bommen, meteoren en meer van dat spul

Gestart door Dragonvlaai, juli 18, 2005, 18:11:05 PM

Dragonvlaai

Dag allemaal,

Ik droom de laatste tijd vaak dat ineens de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt en dat er bommen of andere objecten uit de lucht vallen. Soms zijn het ontploffingen, soms zijn het stenen. Meestal moet ik met een groepje bekenden vluchten en moeten we in auto's of busjes proberen te ontkomen. De laatste keer waren we in Amsterdam, het was zonnig ( lichtval op blaadjes aan de bomen die me steeds bijblijft ) de stad was opgebroken en we kregen het nieuws dat er meteorieten uit de lucht kwamen vallen. Het busje dat er stond was het enige veilige vervoer. We moesten er allemaal in. De stenen vielen al op het dak. Het was niet echt eng, eerder wel spannend.Beet je computergame-achtig. Het was immers geen oorlog, maar een natuurverschijnsel. Ik reed ( iets wat ik in het dagelijks leven niet graag doe ) en deed het fantastich. Ik scheurde als een G.I. Jane door opgebroken straten en over obstakels. Ik werd na die rit wakker. Ik wilde weer verder met deze droom, maar in plaats daarvan droomde ik de droom opnieuw alleen was ik deze keer banger. Er werd van mij verwacht dat ik het stuur nam ( het busje reed al ) en ik deed het een beetje vanaf de eerste achterbank. Om de e.o.a. reden was ik de enige die kon rijden en met tegenzin ben ik achter het stuur gekropen. Ik vond dat niet prettig, om het heft in handen te nemen. Ik reed naar een buurt waar een soort veilig hofje was. Mensen kregen hun rapport in mapjes en bij één ontbrak de cijferlijst. Dat was op de een of andere manier heel erg. Ik zag die mapjes met zacht gele brieven erin voor me uit gehouden worden door iemand, als een soort kaartspel. Daarna werd ik wakker.

Ik weet niet echt wat ik met deze dromen moet. Soms is het ook echt oorlog. In ieder geval is het altijd in een stad met huizen en kijk ik vaak naar de lucht. Het zijn altijd heel veel bommen ( etc ) te gelijk....

Wie heeft een idee? Ben benieuwd!

Ricca

Hi Laura,

Een regen van meteorieten kan soms als een bevrijding gezien worden (lichtflitsen in het element lucht = inzichten), maar natuurlijk niet als ze als een bombardement op je hoofd vallen en je ervoor moet vluchten en schuilen (veilig hofje = een plek in jezelf). Dan denk ik dat ze eerder de heel letterlijke betekenis hebben van: op je kop krijgen. Vanuit je omgeving.

Het uitdelen van de rapporten wijst ook in de richting van beoordeeld worden. Het ontbreken van de cijferlijst zou op een ongenuanceerd oordeel kunnen wijzen - en dat vind je heel erg. Hoewel het verpakt is in zachtgeel, toch een lieflijke kleur (van kuikentjes en zo...).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Zo had ik het nog niet bekeken. Kan me er wel wat bij voorstellen eerlijk gezegd. Er begint vaag iets te dagen haha. Wat die rapporten betreft: ik - en de mensen die met mij mee waren gekomen - kregen zelf geen rapport, het waren rapporten van andere, jongere mensen (middelbare school) die ik niet kende, volgens mij was één van hem een jochie dat meedeed aan Idols of zo'n popgroep-programma ::) Het leek alsof we middenin een uitreiking waren beland die plaatsvond in dat hofje ( een stenen poortje en overal rozenstruiken - ik droom altijd realistisch in kleur trouwens ). Ik voelde me wel heel verbonden, maar ik kreeg die rapporten zeg maar voorgeschoteld, alsof ik er iets mee moest ofzo.

Ricca

Hi Laura,

Beetje laat, maar nog even dit. Ook al zijn de rapporten in de droom voor ánderen, daarom kunnen ze eigenlijk nog wel voor jou zijn. De verbondenheid die je voelt geeft dat ook al aan. Dit is het droommechanisme van verschuiving: een kwestie met betrekking tot jezelf wordt in de droom uitgebeeld als iets dat ánderen meemaken. Als je bijvoorbeeld in werkelijkheid moeite hebt met de manier waarop anderen over je oordelen, kan dat in een droom verschoven worden naar ánderen die rapporten krijgen. Als je je de droom nog voor de geest kunt halen, zou je eens kunnen letten op de overeenkomsten tussen jouzelf (en de groep mensen die bij jou hoort) en de groep jongeren. Dan zou je eventueel kunnen ontdekken dat alle personen (beide groepen) aspecten van jouzelf zijn.

Uiteindelijk kan de droom óók betrekking hebben op hoe je jezelf beoordeelt. Het feit dat je de mapjes voorgeschoteld krijgt alsof je er iets mee moest, laat volgens mij zien dat je een keuze hebt. Je hebt de vrijheid om van jezelf te vinden wat je wilt. Je hóeft jezelf niet op de kop te geven (meteorieten). De rozenstruiken zijn een hint om jezelf met liefde te bezien.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love