Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE TOREN

Gestart door mariolina_marcelli, juni 13, 2005, 15:34:31 PM

mariolina_marcelli

Beste allemaal,

even vraagje: er is voor mij een legging gedaan,namelijk verleden: 9 staven, heden: 9 zwaarden en toekomst: toren.
Diegene zegt dat de toren niet echt heel negatief is, maar het verontrust mij namelijk wel...het is een heftige verandering...nu is mijn vraag kan je dit ook als een positieve vraag zien, of is een toren per definitie negatief.
De vraag was nl. of ik iemand kan vertrouwen.
Weet iemand wat ik met deze kaart moet doen en of ik mij ongerust moet maken?
Groetjes, Mariolina

Opti-Mystique

#1

Hi Mariolina,

Welkom op het forum! De Toren is nog niet besproken in het Tarot-Arcana. We zullen met jouw vraag dan een begin maken hiermee.

Echter denk ik dat jij meer meer gebaat bent bij een antwoord op de gehele legging en die wil ik je wel geven, maar zou je mij dan het plezier willen doen om je legging naar het Kaartleggingenforum te verplaatsen? Je vraag daar opnieuw stellen dus?

Liefs, Dolf

mariolina_marcelli

Beste Dolf,
ik heb mijn vraag verplaatst...

Groet, Mariolina

Julia

De Toren is een erg heftige, maar mooie kaart.

De Toren draait om een doorslaggevende (verhelderende) gebeurtenis, een plotseling inzicht, traumatische verandering, plotselinge scheiding, catastrofe, shock, onvoorzichtigheid, ontbreken van inzicht.

De verwoeste toren staat voor beslissende doorbraak, losbreken uit beperkende verhoudingen, voorstellingen of gedragswijzen. Het oude en vertrouwde moeten we loslaten. blokkades worden gebroken.

De bliksemflits duidt op een gebeurtenis van buitenaf die tot de ommekeer leidt, of een gedachtenflits die ons plotseling tot inzicht brengt. Hier is geen sprake van een langzame verandering, maar van een plotselinge, explosieve verandering. De uitwerking is er een van schoonmaken, vernieuwing. Waite toont ons de ineenstorting van de menselijke geest die probeert als God te worden. Gods antwoord is: vergiffenis (ââ,¬ËœDoor de bliksem getroffen wordenââ,¬â,,¢ wil zeggen: door God aangeraakt).

Boodschap: verlies van welke verworvenheid dan ook is onvermijdelijk.

Verlies van het mooie, het lieflijke, het schone en het ware, verlies van wat dierbaar is, door bruut geweld, onbarmhartig. Dat doet hier pijn: bruut geweld vernietigt liefde, harmonie en schoonheid. Dit ook tot ontsteltenis van de maan. Niets dat de mens heeft opgebouwd is van eeuwigheidswaarde. Onze (schijn)zekerheden worden afgebroken, ontploffen.  

Crowley toont hoe het verterend vuur het oude en vertrouwde verwoest, zodat zuivering plaats vindt, en iets nieuws kan worden opgebouwd. Dit proces is pijnlijk, en de wanhoop maar ook de redding is nabij. Het ââ,¬ËœJobs vertrouwenââ,¬â,,¢ kan ons er door heen helpen, evenals het besef dat afbraak nodig is voor groei en vernieuwing. Dit zien we ook bij genezingsprocessen gebeuren (heling na een operatie). Wat ons aan tegenslag overkomt hebben we nodig voor onze verdere groei, het leidt ons tot transformatie. Dit zijn de wetten van de natuur.

(bron: a.heer, ergens op internet)

janice

Er zijn daarnaast 22 vlammetjes te tellen op de kaart, oftewel de 22 kaarten van de grote arcana. De mensen op de kaart horen zich sociaal verder te ontplooien op alle gebieden (22 kaarten) van het leven en zich niet terug te trekken.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

#5
De Toren

Omdat de Toren zo'n onheilspellende kaart lijkt, wil ik beginnen met te zeggen dat zij in wezen een bevrijding inhoudt. Er dalen maar liefst 22 yods neer die een symbool zijn voor de liefde van God (de yod is de hebreeuwse letter J, de eerste letter van Gods naam Jahweh). Dit wil niet zeggen dat de toren-ervaring altijd een aangename ervaring is. Inegendeel. Vaak is er een zekere mate van afbraak nodig voordat op dezelfde plek iets nieuws kan ontstaan, en dat kan beangstigend zijn, want de vertrouwdheid van oude gewoonten en onwrikbare denkbeelden was toch wel lekker veilig. Als dan een onverwachte gebeurtenis je dwingt om het roer volledig om te gooien, kun je het gevoel hebben dat je wereld instort. Maar eigenlijk gaat er juist een wereld voor je open en zal je leven er lichter en vrolijker door worden, moeite-loos vloeiend zoals het water uit de kruiken op de volgende kaart De Ster.

