Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

achtervolging

Gestart door Francien, juli 16, 2005, 22:40:14 PM

Francien

Ik vroeg me af wat de betekenis van een achtervolging in dromen betekend. Ik denk dat iedereen het wel kent, maar bij mij komen de achtervolgings dromen met regelmaat om de hoek zetten.

Vaak in een bekende omgeving krijg je eerst een benauwd gevoel. Dan komt er 'iets'' boosaardigs achter je aan, en wat het ook is, een heks, een groot beest, je schoonmoeder: je rent voor je leven. Je duikt achter kasten of probeerd zo snel mogelijk het einde van de straat te bereiken waar je huis staat. Eenmaal aangekomen bij de voordeur krijg je met moeite het slot net optijd open. Maar voor je veilig en wel binnen bent komt de achtervolger toch met een voet tussen de deur terrecht en je wordt verstijft van angst wakker.

Ik meen dit de meest angstaanjagende dromen te vinden, zeker omdat je op het moment dat je wakker word je 2 seconden geleden nog oog in oog stond met het gevaar.

Heeft iemand misschien nog een keertje een uitleg voor mij over dit onderwerp? alvast bedankt :)

Kus Francien

Ricca

Lieve Francien,

Van zo af en toe een nachtmerrie hoef je echt niet ongerust te worden. Het is zelfs gezond. Net zoals homeopathische geneesmiddelen met een kleine dosis van een in wezen ziekmakende stof de zelfgenezende vermogens van het lichaam stimuleren, zo kan een dosis spanning in een droom ook een heilzame en zelfs genezende werking hebben op lichaam en geest.

Verder moet je de speelsheid van de dromende geest niet onderschatten. Kinderen kunnen zichzelf bang maken in spelletjes, hoewel ze weten dat het een spelletje is. Maar het monster in de tuin verdwijnt zodra moeder roept en het kind keert terug naar het veilige universum van thee en koekjes. Dromen dienen soms hetzelfde doel. Je ervaart angsten, maar de ochtend breekt aan, je wordt wakker en gaat ontbijten. De angst blijkt ongegrond... en de geest heeft genoten van zijn eigen mogelijkheden...

Soms kan een nachtmerrie worden doorleefd om te voorzien in een uitlaatklep die je in het dagelijks leven mist. Het effect als uitlaatklep is van korte duur, dus in dat geval zou je wel moeten proberen ook in het dagelijks leven een uitlaapklep te vinden.

Gewoonlijk echter is het *iets* dat je in dromen achtervolgt, iets waar je in het waakleven ook voor wegvlucht, en dat kan natuurlijk van alles zijn. Een verantwoordelijkheid, een bepaalde kant van jezelf, een gevoel van woede of verdriet of angst of falen... Het heeft geen zin om te proberen dit *iets* te ontlopen, want het komt je toch wel achterna. Door de 'voet tussen de deur' dringt dit gevoel of dit deel van jezelf zich aan je op om erkend te worden. Deze dromen maken duidelijk dat je je met de betreffende gevoelens e.d. moet verstaan. Wanneer je niet meer wegrent en de achtervolger onder ogen ziet, zal altijd blijken dat hij niet zo gevaarlijk of angstaanjagend is als je dacht... De angst die je deed vluchten had in feite niets met de achtervolger zelf te maken, maar was een angst die je al hád.

Het lijkt alsof nachtmerries ons bang maken, maar meestal is het net andersom. De angst was er eerst en die heeft de nachtmerrie veroorzaakt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Vladimir

Citaat van: Ricca op augustus 05, 2005, 17:16:59 PM
Lieve Francien,

Van zo af en toe een nachtmerrie hoef je echt niet ongerust te worden. Het is zelfs gezond. Net zoals homeopathische geneesmiddelen met een kleine dosis van een in wezen ziekmakende stof de zelfgenezende vermogens van het lichaam stimuleren, zo kan een dosis spanning in een droom ook een heilzame en zelfs genezende werking hebben op lichaam en geest.
Ricca, correctie. De verwerkingsgraad van homeopathie blijkt zó laag, dat de kans dat je een homeophatisch flesje mét werkende stof koopt, 1:1.000.000.000 is.. De rest is slechts rechtsdraaiend water, ofzo. Dit terzijde.

Verder moet je de speelsheid van de dromende geest niet onderschatten. Kinderen kunnen zichzelf bang maken in spelletjes, hoewel ze weten dat het een spelletje is. Maar het monster in de tuin verdwijnt zodra moeder roept en het kind keert terug naar het veilige universum van thee en koekjes. Dromen dienen soms hetzelfde doel. Je ervaart angsten, maar de ochtend breekt aan, je wordt wakker en gaat ontbijten. De angst blijkt ongegrond... en de geest heeft genoten van zijn eigen mogelijkheden...
Stik, thanx.
Ik ben blij dat ik niet veel Ricca lees: zo af en toe doet mij véél meer deugd..

Soms kan een nachtmerrie worden doorleefd om te voorzien in een uitlaatklep die je in het dagelijks leven mist. Het effect als uitlaatklep is van korte duur, dus in dat geval zou je wel moeten proberen ook in het dagelijks leven een uitlaapklep te vinden.

Gewoonlijk echter is het *iets* dat je in dromen achtervolgt, iets waar je in het waakleven ook voor wegvlucht, en dat kan natuurlijk van alles zijn. Een verantwoordelijkheid, een bepaalde kant van jezelf, een gevoel van woede of verdriet of angst of falen... Het heeft geen zin om te proberen dit *iets* te ontlopen, want het komt je toch wel achterna. Door de 'voet tussen de deur' dringt dit gevoel of dit deel van jezelf zich aan je op om erkend te worden. Deze dromen maken duidelijk dat je je met de betreffende gevoelens e.d. moet verstaan. Wanneer je niet meer wegrent en de achtervolger onder ogen ziet, zal altijd blijken dat hij niet zo gevaarlijk of angstaanjagend is als je dacht... De angst die je deed vluchten had in feite niets met de achtervolger zelf te maken, maar was een angst die je al hád.

Het lijkt alsof nachtmerries ons bang maken, maar meestal is het net andersom. De angst was er eerst en die heeft de nachtmerrie veroorzaakt.

Liefs,
Ricca
Thanx, Ricca. Jij kunt er wat van. Ik hoop dat Francien hier evenzo door wordt verlicht [van haar zorgen]..

Francien

Ricca, bedankt voor de fijne uitleg :).

Het is niet zo dat ik er hedendaags last van heb, wel kan ik me herinneren er vroeger meerdere malen benauwd van wakker te zijn geworden. Ik had het er laatst toevallig over met mijn vriend en hij herkende de dromen wel.

Ik vond bij een google poging ook deze mooie verklaring:
"DROMEN OVER ACHTERVOLGING.
Wie door iemand van het andere geslacht wordt achtervolgd, dient zijn angst voor erotiek te overwinnen."

:D dat klinkt ook wel heel mooi haha

Kus Francien

Ricca

Hi Francien,

Denk je dat dat veel voorkomt, angst voor erotiek?  ::) Ik zie in een persoon van het andere geslacht eerder de eigen mannelijke kant (bij een vrouw) of de eigen vrouwelijke kant (bij een man).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love