DE HIËROFANT

Gestart door nathalie67, mei 29, 2005, 16:08:42 PM

nathalie67

hallo,

als beginner heb ik heel veel aan de uitleg van de kaarten op het forum. Nu vroeg ik me af of jullie misschien ook de Hogepriester zouden willen bespreken, die stond er nog niet bij zag ik. Alvast bedankt!

groetjes
Nathalie

janice



Religie
De hogepriester is een religieus man met een geestelijke boodschap voor de mensen.
Zijn 2 vingers en zijn staf laten zien dat zijn kennis van bovenaf komen en 3 nivos betrekken: lichaam, ziel en geest.
Het gaat dus niet alleen om het verstand maar ook om emoties: hoe gaan wij met ons lichaam en de aarde om.

De personen
De 2 personen voor de hogepriester luisteren onderdanig naar wat de hij te vertellen heeft.
Ze verschillen ook erg van elkaar, verschillende bloemen op hun kleding.
De hogepriester maakt geen onderscheid aan wie hij iets verkondigen wil.

Zuilen
De zuilen zijn grijs. De hogepriester verteld aan de mensen waar aan hij iets verkondigt niet wat ze moeten kiezen. De keuze is aan hen en hij geeft ze alleen raad.

De sleutels
Met deze sleutels kunnen de luisteraars ââ,¬Ëœde poort naar zelfkennisââ,¬â,,¢ openen.
Voorlopig zijn ze daar nog niet aan toe en blijven ze eerbiedig luisteren naar wat de hogepriester te vertellen heeft.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Julia

Gelezen: Als de kaartlegging begint met de Hogepriester, dan verhult de vraagsteller de vraag. Wie kan hier iets mee?

Vladimir

Los van interpretatie in combinatie met een kaartlegging:

De Hogepriester, volgens Crowley & Osho:



Dit is de 2e op rij in de magiër-cyclus. Deze kaart geeft ons de kans om onze verworven kennis over te dragen op anderen. Kennis over de 4 elementen, die met de Magiër werd verworven.

Wanneer men de kennis die men verworven heeft over kan dragen op anderen, raakt men in de 2e fase van de Magiër. Deze, waarbij het verworvene niet meer materiëel tastbaar is. Waarbij de verworvenheden onstoffelijke vormen aannemen.

De laatste cyclus start bij de Kluizenaar en eindigt bij kaart 12, de Gehangene. Dan zijn de 3 Magiërs doorleefd.

Ricca

DE WIJZE HOND

Op zekere dag kwam een wijze hond voorbij een gezelschap katten.
Toen hij dichterbij kwam en zag dat zij zeer aandachtig met iets bezig waren, en hem niet zagen, bleef hij staan.
Daarop verhief zich uit het gezelschap een grote, ernstige kat die de andere katten toesprak: "Broeders, bidt; en als ge telkens opnieuw bidt, zonder te twijfelen, waarlijk dan zal het muizen regenen."
Toen de hond dit hoorde, lachte hij in zichzelf en ging zijns weegs, zeggende: "O blinde en dwaze katten, staat het niet geschreven en hebben mijn vaderen voor mij niet reeds geweten dat het, als antwoord op smeekbeden en geloof, nooit muizen regent, maar kluiven?"

- Kahlil Gibran

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/05_DA.jpg

Als voorproefje op de Hiërofant... ;D
From Ricca with Love

Ricca

#5
De Hiërofant


(te vergroten door aanklikken)

Een ware spirituele leraar is een ingewijde die vanuit diepe liefde en grote innerlijke wijsheid de mensen in ieder aspect van hun leven bemoedigt en hen helpt verbinding te maken met hun hogere zelf. Hij wijdt zich aan het grootse doel het menselijk bewustzijn de weg te wijzen naar de God in zichzelf. Hij inspireert mensen hun hart open te stellen voor de innerlijke ervaring van verbondenheid met de Bron van het leven. Hij leert ook van zijn leerlingen, want toewijding aan een ander kan alleen tot wederzijdse vooruitgang leiden. Het gevolg van zuivere toewijding is inspiratie, een woord dat waneer het goed wordt begrepen het tegendeel van vermoeidheid is. Vermoeid zijn betekent 'niet de geest hebben'. maar de geest hebben betekent geïnspireerd zijn. Waarlijk geïnspireerden zijn verlicht en kunnen niet vertoeven in duisternis. Dit is het ware priesterschap.