Dit is de Toren in een notendop. Andere betekenissen zal ik later noemen. Je kunt de oversimplificatie van een letterlijke lezing vermijden door de kaart te benaderen zoals je je dromen benadert. Onheilspellende kaarten hoeven niet meer verontrusting te wekken dan enge voorvallen in dromen. Als je in een droom van de trap valt, neem je niet aan dat dit in werkelijkheid ook precies zo zal gebeuren. Je weet dat de boodschap van de droom áchter dit letterlijke niveau ligt. Nu eerst de symboliek van de kaart.

De Rider-Waitekaart staat al in een vorig bericht afgebeeld. Hier is de Torenkaart uit de Aquatic Tarot (te vergroten door aanklikken):

De Toren is een hoog grijs bouwwerk op een rotsfundering (aarde) en zonder toegangsdeur (opsluiting, geslotenheid). Het ontbreken van een deur doet vermoeden dat hij van binnenuit is opgebouwd, door het zelf rondom zichzelf opgetrokken, als een zelfgebouwde vesting of gevangenis. Grijs is de kleur van as en gesteenten (aarde) en ook de kleur van de stenen zegewagen op kaart 7 (16>1+6=7). Alles aan de Toren lijkt op de aardse, uiterlijke persoonlijkheid. De gouden kroon die door de bliksem van de toren wordt gestoten, lijkt zelfs op de kroon van de menner van de zegewagen, al is de kroon van de Toren wel een maatje groter...

Omdat de Toren oprijst in het element lucht en is hij in wezen een gedachteconstructie: een opeenstapeling van denkbeelden en overtuigingen, uitgegroeid tot een ver omhoog reikende structuur die je het zicht ontneemt op alles wat zich daarbuiten bevindt. Grijs is ook een kleur die onwetendheid  of uitzichtloosheid kan symboliseren (er zitten slechts drie raampjes in de toren). Enerzijds en diep van binnen verlang je er altijd naar deze gevangenis af te breken en je maskers af te leggen (de muren zijn ook maskers of een façade) en in overgave vanuit je oorspronkelijke zielekracht te leven. Je verlangt naar oprechtheid, naar openheid, naar eerlijkheid, naar liefde en verbinding met je diepste zelf. Anderzijds valt het loslaten van de vertrouwde schuilplaats vaak enorm zwaar. De ideeën waarmee je gedurende je hele leven bent (op)gevoed, zijn nu eenmaal diep geworteld geraakt in je psyche en kunnen je ervan weerhouden volledig contact te maken met je ziel.   

Overtuigingen kunnen muren zijn die je omgeven. Je moet eerst het bestaan van dergelijke muren opmerken, je moet ze zien, anders besef je niet eens dat je erbinnen opgesloten zit, gewoon omdat je niet verder kunt kijken dan die muren. Ze zijn de grenzen van je ervaringswereld. Je eigen ziel wil echter niet dat je voor altijd in je toren gevangen blijft zitten. Kun je jezelf niet bevrijden, dan zal zij je helpen door voor een doorbraak te zorgen. Maar niet alvorens je eerst allerlei signalen te hebben gezonden: ingevingen, dromen, betekenisvolle toevalligheden... Als je die signalen lange tijd blijft negeren, zal ze met krachtiger signalen komen die de vorm kunnen aannemen van incidenten, blessures, kleine ongelukjes of bijna-ongelukken. Als zelfs dit genegeerd wordt, kan er een gebeurtenis volgen die je leven flink overhoop haalt.

