Mlle Lenormand: enkele basislegpatronen

Gestart door Opti-Mystique, juni 07, 2005, 12:33:00 PM

Garisson

Citaat van: Opti-Mystique op juni 07, 2005, 17:10:33 PM

Ha Garisson,

Ja, ik deel deze mening. Sowieso: als je niet gelooft dat kaarten vallen zoals ze moeten vallen, dan kun je beter ophouden met kaartleggen.

Hallo Dolf!

Gevoelsmatig voel ik toch een verschil tussen de virtuele en echte legging: als IT'er moet ik toch roepen dat een computer alleen maar programma's kan afdraaien en een persoon mij kan aanvoelen waardoor er eerder een echte connectie ontstaat met degene die de kaarten legt. Ik leg 't misschien wat wazig uit, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel...

Maar als ik dan zie hoe de kaarten op De Lachende Boeddha steeds vallen en hoezeer ik dat dan steevast kan relateren aan mijn huidige situatie, twijfel ik niet aan de waarde van zo'n online legging!

grtzz
Garisson

Garisson

Citaat van: Palomino op juni 07, 2005, 18:58:25 PM
En juist die reakties, wat iemand persoonlijk in 'zijn/haar' kaarten ziet ,kan ontzettend veel invloed hebben op de duiding van een kaart en zodoende op de onderlinge verhoudingen en de uitkomst.


Hallo Palomino,

dat is inderdaad een heel wezenlijk verschil wat je daar aangeeft! Maar het verschil zit 'm er dus in dat bij online legging ik zelf mijn reactie op de kaarten die ik zie moet interpreteren, en niet degene die ze gelegd heeft (de computer dus); bij een real-life legging (bijv door jou) kun jij mijn reactie in de interpretatie meenemen. Dus die reaktie op de kaarten gaat niet verloren, maar wordt wellicht wat subjectiever bekeken. Of zie jij dit anders?

Palomino

Citaat van: Garisson op juni 08, 2005, 14:23:26 PM



...bij een real-life legging (bijv door jou) kun jij mijn reactie in de interpretatie meenemen. Dus die reaktie op de kaarten gaat niet verloren, maar wordt wellicht wat subjectiever bekeken. Of zie jij dit anders?
Citeer

Zo zie ik het ook ;)

Liefs,
palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

#18
Ha Garisson,

Ons medeforumlid Twisted heeft hier al eens uitgepakt over het @random selecteren van de kaarten bij online leggingen en hij trekt deze ernstig in twijfel. Yep, dit moet het in ieder geval mogelijk maken om de gevraagde kaartjes op mijn beeldscherm te kunnen laten verschijnen.

Ik hou me iets minder bezig met de techniek en meer met de opvatting "come what may", dus ik vertrouw dan op die specifieke kaarten die ik op dat moment voorgeschoteld krijg. Bij online leggingen zul je de kaarten wel zelf moeten interpreteren óf iemand naast je hebben zitten die er (ook) verstand van heeft. En @random selecties geven geen onderlinge verbanden tussen de getoonde kaarten weer.

De online leggingen van Palo die zij noemde, zul je van mij in dit forumdeel misschien ook al voorbij hebben zien komen. Wanneer ik namens iemand de kaarten trek en begin met het interpreteren en het uitschrijven van het verhaal, dan zit ik van A tot Z op 1 spoor. Het is dus een éénzijdig verhaal, dat ik tussentijds niet bij de vraagsteller kan toetsen of bijsturen. Meestal heb ik summiere achtergrondinformatie om het enigszins in perspectief te kunnen plaatsen.

Daarnaast geef ik af en toe consulten op paranormaal beurzen of voor familie, vrienden etc., en dan heb je wel die interactie. Tarotkaarten zijn zo breed voor interpretatie vatbaar, dat je soms je ingevingen moet toetsen aan de consultant om ze volledig in het juiste perspectief te krijgen en de diepere betekenis ervan ook te snappen. Ik ben bang dat bij eenzijdige interpretaties online, nog teveel verloren gaat van de informatie die er potentieel inzit. Puur omdat je alleen zit en nog volop in ontwikkeling bent met het leren interpreteren van kaartleggingen.