Maar niet de betekenis van de Hogepriester of Hiërofant... Het zal maar vast gezegd zijn. :)

De Hiërofant zit pontificaal in een grijze tempel op een grijze troon. Hij draagt een priesterlijk gewaad (kazuifel) en is uitgerust met de pauselijke regalia: de 3-lagige kroon of tiara (met bovenin de letter W van Waite), de staf met het drievoudige kruis en, aan zijn voeten, de gekruiste sleutels van Sint Petrus (de eerste paus), de sleutels van de hemelpoort... Alles aan de figuur van de Hiërofant wijst op een kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder (in oudere decks heet de kaart meestal Il Papa / De Paus). Toch heeft Waite hem de naam 'Hiërofant' gegeven. Hiërofant was de titel van bepaalde hogepriesters in Egypte en andere oude culturen, ingewijden in geheime mysteriën, en dit geeft aan dat het op kaart 5 niet per se om een kerkelijke figuur gaat, maar dat de Hiërofant in feite elk soort geestelijk leider of geestelijke autoriteit kan voorstellen, in de hedendaagse praktijk veelal iemand die een bepaald leergezag of doctrine vertegenwoordigt - kerkelijk of anderszins van aard (op dat laatste kom ik later terug, ik volg nu eerst de religieuze invalshoek).


De kroon symboliseert de drieëenheid van lichaam, geest en ziel en laat zien dat de Hiërofant zich tot taak gesteld heeft de mensen op deze drie niveaus te onderwijzen. De symboliek van de kroon komt terug in het drievoudige kruis dat verwijst naar de goddelijke drieëenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. De historische Jezus gebruikte deze bewoordingen die in zijn tijd gebruikelijk waren en goed begrepen werden. Waar hij met Vader en Zoon op doelde was de verhouding tussen het innerlijk Zelf of Ziel en de fysieke persoonlijkheid die uit de ziel voortkomt. Tegenwoordig zouden wij de ziel eerder als moeder betitelen. De Heilige Geest is het goddelijke aspect van de menselijke geest.

Ondanks zijn verheven insignia zit de Hiërofant met zijn voeten op een rode loper, een zeer aardse basis. De vier cirkels met kruis die in de loper ingeweven zijn, laten zien dat het aardse en het spirituele verweven zijn en dat het aardse zeker de weg kan openen naar meer mystieke ervaringen. Rood kan in sommige gevallen zelfs een kleur zijn die mystiek symboliseert, maar op deze kaart heeft het rood van de loper toch vooral de betekenis van traditie en de waardigheid van traditie.

De witte schoenen van de Hiërofant contrasteren sterk met de rode ondergrond. Het kruis op beide schoenen suggereert dat hij in Christus' schoenen staat - of namens hem spreekt (in de leer van de katholieke kerk is de paus de 'plaatsvervanger' van Christus op aarde). Op de New Visionkaart ligt achter de troon een grote steen met daarop in relief de twee sleutels en het Lam Gods (Agnus Dei), symbool van onschuld. De steen zelf staat voor een rotsvast geloof en is ook een verwijzing naar Petrus, wiens naam 'rots' betekent.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf_NV.jpg

De Y-vormige bies op de gewaden van zowel de Hiërofant als de twee priesters op de voorgrond is in de Christelijke symboliek een abstracte weergave van het lichaam van Christus, aan het kruis hangend aan zijn armen en op die manier verlossing brengend.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf_Y.jpg
Meer in het algemeen symboliseert de Y-vorm een menselijke gestalte die met opgeheven armen naar het hogere reikt en verlossing zoekt. De drie kruisjes op de Y vormen samen met de twee kruisjes op de schoenen een verwijzing naar het getal 5, het getal van de mens.
           