De Toren wordt getroffen door de bliksem en de mensen die zich veilig waanden in de Toren worden naar buiten geslingerd. Hoewel het erop lijkt dat de Toren door een externe kracht wordt getroffen, is de bliksem op de kaart van innerlijke aard en in wezen goedaardig en zuiverend. Je kunt de bliksem zien als hulp van je innerlijk zelf om je los te wrikken uit je vastgeroeste ideeën. Net als de Duivel komt de Toren pas zo laat in de Grote Arcana (zo laat op de levensweg) omdat voor het succesvol doorstaan van de toren-ervaring al een zekere ontwikkeling nodig is. Er moet al een zeker proces van transformatie aan voorafgegaan zijn om de Toren als een heilzame bevrijding te kunnen ervaren, als een zeer positieve kans om meer geluk in je leven te brengen, ja, als de meest onvoorstelbare zegening die je maar kunt ontvangen... De eenvoudige waarheid is dat je oude manier van leven en denken je nooit de diepe vervulling, bevrediging en vreugde heeft gebracht die je altijd hebt gezocht. De oude denkbeelden die je beperken of die je niet meer passen, moeten plaats maken voor iets nieuws.

Als je de signalen van je ziel té lang hebt genegeerd en dus eigenlijk nog niet bereid bent om je visie te veranderen, kan de toren-ervaring een regelrechte catastrofe lijken. Maar wat is een catastrofe? De betekenis van het woord catastrofe is, zoals met veel woorden in de taal het geval is, in de loop der tijd steeds beperkter geworden en tegenwoordig vrijwel synoniem met 'ramp'. Maar het uit het grieks afkomstige woord catastrofe betekent ook 'omwenteling' of 'een plotselinge ommekeer' of 'de verandering die het laatste keerpunt in een ontwikkeling veroorzaakt'. De ommekeer is duidelijk te zien in de twee figuren die ondersteboven (omgekeerd) uit de Toren storten. Slechts in hun - bij de Toren passende - beperkte visie lijkt het een ramp, maar in wezen is het niet meer dan een plotselinge ommekeer in hun leven. Een keerpunt. In een legging kan de Toren voor élk keerpunt in je leven staan, maar in de context van de Grote Arcana als levensweg gaat het om een heel specifiek keerpunt...

Nu ga ik eerst terug naar het bouwwerk van de Toren. Om een idee te krijgen van de Toren in zijn volle glorie, kun je proberen hem in je verbeelding te restaureren naar de situatie vóór de blikseminslag. Visualiseer een mooie, statige toren op een berg tegen een blauwe lucht. De koepel in de vorm van de majestueuze gouden kroon schittert in het zonlicht. Zie het voor je, de prachtige Toren die in oude decks La Maison de Dieu werd genoemd, het Huis van God... je aardse zelf. De Toren is géén kerk, zelfs geen gebouw, je bent het zelf. De gouden kroon/koepel herinnert me aan een uitspraak die ik ooit hoorde: "Waarom zijn in Rusland de koepels van kerken (óók maison de Dieu) met goud bedekt? Dat is opdat God ze vaker op zal merken." Goddelijke blikvangers dus... :) Maar eigenlijk is de schitterende kroon een teken van het potentieel van de Ene, dat in ieder mens aanwezig is, want ieder mens is het Al...

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_Fv.jpg

Als het aardse zelf na alle voorafgaande kaarten van de Grote Arcana nog altijd niet in staat is deze Weelde te dragen en zijn Licht begraaft in de ontkenning van juist dít goddelijke potentieel in zichzelf, is het aan een wezenlijke verandering toe.

vervolg >>
From Ricca with Love

Ricca

#6
vervolg...

In sommige decks wordt de Toren afgebeeld als de Toren van Babel, zoals bijvoorbeeld in de Haindl Tarot en in de Lovers Tarot.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_Hn.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_Lv.jpg

Ook voor veel andere kunstenaars is de Toren van Babel een bron van inspiratie geweest...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_Babel1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_Babel2.jpg

De torens die de Babyloniërs bouwden, symboliseerden opstijging tot God en dat werd door de Hebreeërs als aanmatigend beschouwd. Vandaar het verhaal in Genesis over God die de bouw van de toren verstoort. Maar in werkelijkheid grijpt God nooit in, omdat hij ons het geschenk van een vrije keuze heeft gegeven. Hij geeft alleen maar liefde, die we naar keuze kunnen aanvaarden of afwijzen. Het verhaal van de Toren van Babel wordt gewoonlijk opgevat als een gelijkenis over menselijke hoogmoed en zelfoverschatting, maar getuigt het idee dat er een hoge toren nodig zou zijn om God te bereiken niet juist van de ontkenning van de God in jezelf? Voor mij is de Toren géén symbool van hoogmoed, maar juist van zelfónderschatting. En daarmee kom ik bij de kern van de kaart.

