Auteur Topic: Zwaarden Koning  (gelezen 52645 keer)

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Zwaarden Koning
« Gepost op: juli 29, 2005, 18:16:43 pm »

Zwaarden Koning vertegenwoordigt de mannelijke zijde van het element lucht en is dus een verstandsmens in het kwadraat, een rationalist, iemand die puur op zijn verstand afgaat en oprecht gelooft in de superioriteit van het intellect. Zijn intellect is zijn machtsinstrument. Als een rechter zit hij op zijn troon, dominerend en gereserveerd, klaar om zijn verstandelijke oordeel uit te spreken. En er wordt met veel ontzag naar hem geluisterd, zoals blijkt uit de houding van de twee toehoorders op de NV-kaart.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ZwK_NV.jpg
Een zwaard dat kaarsrecht naar boven wijst (zoals bij Gerechtigheid, Zwaarden Aas en Zwaarden Koningin) symboliseert wijsheid en een juist oordeel. Het zwaard in de rechterhand van Zwaarden Koning wijst echter schuin naar boven en er zijn ook wolken (onhelderheid) ter hoogte van zijn hoofd, dus zijn oordeel is toch niet helemaal juist. Bovendien ligt zijn intuïtieve linkerhand ongebruikt op zijn bovenbeen. Door zijn rationele benadering van de werkelijkheid reduceert hij deze in feite tot onwerkelijkheid door het wezen ervan weg te nemen en haar in een ideële wereld van redenering te vervormen. Louter intellect is nooit voldoende om tot de diepste waarheid te komen.

Het verstand is een hulpmiddel dat je naar de poort van de Waarheid kan brengen.
Daar moet je het hulpmiddel achter je laten...

Het lichtblauw van de kleding is de kleur van het element lucht en van het keelchakra en staat voor denken, spreken, redeneren, communiceren. Zwaarden Koning kan zo zijn twijfels hebben over de ideeën van anderen, maar niet over die van hemzelf. Als enige van de hofkaarten kijkt hij ons recht aan. Hij is erg overtuigd van zijn gelijk en wil ons/anderen van zijn waarheid overtuigen. Soms neigt hij daarbij naar arrogantie. Toch kan hij op andere momenten vrij onverschillig staan ten opzichte van zijn eigen ideeën, omdat hij met zijn verstand ook wel weet dat alles betrekkelijk is en dat er morgen een beter idee kan komen... Hij is in wezen rechtvaardig en voelt sociale verantwoordelijkheid, maar omdat hij moeite heeft zich in anderen te verplaatsen, heeft hij de neiging zijn oordeel niet af te stemmen op de werkelijke behoeften van de mensen die zich tot hem wenden, maar op wat hij denkt dat goed voor hen is.

Aan de bomen is te zien dat het niet waait, het element lucht is in rust. Dit betekent dat Zwaarden Koning het denken volledig beheerst en zich niet opwindt (zoals Zwaarden Ridder). De wolken, vlinders en sikkels (luchtsymbolen) hebben dezelfde betekenis als bij Zwaarden Koningin. De vlinders op zijn kroon zijn veel kleiner dan die bij de koningin en zijn kroon is van boven gesloten: hij is niet zo ruimdenkend als de koningin. Dat wat voor ruimdenkendheid of tolerantie aangezien kan worden, is soms slechts een uiting van onverschilligheid: omdat hij niet de moeite heeft genomen om uit te vinden hoe anderen werkelijk denken, laat hij hun meningen gewoon passeren.

Boven zijn linkerschouder is op de rugleuning van de troon een figuurtje te zien met één uitgestrekte arm en bij de andere arm iets dat naar beneden lijkt te stromen. Het doet mij denken aan de afbeeldingen van Waterman die gebaseerd zijn op de posities van de sterren in dat sterrenbeeld.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/aqr.jpg 
Op de HO-kaart is het figuurtje weggelaten. :( Bovendien zijn hier manen afgebeeld in plaats van sikkels. Maar Zwaarden Koning heeft nu juist niets met de Maan. Hij is trots op zijn gezonde verstand en heeft helemaal geen zin in 'mystieke abracadabra'.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ZwK_HO.jpg