Net als de Keizer draagt de Hiërofant het rode gewaad van de uiterlijke macht. Beide kaarten symboliseren gezag, maar terwijl de macht van de Keizer gebaseerd is op dwang of afgedwongen gehoorzaamheid (aan zijn wetten en regels), is de macht van de Hiërofant gebaseerd op min of meer vrijwillige gehoorzaamheid (aan zijn dogma's en voorschriften), op geloof in wat hij verkondigt. Hij is een verkondiger of prediker van waarden en waarheden - in tegenstelling tot een leraar of gids zoals bijvoorbeeld de Kluizenaar, die het als zijn taak ziet de belemmeringen voor waarheid weg te nemen...

Er is in onze wereld een verbazingwekkende tendens om tegenstrijdigheden in één begrip samen te brengen zonder die tegenstrijdigheid ook maar enigszins op te merken. De poging religie tot een stelsel van dogma's en voorschriften terug te brengen is een poging het onverenigbare te verenigen. Opzij van de rode loper, aan de voet van de twee zuilen is nog net een glimp te zien van een zwart-wit geblokte vloer die symbolisch is voor de rechtlijnigheid van de rationele geest of voor de 'waarheid' als rechtlijnige, starre projectie van die geest. De vloer staat ook voor de contrasten en tegenstrijdigheden van de dualistische wereld waarin men alles graag zwart-wit ziet en die het werkterrein is van de Hiërofant. Het blokjesmotief keert terug in de twee zwart-wit geblokte banen die in de rode loper ingeweven zijn. Het zijn de struikelblokjes voor de orthodoxe Hiërofant die de neiging heeft zich te streng aan een uiterlijke leer vast te houden en soms vergeet dat de onderliggende werkelijkheid cirkelvormig van aard is... Op de Universal Waite-kaart en de New Vision-kaart zijn de blokjes het best te zien. En natuurlijk op de extra grote Rider Waite-kaart (zie boven).
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf_UW.jpg

In tegenstelling tot de twee zuilen van de Hogepriesteres die onderling sterk verschillen, zijn de twee zuilen van de Hiërofant identiek. Dit wil niet zeggen dat de tegenstellingen opgeheven, overwonnen of verzoend zijn. Ze zijn slechts onder het vloerkleed geschoven. Zij die de tempel van de Hiërofant binnengaan laten zich leiden door wat hen verteld wordt en zullen vooralsnog verschoond blijven van de noodzaak om zélf hun weg te vinden tussen de tegenstellingen en tegenstrijdigheden van het leven. De identieke zuilen ontslaan hen van de noodzaak om zélf keuzes te maken en lastig zelfonderzoek, dat veelvuldig om bijstellingen in het gedrag zou kunnen vragen, te vermijden. Er wordt hen ook gewoon geen keuze geboden: niet alleen zijn de zuilen identiek, ook de twee sleutels (die in de tarot de innerlijke en de uiterlijke weg vertegenwoordigen) zien er precies hetzelfde uit. Daarbij vergeleken hebben de bezoekers van de Hiërofant in bijvoorbeeld de Morgan Greer tarot een groot voordeel, want hier zijn de sleutels duidelijk verschillend - hetgeen op zijn minst kan leiden tot het besef dat er iets te kiezen vált. Of dat er mogelijkheden zijn die je kunt combineren.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf_MG.jpg


De twee sleutels vertegenwoordigen de innerlijke esoterische wijsheid van de Hogepriesteres en de uiterlijke exoterische kennis van de Hiërofant. Het onbewuste en het bewuste. Intuïtie en intellect. Het hart en het hoofd. In de combinatie ligt de sleutel tot verlossing.

Religies als zodanig zijn altijd de uiterlijke façade van innerlijke werkelijkheid. Of zouden dat moeten zijn. Religies zijn alleen belangrijk en waardevol voor zover ze echt een afspiegeling zijn van je eigen innerlijke, geestelijke bestaan. Naarmate een mens voelt dat zijn religie een dergelijke innerlijke ervaring tot uitdrukking brengt zal hij zijn religie waardevol vinden. Maar de meeste religies laten slechts bepaalde ervaringen toe, terwijl ze andere ontkennen, en beperken de principes van de heiligheid van het leven slechts tot hun eigen soort en vaak ook nog tot heel kleine groepjes daarin. Nooit zal wat voor kerk dan ook in staat zijn de innerlijke ervaringen van alle mensen tot uitdrukking te brengen. Evenmin zal er ooit een kerk zijn die de innerlijke ervaringen van zijn leden effectief zal kunnen beknotten, ook al lijkt het daar soms op. Religie zou al het zoeken van de mens naar waarheid moeten omvatten...

