Advies aan onervaren beginner

Gestart door Dragonvlaai, juni 20, 2005, 15:56:28 PM

Dragonvlaai

Hallo,

Ik heb me nog niet echt in de klassieke tarot verdiept. Ik ben meer van de elfjes van Brian Froud...Toch kwam ik via een goede vriendin in aanraking en zij heeft wat leggingen voor me gedaan en het klopte erg goed. Ik heb wel wat met tarot en 9 van de 10 keer kan ik het meteen plaatsen. Het is de laatste tijd zelfs zo dat het vrijwel naadloos op mijn gevoel over kwesties aansluit. Ik heb een legging gedaan ( verl, heden, tkmst) betreft een verliefdheid op iemand die ik niet persoonlijk ken, maar die weer in mijn leven is opgeduikeld ( in het uitgaansleven ). Altijd het gevoel gehad dat "er iets is" tussen diegene en mij...
Ik trok de volgende kaarten:
verleden: two of cups ( bokalen 2 )
heden: Ten of cups ( bokalen 10 )
toekomst: Knight of pentacles ( pentakel ridder )

Situatie: ik heb een relatie van drie jaar gebroken. Voelde niet goed dat ik met een ( zelfs relatief ondekende ) ander in mijn hoofd zit. Wat denken jullie? Vooral die laatste kaart vind ik moeilijk te interpreteren.

Bedankt alvast!

Ricca

#1
Hallo Laura,

Hoewel je aangegeven hebt dat er inmiddels wel iets veranderd is, en het niet zo gemakkelijk is om je ex helemaal los te laten, houd ik me toch aan de drie kaarten die je zelf hebt gelegd. Met één extra kaarten voor het vervolg. Je moet nooit te snel een nieuwe legging doen over hetzelfde onderwerp. En een oude legging ook niet te snel opzijschuiven. Het Heden in jouw legging geldt voor het moment waarop je de kaarten legde en is nu dus al verleden geworden. En wat in jouw legging nog Toekomst was, is al heden geworden.  

Ik heb de kaarten ook even opnieuw geschud om te kijken of er omgekeerde betekenissen meespelen. Het verandert niets aan de legging, is alleen een hulpmiddel bij de interpretatie.
Ze kwamen zo te liggen:

1. Bekers 2 omgekeerd
2. Bekers 10
3. Pentakels Ridder omgekeerd
4. Zwaarden 7 omgekeerd

VERLEDEN 1: Bekers 2 is op de eerste plaats een relatiekaart en de omgekeerde Bekers 2 kan natuurlijk simpelweg op het verbreken van je relatie wijzen. Je kunt de kaart ook opvatten als symbolisch voor jouzelf en dan laat de omkering zien het inderdaad de disharmonie in jezelf was die voor jou reden was om die relatie te verbreken. Wat je dééd (het uiterlijk vertoon van die relatie) was niet meer in overeenstemming met wat je voelde (voor anderen/die ander). Doen en voelen worden respectievelijk voorgesteld door de man en de vrouw op deze kaart. En je koos voor integriteit. :)

VERLEDEN 2: Vervolgens lag de hele wereld voor je open. Op relatiegebied is Bekers 10 is een veelbelovende kaart... áls er al een (nieuwe) relatie is. Maar omdat dat op het moment van de legging niet het geval was, denk ik dat deze kaart vooral jouw eigen verlangens weerspiegelt. Jouw ideaal. Bekers 10 staat voor een diepe, vervullende relatie. Het Echte Geluk. Je bestemming vinden...

HEDEN: Na de twee gevoelskaarten (bekers) ben je nu met Pentakels Ridder bij de praktijk uitgekomen. Op relatiegebied kan deze kaart, als hij rechtop ligt, op een degelijke 'vaste relatie' wijzen (m.a.w. de voorbije relatie), en de omkering op het loslaten daarvan, maar de omkering wijst ook op onzekerheid en grote behoedzaamheid. Alsof er voorlopig niets nieuws van de grond komt... Zie je het geploegde (gestreepte) land op de kaart? Door je leven drastisch te veranderen (het verbreken van de relatie = de ondergrond omploegen) heb je de mogelijkheid geschapen om nieuwe ervaringen op te doen, maar het kan nog wel even duren voordat je de vruchten van deze 'investering' gaat plukken. En, of je het wilt of niet, de oude relatie is nog levensgroot in beeld...

TOEKOMST: ... en blijft voor problemen zorgen. Zoals Zwaarden 7 laat zien, zijn er in je poging om door de beperkingen van deze relatie heen te breken, enkele zwaarden (obstakels) blijven staan. Daar moet nog over gepraat worden. De omkering van de kaart wijst op twijfel en schuldgevoelens. Schuld is natuurlijk een hele slechte raadgever. Schuldgevoelens komen nooit uit het hart, maar uit het denken (zwaarden = element lucht = het denken). De intuïtie bedient zich ook nooit van schuldgevoelens. Door schuldgevoelens wordt de wereld onbegrijpelijk... en ga je je verblind, verstikt en eenzaam voelen. Misschien helpt het je als je beseft dat je je verantwoordelijk voor je ex voelt. Schuld en verantwoording zijn twee heel verschillende dingen. Schuld is negatief, nutteloos, belemmerend, onrealistisch. Het betekent niets en brengt alles tot stilstand. Verantwoording is volwassen en kan je door het donkere bos ::) naar het licht brengen. :)

