kaartlegging voor Carmi

Gestart door els, mei 11, 2005, 22:12:40 PM

els

Lieve Carmi,

Ik heb een poging gedaan om voor jou de kaarten te leggen. Meteen een eerste poging die ik doe op dit forum.
Ik heb eerst een Keltisch Kruis legging gedaan. Daarmee kan ik een beetje meer zicht krijgen op de situatie.
Aansluitend daarop heb ik een "wat te doen - legging" gedaan. Deze legging geeft jou misschien nog wat extra inzicht.

Wie weet geven de kaarten je een beetje inzicht. Ik wens je in iedergeval veel lees plezier.

Liefs Els

Carmi: Wat kan ik doen om een minder angstige, minder verdrietige en positievere toekomst tegemoet te gaan?

1. Pentakels IX      kern
2. Staven IV      dit is wat er dwarsligt
3. Zwaarden V      de wortels (hier komt het probleem uit voort)
4. Pentakels IV      verleden
5. Schildknaap v. Zwaardenjouw     doel/wens
6. Kelken X         toekomst
7. Koning v. Zwaarden   jij zelf i.v.m. jouw vraag
8. Staven X      menig en invloed van jouw omgeving
9. De Hogepriester   hoop/vrees
10. Matigheid      uitkomst

De kern lijkt mij aan te geven dat je naar de rust verlangt die je ook verdient. Waar je ook al lang naar op zoek bent. Je wilt iets afronden en van daar uit verder gaan. Daarbij wil je genieten van alles wat je in je leven hebt en van daar uit ook weer dingen opbouwen.

Wat dwarsligt is dat jij nog niet het gevoel hebt dat je van het leven kunt genieten.
Je lijkt er de rust nog niet voor hebben gevonden.

Zwaarden V geeft aan dat je het gevoel hebt dat iemand iets van jou heeft afgenomen of dat iemand jou vernedert. Het geeft eigenlijk een soort conflict situatie aan. Alsof er een soort strijd is (geweest) die niet helemaal eerlijk verlopen is.
Iemand anders lijkt de macht over een bepaalde situatie te hebben. Maar een geruststelling is deze andere voelt zich hier uiteindelijk zeker niet prettig bij en trekt uiteindelijk aan het kortste eind.

Pentakels IV in het verleden. Kan betekenen dat je je ergens klampachtig aan vastgehouden hebt wat uiteindelijk niet echt de moeite waard bleek te zijn. Of dat je niet helemaal ââ,¬Å"in touchââ,¬? was met je gevoel zeg maar. Je gevoel en verstand waren het misschien niet altijd met elkaar eens.

Jouw wens/doel vind ik, persoonlijk, met deze kaart wel mooi op deze plaats. Het geeft aan dat je hoopt dat jij je angst wat betreft je verleden kwijt raakt. Dat je niet steeds het gevoel blijft houden dat het verleden je op een negatieve manier blijft achtervolgen.
Op dit moment lijk je nauwelijks naar de toekomst te durven kijken zonder angstig ââ,¬Å"achterââ,¬? je te kijken. Met het gevoel van ââ,¬Å"wat zou er nu weer eens kunnen mis gaan?ââ,¬? Jouw doel is om zonder deze negatieve gevoelens verder te kunnen.

Kelken X, op de plaats van de toekomst, is erg mooi. Het geeft een nieuw begin aan. Deze kaart duidt op harmonie en geluk met dierbaren. Het geeft ook een gevoel van geborgenheid aan.

Koning van Zwaarden, geeft jou zelf aan ivm jouw vraag. Zelf ben je iemand die niet snel op anderen gedachten te brengen is als je eenmaal iets hebt besloten. Je kan daar in best wel star zijn en soms wat vastgeroest raken.
Deze kaart geeft op dit moment ook jouw verdriet aan. Maar waak er voor dat je niet te veel verbitterd raakt door dit verdriet. Je hebt het namelijk wel in je om knopen door te hakken, doortassend te zijn en tot inzicht te komen. Maar dat moet het verbitterde, verdrietige gevoel niet de overhand gaan krijgen.
Vergeet dus niet dat ergens in jou een doortastend persoontje zit. Je moet alleen nog jouw negatieve ââ,¬Å"sluierââ,¬? zien kwijt te raken.

Staven X geeft aan dat je er goed aan doet niet te veel hooi op je vork te nemen. Deze kaart geeft aan dat je het op dit moment moeilijker maakt dan nodig is. En dat is heel jammer! Dit maakt jouw lasten ook zwaarder. Het kan ook anders. Je doet zo je best om een zorgeloos leven te willen leiden dat het wel eens averechts zou kunnen werken. Je maakt je druk om je kinderen, je relatie met jouw moeder en alle andere angsten en verdriet erbij.