Wordt vervolgd...
From Ricca with Love

Ricca

Met zijn rechterhand geeft de Hiërofant de priesterlijke zegen. Het gebaar met twee vingers omhoog en twee vingers omlaag maakt onderscheid tussen het manifeste en het verborgen deel van zijn leer. Het gebaar zegt: een deel van de werkelijkheid of van het universum kan verklaard en begrepen worden, de rest is een mysterie - althans voor het verstand. De Hiërofant laat dus zélf de tweede sleutel ongebruikt en dit is kenmerkend voor zijn intellectuele instelling. Het gebaar met de vingers is tevens het gebaar waarmee een eed wordt afgelegd: hij zweert bij het allerhoogste ('zo waarlijk helpe mij God almachtig') en is zéér overtuigd van zijn waarheid (het rotsvaste geloof, gesymboliseerd door de steen op de NV-kaart). Hoe komt hij aan die waarheid? Op de Herstelde Orde-kaart valt van boven licht op de Hiërofant alsof hij goddelijke inspiratie ontvangt. Dit kan natuurlijk het geval zijn, maar toch is dit niet waar het bij de Hiërofant om gaat. Ieder mens ontvangt goddelijke inspiratie en dit is niet voorbehouden aan de Hiërofant.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf-HO.jpg

Iedere religieuze beweging ontstond oorspronkelijk door goddelijke inspiratie, maar werd daarna door het verstand overgenomen, vervormd, gedegradeerd tot een stelsel van regels en voorschriften en vaak bijna om zeep geholpen. Deze overname door het verstand is de essentie van de kaart. De kaart staat niet voor religie, maar voor de verstandelijke benadering van bijvoorbeeld religie. De kaart zou even goed voor de verstandelijke benadering van de tarot of wat dan ook kunnen staan... In het geval van de tarot zou dat betekenen: vasthouden aan wat je in boeken over de kaarten hebt gelezen en de kaarten altijd op de traditionele manier interpreteren. Natuurlijk kun je veel uit boeken leren, vooral wat betreft de symboliek van de kaarten, maar symboliek dient slechts als geheugensteun voor innerlijk weten. Symbolen zijn niet de werkelijkheid. Werkelijkheid ligt in de mensen zelf. Vraag je altijd af of dat wat je leest ook voor jou van toepassing is. Of het een innerlijk belletje doet rinkelen...

De volgende afbeelding (geen tarotkaart) is voor mij een mooie weerspiegeling van de mentale wereld van de Hiërofant.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Hf.jpg
De ondergrond, het eindeloze tweedimensionele raamwerk van zwart-wit vlakken, van starre geloofsopvattingen, basisovertuigingen en grondveronderstellingen over de werkelijkheid, is een uitbreiding van de tempelvloer van de Hiërofant. De lucht (het denken) is niet verlicht, maar verduisterd door donkere wolken. Met zo'n lucht hoeft het geen verbazing te wekken dat de verwante vijven uit de Kleine Arcana stuk voor stuk problematische kaarten zijn, die conflicten, verlies en ontberingen laten zien. De enige verticale structuren (richting het hogere) zijn de Stonehenge-achtige zuilen die weliswaar min of meer in een kring staan, maar zelf ook rechtlijnig zijn. Ze hebben te maken met zeer oude tradities, met oude gebruiken, rituelen en ceremoniën - en in een ander verband ook met ver-zuiling. Het geelbruin is de kleur van organisatie op mentaal niveau en is dezelfde kleur als de rotsen op de achtergrond van de Keizer. Het licht aan de horizon is heel ver weg. Er is nog een lange weg te gaan... tenzij er iets van vernieuwing zou komen...

Rituelen en ceremonieën zijn niet zelf de weg.
Zij dienen alleen om in herinnering te roepen dat er een weg bestáát...

