Mlle Lenormand: enkele basislegpatronen

Gestart door Opti-Mystique, juni 07, 2005, 12:33:00 PM

Opti-Mystique

Lieve allemaal,

Op verzoek, maar vooral ter leering ende vermaeck, volgen hieronder een viertal basislegpatronen met het deck van Mlle Lenormand en de betekenis van de individuele kaartposities hierbinnen.

Om te beginnen staat in het spel van Lenormand de persoonskaart (PK) centraal. Deze stelt altijd jezelf voor en van hieruit begin je ook uit te kruisen en te interpreteren. In het spel zijn 2 kaarten die een persoon kunnen voorstellen: de Heer, kaart nr. 28 en de Dame, kaart nr. 29. Als je zelf van het vrouwelijk geslacht bent, spreekt het vanzelf dat jouw persoonskaart de Dame is.

De Methode van Drie:
Deze methode is heel eenvoudig en dient vooral als eerste kennismaking met de boodschap van de kaarten. In de Methode van Drie zien we het Heden, het Verleden en de Toekomst weerspiegeld. Het Heden is het gevolg van wat er in het Verleden gebeurde en tevens de oorzaak van de gebeurtenissen in de toekomst.

Voor je begint neem je de juiste Persoonskaart uit de stapel en leg je deze klaar in het midden. Na het schudden van het deck spreid je de kaarten voor je uit en trekt drie kaarten die je als volgt neerlegt:

1Ã, Ã, Ã, PK3[/size]Ã, Ã, Ã, 2

Betekenis van de kaartposities:

1.Ã, Ã, Ã, Deze kaart stelt de situatie voor waarin je je nu bevindt. Deze stelt de
levensomstandigheden voor en het probleem of de vraag waar je mee worstelt.
2.Ã, Ã, Ã, Deze kaart laat de ontwikkeling van de huidige situatie zien in de toekomst.
3.Ã, Ã, Ã, Deze kaart geeft een beeld van de afloop, de oplossing die je hebt om uit de problemen te komen. In de kaart kun je ook je mogelijkheden zien om de afloop te beïnvloeden. Kaart nummer 3 wordt daarom ook op de Persoonskaart gelegd.

De Methode van Vijf:
De Methode van Drie is kort van stuk maar dikwijls wordt hier heel duidelijk de kern van het probleem weergegeven. Wil je meer weten, dan kun je overstappen op de Methode van Vijf.

Voor je begint neem je de juiste Persoonskaart uit de stapel en leg je deze klaar in het midden. Na het schudden van het deck spreid je de kaarten voor je uit en trekt vijf kaarten die je als volgt neerlegt:

3Ã, Ã, Ã, 1Ã, Ã, Ã, PK5[/size]Ã, Ã, Ã, 2Ã, Ã, Ã, 4

1.Ã, Ã, Ã, Deze kaart stelt de situatie voor waarin je je nu bevindt.
2.Ã, Ã, Ã, Deze kaart laat de ontwikkeling van de huidige situatie zien in de toekomst.
3.Ã, Ã, Ã, In deze kaart ligt de oorzaak van je problemen besloten.
4.Ã, Ã, Ã, Deze kaart laat zien wat je mogelijkheden zijn om de toekomst positief te beïnvloeden.
5.Ã, Ã, Ã, Deze kaart duidt de uiteindelijke afloop aan van de huidige situatie en komt bovenop de Persoonskaart te liggen.

De Methode van Negen:
Voor de genummerde plaatsaanduiding baseren we ons niet meer op de vorige legmethoden. We geven nieuwe nummers aan de plaatsen waar de kaarten komen te liggen.

Voor je begint neem je de juiste Persoonskaart uit de stapel en leg je deze klaar in het midden. Na het schudden van het deck spreid je de kaarten voor je uit en trekt negen kaarten die je als volgt neerlegt:

