omgekeerde kaarten

Gestart door stirit, mei 13, 2005, 20:58:44 PM

stirit

Hoi, ik ben pas begonnen met tarot na een jarenlange belangstelling hiervoor. Maar nu is mijn vraagje (misschien wel een hele domme): Er word in de boeken steeds gesproken over als de kaart omgekeerd tevoorschijn komt maar wat bedoelen ze hier nou mee? Omgekeerd naar de vraagsteller toe of omgekeerd naar de kaartlezer toe? Ik kan het nergens vinden.
Alvast hartelijk bedankt en dit is een geweldig forum.

Opti-Mystique

Hallo Stirit,

Allereerst van harte welkom op het forum!

No worries; er zijn geen domme vragen. De kaarten liggen altijd voor degene die ze moet lezen, aangezien de symboliek hem of haar moet kunnen prikkelen, om zodoende inzicht te krijgen in de factoren rond de vraag. Als je tegenover de vraagsteller zit, dan liggen ze voor jou goed en de vraagsteller ziet de plaatjes dan dus ondersteboven.

Wanneer een kaart ondersteboven valt, dan ligt deze voor jou ondersteboven. Wel recht voor je neus op tafel, maar met de bovenkant van de kaart onder.

Hoe kaarten ondersteboven in je deck komen, hangt van je manier van schudden en/of wijze van terug in het deck stoppen af. En of je hier betekenis aan geeft door het mee te nemen in je interpretatie, is helemaal aan jou als kaartlezer in dit geval.

groeten van Dolf

stirit

Heel hartelijk bedankt voor je duidelijke uitleg, Dolf.
:)

twisted

hey .. ik zit met dit onderwerp ook een tijdje te knutselen enzo .. en ik vroeg me af .. als je nou tijdens t schudden/pakken/etc je hele deck omdraait en al je kaarten omgekeerd gelegt worden ???? .. wat dan ..
greetz twisty

Opti-Mystique

#4
Eeejj Twisted,

Dat is een afspraak die je met jezelf maakt. Het is handig om jezelf een vaste manier van schudden aan te leren en voor jezelf te besluiten of je eerst alle kaart wilt koppen voordat je begint. En daarmee dus wel of niet ruimte neemt en betekenis geeft voor/aan omgekeerde kaarten.

Zelf kop ik de kaarten altijd eerst en neem het deck omgekeerd in mijn handen bij het schudden. De getrokken kaarten stapel ik netjes op terwijl ze nog dicht liggen en draai ze dan van onderaf open, voorlangs - tussen m'n hand en lichaam door, waardoor ze in juiste volgorde en recht op tafel komen te liggen...

Je bent er dus helemaal vrij in, maar maak het makkelijk voor jezelf door steeds dezelfde methode aan te houden.

greetinx van Dolf

twisted