Geloofsopvattingen hoeven niet juist te zijn, hoewel ze misschien eeuwenlang als waarheid werden verkondigd. Juist daarom groeiden zij wellicht niet mee met de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn. De volgende woorden van Boeddha lijken rechtstreeks gericht aan de volgelingen van de Hiërofant:

Neem niets aan op gezag van tradities, ook al zijn die gedurende vele generaties en op verschillende plaatsen in ere gehouden. Hecht geen geloof aan iets, alleen maar omdat veel mensen erover spreken. Neem niets aan op gezag van de wijzen uit het verleden. Geloof niet wat je jezelf inbeeldt in de overtuiging dat een God je inspireert. Geloof niets enkel op gezag van je meesters en je priesters. Onderzoek eerst zelf en geloof dan wat je zelf hebt getoetst en juist hebt bevonden en breng je gedrag daarmee in overeenstemming.

Ook in het verhaal over de Hiërofant is nog een lange weg te gaan... :-X
Wordt vervolgd... 
From Ricca with Love

lucifall

#7
De (Wereldse Kroon) van De Hierofant heeft de vorm van een BIJENKORF.
Quotes Ricca:
“De Hiërofant zit pontificaal in een grijze tempel op een grijze troon. Hij draagt een priesterlijk gewaad (kazuifel) en is uitgerust met de pauselijke regalia: de 3-lagige kroon of tiara (met bovenin de letter W van Waite)”

De letter W, kan ook verwijzen naar Waw, Vav, de Hebreeuwse letter waar de kaart van de Hierofant aan is verbonden. In het zonnesymbool vinden we ook een punt terug, welke we ook kunnen interpreteren als een nagel (Vav) welke een rond versiersel (de cirkel: spirit/Geest) aan de  grijze* troon heeft vastgeschroefd. (Grijs is weer de kleur van Chockmah, het 2e sefirot, pad van Hierofant loopt van Chokmah naar Chesed, waar blauw de kleur van is (Rond nek, onder))

Citaat Ricca:
“De kroon symboliseert de drieëenheid van lichaam, geest en ziel en laat zien dat de Hiërofant zich tot taak gesteld heeft de mensen op deze drie niveaus te onderwijzen”

“Tegenwoordig zouden wij de ziel eerder als moeder betitelen. De Heilige Geest is het goddelijke aspect van de menselijke geest”


De Kroon van de Hogepriester is de Pauselijke kroon, wat vreemd is, omdat Waite in de tekst van de PKT duidelijk maakt dat deze kaart niet alleen betrekking heeft op de rol van de paus binnen het roomskatholieke instituut.
“He has been usually called the Pope, which is a particular application of the more general office that he symbolizes”

In de tijd dat de PKT gecreëerd werd, was Paus St Pius X, de leider van de RK. Zijn Pauselijke motto was: “Alle dingen in Christus te herstellen”
Pamela Coleman Smith had een katholieke achtergrond, terwijl we Waite meer een Hermetisch Christen konden noemen. Hij “ontkent” dat de afbeelding de Paus is, en toch draagt de Hierofant, bewaarder van de Mysterieen,en hij die deze kan verduidelijken, een Pauselijk kroon.

Tot 1963 was er sprake van een kroning als de Paus tot het ambt trad.
In 1963 legde Paus Petrus VI zijn kroon na de kroning nederig op het altaar. De Wereldse kroon, werd nederig afgelegd. Sedertdien is er geen kroning van een Paus meer geweest. De laatste Paus Benedict XVI heeft de pauselijke kroon van de Pauselijke heraldiek laten verwijderen in 2005. Het symbool, van rijkdom is nu vervangen door een mijter.

In heel veel tekst en uitleg over de pauselijke kroon, komt er steeds een benaming terug over de vorm. Niet in 1 bron, maar praktisch overal, wordt over de kroon beschreven dat deze de vorm van een bijenkorf heeft.
Dus al die eeuwen gekroonde Pausen, droegen HET symbool van de VROUW op hun hoofd! We weten immers dat de bijenkorf alleen maar kan bestaan door de aanwezigheid van een Koningin. Zij leidt haar werkvolk, en haar werkvolk zal sterven als zij sterft. Ook is zij veel groter dan haar “onderdanen”. Men pleegde de pausen, vroeger, zo te kleden, dat hun onderste kleed over de trap viel als ze gingen staan, zodat ze groter leken…