Terwijl de Toren naar de hemel reikt en door zijn vorm verbinding met het Universum lijkt te zoeken, is hij in feite een symbool van afgescheidenheid omdat God op grote (hoge) afstand wordt verondersteld, op onbereikbare distantie wordt gehouden... God wordt als hiërarchisch principe (de kroon) bóven het zelf geprojecteerd, als heer en meester over de schepping en over het zelf. Dit traditionele godsbeeld is - net als de hele Toren - een menselijke constructie.

En daarom wordt de Kroon van de Toren gestoten. Om op het aardse vlak terecht te komen, mét en ín ons, niet bóven ons. Op veel kaarten in de Grote Arcana gaat het om het opheffen van tegenstellingen. Bij de Toren gaat het om de opheffing van de tegenstelling tussen boven en beneden. De bliksem doet dit heel letterlijk. De Toren is de eerste kaart die werkelijk boven en beneden verbindt. En daarom kunnen na de Toren de kaarten met de hemellichamen (Ster, Maan, Zon) volgen.

De twee figuren die uit de Toren storten zijn niet de hoofdpersonen op de kaart. De 'hoofdpersoon' is de Toren, je aardse zelf én de overtuigingen van dat zelf. De man en de vrouw zijn slechts twee aspecten van de Toren, van jezelf dus. Je kunt ze zien als je verstand en je gevoel. Op kaart 13 De Dood zagen we het verschil in ervaring van respectievelijk een man, een vrouw, een bisschop en een kind bij hun ontmoeting met de Dood. Ook bij de Toren, die soms wel De Tweede Dood wordt genoemd, zien we een verschil in ervaring en opnieuw is de ervaring voor de man het meest ingrijpend. De vrouw stort neer onder een regen van tien yods, de man heeft blijkbaar iets meer hulp nodig en is omgeven door 12 yods. Omdat het totale aantal yods 22 is, overeenkomend met het aantal kaarten van de Grote Arcana, lijkt hier ook een verband gelegd te worden tussen de vrouw en kaart 10 (Rad van Fortuin) en tussen de man en kaart 12 (De Gehangene).

Voor de vrouw (je gevoel) is de toren-ervaring of ommekeer vergelijkbaar met een omwenteling van het Rad van Fortuin en dus een verandering zoals ze die wel vaker meemaakt. Haar blik drukt geen blijdschap uit, maar er is wel overgave (ze valt achterover = overgave). Voor de man (je verstand) is de ommekeer vergelijkbaar met de Gehangene (die óók ondersteboven hangt). Bij de Gehangene hoort ook overgave, maar die overgave zie ik niet terug in de manier waarop de man valt. Hij valt voorover, de ogen en mond opengesperd, de armen voor zich uit gestrekt, graaiend naar houvast dat er niet is. Zijn cape lijkt te vlammen van de weerstand tijdens de val. Maar elke poging tot terughoudendheid is vergeefs...

Als je de hele kaart ondersteboven draait en de man bekijkt, zie je een heel ander gezicht: een gezicht met rode 'puntmuts'. Wat op de rechtopstaande kaart zijn haardos was, is nu zijn baard. Voor hem kan de ommekeer een identiteitscrisis zijn (zoals de Gehangene dat soms ook kan zijn). Op de rechtopstaande kaart was zijn gezicht naar de aarde gekeerd, nu kijkt hij achterom naar boven in een soort verwrongen houding. De vrouw behoudt omgekeerd haar eigen gezicht. 


Nu trek ik de vergelijking met de Dood verder door... Bij de Dood bleef de bisschop / Hiërofant overeind staan. Net zoals de Toren nog overeind staat. Nog wel... Een bisschop is verbonden met kerken (het uiterlijke Maison de Dieu). Het instorten van de Toren als gedachteconstructie, is ook het instorten van de uiterlijke kennis van de Hiërofant (de bliksem heeft vijf zigzaggen, het getal van de Hiërofant) - om plaats te maken voor het innerlijke weten (de vrouw draagt een kroon die zij tijdens de val niet verliest). Uiterlijke kennis is alle kennis die op gezag van anderen is aangenomen en die niet uit jezelf voortkomt, alle tweedehands overtuigingen zogezegd. De vorm van de kroon van de vrouw houdt het midden tussen de kroon van de Hogepriesteres en het fleur-de-lismotief op de kleding van Bekers Schildknaap, symbool van de Heilige Drie-eenheid van God, Mens en Bewustzijn/geest.

Op de New Visionkaart staat achter de Toren de Boom der Kennis, dezelfde boom die in het paradijs van de Geliefden achter de vrouw stond en dus de innerlijke kennis vertegenwoordigt.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr_NV.jpg

De Dood had betrekking op het loslaten van het zelfbeeld of ego.
De Toren heeft betrekking op het loslaten van het traditionele hiërarchische godsbeeld én op het loslaten van de uiterlijke kennis van de Hiërofant.


