleg.

Lieve groet,
Forcess

Forcess

Potverdikkie, nu trek ik hem weer als dagkaart.
Zeker nog niks geleerd van de vorige keer  ::)

heremiet

Hallo,

ik heb me net geregistreerd op dit forum maar ik ken en gebruik het al lang. Ricca wat heb ik al veel van je geleerd! Wat een diepgaande observaties bij de kaarten. Ik hoop dat ik een kleine bijdrage kan leveren aan de kennis door de interpretatie van Eileen Connolly weer te geven. Haar Tarot the handbook for the apprebtice deel 1 heb ik laatst opde kop kunnen tikken. Deel 2 had ik al een tijdje in mijn bezit.

Sleutel: je kunt geen beslissing nemen je voelt je beperkt. Je hebt verdriet of angst meegemaakt. Je visie is geblokeerd door een interne angst, je kan je niet bewegen e je wilt je het liefste verbergen.
Richtlijnen: De persoon waarover het gaat is in de war en gekwetst. Door je continu zorgen te maken kan je ziek worden: het is tijd om hulp te zoeken. Omdat je zelf niet meer helder na kunt denken is het raadzaam om helder advies in te winnen.

Betekenis omgekeerd: De druk wordt verlaagd binnenkort kan je weer vooruit. Je breekt vrij en zal nieuwe ideeen krijgen.
Richtlijnen: Er komt een verandering in je spanning en je angesten, de druk wordt minder. De hele situatie gaat veranderen.

Als in een legging zwaarden aan weerskanten liggen kan dat wijzen op een gezondheidskwestie waarvoor je de arts moet raadplegen.
Naast de zon in een legging: een positieve verandering
naast de gehangene: wacht stil af.

Doesje

Deze kaart kwam voor mij vandaag als een gehele opluchting!
Deze kaart lag omgekeerd op de positie: aanpak.

Ik heb me tijden gevangen gevoelen in een bepaalde situatie, die me nu verhelderd is geworden door mijn intuïtie te volgen (Maan op positie: wortel). Nu ik me versterkt voel in die situatie, ik ben wie ik ben...kan ik die blinddoek afdoen. Ben me nu bewust dat ik diegene was die mezelf beperkingen oplegde. Het was tevens een gevoel en gedachte kwestie. Heb nooit mijn gevoel kunnen uiten bij die persoon op de kaart zie ik het ook symbolisch terug..het water is afgebakend door de zwaarden (eigen gedachtes). Zie ook in dat ik zelf mijn grenzen op moet stellen (bijstellen).
Heel verhelderend.

Liefs Doesje  :-*

p.s. Wou het even delen.. :)

Ricca

Een aanvulling bij Zwaarden 8

Vele maatschappelijke idealen zijn gebaseerd op angst, op de behoefte het leven in te dammen, te structureren en te organiseren tot een overzichtelijk geheel. Vele gedragsregels zijn gericht op uiterlijkheden en beantwoorden niet aan wat je voelt en ervaart van binnen. Door je af te meten aan onrealistische idealen van succes en geluk, raakt je creatieve energie verstopt, en voel je je niet meer thuis in deze wereld.

Contact maken met je eigen creativiteit en deze op jouw geheel eigen wijze uitdrukken hier-en-nu op aarde, vraagt vaak dat je afwijkt van de normen en doelstellingen van de maatschappij. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij de dingen in een heel eigen ritme doet en ogenschijnlijk lange tijd ‘niets presteert’, in die zin dat je uiterlijk niets ‘produceert’. Terwijl je dan op innerlijk niveau heel druk bezig bent om diepere lagen in je denken en voelen bloot te leggen. Neem er gerust de tijd voor om te ontdekken wie je bent, waar jouw natuurlijke energie je heen voert, en om dat te verankeren in je aardse zijn. Let niet op de uiterlijke successen. Let op wat goed voelt voor jou, waarbij jij je gemakkelijk voelt en ontspannen. Daar is de kans het grootst dat je oorspronkelijke inspiratie voelbaar wordt, dat je vanuit rust en stilte kunt zijn die je bent.

Lied van de gedachtevogels

De vogels om mijn hoofd
Zijn jouw gedachten die op weg zijn naar mij,
Vliegend uit het nest van je geest,
Jonge vogels nog.
Ik voer ze broodkruimels
Tegen de honger.
Dan zitten ze op het hek van de zwaarden
Zingend met hun snavels open:

We komen uit het nest
Van gisteren en morgen
God zegene onze reis.
We zijn van binnenuit
Komen vliegen naar het buiten
van jouw voorstellingsvermogen.
De deur van de kooi staat wijd open.
We vliegen uit; zingend
Verspreiden we ons over de omgeving.

Stralend van pracht
Dansen we onophoudelijk in de lucht
van de dag en de nacht.
Luister naar ons. Voer ons.
Wij zijn je gedachten die op vleugels
Uit het nest
Van de geboortekooi
Naar zomer en winter scheren.

Ons lied is jouw hartslag.
Wij volgen jouw ritme.
Jij zendt ons uit,
Volmaakt glanzend.
Elk van ons levend en uniek,
Om jouw rijk te bevolken.
We zingen voor jou
En maken een rij op de zwaarden.
En zingen over vrijheid!
From Ricca with Love

Josephine

Wat een geweldig gedicht Ricca. Ik ben aan het uitbreken en ga mijn gevoel achterna, zonder zekerheden maar met een nieuw mooi avontuur dat liefde heet. Dank je wel voor de mooie woorden.
Josephine

Ricca

Wat fijn dat ze weerklank bij je vinden, Josephine. :)
Love is all we need.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love