In vroegere tijden werden bijen dan ook als wonderlijke beestjes gezien. Zomaar, verdwenen ze. 3 maanden lang, om er dan plots weer te zijn. Alom werd geloofd dat bijen spontaan geboren werden.  Ze stierven jaarlijks en werden weer herboren.En dan hun kleuren. Het geelgoud van de zon, en het zwart. Deze reflectie kunnen we weer terugvinden in de 2 sleutels van Rome, welke traditioneel Goud en Zilver afgebeeld worden, waarbij de Gouden sleutel de sleutel van de Hemelpoort, waar de Zon de heerser is en het Super-Bewustzijn, Bovennatuurlijk bewustzijn (Dwaas) de Zilveren de sleutel van de “onderwereld”. (Maan-Hecate), de kracht van het Onderbewuste (Hogepriesteres).

Bijen werden als hiërogliefen afgebeeld:
http://lh3.ggpht.com/_eOUzAYveFZ8/S79jITW6NaI/AAAAAAAAAdk/KIfYZD_mWqo/IMG_4615.JPG
De Egyptenaren dachten dat de bijen geboren waren uit de tranen van hun Zonne-God Ra. Farao’s droegen de titel Bijenhouder.

Het cultiveren van honing, was een heilige taak, en de honing werd dan vaak onder begeleiding van ritueel symbolisme, geassocieerd aan de Moeder Godin, gewonnen.
De mensheid heeft altijd een band gehad met de bijenwereld. Hun honing, de bijenwas, en hun sociale orde, een coöperatieve sociale hiërarchie.
http://www.corbisimages.com/images/67/B106F0C2-D24A-40B3-8099-0391C7CC3B4D/BE006045.jpg

Maar ook zij verspreiden de pollen, zij zorgen voor bevruchting van de akkers, zij waken erover dat bomen bevrucht worden. Volgens Einstein zou er op onze aarde geen leven mogelijk zijn zonder het bestaan van bijenvolken. Bijen worden de laatste jaren in hun bestaan bedreigd. Op veel plaatsen is nog maar de helft van de bijenvolken over. Op zich typisch dat in 2005 de bijenkorf van de heraldiek van de paus verdween en het slagveld onder de bijenvolken in het seizoen erna, dat van 2006 begon. De laatste ontdekking is een combinatie van een bacterie en een virus, welke onze gevleugelde vriendinnetjes en vriendjes, de nek omdraait.

Hedendaags is de symboliek van de bijenkorf nog steeds actueel. Op werelds en religieus/ spiritueel niveau.
De bijenkorf staat afgebeeld op de Bank van America, Baltimore. Hier staat de bijenkorf symbool voor de Hierarchie waar onze Oligarchen zo dol op zijn…..

Maar ook de vrijmetselaars hebben complete rituelen, welke gewijd zijn aan de bijenkorf. De werken van de bijen in de korf staan parallel aan het idee van de vrijmetselaars. Hun kracht wordt immers gewonnen vanuit de actieve medewerking en participatie van de leden.
De “Encyclopaedia of Freemasonry”: de Bij is belangrijk voor Vrijmetselarij om dezelfde reden dat deze belangrijk was voor de Egyptenaren, want van alle insekten: “alleen de Bij heeft een Koning”
Dit is merkwaardig, daar Bijen toch echt een Matriarchaal systeem hebben. Zij hebben een koningin. Wordt hier gerefereerd aan de Koning Bij- omdat de farao bijenhouder genoemd werd?
De Alleen-Mannen traditie bij de vrijmetselaars, is dit een verlengstuk van de beweging, welke de verering van de Godin hebben tegengehouden,dan wel getemperd? Speculatief, maar intrigereren. (Voorgaande van een discussie-forum)

In de Christelijke allegorie ziet men de korf als de kerk en de koningin als de Maagd Maria.

Als we een bijenkorf van binnen bekijken komen we bij de raten.
Deze hebben de vorm van een hexagram. Een hexagram vorm je door rond de punten van de Davidsster (vereniging M-V) lijnen te trekken.
Deze ronde beestjes, maken hexagrammen. Zeskanten.
Om bij de geliefden te komen, zullen we de bijenkorf moeten betreden,zodat we de raten kunnen zien….