Dit heeft grote gevolgen...

Het instorten van de uiterlijke kennnis veroorzaakt de scheuring van de voorhang van de Hogepriesteres en hierdoor komt de weg naar de Maan en het onbewuste open te liggen. Het instorten van het hiërarchische godsbeeld veroorzaakt de scheuring van de voorhang van Gerechtigheid en hierdoor komt de weg naar de Zon en naar verlichting open te liggen. De Torenkaart laat je ook weten dat je de kracht hebt voor beide scheuringen: 16 = 2 x 8 = 2 x Kracht. Niet alleen scheuren alle voorhangen bij de Toren, ook alle kleding verdwijnt: op de kaarten die ná de Toren komen zijn alle figuren naakt. Uiterlijkheden zijn/hebben afgedaan.

vervolg >>
From Ricca with Love

Ricca

vervolg...

Maar zelfs als je de dogma's die je als kind hebt moeten slikken, overboord hebt gezet, kun je toch - ongemerkt als het ware - allerlei nieuwe dogma's aanvaard hebben die net zo star zijn als de oude en misschien wel veel oppervlakkiger... Uit welke hoek ze ook komen, iedere keer wanneer je je in je leven laat leiden door regels van buitenaf die dicteren wat goed voor je is, wat gezond is, wat spiritueel is, heb je misschien wel de traditie verworpen, maar niet de Hiërofant verworpen. Je hebt niet de verantwoordelijkheid genomen om werkelijk je eigen weg te gaan.

En zelfs als je denkt het traditionele godsbeeld achter je gelaten te hebben en niet meer gelooft in een oordelende God die hoog boven je staat en die jouw vorderingen en mislukkingen bijhoudt als een schoolmeester, zelfs als je zegt te geloven in een God van liefde, kan die oude God nog steeds voortleven in de strenge of liefdeloze manier waarop je jezelf beoordeelt. Iedere keer als je van jezelf denkt: ik heb gefaald, ik had beter moeten weten, ik had verder moeten zijn (op de maatschappelijke ladder, in mijn relaties of op de  spirituele weg), geloof je eigenlijk - stiekem als het ware - nog steeds dat er een hogere orde is waar je in je leven aan moet beantwoorden en ben je terug bij de oude God als hiërarchisch principe - de kroon bovenop de Toren. Je houdt vast aan een niveau van waarheid dat hoog boven jezelf ligt en waaraan denkt te moeten voldoen. Dit is een vals beeld.

Het is zeker waar dat je als je geboren wordt, er in je hart of je ziel een voornemen leeft om in het komende leven iets tot bloei te laten komen. Je kunt dit je levensdoel noemen, maar het is je niet van hogerhand opgedragen. Het is iets geheel van jouzelf, geboren uit jouw eigen wensen en verlangens. Jij bent het middelpunt van jouw universum, ijkpunt en maatstaf van jouw wereld. Er is geen God buiten jou die het beter weet of die het voor jou bepaalt. De God die je voorheen buiten of boven jezelf projecteerde, zit in jou en het goddelijke in jou en in de hele wereld is niet alwetend, het is lerend :D, groeiend :D, spelend :D ...... :D

In deze visie hebben 'fouten' en 'tekortkomingen' een essentieel recht van bestaan. Falen, fouten maken, 'verkeerde' dingen doen mág en leidt soms zelfs tot grotere vooruitgang dan het proberen fouten te vermijden. Je zwakke kanten mogen er gewoon zijn. Ze fluisteren over voorbije dingen, over verwarring en gemis, over het lijden van de ziel die is gescheiden van zijn Bron en over het verlangen de eenheid te hervinden. Maak je geen zorgen over je zwakheden. Wees niet zo kritisch als je afwijkt van jouw voorstelling van de staat van volmaaktheid die je zou moeten bereiken alvorens God in jezelf te kunnen herkennen. Begrijp wat een beperking dat kan betekenen en hoe je daardoor de Toren juist in stand houdt. In het aanvaarden van het onvolmaakte als iets menselijks ligt de kiem van het licht. Het eenzijdig verlangen en uitreiken naar het licht dat sommige spirituele groeperingen beogen, leidt tot disbalans en een subtiele weerstand tegen (en soms zelfs minachting voor) het aardse zijn. Streven naar het licht is een mooi doel, maar de eis tot volmaaktheid maakt ontwikkeling onmogelijk.