Het feit dat er twéé vogels in de lucht vliegen wijst op een conflictsituatie: de voortdurende spanning tussen abstract denken en concreet handelen in de praktijk van het leven. De vogels staan ook (en meer dan bij Zwaarden Koningin) voor afstandelijkheid. Hiermee kom ik op de donkergrijze mantel, die symbolisch is voor de koele aard van de koning. Zwaarden Koning kan gevoelloos overkomen, kil of afstandelijk, totaal niet warm of hartverwarmend. Het kan een kwestie zijn van gewoon het hoofd koel houden, maar het is ook mogelijk dat het hem aan echte hartelijke genegenheid ontbreekt of dat hij zich dermate concentreert op intellectuele prestaties dat hij alle ware innigheid uitsluit. Hij hééft wel gevoelens (de binnenzijde van zijn mantel is oranje), maar hij heeft de neiging ze te verbergen of voor zichzelf weg te redeneren. Hoewel Zwaarden Koning zeer wel een blijvende relatie met iemand kan aangaan, ervaart hij hierin vaak niet de emotionele rijkdom die anderen zelfs aan kortere relaties ontlenen. Als anderen wél hun gevoelens en genegenheid overvloedig tonen, kan Zwaarden Koning tot het besef komen dat er iets in hem ontbreekt... Misschien verklaart dit zijn trieste blik...

Op de NV-kaart is te zien dat de achterzijde van zijn troon barsten vertoont...  Achter de troon ligt een baby op de grond, het innerlijke kind, verwaarloosd... Het kind in hemzelf heeft warmte nodig (is niet gekleed) en koestering. Maar het enige wat hij het kind heeft gegeven is een zwaard (intellectuele aandacht)... Het kind vertelt het trieste verhaal van Zwaarden Koning. Omdat hij (de koning) de wereld als koud en onveilig ervaart, weinig vertrouwen heeft in anderen en niet durft te erkennen hoe hard hij anderen eigenlijk nodig heeft, heeft hij zijn emotionele behoeften (het kind) opzijgezet en klampt hij zich vast aan de zekerheid van het verstand. Het kind kan ook illustreren hoe de koning met kinderen in de buitenwereld omgaat. In feite probeert hij hen een volwassen hoofd op jonge schouders te geven... En verder kan Zwaarden Koning zo opgaan in zijn werk of in de vraagstukken die hij onder handen heeft, dat zijn naaste omgeving op de tweede plaats komt, naar de achtergrond wordt geschoven.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ZwK_NV.jpg

Astrologische correspondentie: Waterman

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2013, 18:11:22 pm door Ricca »
From Ricca with Love

janice

• Master lid
Re:Zwaarden Koning
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2005, 18:47:44 pm »

met zo'n neus als op deze kaart zou ik ook niet gelukkig zijn
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2005, 20:12:59 pm »
Zwaarden Koning omgekeerd
  • Prestigebesef, arrogantie en een neiging om op anderen neer te kijken.
  • Onrechtvaardigheid, onnodig verdriet veroorzaken.
  • Onbetrouwbaarheid, het verstand alleen ten eigen voordele gebruiken of om anderen te overheersen.
  • Afstandelijkheid. Gevoelsarmoede.
  • In moeilijkheden verkeren (elke omgekeerde hofkaart kan deze betekenis hebben).
  • Uiteindelijk zal Zwaarden Koning ertoe moeten komen zichzelf te zien als een deel van het grotere geheel en zal hij het meest gelukkig zijn wanneer hij in staat is zijn eigen behoeften opzij te zetten en te vervangen door een nieuwe, meer liefdevolle houding ten aanzien van alles en iedereen om zich heen.
  • Op een diep niveau: het mislukken van het volwassen worden.
From Ricca with Love

Opti-Mystique

• Master lid
  • Hoe je je voelt bepaalt wat je creëert!
    • Healthy by Nature | Praktijk voor Natuurlijke Gezondheid
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2005, 20:50:26 pm »
Ricca... kanjer... just what I needed... :-*
Hij's pittig die legging voor Dragonvlaai...

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2005, 08:29:00 am »
Lieve Dolf,

Dank je voor het compliment, maar ik was een onbewust instrument. Hé, dat rijmt... Ik had de kaarten van je legging wel bekeken, maar dat leidde bij mij niet tot voornemens om iets over de kaarten te schrijven. Echter, gistermiddag kreeg ik zomaar een ingeving om iets over de omgekeerde Zwaarden Koning te schrijven. Geen haar op mijn hoofd dacht op dat moment aan jouw legging. 8) Maar nu voel ik me heel gelukkig dat ik mijn ingeving gevolgd heb. En dankbaar dat het je geholpen heeft. :)

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 14:06:49 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Dragonvlaai

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2005, 22:35:44 pm »
Moeilijk??? Dat schud je toch zo effe uit je mouw ;D

