Vogel – kikker – m’n moeder

Gestart door janice, mei 24, 2005, 21:49:45 PM

janice

Ik droomde eergister dat er een klein zwart vogeltje met oranje snavel op me af vloog. Het vloog met enorme tanden uit dat snaveltje op me af en beet zich vast aan mââ,¬â,,¢n rechterschouder als houvast, het deed geen pijn. Later stond het vogeltje rechtop op m'n rechterschouder en had weer zââ,¬â,,¢n gewone orange snavel. Het veranderde in een glibberige kikker, en een bekende bleek die kikker te zijn, toen sprong het van m'n schouder af en viel te pletter op de grond, dood, bleek het ineens m'n moeder te zijn.

Ik zat in mââ,¬â,,¢n kamer en de vriendin van mââ,¬â,,¢n vader kwam erbij om erover te praten. Ineens suggereerde ze dat het de schuld was van mââ,¬â,,¢n eigen moeder dat ze dood was omdat ze niet uitkeek en dat zij er waarschijnlijk wat mee te maken had. Ik werd er boos om omdat ik nu nooit meer de kans zou krijgen om met mââ,¬â,,¢n moeder te praten nu ze dood is. De vriendin van mââ,¬â,,¢n vader werd nerveus en begon van alles in mââ,¬â,,¢n kamer op te ruimen en op orde te zetten om bezig te blijven nadat ze toe gaf dat het schien haar fout zou zijn geweest ookal vermoedde ik dat ze er niks mee te maken had.

Beetje vage angstige droom was het, ik was echt opgelucht toen ik wakker werd en het een droom bleek te zijn.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Lieve Janice,

Een zwart vogeltje met oranje snavel moet haast wel een (kleine) merel zijn, een zangvogel dus. Hij zingt het lied van je hart, denk maar aan het mooie gezegde: "Als je een groene twijg in je hart draagt, zal er een zangvogel op komen zitten". De groene twijg is een vredestak, een symbool van verzoening...

In de droom heeft het vogeltje grote tanden en bijt zich vast in je rechterschouder. Hij daagt je uit om je schouders onder het 'verzoeningsproces' te zetten. Vervolgens verandert hij in een kikker - ook zélf een symbool van verandering. Als amfibie leeft een kikker in het water (het onbewuste) én op het land (het bewuste). Dat hij op de grond valt zou je daarom kunnen opvatten als een soort bewustwording. Maar dan heel instinctief, want de kikker is glibberig... ongrijpbaar... moeilijk te (be)grijpen (met het verstand)... Bij de val verandert de kikker in je moeder. En zij is dood (symbolisch natuurlijk). Dit kan betekenen dat je het gevoel hebt dat je haar hebt 'laten vallen'. Maar ook gevoel dat zij jou heeft laten vallen kan hier uitgebeeld worden (door verschuiving). En het zijn deze gevoelens die je mag loslaten (de dood).

De droom wijst hoe dan ook op een afstand tussen jou en je moeder. Maar niet op loslaten van háár. Dat blijkt uit het volgende deel van de droom, waarin het over de schuldvraag gaat. Beschuldigingen leiden natuurlijk nergens toe, ze leiden je alleen maar af van waar het om gaat, namelijk dat je het erg zou vinden als je nooit meer de kans zou krijgen met je moeder te praten. Dat komt heel duidelijk uit de droom naar voren als jouw eigen gevoel. Als je van plan was een keer contact met haar op te nemen, stel het dan niet uit...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

dit kwaadaardig vogeltje was het idd, heb ff gegoogled :)Ik heb dit soort vogeltjes nog nooit zingend aangetroffen btw.
Bedankt voor de interpretatie.
Dat word moed verzamelen maar :)
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Wat een lieverdje!!

Je eigen droomsymbolen zijn heel geschikt om te gebruiken als suggestiemiddelen. Juist omdat ze helemaal bij je persoonlijkheid passen. Als je probeert je met iets of iemand te verzoenen, kun je altijd aan dat vogeltje denken. :D Het zal je goed doen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love