Waar de nacht het donkerst is, schijnen de sterren het helderst.
(Spaans spreekwoord)
De sterren van de volgende kaart.. :)

Door het donker van binnenuit te ervaren, kun je het goede ervaren als mooi en zuiver en echt. Je kunt niet 'van buitenaf' leren. Jij, de God in jou, hebt de duik in het diepe (de materie) genomen om ervarend tot weten te komen (niet om wetend tot ervaren te komen). In die zin bestaat er eigenlijk niets dat on-spiritueel is. Alle ervaring is geheiligd en betekenisvol. Laat je leiden door je hart, je eigen gevoel: voelt het goed voor jou, dan kan het voor jou iets betekenen. Laat de rest los... Dit loslaten is de eigenlijke bevrijding van de Toren.

Ik zie een grijze, vervallen stad. Ze valt letterlijk uit elkaar, de oude gebouwen brokkelen af. Maar ze wordt opzijgeschoven omdat op dezelfde plaats een prachtige, nieuwe stad verrijst. Deze nieuwe stad glanst subtiel in alle kleuren van het universum. Ik weet dat ze in ieder van ons wordt gebouwd. Ze wordt geschapen uit licht. (Shakti Gawain)

Wij leren om werkelijk te delen in het werk van de schepping. Om samen met God aan de schepping te werken. Nooit zal het bewustzijn zeggen: 'Zo, nu heb ik genoeg gedaan'. Nooit zal het Licht zeggen: 'Nu schijn ik niet meer'. Nooit zal de Schepper zeggen: 'Nu heb ik wel genoeg geschapen'. Want al-wat-is moet zijn eigen aard volgen en scheppen en liefhebben. En ieder mens is al-wat-is... Daarom kunnen wij ons nooit volledig met de Toren vereenzelvigen. Het zelf is onbegrensd, of we dat nou geloven of niet. En daarom moet de Toren wel ontploffen... Om ruimte te maken voor de bewustzijnsexpansie van de volgende kaarten, ruimte voor het besef van wie wij werkelijk zijn. Ruimte... 

De volgende keer nog iets over de Toren in een legging.
From Ricca with Love

Ricca

Voordat ik een muur bouwde zou ik willen weten
Wat ik binnenhaalde en buitensloot.
- Robert Frost

In een legging heeft de Toren gewoonlijk betrekking op roerige tijden, ingrijpende veranderingen in bestaande situaties, het afbreken van betrekkingen, het wegvallen van zekerheden of andere onverwachte en schokkende of zeer emotioneel geladen gebeurtenissen waarbij je het gevoel kunt hebben vaste grond onder je voeten te verliezen. Toch komen de veranderingen niet helemaal uit de lucht vallen. Waarschijnlijk liepen de dingen al een poosje niet lekker. Vaak kun je verschillende fasen onderscheiden in de toren-ervaring. Eerst is er een periode waarin het lijkt alsof er dingen wegvallen of van je weggenomen worden en op dat moment begrijp je waarschijnlijk nog niet dat je slechts hun gebrek aan waarde voor jou begint in te zien en dat de eigenlijke verandering in jezelf plaatsvindt. De uiterlijke omstandigheden zijn slechts behulpzaam bij de innerlijke verandering. Dan volgt een periode van keuzes maken, een periode waarin je zelf over allerlei bijkomende zaken beslissingen moet nemen. Je zou kunnen ontdekken dat veel méér dingen waar je vroeger waarde aan hechtte, alleen maar hinderpalen zijn. Tenslotte volgt de periode van loslaten.

Wat er ook aan de hand is, de torenervaring is altijd een belangrijk keerpunt en een soort bevrijding. Diep van binnen weet je dat ook en daarom is de pijn die je voelt toch nog draaglijk. Je weet dat je de weg van je ware zelf gaat. Vaak is er ook verdriet. Bijvoorbeeld verdriet om het afscheid van dierbaren die je door de verandering in jezelf achterlaat of verdriet om de verandering zelf, om de onzekerheid van het nieuwe, het kwetsbare van nog niet te weten hoe je leven zich verder zal ontwikkelen. Hoe groot de ontreddering zal zijn, hangt vooral af van de mate waarin je je aan de veranderingen kunt overgeven, of je je zonder al te veel tegenstribbelen bij de nieuwe situatie weet aan te passen of neer te leggen. Maar zelfs als je grote moeite hebt met de veranderingen, ben je toch bewuster dan ooit... Dit zeg ik om te voorkomen dat je de moed verliest, niet om inspanningen tegen te gaan. Alles in het leven is erop gericht je bewustzijn te vergroten. Hoe bewuster je met de Toren meewerkt, hoe sneller je de nieuwe situatie kunt gaan waarderen.

