Auteur Topic: Lenormand: De Heer  (gelezen 38888 keer)

Opti-Mystique

• Gast
Lenormand: De Heer
« Gepost op: juni 09, 2005, 19:36:05 pm »

Dit is der kaarten Koning.
Heer brengt vreugde of verdriet,
Naar gij er schone tekens
Of droeve rondom ziet.
[/color]

Sleutelwoorden:
De Vrager, De Partner, Een Vriend

Traditionele betekenis:
Om te beginnen staat in het spel van Lenormand de Persoonskaart (PK) centraal. In het spel zijn 2 kaarten die een persoon kunnen voorstellen: de Heer, kaart nr. 28 en de Dame, kaart nr. 29. De persoonskaart de Heer vertelt over het leven en de toekomst van de man, die daar meer over wil weten. Leg je voor jezelf dan stelt de persoonskaart ook altijd jouzelf voor en van hieruit begin je uit te kruisen en te interpreteren. Als je zelf van het vrouwelijk geslacht bent, spreekt het vanzelf dat jouw persoonskaart de Dame is.

Persoonlijkheid:
Voor een Vrager of Consultant, betekent deze kaart de eigen persoon. Hij moet kijken naar de kaarten die hem omringen. Stelt de consultant een vraag met betrekking tot een andere heer dan kun je deze kaart daarvoor ook gebruiken, maar dan moet er voor de vrager vooraf een andere persoonskaart bepaald worden. Erna Droesbeke stelt in het boek Kaartleggen met Mlle Lenormand voor om een ring of een ander zeer persoonlijk voorwerp op één van de andere kaarten te leggen. Hieruit concludeer ik dat zij het deck eerst gesloten uitlegt en vervolgens de kaarten pas omdraait.
Voor de Vraagster of Consultante, betekent deze kaart haar echtgenoot, geliefde of belangrijke vriend in haar leven.

Orakel:
Deze kaart betekent de eigen persoonlijkheid of een vriend voor de consultant. Wanneer het gaat over een andere man dan kondigt de Heer steun van vrienden aan of geluk in zaken. Ook kan er een mooi aanbod of verandering van betrekking verwacht worden.
Voor de Vraagster of Consultante betekent deze kaart dat een man een heel belangrijke rol in haar leven speelt.

Plaats in de combinatie:
Afhankelijk van de omringende kaarten, kondigt de Heer vreugde of verdriet aan. Let hierom ook op de plaats waar de Heer zich in het spel bevindt. Ligt hij aan de rand van het spel dan wordt een verhuizing of een complete verandering van levenssituatie voor de consultant of vrager voorspeld.
Liggen de Heer en de Dame, kaart nr. 29, op dezelfde lijn dan zal er een diepgaand contact bestaan tussen deze twee en gaat het meestal over liefdespartners.
Ligt de Heer uiterst rechts in het spel, dan kom je enkel over het verleden van de vrager te weten en niets over wat hem nog te wachten staat. In dat geval is het beter om de kaarten opnieuw uit te leggen met dezelfde vraagstelling.
Gelegen in de toekomst (het gedeelte rechts van de verticale lijn waarin de persoonskaart zich bevindt) van een vraagster, dan voorspelt de Heer dat zij een man tegen zal komen, die een grote rol in haar leven zal gaan spelen…

;) van Dolf
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 10:05:03 am door Opti-Mystique »

Opti-Mystique

• Gast
Re:Lenormand: De Heer
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2005, 19:45:15 pm »

Enneh, lekker in je eigen tempo.....  :)

Wedden dat het er vanavond of hooguit morgen op staat  ;)

Zoww... en dan kan Palootje nu eerst eens ff flink cashen bij Juul... :P ;D

luna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2005, 22:05:14 pm »
In het spel zijn 2 kaarten die een persoon kunnen voorstellen: de Heer, kaart nr. 28 en de Dame, kaart nr. 29. Als je zelf van het vrouwelijk geslacht bent, spreekt het vanzelf dat jouw persoonskaart de Dame is.

Hoe zit dat dan bij mannen die zich vrouw voelen en omgekeerd?  Op welke basis kiezen zij hun persoonskaart?  Op basis van hoe zij zich voelen of op basis van het lichaam waar ze zich in bevinden?