Ricca

• Moderator
  • Master lid
Re: Zwaarden Koning
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2013, 18:16:39 pm »
De vlucht van de Koning van Lucht
(een fantasie)

Het is zoals altijd kil en winderig op de hoogvlakte waar Zwaarden Koning zijn troon heeft staan en gewoonlijk deert dit hem niet in het minst, maar vandaag heeft hij plotseling keelpijn gekregen en ondanks de warme sjaal om zijn keel is hij na enkele uren zijn stem helemaal kwijt en kan hij alleen nog fluisteren. Letterlijk sprakeloos is hij geworden en heeft nog geen idee dat hij later op de dag pas écht sprakeloos zal zijn. Maar laat ik niet op de dingen vooruitlopen.

Noodgedwongen laat de koning al zijn afspraken voor vandaag afzeggen en blijft in gedachten verzonken alleen op zijn troon achter. Zijn enige gezelschap bestaat uit de twee kraaien die altijd in zijn nabijheid zijn en nu hij toch niet veel beters te doen heeft, begint hij op de vogels te letten. Ze zijn blijkbaar bezig met een spelletje 'uit de lucht komen vallen', want om beurten laten ze zich, vlak voor zijn troon, met een noodgang loodrecht uit de lucht naar beneden vallen, om op het laatste moment met een felle kreet weer op te vliegen. Ze doen het meerdere keren achter elkaar en het lijkt wel alsof ze hem iets duidelijk willen maken, maar dat idee schuift de koning snel opzij, want voor zulke malligheid staat een Zwaarden Koning natuurlijk niet open.

En toch... nu de koning niet meer kan spreken, lijken zijn gedachten ongewild en ongemerkt iets van richting te veranderen. Wat als de vogels hem werkelijk iets te zeggen hebben? Alsof ze op die vraag gewacht hebben, komen de kraaien juist op dat moment op zijn schouders zitten en zegt de eerste in zijn rechteroor: "Wij kunnen U leren vliegen. Het is heel eenvoudig."
"Maar ik heb toch helemaal geen vleugels!", fluistert de koning.
"Och", zegt de tweede kraai in zijn linkeroor, "ieder schepsel kan boven zichzelf uitstijgen en voorbij de horizon kijken. Wij geven U alleen maar wat U reeds hebt."
"Nou, dat wil ik dan eerst wel eens zien", fluistert de koning en hoopt dat niemand ziet dat hij hier met vogels zit te praten.

"Goed", zegt de eerste kraai voortvarend, "leg uw zwaard en uw kroon op de grond en ga op de troon zitten met uw voeten stevig op de grond."
De koning doet het.
"Als ik één zeg, staat U op, bij twee gaat U zitten, bij drie weer op, bij vier weer zitten, enzovoort. Klaar?"
"Ho, ho", fluistert de koning, "waar is dat precies voor nodig?"
"Nou kijk", zegt de tweede kraai, "op een gegeven moment zal Uw lichaam blijven zitten, maar Uw innerlijk bewustzijn springt omhoog... en weg! Klaar?"
"Uh...", de koning zoekt een uitvlucht, maar krijgt geen tijd voor tegenwerpingen, want de eerste kraai heeft het al weer overgenomen.
"Eén!"
De koning staat op.
"Twee!"
De koning gaat zitten.
"Drie!"
Zuchtend komt de koning nogmaals overeind.
"Nee, nee! Als ik zeg opstaan, bedoel ik helemaal ongeremd opspringen. Omhoog, omhoog, alsof U naar de hemel springt. En dan met een zware plof gaan zitten. Goed. Nog een keer proberen. Klaar?"
"Eén!"
De koning springt energiek op.
"Twee!"
En laat zich neerstorten op de troon.
"Drie!"
Enthousiast springt de koning op.
"Vier!"
En ploft terug op zijn troon.
Zo gaat het door tot...

"Elf!"

Alsof hij op een trampoline is gesprongen, zo schiet de koning ineens omhoog en voelt hoe de wind hem meeneemt, hoger en hoger en hoger. Tegelijkertijd is er het geruststellende gevoel dat hij nog steeds op zijn troon zit, maar als hij in de lucht tot stilstand is gekomen en naar beneden begint te vallen, slaat de paniek toe. Gelukkig wordt door de val zijn mantel afgerukt en ontdekt de koning dat hij wel degelijk vleugels heeft. Op het allerlaatste moment lukt het hem zijn vleugels te spreiden, de val af te remmen en zelfs weer op te stijgen. Hij merkt ook dat hij kan sturen en dat komt goed van pas, want het is nogal druk in de lucht. Naast de twee kraaien, die nog steeds bij hem zijn, vliegen er hele zwermen vogels van allerlei pluimage, van duiven tot haviken, van blauwe winterkoninkjes tot roze flamingo's en zelfs een paar vreemde prehistorische vogels. Alsof de tijden hier door elkaar lopen...