De Hogepriester kan aangeven dat jouw hoop is de sleutel te vinden naar ââ,¬Ëœinzichtââ,¬â,,¢.  

Matigheid vind ik heel mooi op deze plaats: uitkomst. Geef en gun je zelf rust. Dus ook rust in je hoofd. Als je dat gaat doen zul je zien dat alles beter gaat stromen. Dan kun je in eerste instantie ook meer betekenen voor jou zelf en daarnaast voor anderen. En dan kom je ook tot veel helderdere inzichten wat weer leidt tot betere beslissingen.
Ook geeft deze kaart aan dat je uiterste beter kunt mijden. Verwacht niet te veel in één keer, hoe moeilijk dat misschien ook is.

ââ,¬Å"Wat te doen ââ,¬â€œ leggingââ,¬? op bovenstaande vraag.
1. De Geliefden      verleden
2. Pentakels II      heden
3. Zwaarden VIII      invloed op de kern (soms van binnenuit)
4. Zwaarden IV      de kern
5. De Ster      invloed op de kern (soms van buitenaf)
6. Staven II      doen
7. Aas van Staven   uitkomst

1. De eerste kaart van deze legging lijkt aan te geven dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt. En die keuzes heb je gemaakt met heel je hart. Een groot verlangen van jou. Ik weet uiteraard niet welke keuzeââ,¬Â¦Ã¢â,¬Â¦Ã¢â,¬Â¦..

2. Op dit moment ben je een beetje aan het schipperen. Je twijfelt aan bepaalde dingen maar daar blijft het op dit moment bij. Op een of andere manier kom je er nog niet toe om van dit gevoel af te komen. Dat kan betekenen dat je op dit moment nog niet snel een standpunt neemt of een knoop doorhakt.

Ik ga nu eerst naar kaart nummer 3, de kern. Deze geeft aan dat je er goed aan zou doen tot bezinning te komen. Tot rust te komen. Het kan ook aangeven dat iemand (jij) aan het herstellen bent van een periode van ziek zijn.
Maar het zou niet verkeerd zijn bepaalde zaken/gedachten/gebeurtenissen tot rust te laten komen, te laten bezinken. De uitkomst van de vorige legging geeft dit eigenlijk ook al aan.
Vanuit een bepaalde rusttoestand kun je gemakkelijker verder gaan. Het betekent niet dat het gemakkelijk is om tot rust te komen maar het zou je wel eens heel goed op weg kunnen helpen.
Begin bij jou zelf want daar ligt uiteindelijk jouw oplossing.

De eerste invloed op de kern is dat je op dit moment qua gevoelens vast zit. Je lijkt het even helemaal niet meer te weten. Je probeert met kleine, voorzichtige stapjes vooruit te komen. Maar je durft nog niet echt. Maar de weg terug naar het verleden lijkt afgesloten en het geeft ook weer aan dat je toch al een eind op weg bent. Je hebt misschien nog een duwtje in de rug nodig om ââ,¬Å"losââ,¬? te komen zeg maar. En de beschrijving die bij de kern hoort kan je daar ook mee helpen.

De andere invloed van de kern, de Ster, geeft aan dat jij je zelf best wel eens op de eerste plaats mag zetten. Vergeet je zelf dus niet. Best wel moeilijk natuurlijk als je altijd klaar wilt staan voor anderen. Maar wel een belangrijke stap in de goede richting. Je mag je zelf dus gerust wat vaker als middelpunt zien. Je bent het waard!

Staven VII op deze plaats geeft aan wat je zou kunnen doen. Het geeft aan dat het misschien geen slecht idee is je duidelijk op te stellen (misschien ook naar je zelf toe). En dat zal zeker niet in één keer lukken. Voor de meeste van ons is dat (wel eens) moeilijk. Leer beetje bij beetje duidelijk te zijn en grenzen te stellen.

Aas van Staven op de plek van de uitkomst vind ik zelf erg mooi. Er liggen nieuwe mogelijkheden op je pad. Het zijn kansen om te groeien, te ontwikkelen, je horizon te verbreden. Het betekent wel dat je er niet slecht aan zou doen om ook eens een andere weg in te slaan. Zoals bij een aantal kaarten boven ook al beschreven staat: opkomen voor je zelf, ook de nodige rust nemen, ook aan je zelf denken, duidelijk zijn. Stap voor stap zou jij je daardoor prettiger kunnen voelen en uiteindelijk een positievere kijk op jouw leven krijgen.

Liefs Els

Opti-Mystique

Wauww... Els. Wat goed!!
Echt super om zo in te kunnen stappen en me mee te laten voeren door jouw gedachtengang en interpretaties.

Hier staan heel veel voor mij nieuwe dingen en invalshoeken in; die ga ik een paar keer extra doorlezen en eerst even laten bezinken.