6Ã, Ã, Ã, 2Ã, Ã, Ã, 7
1Ã, Ã, Ã, PK9[/size]Ã, Ã, Ã, 3
5Ã, Ã, Ã, 4Ã, Ã, Ã, 8

1.Ã, Ã, Ã, Deze kaart stelt de situatie voor uit het nabije verleden (gisteren dus als het ware) die een belangrijke invloed heeft op de huidige omstandigheden.
2.Ã, Ã, Ã, Is dat wat boven je hoofd hangt in het heden.
3.Ã, Ã, Ã, Deze kaart geeft de ontwikkeling naar de toekomst aan.
4.Ã, Ã, Ã, Hier wordt datgene aangegeven wat je nu onder controle hebt, in het heden.
5.Ã, Ã, Ã, Geeft de schakel aan die bestaat tussen het verleden en het heden en datgene dat je in het heden onder controle hebt.
6.Ã, Ã, Ã, Vormt de verbinding tussen 1 en 2 of anders gezegd: het verleden en datgene wat je nu boven het hoofd hangt, als rechtstreeks gevolg ervan. Wat je zaait, zul je oogsten. Je Karma zogezegd.
7.Ã, Ã, Ã, Geeft de invloeden weer van het Karma van het verleden en het heden, in de toekomst.
8.Ã, Ã, Ã, Laat de positieve mogelijkheden zien die je nu hebt om de toekomst zo voordelig mogelijk te laten verlopen.
9.Ã, Ã, Ã, Deze kaart geeft de uiteindelijke afloop weer van de huidige omstandigheden of problemen en wordt bovenop de Persoonskaart gelegd.

De Methode van Dertien:
Deze Methode is de voorbereiding van een nóg uitgebreider legpatroon met het deck van Lenormand; de Methode van het Hoofdkruis.

Voor je begint neem je de juiste Persoonskaart uit de stapel en leg je deze klaar in het midden. Na het schudden van het deck spreid je de kaarten voor je uit en trekt dertien kaarten die je als volgt neerlegt:

HEDEN
[/color]
11
6Ã, Ã, Ã, 2Ã, Ã, Ã, 7
VERLEDENÃ, Ã, Ã, 10Ã, Ã, Ã, 1Ã, Ã, Ã, PK9[/size]Ã, Ã, Ã, 3Ã, Ã, Ã, 12   TOEKOMST
[/color]
5Ã, Ã, Ã, 4Ã, Ã, Ã, 8
13
HEDEN
[/color]

1.Ã, Ã, Ã, Deze kaart stelt de situatie voor uit het nabije verleden (gisteren dus als het ware) die een belangrijke invloed heeft op de huidige omstandigheden.
2.Ã, Ã, Ã, Is dat wat boven je hoofd hangt in het heden.
3.Ã, Ã, Ã, Deze kaart geeft de ontwikkeling naar de toekomst aan.
4.Ã, Ã, Ã, Hier wordt datgene aangegeven wat je nu onder controle hebt, in het heden.
5.Ã, Ã, Ã, Geeft de schakel aan die bestaat tussen het verleden en het heden en datgene dat je in het heden onder controle hebt.
6.Ã, Ã, Ã, Vormt de verbinding tussen 1 en 2 of anders gezegd: het verleden en datgene wat je nu boven het hoofd hangt, als rechtstreeks gevolg ervan. Wat je zaait, zul je oogsten. Je Karma zogezegd.
7.Ã, Ã, Ã, Geeft de invloeden weer van het Karma van het verleden en het heden, in de toekomst.
8.Ã, Ã, Ã, Laat de positieve mogelijkheden zien die je nu hebt om de toekomst zo voordelig mogelijk te laten verlopen.
9.Ã, Ã, Ã, Deze kaart geeft de uiteindelijke afloop weer van de huidige omstandigheden of problemen en wordt bovenop de Persoonskaart gelegd.
10.Ã, Ã, Ã, In deze kaart ligt de oorzaak van je problemen besloten.
11.Ã, Ã, Ã, Deze kaart gaat meer informatie verschaffen over kaart nr. 2 in het heden
12.Ã, Ã, Ã, Geeft de mogelijkheden weer die je hebt om de natuurlijke ontwikkeling in de toekomst om te buigen tot een positief geheel.
13.Ã, Ã, Ã, Deze kaart gaat meer uitleg geven over kaart nr. 4 in het heden.

Bron: Kaartleggen met Mlle Lenormand door Erna Droesbeke

;) van Dolf

Garisson

I said it before and I'll say it again... geweldig! dit is echt goeie info! het helpt heel veel bij de interpretatie van de leggingen die ik zie.
Nu haal ik er nog veel meer uit dat ook echt op mij van toepassing is.
Hoe is jouw opvatting eigenlijk t.o.v. de online-leggingen op internet, zoals op de site die ik je gemaild heb? is daar evenveel waarde aan te hechten als aan real-life leggingen of is dat niet vergelijkbaar? het lijkt mij vooral afhankelijk van degene die het interpreteert, waardoor het dus niet uitmaakt of het nou echte kaarten of virtuele kaarten zijn die je interpreteert.
En wat voor mening hebben andere mensen daarover?