De Toren hoeft trouwens niet altijd een pijnlijke ervaring te zijn. Héél soms kan de Toren gewoon op een plotseling inzicht wijzen, vooral als dit de verruiming van een heel beperkte visie op het leven inhoudt. De bliksemflits is dan een plotselinge flits van openbaring.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/16_HR.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr-bliksem.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#9
De Toren omgekeerd

  • Opsluiting (Waite: imprisonment). Niet bereid zijn om je aan de bevrijdende veranderingen over te geven. Vastzitten aan oude waarden of beperkende overtuigingen. Niet in staat zijn om je uit een beperkende situatie los te maken of om je te bevrijden uit een dogmatisch geloof. Hierdoor wordt je een gevangene van de Toren.

  • Veranderingen vermijden. Verzet tegen verandering. Controle willen uitoefenen op de veranderingen in je leven. Niet kunnen aanvaarden wat er gebeurt. Maar wat zou je niet kunnen aanvaarden als je wist dat alles wat plaatsvindt liefdevol gepland is door je eigen ziel in samenwerking met Degene wiens enige doel jouw welzijn is?

  • Terugdeinzen voor verandering. Je terugtrekken en verdedigen. Geloven dat je jezelf moet beschermen tegen wat er gebeurt. Terugdeinzen wanneer voor een kort moment de waarheid in je eigen geest oprijst en het lijkt alsof je hele wereld wankelt en op het punt staat om te vallen. Op zo'n moment zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om ziek te worden, opdat de waarheid zal weggaan en jouw 'zekerheden' niet langer zal bedreigen. Achteraf vergeet je dan snel dat die ziekte een keuze was, maar in de seconde waarin de keuze gemaakt werd, begreep je precies wat je probeerde te doen... Juist dit snelle vergeten maakt dat je verdedigingsmechanismen zich aan je controle lijken te onttrekken. Verdedigingsmechanismen moeten feiten onherkenbaar maken. Dat beogen ze en dat doen ze ook. Zo wordt je oude identiteit in stand gehouden en wordt de vreemde, kwellende gedachte dat je méér zou kunnen zijn dan je nu bent, het zwijgen opgelegd en tot stilstand gebracht.
    .
  • N.B. Ik zeg niet dat de omgekeerde Toren altijd op ziekte wijst. Alleen dat het een mogelijkheid is. De ziekte is in dat geval een terugtrekking, een opsluiting en een afsluiting. Ze wordt gebruikt als een deur die dichtvalt achter het afgescheiden zelf en dit geïsoleerd houdt en alleen. De ziekte kan echter wel tot bezinning leiden (bijvoorbeeld in combinatie met Zwaarden 4). Eigenlijk is ziekte de lichamelijke uitdrukking van wat het bewustzijn weigert te onderkennen. Elke weerstand komt tenslotte lichamelijk tot uiting. Dat is een van de redenen waarom wij ons in een stoffelijk lichaam hebben gehuld. Op zo'n manier moeten we wel het hoofd bieden aan wat we op mentaal of emotioneel vlak het liefst zouden ontlopen.
    .
    Verdediging komt voort uit angst
    en vergroot die angst bij elke verdediging

  • Verdediging is aangstaanjagend. Je denkt misschien dat verdediging veiligheid biedt, maar ze gaat uit van angst die tot werkelijkheid gemaakt is en gerechtvaardigd lijkt... Is het niet vreemd dat je er niet even bij stilstaat, terwijl je de muren van de Toren verstevigt, de ramen barricadeert en zelfs een bliksemafleider plaatst, om je af te vragen wat je verdedigt, en hoe, en tegen wat? Verdediging is het middel waarmee het bange zelf zijn bescherming ter hand wil nemen ten koste van de waarheid...