Carmi gaat hier vast heel blij mee zijn... :D
Echt top!

Liefs van Dolf

carmelita

Lieve Els ik weet even niet wat te zeggen. Alleen kan ik wel zeggen zeer duidelijk en verhelderend. De rest moet ik nog goed op mij in laten werken, en dan zal ik het wel verder toelichten. Bedankt voor je moeite. Keilief van je, maar ondanks dat dit je eerste legging is op het forum kan ik niets anders dan zeggen Knap, heel Knap werk. Verbluffend. Knuffel van Carmi :-* :-* :-*

els

Citaat van: Opti-Mystique op mei 11, 2005, 22:38:50 PM
Wauww... Els. Wat goed!!
Echt super om zo in te kunnen stappen en me mee te laten voeren door jouw gedachtengang en interpretaties.

Hier staan heel veel voor mij nieuwe dingen en invalshoeken in; die ga ik een paar keer extra doorlezen en eerst even laten bezinken.

Carmi gaat hier vast heel blij mee zijn... :D
Echt top!

Liefs van Dolf
Bedankt zeg voor de lovende woorden!
Leuk eigenlijk dat je op dit forum ook van elkaar kunt leren hè.

Liefs Els

els

Citaat van: carmelita op mei 11, 2005, 22:40:15 PM
Lieve Els ik weet even niet wat te zeggen. Alleen kan ik wel zeggen zeer duidelijk en verhelderend. De rest moet ik nog goed op mij in laten werken, en dan zal ik het wel verder toelichten. Bedankt voor je moeite. Keilief van je, maar ondanks dat dit je eerste legging is op het forum kan ik niets anders dan zeggen Knap, heel Knap werk. Verbluffend. Knuffel van Carmi :-* :-* :-*
Lieve Carmi,
Fijn te horen dat het lezen van de legging je al een beejte goed heeft gedaan.
En ik kan mij voorstellen dat je het even op je moet laten inwerken.
Van mijn kant is het graag gedaan.

Liefs Els

carmelita

Lieve Dolfie ik had verwacht dat je nog een aanvulling zou geven, je reaktie is in ieder geval zeer positief, en inderdaad Carmi peinst door, maar dan meer ter overpeinzing ;) Knuf Carmi :-* :-* :-*

Opti-Mystique

Lieve Carmi,

Zoals beloofd wil ik, voordat ik morgen weer aan het werk ga, in ieder geval nog een reactie op de prachtige interpretaties geven, die Els voor jou uitgewerkt heeft. Zij heeft een hele uitgebreide interpretatie voor je uitgeschreven met voor mij ook vele nieuwe invalshoeken. Ik wil mij daarom beperken tot de grote lijnen en de verschillen met mijn interpretatie:

Het Keltisch Kruis:[/b]

Pentakels IX vs. Staven IV in de kern geven mijns inziens aan de energie die jij haalt uit hetgeen dat je tot nu toe bereikt hebt, de vruchten van jouw levensinspanning tot nu toe, maar ook je behoefte aan stabiliteit en de behoefte aan wisselwerking met degenen met wie jij je nauw verbonden voelt. Pentakels IX geeft enerzijds aan dat je zekerheden nodig hebt, altijd iets achter de hand wilt hebben, maar ook dat er levensinspanningen of levensfases zijn, die je wilt afronden om je stabiliteit en daarmee je zekerheid te behouden.

Zwaarden V in de basis geeft aan dat men acties tot jou gericht heeft, welke je als oneerlijk of onrechtvaardig beschouwd, maar mogelijk ook tegenacties van jouw kant, waarin je je hebt laten leiden door gevoelens van boosheid of wraak en er op uit bent geweest, om die ander ook te raken. Dit gedeelte ligt ten grondslag aan hetgeen dat je in de kern probeert te bewerkstelligen.

Pentakels IV heeft, zoals Els zegt enerzijds te maken met het afsluiten van je gevoel, maar omdat dit een kaart is van status en uiterlijke oppervlakkigheden, denk ik dat deze kaart ook staat voor de houding die je je hebt aangemeten om te kunnen overleven. Maar deze houding laat niet de Carmelita zien, die ze in werkelijkheid is, deze persoon is afstandelijker en gevoellozer. Ik heb het idee dat dit eigenlijk is wat je wilt, omdat je een dergelijke houding aanmeten je minder kwetsbaar maakt voor je omgeving. Je hebt behoefte aan een schild voor je hart, om niet steeds in het diepst van je ziel geraakt te worden, en daardoor die stabiliteit die je wilt hebben en behouden daarmee op losse schroeven te zetten.