Thanx nogmaals!!  :D

Opti-Mystique

Citaat van: Garisson op juni 07, 2005, 13:45:40 PM
...het lijkt mij vooral afhankelijk van degene die het interpreteert, waardoor het dus niet uitmaakt of het nou echte kaarten of virtuele kaarten zijn die je interpreteert...

Ha Garisson,

Ja, ik deel deze mening. Sowieso: als je niet gelooft dat kaarten vallen zoals ze moeten vallen, dan kun je beter ophouden met kaartleggen.
Net als leggingen met een tastbaar deck, kun je het het beste bij 1 legging per keer houden. Zeker wanneer je een beginner bent, maakt een direct erop volgende legging het alleen maar verwarrender voor jezelf. En voor zowel leggingen met een tastbaar deck als met een virtueel deck geldt: geen 2 leggingen zijn identiek, ook niet met dezelfde vraagstelling. Dat maakt een virtuele legging dus niet meer of minder geloofwaardig.

Ik geloof dat alle orakels, waaronder Tarot en de Lenormand ter ieders beschikking staan om inzicht te verkrijgen. Op het moment dat je ergens een legging voorgeschoteld krijgt, hetzij in real life, hetzij virtueel, dan gaat het om de potentiële toegevoegde waarde die de interpretatie hiervan voor jou bevat. Waarvan het jou overigens te allen tijde helemaal vrij staat om er al dan niet iets mee te doen...

Verder heb ik persoonlijk een heel simplistische houding tegenover divinatie middels kaarten: ik gebruik de inzichten waar ik wat mee kan en de rest schuif ik terzijde. Wel hou ik het in mijn achterhoofd om te kijken of ik het later alsnog kan plaatsen. Ik hecht voldoende waarde aan de Tarot om er op goede voet mee te staan, maar ik laat anderzijds mijn leven er niet door beheersen.
Overigens kost me dat bij de Lenormand nog wat moeite. Ik ken het deck nog niet zo goed en ik stoor me aan de expliciete tekstjes op de kaarten, bij de Carta Mundi-variant. Deze zijn in sommige gevallen erg negatief en ik heb me in een aantal leggingen al omringd geweten met alle mogelijke ellende uit dit deck. De teksten beïnvloeden mijn interpretatievermogen van de symboliek alsook mijn objectiviteit. Anderzijds zijn de kaartbetekenissen van de Lenormand wel weer minder breed te interpreteren dan bijvoorbeeld Tarotkaarten...

Dan heb ik op de site van De Lachende Boeddha gekeken. In de eerste plaats ben ik niet zo'n fan van mijn emailadres moeten invullen, gezien het risico vervolgens gebombardeerd te worden met SPAM. Gelukkig had ik nog een adres achter de hand dat al verziekt is en inderdaad: er volgden direct mails, waarin ik via een link mijn legging nogmaals kan bekijken. Vraag is of men hierop zit te wachten...
Wanneer je overigens via dit mailtje nogmaals je legging bekijkt, dan tref je onderaan een verklaring van de kaartposities aan; dezelfden als hierboven beschreven. Handig: maar waarom zie ik die niet meteen bij de eerste legging? Als laatste opbouwende kritiek over deze site, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde hiervan is wanneer je zelf een Lenormand deck hebt. Het is handig dat je de betekenissen kunt zien door de kaarten met je muis aan te wijzen, dat scheelt toch geblader in een boek. Maar verder voegt het m.i. niets toe aan het leren interpreteren van de Lenormand.

Wanneer je geen eigen spel hebt en toch een legging hiermee wenst, is het een prima aanbod. Het enige verbeterpunt is dan dus, dat de betekenissen van de posities direct zichtbaar gemaakt zouden kunnen worden. Het is een leuke kennismaking met de Lenormand en als je zelf uit de voeten kunt met de interpretatie, dan is het aan jou om een waardering te geven aan de mate van haar toegevoegde waarde... :)

greetinx,

Dolf

Palomino

Hey Garisson,

Ik heb zelf nog nooit een online legging laten doen, maar ben het met Dolf eens dat de kaarten komen zoals ze 'bedoeld' zijn... dus tot zover maakt het geen enkel verschil met een legging waarbij je samen aan tafel zit.
Ik doe zelf wel af en toe online leggingen voor mensen, en dan voornamelijk op dit forum.
En dan is er een essentieel verschil tussen een internet legging en een legging waarbij de vrager aanwezig is. De vrager kan dan namelijk de kaarten zien en op de afbeeldingen reageren. En juist die reakties, wat iemand persoonlijk in 'zijn/haar' kaarten ziet ,kan ontzettend veel invloed hebben op de duiding van een kaart en zodoende op de onderlinge verhoudingen en de uitkomst.

liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

Hey Dolf,

Leuk zeg die Lenormand methodes hierboven  :)
Volgens mij ook best geschikt om met de Tarotkaarten te doen...ik ga het in ieder geval proberen.