Ik keek overigens wel even vreemd op bij Palo's opmerking, om consultanten zelf de kaarten mee te laten interpreteren en hen te laten verwoorden wat de symboliek hen zelf zegt. Ik moet het nog meemaken dat iemand die geen kennis van de Tarot heeft, of het nou privé is of op een beurs, zich gaat uitspreken over de kaarten. Mensen nemen klakkeloos aan wat je zegt, vooral als het klopt en durven m.i. niet zo goed de discussie (of dialoog) aan te gaan met de "alwetende" kaartlegger zelf. Sommigen vinden het maar hocuspocus en zijn er nog wat huiverig voor. Dan hebben we nog de overtuig-me-maar-eens-sceptici, die mij enkel laten praten. Ik probeer zelf in een consult steeds bevestigingen te vragen en ook de consultant te laten vertellen, om te voorkomen dat het een "shut-up-and-listen"-consult wordt. Maar vooralsnog is mijn ervaring dat zelf mee interpreteren nog voorbehouden is, aan mensen die zelf een basiskennis van die kaarten hebben...

greetinx, Dolf

Julia

Citaat van: Julia op juni 07, 2005, 21:22:43 PMOver de interpretatie kan ik niet zo veel melden. De kaarten leiden mij erg af. Je ziet een kleur (schoppen/ruiten e.d.), kaartnummer, tekst en een afbeelding. Ik ga zeker proberen dat boek op de kop te tikken.

Topic wijden aan interpretatie Lenormandkaarten?  :) Groet van Juul

Zijn er nog meer geinteresseerden?

Opti-Mystique

Citaat van: Julia op juni 08, 2005, 15:28:40 PM
Zijn er nog meer geinteresseerden?

In een... ??? Boek? Topic over interpretatie Lenormandkaarten??

Garisson

Citaat van: Opti-Mystique op juni 08, 2005, 15:14:28 PM
Het is dus een éénzijdig verhaal, dat ik tussentijds niet bij de vraagsteller kan toetsen of bijsturen. Meestal heb ik summiere achtergrondinformatie om het enigszins in perspectief te kunnen plaatsen.

{...}
Tarotkaarten zijn zo breed voor interpretatie vatbaar, dat je soms je ingevingen moet toetsen aan de consultant om ze volledig in het juiste perspectief te krijgen en de diepere betekenis ervan ook te snappen. Ik ben bang dat bij eenzijdige interpretaties online, nog teveel verloren gaat van de informatie die er potentieel inzit. Puur omdat je alleen zit en nog volop in ontwikkeling bent met het leren interpreteren van kaartleggingen.

is het misschien geen idee om die online leggingen die jullie doen, stap-voor-stap uit te voeren? Dus zoals ik het nu even bij elkaar brainstorm (en vergeef me als het teveel leek-praat is  ;D ):
- je doet je legging vervolgens beschrijf je op dit forum aan de hand van de info die je hebt, wat je ingeving is;
- de consultant geeft zijn reactie, vertelt wat hij vindt kloppen en herkent, vertelt misschien wat meer over het probleem;
- je hebt nu meer info om mee te nemen tijdens de verdere interpretatie en geeft weer aan wat je verdere ingeving is.
De laatste stappen herhalen zich natuurlijk totdat de legging compleet is.

Het is wellicht wat intensiever, en het vergt een actieve rol van de consultant die regelmatig moet inloggen en posten om de dialoog op gang te houden. Maar daar kun je afspraken over maken, toch?
Ben benieuwd of je dit wat zou vinden! En misschien heeft Palomino er ook wel een mening over? (en wie hier verder nog online leggingen doet...)

grtzz
Garisson

Garisson

Citaat van: Opti-Mystique op juni 08, 2005, 15:35:34 PM
Citaat van: Julia op juni 08, 2005, 15:28:40 PM
Zijn er nog meer geinteresseerden?