Lieve Laura, voel je niet schuldig. Je hart werd in een nieuwe richting getrokken. Als een onbekende man het voor jou opvallend gemakkelijk maakte om je relatie te verbreken, is dat een duidelijk teken dat ook iets zegt over die relatie. Waarschijnlijk was hij een katalysator voor iets dat vroeg of laat toch zou gebeuren... Waarom volg je je hart niet? Als je, zoals blijkt uit Bekers 10, zo vastbesloten bent de ware liefde te vinden, dan zou je je alleen maar bezwaard (be-Zwaard) voelen als je niet naar de wijsheid van je eigen hart luisterde. Geniet van het leven en van de liefde als zij op je weg komt. Of die onbekende man de Ware zal zijn, daar laten de kaarten zich niet over uit. Dat mag je zelf ontdekken. :P

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Lieve Ricca,

1000 maal dank! Ik ben echt onder de indruk van deze ineterpretatie, hij klopt echt "to the bone", dat meen ik echt. Ik voelde me inderdaad behoorlijk schuldig en die niet afgeronde relatie zat zó in mijn hoofd de afgelopen weken dat het me begon te beklemmen, voelbaar voor mij en merkbaar voor mijn beste vrienden en familie. Ik voelde me erg aan hem verbonden, wilde geestelijk alle kanten op ( ontdekken, lol hebben, vrolijk zijn, léven!! ) maar kon het niet over mijn hart verkrijgen hem volledig gedag te zeggen en voor mezelf te kiezen. In de praktijk deed ik dat echter wel degelijk steeds meer en ik ging er ook onbewust naar handelen. Gelukkig begon ik te merken dat ik emotioneel nog wel aan hem verbonden ben, maar dat dat niet voorkomt uit het nodig hebben van hem, maar het gevoel dat ík nodig ben. Dat is idd geen goede basis om een relatie weer op te pakken en ik onderschat hem bovendien met zo'n aanname... Uiteindelijk heb ik het schuldgevoel aan de kant gezet en het contact verbroken. Ik houd van mijn ex; ik kan niet anders dan hem de hele wereld gunnen. Maar dan niet met mij. Je bent samen de ware en wij zijn dat niet. Jouw interpretatie helpt me heel erg om extra trouw te blijven aan mijzelf. Ik probeerde mijn emoties weg te schuiven in een vage verliefdheid op een onbekende en wilde niet door het verdriet heen
(wil niet zeggen dat ik de deur niet open doe als het heel hard regent  ;) ). Nu kan ik dat proces wel aan.

Ik ga het nog een paar keer over lezen.

Liefs Laura


Dragonvlaai

Het leuke is trouwens dat ik dankzij het omploegen van mijn leven en levenshouding meteen een paar hele leuke dingen heb meegemaakt: nieuw huis is door hulp van hele lieve mensen bijna af; mijn zus en ik kunnen sneller intrekken dankzij een paar fantastische meevallers dit weekend. Ik heb een te gekke nieuwe baan sinds vrijdag en heb de mogelijkheid om tegen alle verwachtingen in een opgegeven hobby weer op te pakken. Als je je eigen "yellow brick road" volgt, loop je letterlijk tegen alles aan wat voor jou bestemd is. Grappig is dat toch!

Ricca

Lieve Laura,

Dat is snel gegaan. De toekomstkaart ook al uitgekomen? Ja, dat kan gebeuren als een lezing op zich laat wachten. Mijn molens malen wat langzamer dan die van Dolf. ;D

Ik vind het heel fijn dat je er toch nog iets aan hebt. En wat al die andere veranderingen betreft blijkt maar weer: veranderingen komen meestal in clusters... Veel plezier met al het nieuwe!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Citaat van: Dragonvlaai op juli 16, 2005, 18:02:36 PM
...nieuw huis is door hulp van hele lieve mensen bijna af; mijn zus en ik kunnen sneller intrekken dankzij een paar fantastische meevallers dit weekend. Ik heb een te gekke nieuwe baan sinds vrijdag en heb de mogelijkheid om tegen alle verwachtingen in een opgegeven hobby weer op te pakken. Als je je eigen "yellow brick road" volgt, loop je letterlijk tegen alles aan wat voor jou bestemd is...

Dolf's molen maalt op dit moment even heel ander koren dan Tarot, lieve Ricca... ;)

Maar Laura; het enthousiasme en de dankbaarheid dat van bovenstaand citaat uitgaat, is aanstekelijk en voor mij heel sterk voelbaar. Ik ben blij voor je dat het je zo goed gaat en dat je je hiervan bewust bent. Ik hoop dat je langs dat gele pad nog veel meer moois zult opmerken en er even bij stil blijft staan en geniet...

De kunst is niet om zo snel mogelijk bij het andere eind te komen, maar om je bewust te worden waarlangs het pad je allemaal leidt en wat dit je aan ervaringen met toegevoegde waarde oplevert... :D

Keep it up!

Liefs, Dolf

Dragonvlaai

Ja dat is waar Dolf, ik geniet er ook 100% van. Het goeie is dat het minder leuke er wat mij betreft gewoon bij beginnen te horen en dat ik gewoon door dingen heen moet (letterlijk) om verder te komen - me te ontwikkelen - en niet uit angst weg moet springen. Ik kan dan echt verdwalen en raak zo ver bij mezelf vandaan.

Succes met wat je nu aan het doen bent en wat niet Tarot is  :)

En Ricca met wat wel Tarot is  :D. Dat je wat later was, is wat mij betreft precies op tijd!