Een andere ingeving: De Kroon van de Hogepriester als bijenkorf. De Y- vorm van de monniken kunnen we ook zien als Juk van de Os, het middel waarmee we de os het land kunnen laten bewerken. Het Juk, tweemaal, welke geel gekleurd zijn, net zoals de achtergrond van de Dwaas. De monnik van verlangen (roos) en de monnik van gedachten (lelie).
De Os, Aleph, onze Dwaas.  De Os geeft ons melk, de Hogepriester geeft ons de honing.
Samen brengen ze: Het land van melk en honing…….

Wat je zoal niet in een kroon kunt zien…….

Liefs Luus

Marilu

 :)
Indrukwekkend! Bedankt, Lucifall.

lucifall

Lieve Marilu,
bedankt voor je inspirerende compliment!
:o
Luus

klaproos1945

een laatkomertje wild
jullie toch even laten
weten hoe mooi ze dit
alles vind en hoe boeiend
ook zij is dankbaar en schenkt jullie
witte roze veel liefs van klaproosje

Yoze

Ik vind de hiërofant vaak een lastige kaart. Voor mij helpt het goed bij de interpretatie om te bedenken wat de voorafgaande kaart, de keizer, en de volgende kaart, de geliefden, betekenen, want die kaarten begrijp ik beter. De keizer legt structuur op, en twijfelt er niet aan dat die structuur gevolgd wordt. De geliefden geven aan dat je de keuze van je hart maakt, gaat maken, aan het maken bent. Om zelf die keuze te kunnen maken, is het nodig dat je loskomt van de opgelegde structuur, en dat is wat de hiërofant ons kan leren. Hij stelt de uiterlijke oftewel de wereldlijke macht voor van een religie. Er zijn zoveel religies dat hij daardoor twijfel zaait, want waarom heeft juist hij de wijsheid in pacht en niet een andere hiërofant? Die twijfel leert je om te rade te gaan bij jezelf en te bedenken en voelen wat je zelf nu eigenlijk vindt.

Wat vinden jullie van deze interpretatie?

Groetjes, Yoze

klaproos1945

@Om zelf die keuze te kunnen maken,
is het nodig dat je loskomt van de opgelegde structuur,
en dat is wat de hiërofant ons kan leren.
Hij stelt de uiterlijke oftewel de wereldlijke macht voor van een religie.
Er zijn zoveel religies dat hij daardoor twijfel zaait,

Wat je zou moeten doen
 
De Geliefden
Je hebt een basis van zelfvertrouwen ontwikkeld die je in staat stelt
om op een objectieve manier naar je omgeving te kijken.
Nu ga je je ergeren aan een situatie die je het gevoel van zekerheid gaf,
en je komt tot de conclusie dat je die oude zekerheid niet meer nodig hebt.

Tip:
Stel je open voor je groeiproces, denk eerst goed na en neem geen overhaaste beslissingen.

3- Waar liggen je valkuilen
 
De Maan

De Maan brengt ons naar de wereld van onze dromen en verlangens en staat
vaak voor angst en onzekerheid en voor bange voorgevoelens.
Deze gevoelens kunnen we ook niet overwinnen door een bepaalde situatie te mijden,

onze angst zou gelijk een nieuw symptoom vinden en zich daarop richten.
Alleen de weg dóór de angst heen leidt tot genezing.

Tip:
Houd jezelf een spiegel voor en bekijk die in alle eerlijkheid.

de hierofant zegt
jezelf verdiepen in de spiritualiteit en geduldig zijn
is wat anders dan je er boven verheven voelen
boven andere verheven voelen en het geduld
gaan verwarren met pasiefiteit

het is een spitituele ontikkeling en een aangeboren talent

tip heb je jezelf al eens meer verdiept in de talenten van de hierofant
weet u dat u zich goed kan inleven in de huidige tijd
de eenheid gaat ontdekken van de mensheid
dat u zich kan verdiepen tot op het ware fundament
en dat alle relagieen eigenlijk de zelfde instelling zijn
ontdek dit talent bij jezelf en ga na waar die talenten
discreet naar buiten kunnen worden gebracht
het is de onafhankelijkheidplus het vertrouwen in de intuitie
dat jij naar eigen inzicht goed zal (blijven) ontwikkelen

klaproosje :D




Ajâda

Ik heb de hierofant als zielskaart ;)
En moet zeggen dat ik het hele scala herken in dit leven.