Julia

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2005, 22:13:38 pm »
Wat jij vindt wat op jouw van toepassing is, lijkt mij.
 :)

Julia

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2005, 22:15:26 pm »
O.k. mijn persoonskaart is dus Dame (in ieder geval het vrouwelijke geslacht). Dan kan de heer dus in mijn legging terechtkomen. Gaat het dan altijd over een vriend, minnaar, man, broer, neef, oom, buurman e.d.?  :)

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2005, 09:17:07 am »
Hoe zit dat dan bij mannen die zich vrouw voelen en omgekeerd?  Op welke basis kiezen zij hun persoonskaart?  Op basis van hoe zij zich voelen of op basis van het lichaam waar ze zich in bevinden?

Ha Meduus,

Ja, ik ben het eens met wat Juul zegt. Als jij vindt dat je op en top vrouw bent, maar jezelf opgezadeld weet met een verpakking met een snikkeltje, dan zou ik je aanraden om de Dame als persoonskaart te kiezen. Ook hier geldt dat het uitgangspunt is, dat het degene die de kaarten moet interpreteren geheel duidelijk is, welke kaartposities wat betekenen en welke persoonskaart de basis vormt.

Ik ga nu ff een verdere invulling geven aan de beschrijving van de Heer, dan zullen de volgende vragen wellicht ook beantwoord worden.

:), Dolf
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 09:18:35 am door Opti-Mystique »

Koshke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2005, 11:12:45 am »
DE HEER:

omringende kaarten: zie Dame

Psychologisch:
een elegant iemand, vlot en spontaan in de omgang, alles wat met mannelijkheid te maken heeft.

MEDAILLON:
Harten Aas:  een relatiekaart

blackbird

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2005, 16:11:36 pm »

Plaats in de combinatie:
Afhankelijk van de omringende kaarten, kondigt de Heer vreugde of verdriet aan. Let hierom ook op de plaats waar de Heer zich in het spel bevindt. Ligt hij aan de rand van het spel dan wordt een verhuizing of een complete verandering van levenssituatie voor de consultant of vrager voorspeld.
Liggen de Heer en de Dame, kaart nr. 29, op dezelfde lijn dan zal er een diepgaand contact bestaan tussen deze twee en gaat het meestal over liefdespartners.
Ligt de Heer uiterst rechts in het spel, dan kom je enkel over het verleden van de vrager te weten en niets over wat hem nog te wachten staat. In dat geval is het beter om de kaarten opnieuw uit te leggen met dezelfde vraagstelling.
Gelegen in de toekomst (het gedeelte rechts van de verticale lijn waarin de persoonskaart zich bevindt) van een vraagster, dan voorspelt de Heer dat zij een man tegen zal komen, die een grote rol in haar leven zal gaan spelen…

;) van Dolf

En in welke legging staat de heer dan rechts? Dat zal moeilijk gaan met de methode van 3, zeker als je de persoonskaart (heer) er apart uit laat.

Koshke

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2005, 16:23:49 pm »

En in welke legging staat de heer dan rechts? Dat zal moeilijk gaan met de methode van 3, zeker als je de persoonskaart (heer) er apart uit laat.
Citaat

Dat is in een legging waarbij alle 36 kaarten worden gebruikt en de persoonskaart ergens in die legging belandt, maar die legging werd nog niet besproken.  Opti begint bij het begin met eerst simpele leggingen, later volgen misschien de meer uitgebreide leggingen.
 ;)Koshke

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2005, 16:27:42 pm »
...En in welke legging staat de heer dan rechts? Dat zal moeilijk gaan met de methode van 3, zeker als je de persoonskaart (heer) er apart uit laat...

Ha Blackbird,

Dat is in het geval van uitgebreidere legpatronen met het gehele deck. In dat geval wordt het hele pak kaarten geschud en uitgelegd en dan bekijk je eerst wáár de persoonskaart zich in het spel bevindt. Vandaaruit trek je een verticale lijn voor het heden, alle kaarten op de horizontale lijn links van de PK stellen het verleden voor en alle kaarten op de horizontale lijn rechts van de PK vertegenwoordigen de toekomst... edit: leef ik ff ontzettend in het NU ;D. "Verleden" en "toekomst" staat nu ook op de juiste plek.

En wanneer het deck dus in zijn geheel, inclusief de PK, geschud en uitgelegd wordt, kan het voorkomen dat de PK geheel rechts in het spel tevoorschijn komt. In dit geval wordt er niets onthuld over de toekomst.