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

Wie weet waar je het hele Lenormand deck online kunt bekijken...?

Liefs,Palo

Opti-Mystique

Citaat van: Palomino op juni 07, 2005, 19:10:31 PM
...Wie weet waar je het hele Lenormand deck online kunt bekijken...

http://www.althing.be/lenormand/Kaarten.htm

De plaatjes zijn eigenlijk net te klein om de tekstjes goed te kunnen lezen... Enkele alternatieven:

http://www.gerardlenting.nl/lenormand/Kaarten.html

http://www.ouroboros.nl/content/view/98/41/1/0/

Liefs, Dolf

Opti-Mystique

Citaat van: Palomino op juni 07, 2005, 19:01:58 PM
...Volgens mij ook best geschikt om met de Tarotkaarten te doen...ik ga het in ieder geval proberen.

Ha Palootje,

Dan zul je alleen iets creatiefs met de persoonskaart moeten bedenken... of goed met de Hofkaarten overweg kunnen als in voor wat voor soort personen deze staan. Die kennis mis ikzelf... nou ja, missen... ik werk niet met deze persoonskaarten ;D

Liefs, Dolf

Palomino

Hi Dolf,

Ik heb ook niet eerder met persoonskaarten gewerkt...maar ik denk dat een foto of iets anders dat de persoon in kwestie symboliseert een goed alternatief is voor de persoonskaart  :)

Thanks voor www.alting.be...had 'm inmiddels zelf ook gevonden.

Liefs,
Palo

Julia

Lieve Dolf, bedankt voor deze zeer duidelijke legmethodes en de boekentip. Heb mlle lenormand onlangs aangeschaft, maar van de bijbehorende uitleg ben ik niet veel wijzer geworden.

Over de interpretatie kan ik niet zo veel melden. De kaarten leiden mij erg af. Je ziet een kleur (schoppen/ruiten e.d.), kaartnummer, tekst en een afbeelding. Ik ga zeker proberen dat boek op de kop te tikken.

Topic wijden aan interpretatie Lenormandkaarten?  :) Groet van Juul

Off topic: Weet iemand iets over Ricca?

Palomino

Citaat van: Julia op juni 07, 2005, 21:22:43 PM

Off topic: Weet iemand iets over Ricca?

Hi Juul,

Ik denk dat het met Ricca heel goed gaat en dat we tezijnertijd wel weer wat mooie verhalen over de tarotkaarten kunnen lezen en waarschijnlijk ook droomverklaringen... :)

Liefs,
Palo

Opti-Mystique

Citaat van: Julia op juni 07, 2005, 21:22:43 PM
...Ik ga zeker proberen dat boek op de kop te tikken...

Yep: dit boek heb ik nu ffies uit de bieb getrokken, maar is echt de moeite van het zelf aanschaffen waard. De kaarten worden zeer per stuk en uitgebreid besproken in de 4 categorieën: traditonele betekenis, in relatie tot je persoonlijkheid, betekenis van het orakel en de plaats in de combinatie ten opzichte van de persoonskaart, waarbij tevens vermeld wordt welke kaarten onderlinge samenhang hebben. Verder staan er diverse legpatronen in als basismethoden, uitgebreide legpatronen, legpatronen met astrologische relatie, legpatronen voor inzicht in partnerrelaties en alternatieve legwijzen...

Zie hier...
http://www.schors.nl/book/droe0464.html

Liefs, Dolf

Julia

Welk deck gebruiken jullie eigenlijk; de gewone of de nieuwe (van erna droesbeke)?  :)

Opti-Mystique

Ha Juul,

Ik heb de Carta Mundi-versie. Die met die vervl%&** tekstjes erop ;D ;)

Liefs van Dolf

Koshke

Hallo Julia,  je zou het deck moeten kopen waartoe je je het meest aangetrokken voelt, voor Erna Droesbeke is het hetzelfde, ik heb haar gekend en zij laat je zelf de keuze.
Groetjes, Koshke