In een... ??? Boek? Topic over interpretatie Lenormandkaarten??


In een topic over de interpretatie Lenormandkaarten (optie B dus!) zou ik wel geinteresseerd zijn!

Opti-Mystique

Citaat van: Garisson op juni 08, 2005, 16:10:44 PM
In een topic over de interpretatie Lenormandkaarten (optie B dus!) zou ik wel geinteresseerd zijn!

Ik heb zojuist aan de Admin gevraagd, of ze elders op deze site de 36 kaarten van de Lenormand online wil zetten. Dan kunnen we de kaarten individueel bespreken in het Tarot-Arcana en verwijzen naar images op deze site, ter visualisatie bij de uitleg of ermee werken in leggingen, zoals we met de Tarot doen.

Ze vindt het best, maar dan wil ze wel alle images kant en klaar aangeleverd krijgen en een geschreven introductie. Zal ik dat maar ffies(??) regelen dan? Aangezien ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat niemand zijn deck kant en klaar gescanned op z'n compie heeft staan... 8)

gtx, Dolf

Palomino

#24
Citaat van: Opti-Mystique op juni 08, 2005, 15:14:28 PM






Ik keek overigens wel even vreemd op bij Palo's opmerking, om consultanten zelf de kaarten mee te laten interpreteren en hen te laten verwoorden wat de symboliek hen zelf zegt. Ik moet het nog meemaken dat iemand die geen kennis van de Tarot heeft, of het nou privé is of op een beurs, zich gaat uitspreken over de kaarten. Mensen nemen klakkeloos aan wat je zegt, vooral als het klopt en durven m.i. niet zo goed de discussie (of dialoog) aan te gaan met de "alwetende" kaartlegger zelf. Sommigen vinden het maar hocuspocus en zijn er nog wat huiverig voor. Dan hebben we nog de overtuig-me-maar-eens-sceptici, die mij enkel laten praten. Ik probeer zelf in een consult steeds bevestigingen te vragen en ook de consultant te laten vertellen, om te voorkomen dat het een "shut-up-and-listen"-consult wordt. Maar vooralsnog is mijn ervaring dat zelf mee interpreteren nog voorbehouden is, aan mensen die zelf een basiskennis van die kaarten hebben...



Hey Dolf,

Als ik een real-life consult doe, dan vraag ik de consultant altijd om even een blik op de kaarten te werpen en me te vertellen of ze iets van herkenning in bepaalde kaarten zien, of dat ze een bepaald gevoel te weeg brengen.( In de meeste gevallen is het meestal maar één ,of hoogstens twee of drie kaarten waar men iets over te zeggen heeft...)
Ik laat ze dus niet daadwerkelijk mee interpreteren, maar hun bevindingen neem ik wel mee in mijn interpretatie.  Ik vind de spontane uitlatingen die consultnanten doen naar aanleiding van wat ze zien op 'hun' kaarten juist heel essentieel.
Is het niet juist het onbewuste dat getriggerd wordt door die plaatjes en is dat niet juíst zo belangrijk in de tarot...? En daarvoor is geen enkele kennis van de tarot nodig, slechts een paar ogen en een stuk openheid.

Een voorbeeld...

