4 gevallen kaarten

Gestart door Koshke, juli 10, 2005, 17:25:03 PM

Koshke

Daar ik (nog) niet thuis ben in het duiden van Tarot-kaarten en het combineren ervan, gooi ik de volgende vraag op het forum in de hoop natuurlijk dat iemand mij meer helderheid kan verschaffen.

Voor de eerste keer na 8 jaar heb ik mijn tarot kaarten genomen om te beginnen met het trekken van een dagkaart.  Ik schudde de kaarten en 4 kaarten vielen uit het deck op de grond.  Toen ik de kaarten bekeek bleken het verbazend genoeg 4 kaarten te zijn van de grote Arcana.
Van onder naar boven waren het de volgende kaarten
- het rad van fortuin
- de zegenwagen
- de magiër
- de wereld

Ter verduidelijking kan ik nog melden dat ik nogal veel in gedachten bezig ben met een ommekeer in mijn leven.  Ik heb het gevoel dat, na mijn ontslag op mijn werk (ben daar definitief weg midden januari) er mij stilaan een nieuw leven te wachten staat dat merkelijk zal verschillen met mijn leven nu en dat waarschijnlijk ook meer bij mijn huidige persoonlijkheid zal passen.  

Indien jullie nog vragen mochten hebben, zal ik daar graag op antwoorden.  Intussen dank ik jullie bij voorbaat voor de moeite en de eventuele inzichten die ik mag ontvangen.

Koshke  :)

Opti-Mystique

Ha Koshke,

Mooi om te zien wat een balans er in deze gevallen kaarten zit: Het Rad en de Magiër staan beiden voor het nieuwe begin (1+0 van het Rad = de 1 van de Magiër). En de 7 van de Zegewagen is weer de afronding van de 1e cyclus van 7 binnen de Grote Arcana en de Wereld is het sluitstuk van de Grote Arcana zelf en tevens de afronding van de 3e cyclus van 7.

Deze kaarten zijn niet gebonden aan een legpatroon en dus aan een betekenispositie, maar het feit dat het allemaal Grote Arcana's zijn, duidt wel op een boodschap die te maken heeft met jouw ontwikkeling op een hoger plan.

Het Rad van Fortuin geeft het afronden van een levensfase aan en duidt op de slinger die de volgende ronde, volgende kans in je leven inluidt. Deze kaart laat ook zien dat die afronding er moét komen en dat je daarom zelf weinig invloed hebt op de gebeurtenissen die zich momenteel in je leven voltrekken. De harmonie binnen deze 4 kaarten, sterken mijn idee dat je ondanks het niet of nauwelijks hebben van de controle toch prima in staat bent om je over te geven aan de flow van het leven, en te gaan bezien waar je uitkomt.

Na het overgaan van deze levensfase in de volgende, laat de Zegewagen zien dat jij zélf weer sturing gaat geven aan bepaalde gebeurtenissen; deze kaart staat hoofdzakelijk voor de besturing vanuit de wilskracht. Daarnaast staat deze kaart voor mij ook vaak voor het (tijdelijk) achterlaten van het bekende en nieuwe avonturen tegemoet gaan. Waarbij je onvermijdelijk voor nieuwe tweesprongen komt te staan, die je voor nieuwe afwegingen en beslissingen stellen...

De Magiër en de Wereld duiden m.i. erop, dat in de fase die nu voor je ligt de nadruk zal komen te liggen op verdere ontplooing van wie je bent (de ik-ben-die-ik-ben van de Magiër) en op hoe jij je omgeving beleeft (vanuit jouw eigen wereld). Deze wereld ligt voor je open op dit moment en je bent vrij om deze in te richten zoals je zelf wilt en hierin enkel de personen en energieën toe te laten, waar jij je prettig bij voelt of die voor jou van toegevoegde waarde zijn. De Wereld geeft wederom die harmonie en die evenwichtigheid weer en geeft blijk van de energie en creativiteit die je ter beschikking staan... Zoals de Magiër verder over alle elementen, de bouwstenen, beschikt.

Dit laatste maakt jouw plaatje bijzonder compleet en mijn conclusie hierbij is, dat jou alle middelen worden gegeven om jezelf verder te ontplooien, als gevolg van de dingen die je zult gaan neerzetten, realiseren of creëren. En in de wisselwerking: door de verdere ontwikkeling van de persoon die je bent, zullen de mijlpalen die je bereikt ook steeds indrukwekkender worden... Heb je plannen om iets nieuws op te gaan zetten of te beginnen??

De Kwintessins (=totaaltelling) van de kaarten komt uit op 10+1+7+21= 39 = 3+9 = 12 (de Gehangene), maar ook 1+2 = 3 (De Keizerin): je hebt eerst nog een time-out voor de boeg om lering te kunnen trekken uit de valkuilen waar je eerder in terecht bent gekomen. Door nu te leren van je fouten kun je jezelf verder ontwikkelen en terwijl je ondersteboven hangt, krijg je gelegenheid e.e.a. ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken... De Keizerin duidt op groei en geeft aan dat er momenteel zaken rijpen die op een eerder punt gezaaid zijn, om verderop hun vruchten af te gaan werpen.

Al met al een interessante en enerverende periode voor de boeg. Mooie kaarten Koshke; ik kan niet anders zeggen... :D

greetinx, Dolf

Koshke

Hey Dolf,

Bijzonder aangenaam getroffen door je reactie dank ik je eerst en vooral van ganzer harte.  Trouwens, ter informatie, mijn uiteindelijke dagkaart was bekers aas. :D

Toen ik je uitleg las begonnen de kaarten voor mij ook intuïtief dingen aan te geven, meestromen met de stroom van het leven, zoals je dat hebt uitgedrukt, doe ik.  Ben ook daarmee volledig in harmonie.  Voor mij voelt het goed dat dit ontslag is gekomen.
Ik laat mijn job gewoon uitlopen, heb daar nog een paar lesjes te leren maar ook te geven...  Dat is dus ook in harmonie ;D en dan afsluiten.  Ik voel gewoon aan dat ik het oude in ieder geval eerst volledig moet afsluiten en dan pas verder kan (de Gehangene als kwintessens)

Dus nieuwe plannen heb ik nog niet maar volgend jaar krijg ik ook de tijd en de vrijheid om me te oriënteren en nieuwe dingen te plannen en wie weet wat er intussen nog op m'n pad komt.  Ik vind het zelf ook boeiend en spannend en tegelijkertijd voel ik dat het goed zit.

Ik heb bijzonder veel van je duiding opgestoken, vind het ook geweldig onder woorden gebracht en kan mij hierbij volledig aansluiten, alleen had ik dit zeker (nog)niet gekund.  Het motiveert me tevens om met de kaarten verder te gaan.  

Thanx again, Dolf, een dikke knuffel van
Koshke :-*

Opti-Mystique