Om een beetje aan de drukte te ontsnappen, zet de koning koers naar een hogere luchtlaag, waar hij al snel een vliegend tapijt voorbij ziet komen. De verleiding is groot om even op het tapijt te gaan liggen om uit te rusten van het gevlieg, maar voordat hij het tapijt heeft bereikt, schrikt hij op van een enorm geklapper van vleugels en ziet hij nog net een vliegend paard in een wolk verdwijnen. En dan blijkt het tapijt ook verdwenen... Nu weet de koning het even niet meer. Wat is hij hier eigenlijk aan het doen? Waar is hij eigenlijk?! Hoe heeft hij hier überhaupt verzeild kunnen raken? Onmiddellijk is de lucht weer gevuld met vogels en héél langzaam dringt bij de koning het besef door dat de vogels niets anders zijn dan zijn eigen gedachten. En voor het eerst in zijn leven voelt hij een verlangen om gedachteloos te zijn.

Dan komt er een witte uil langszij die hem woordloos naar nóg hogere regionen dirigeert. Dwars door de wolken gaat de reis. Vanaf een lichtomrande wolk kijkt Mercurius glimlachend toe. Wolken worden nevels. Nevels lossen op tot slierten. Regenbooglicht hecht zich aan iedere sliert. En plotseling opent de lucht zich in vele wiegende lagen die uit visuele klanken bestaan en waarin de koning vagelijk andere wezens waarneemt. Engelen, vermoedt hij, want ze worden door een vloeiend licht omsloten. Even kijken ze naar hem en de koning meent hun verbazing te voelen, maar dat zal wel een weerspiegeling van zijn eigen verbazing zijn. Het licht en de kleuren van de omgeving zijn zo helder, dat het niet gemakkelijk is de lichtwezens waar te nemen. Wel hoort de koning onvoorstelbaar mooie, nooit eerder gehoorde klanken. Het is alsof hij een dikke muts heeft afgezet. Onwillekeurig voelt hij even aan zijn hoofd of hij de stoffen kap van de kroon misschien kwijtgeraakt is en die is inderdaad verdwenen. Het liefst zou de koning hier nog lang blijven, maar als de witte uil hem aantikt, weet hij dat het tijd is om terug te gaan.

Als een volleerd vlieger laat de koning zich door de wolken en de lucht naar beneden glijden en komt met een perfecte landing weer terug op zijn troon. De kraaien zitten hem al op te wachten: "Hoe was het? Hoe was het?"
"Ik was met stomheid geslagen", zegt de koning, die opeens zijn stem weer terug heeft, "maar na al dat vliegen voel ik me nu zwaar en log. En moe. Maar zeg eens, kan ik nu voortaan altijd vliegen? En is daarvoor altijd die maffe springmethode nodig?"
"Nee hoor", zegt een van de kraaien, "dat was alleen de eerste keer nodig. Vanaf nu is stilte voldoende."
"En dáárom raakte ik mijn stem kwijt?"
"Zo is het."
Met een grote boog vliegen de kraaien nog een keer om de troon en kiezen dan het luchtruim.

Nog steeds een beetje beduusd, pakt de koning zijn zwaard op en meteen komt de witte uil op de punt van het zwaard zitten.
"Pas op", zegt de koning, "die punt is scherp hoor."
"Dit is mijn plek", zegt de uil, die nu voor het eerst ook een stem blijkt te hebben, "en ik hoop dat ik nu wél mag blijven..."
De koning voelt zijn hart warm worden en zegt: "Ik heet je welkom, mijn vriend. Je mag blijven."

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ZwK_Shs_zps1df9404d.jpg

Vanaf die dag wordt de koning vaak in diepe meditatie aangetroffen. Niemand ziet iets aan hem, maar ondertussen maakt hij vele vlieguren.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/ZwK_And_zpse0bc81c8.jpg

Beleef de tijd
binnen het tijdloze
en waai voorbij
als pluis op de wind.

Ricca
From Ricca with Love

Palomino

• Master lid
  • De geest zoekt maar het hart vindt...
Re: Zwaarden Koning
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2014, 17:36:10 pm »
Wat een fijn verhaal Ricca, ik vloog mee  :D.

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.