  • ... maar zonder verdediging word je een licht (de Ster) dat door de Hemel dankbaar als het zijne wordt erkend. En het zal je verder leiden langs wegen die voor jouw geluk bestemd zijn, in overeenstemming met het aloude plan dat begon toen de tijd werd geboren. Anderen zullen hun licht bij het jouwe voegen en het zal toenemen tot de Wereld oplicht van vreugde.
    .
    Let there be light... :D

  • Tenslotte kan de omgekeerde Toren soms betekenen dat de veranderingen in een mildere vorm komen of heel geleidelijk, in kleine stappen. Je raakt nooit een deel van jezelf kwijt, je brengt het alleen in het licht. Net zolang tot je hele wezen verlicht is. Dit gaat vaak stapje voor stapje.
    .
  • 16 = 4 x 4 en in een legging is de (omgekeerde) Toren soms op te vatten als een combinatie van de vier vieren: Staven 4, Bekers 4, Zwaarden 4 en Pentakels 4.

    Toegift:
    http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Tr-anim.gif
From Ricca with Love

Doesje

Als de Toren omgekeerd op de positie ligt: 'aanpakken, rechterhand gevend'.
Dit betreft een relatie...zal ik het dan stapsgewijs moeten laten varen? laten verwateren?
Ik heb namelijk inzichten gekregen maar weet dat het beter om ze niet te uiten, er is geen andere goed manier om 'de boodschap' zacht te brengen. Het kan namelijk de situatie verergeren.
Meer inzichten zijn welkom!

Liefs Doesje  :-*

Basic

Hoi,


De ervaring met 'De Toren' is zoiets als kinderen die plotseling inzien dat Sinterklaas niet bestaat.
Heel je leven ligt dan overhoop. Je voelt je bedrogen of hoe je het ook benoemen wilt.
Teruggaan naar het oude gaat nu niet meer. Het inzicht is er.

Wij mensen creeeren of bouwen ook zo van die fantasiebeelden in ons hoofd gedurende ons leven.
En dan gebeuren er dingen in ons leven, heel onverwachts, die ons wereldbeeld in stukken slaan.

Als we ons minder zouden vastklampen aan overtuigingen, zienswijzen, denkwijzen,....
Dan zullen we (waarschijnlijk) ook minder 'De Toren'-ervaringen in ons leven hebben.

Groeten,
Basic

hatsjepsoet

Ik had hem vandaag als dagkaart. Al langer loop ik rond met het besef dat bepaalde zaken die belangrijk voor me waren anders waren dan dat ik me had voorgesteld. Dit besef heeft er ook voor gezorgd dat ik een kant van mezelf heb gezien waar ik van ben geschrokken. De kant van krampachtig vasthouden aan iets wat ik waarschijnlijk zelf heb gecreëerd maar wat geen werkelijkheid was. Een behoorlijke schok.

Romira

In de opleiding die ik nu doe , nemen we aan het eind van elke trainingsdag allemaal een tarotkaart uit de grote arcana. Thuis bewerken we van die kaart een zwart-wit kopie op A-4 formaat.
Heel bijzonder om te doen en ook heel bijzonder wat het daarna zegt over het thema waarop je de kaart trok. Ik trok de afgelopen keer dus de Toren en heb er veel plezier aan beleefd om de kaart te bewerken.
Er 'moest' ook nog iets bij wat niet op de originele kaart staat waarna er een hoop tranen vielen.
In de aankomende les worden er 2 exemplaren uit de klas besproken , ik hoop dat ik erbij zit !


Leeuwin

Ik had deze kaart gisteren als dagkaart. In totaal heb ik in korte tijd drie keer deze kaart getrokken. Tussen die drie keer zit maar een week. Ik heb me enigszins moeten afvragen wat die kaart mij momenteel wil zeggen en na enige tijd nadenken kom ik tot de conclusie dat het bij ons twee leidinggevenden zijn die het niet zo goed met elkaar kunnen vinden waardoor de planning niet goed verloopt. Het kan zijn dat ik als een blikseminslag, het ineens zat ben en mijn mond open doe, zonder lelijke woorden te gebruiken. Mijn inzicht in hun conflict is namelijk ook heel erg toegenomen.

Heel bizar!  De eerste keer dat ik deze kaart trok, belde mijn moeder mij op met het vreselijke nieuws dat een achterneef van ons kanker in zijn been heeft. Er zijn goede behandelingsmogelijkheden, dat zeker maar desalniettemin toch heel naar.
Die achterneef van ons heeft een tijdje in een huis gewoond waar nu een vriendin van mij in zit. Precies een week later, toen ik voor de tweede maal de Toren trok belde die vriendin van mij op om te zeggen dat ze gaat verhuizen. Het is misschien wel heel raar van me maar dat zij nu uitgerekend gaat verhuizen en ik uitgerekend weer die toren trek, er zit een kern in die ik dus niet kan pakken!

Leeuwin