Ik zou zelf in dat geval geneigd zijn om niet opnieuw te leggen, omdat ik a) onverbeterlijk... eigenwijs ben en b) ik dit als een signaal op zou vatten om de focus op het heden te richten. Hier doet zich m.i. dan een situatie voor als gevolg van enkele belangrijke ontwikkelingen in het verleden, waarvan de consultant zich kennelijk niet voldoende bewust van is... Da's mijn idee erbij... ;)

greetzz... Dolf
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2005, 16:35:36 pm door Opti-Mystique »

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2005, 16:30:24 pm »
...Dat is in een legging waarbij alle 36 kaarten worden gebruikt en de persoonskaart ergens in die legging belandt, maar die legging werd nog niet besproken...

Zijn we het alweer ontzettend eens met elkaar... ;D

blackbird

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2005, 21:25:15 pm »
Ok dan, maar over die legging heb ik al gelezen.

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2005, 19:39:21 pm »

28. DE HEER EN 29. DE DAME (persoonskaart voor de heer/of echtgenoot,en,de persoonskaart voor de dame)

Liggen deze kaarten dicht bij elkaar, dan geeft dit een goede verbintenis aan. Echter met de ruggen naar elkaar, verwijdering, scheiding of leven zonder enige geestelijke band. Men gaat iederzijn eigen weg.
Liggen ze ver van elkaar verwijderd dan zullen de omringende kaarten bepalend zijn voor de huidige of toekomstige situatie. Vreugde en verdriet kunnen worden aangegeven door de dichtbij gelegen kaart nr. 10 (De Zeis) of nr. 8 (De Dood).
Positief in samenhang met nr. 13 (het Kind) : een gelukkig gezin. Of met nr. 15 (De Beer), men ondergraaft de relatie door wederzijdse jaloezie.
Hier is dus van grote betekenis: waar ligt de heer of de dame ? De consultant(e) wordt door de dame vertegenwoordigd in dit spel. De Hartenaas (recht) geeft aan: Men bezit een grote uitstraling en is zeer romantisch. Hiermee kan men anderen aan zich binden. Men ziet graag het goede in de mens. Hartenaas (gekeerd): waarschuwing voor het verwaarlozen van geestelijke waarde.
Kan ook gedwongen verhuizing aangeven (bijvoorbeeld bij een scheiding).

COMBINATIE

*heer-slang=jaloerse man
*heer-doodskist-zeisen-kruis=dodelijk ongeval man
*heer-wolken-vosje=oplichter
*heer-wolken-vosje-boek=oplichster
*heer-slang-vosje-boek=opletten wat je tekent
*heer-tuin-zeisen=alcoholist
*heer-tuin-zeisen-wolken=alcoholist geweest
*heer-berg-maan=werkmens
*heer-maan-zeisen=werkloos
*heer-boek=heer met gesloten karakter
*heer-ruiter-ster=succes op komst
*heer-ruiter-wolken=slecht nieuws op komst

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2005, 18:38:23 pm »
Ik heb nooit met de lenormandkaarten gewerkt, maar als ik het zou gaan doen, zou ik de Heer en de Dame als gewone kaarten beschouwen en ze niet als persoonskaart gebruiken. Ze hebben ook geen bijzonder nummer (nr. 28 en nr. 29) en dat geeft voor mij aan dat het gewone kaarten tussen de andere zijn. Door ze als persoonskaart te gebruiken, onttrek je ze eigenlijk aan het spel en maak je het in feite onmogelijkheid dat de kaarten voor een vrouwelijke consultant op een vriendin of andere belangrijke vrouw in haar leven kunnen wijzen - of voor een mannelijke consultant op een vriend of andere belangrijke man in zijn leven.
Een persoonskaart is m.i. helemaal niet nodig (en wordt zelf ook niet geïnterpreteerd). Op de plek van de persoonskaart zou ik eventueel een foto van de consultant leggen. Of een koningin of koning uit een ander deck (tarot of speelkaarten). Maar nooit de Dame of de Heer.

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2006, 14:31:57 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Silverlady

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 02, 2005, 11:25:09 am »
Hoi Ricca

Om ff kort erop te antwoorden zijn de heer en dame voor de personen wel de persoonkaart tenminste in het geval van lenormand
Daar je als focuspoint heb dat als je bijv. een vrouw bent kijk je aan de hand waar je persoonskaart ligt waar het verleden,heden en toekomst zich bevind.
Ook bevind een deck zich uit 36 kaarten,maar als je er bij gaat voegen,maak je er iets heel anders van dan wat het eigenlijk voor staat.

Mss stom in jou opzicht maar is nou eenmaal zo,aan die regels kan ik nou ook niets veranderen  ;)
Denkelijk is dit net als bij de tarot idem

Warme groet

Petra