Ik deed een legging voor iemand die ik enige tijd geleden in het park heb leren kennen toen wij onze  honden uitlieten.
Haar vraag luidde : Doe ik er goed aan om naar Groningen te verhuizen ?
Eén van de kaarten in de legging is Zwaarden VI.
Bij het zien van deze kaart wordt M. heel emotioneel en begint te huilen...Ze ziet in de personen die voor in de boot zitten haar beide kinderen ,die ze voor haar gevoel wegrukt uit hun vertrouwde omgeving en meesleurt naar de middle of nowhere...
Dus wordt ik in een bepaalde richting gestuurd qua interpretatie, ik denk dat haar onderliggende probleem hier is dat ze zich vanwege haar kinderen min of meer 'bezwaard' voelt, waardoor ze twijfelt om daadwerkelijk stappen te nemen in die richting.
Als ik zelf weer naar de Zw. VI kaart kijk zie ik ook het gebogen hoofd van één van de personen waar ik dan  een soort berusting uit concludeer bij de kinderen...dat ze in de situatie meegaan omdat ze weinig keus hebben, maar echt blij zijn ze niet.

Op deze manier heeft M. mij geholpen bij de interpretatie van de kaart door puur en alleen het gevoel uit te spreken wat de kaart bij haar teweeg bracht :)

Liefs,
Palo


Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

Citaat van: Garisson op juni 08, 2005, 16:08:31 PM




is het misschien geen idee om die online leggingen die jullie doen, stap-voor-stap uit te voeren? Dus zoals ik het nu even bij elkaar brainstorm (en vergeef me als het teveel leek-praat is  ;D ):
- je doet je legging vervolgens beschrijf je op dit forum aan de hand van de info die je hebt, wat je ingeving is;
- de consultant geeft zijn reactie, vertelt wat hij vindt kloppen en herkent, vertelt misschien wat meer over het probleem;
- je hebt nu meer info om mee te nemen tijdens de verdere interpretatie en geeft weer aan wat je verdere ingeving is.
De laatste stappen herhalen zich natuurlijk totdat de legging compleet is.

Het is wellicht wat intensiever, en het vergt een actieve rol van de consultant die regelmatig moet inloggen en posten om de dialoog op gang te houden. Maar daar kun je afspraken over maken, toch?
Ben benieuwd of je dit wat zou vinden! En misschien heeft Palomino er ook wel een mening over? (en wie hier verder nog online leggingen doet...)



...Dit klinkt mij als een heel gedoe in de oren... :-\
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

els

Citaat van: Opti-Mystique op juni 08, 2005, 16:23:56 PM
Citaat van: Garisson op juni 08, 2005, 16:10:44 PM
In een topic over de interpretatie Lenormandkaarten (optie B dus!) zou ik wel geinteresseerd zijn!

Ik heb zojuist aan de Admin gevraagd, of ze elders op deze site de 36 kaarten van de Lenormand online wil zetten. Dan kunnen we de kaarten individueel bespreken in het Tarot-Arcana en verwijzen naar images op deze site, ter visualisatie bij de uitleg of ermee werken in leggingen, zoals we met de Tarot doen.

Ze vindt het best, maar dan wil ze wel alle images kant en klaar aangeleverd krijgen en een geschreven introductie. Zal ik dat maar ffies(??) regelen dan? Aangezien ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat niemand zijn deck kant en klaar gescanned op z'n compie heeft staan... 8)

gtx, Dolf

Wat een mooie stap van je zeg! Ik weet zeker dat menigeen hier blij mee zal zijn.

Liefs Els

Julia

Me too  :-*

Maar het is geheel vrijblijvend, laat het je niet opjagen. Enneh, lekker in je eigen tempo.....  :) Liefs, Juul

Palomino

Citaat van: Julia op juni 08, 2005, 20:49:36 PM


Enneh, lekker in je eigen tempo.....  :)

Wedden dat het er vanavond of hooguit morgen op staat  ;)
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Citaat van: Palomino op juni 08, 2005, 20:57:17 PM
Wedden dat het er vanavond of hooguit morgen op staat  ;)

Psies... als ik iets in mijn hoofd haal, dan moet het ook NU... ;D
Introductie is al geschreven, de sleutelwoorden per kaart staan reeds op een rij, morgen het deck ffies scannen en op maat knippen... en dan Cath's mailbox bombarderen.

Dus nee: het wordt vanavond helaas zeker niet meer... 8) :P

;) van Dolf