Het voorgaande is aanleiding geweest om te beginnen met wat vaker het haar op je kiezen te laten zien. Schildknaap van Zwaarden laat zien dat je niet overal meer ââ,¬Å"jaââ,¬? en ââ,¬Å"amenââ,¬? opzegt, maar dat je tegengas begint te geven, wanneer een situatie je niet aanstaat. Dit is een begin en een voor jou gunstige ontwikkeling. Probeer jezelf ervoor te behoeden om daar niet in door te slaan wanneer je de smaak te pakken krijgt. Wanneer je een Ridder van Zwaarden wordt, draaf je doorââ,¬Â¦

Ik sluit me helemaal aan bij wat Els zegt over Bekers Xââ,¬Â¦

Citaat van: els op mei 11, 2005, 22:12:40 PM
Kelken X, op de plaats van de toekomst, is erg mooi. Het geeft een nieuw begin aan. Deze kaart duidt op harmonie en geluk met dierbaren. Het geeft ook een gevoel van geborgenheid aan.
ââ,¬Â¦ maar ik meen dit ook te moeten nuanceren door Staven X, die ernaast ligt.

Het gevoel van geluk en geborgenheid dat door Bekers X weergegeven wordt, is geen continue durend gevoel en zal op dit moment nog regelmatig overschaduwd of op de achtergrond geduwd worden door de zaken, die je op dit moment aan het afsluiten en achter je aan het laten bent. Staven X geeft aan dat je je handen hier momenteel nog vol aan hebt en dat je het gevoel van Bekers X alleen toe kunt laten, wanneer je in staat bent om ruimte bij jezelf te maken: het loslaten van emoties, gedachten en/of personen, die niet langer een toegevoegde waarde bij je leven van vandaag hebben en daarmee enkel ballast vormen. Zowel bij het je happy voelen, als bij het op kunnen pakken van dingen die je op dit moment zou willen ondernemen. Wees je goed bewust van deze oorzaak en gevolg, Carmi.

Op de Koning van Zwaarden wil ik enkel aanvullen dat je af een toe een dosis extra rationaliteit nodig hebt, omdat je je soms teveel in je emoties mee laat slepen. Hierdoor drijf je soms af en raak je verstrikt in emoties die niets meer met de oorspronkelijke situatie te maken hebben.

Els benadrukte de hoop-kant van De Hogepriester. Bij mij komt-ie binnen aan de angstzijde. Deze kaart is namelijk gerelateerd aan de Schildknaap van Zwaarden, jouw houding om tegen de stroom in te gaan. In De Hogepriester zie ik dan jouw angst om door de omgeving beleerd of gedicteerd te zullen blijven worden. In positieve zin benadrukt deze kaart het vertrouwen dat je in jezelf mag ontwikkelen. De vijf wijst op een (te ondernemen) actie, dus aan jou om jezelf te stimuleren, af en toe schouderklopjes te geven en jezelf te complimenteren met alle successen, al is het een kleine, die je boekt.

Ook bij de interpretatie van Matigheid door Els sluit ik me aan. Aanvullend geeft deze kaart een levensles aan om je balans te hervinden en de begeleiding die je hierbij van bovenaf krijgt. Je kunt jezelf of je levenservaringen en levensomstandigheden lang niet altijd veranderen; de uitdaging is dan ook op ze in een andere vorm te gieten zonder dat de inhoud ervan verloren gaat, om het leven voor jou beter hanteerbaar te makenââ,¬Â¦

De ââ,¬Å"wat te doen-leggingââ,¬?:[/b]

De hoofdzaak waar De Geliefden betrekking op heeft is, zoals Els zegt, keuze. Daarnaast geeft de slang op de kaart je wijsheid weer, verkregen uit de consequenties die je keuzes voor je gehad hebben. Verder ligt de nadruk hier op de liefde-haat verhouding die jij met je ruime aanleg van gevoel cq. intuïtie hebt. Het maakt je tot een heel warm persoon, maar tevens een persoon die makkelijk gekwetst wordt.

In het heden ligt er schepen achter je verbranden en spelenderwijs je balans hervinden. Aan jezelf werken zoals jij doet is van tijd tot tijd heel zwaar, maar soms til je ook te zwaar aan het predikaat ââ,¬Å"aan jezelf moeten werkenââ,¬?. Hier ligt ook het advies om af en toe wat luchtiger met dit proces om te gaan of jezelf met wat zelfironie te benaderen. Je bent op de goede weg, zult tevens nog veel over jezelf moeten en gaan bijleren in dit proces, maar je hebt de ruimte om wat te experimenteren met het leven, zonder dat hier al te ver strekkende gevolgen aan vastzitten.

Zwaarden VIII laat zien dat jij je op dit moment gebonden voelt aan, of zelfs slachtoffer geworden van de gebeurtenissen in je leven. Deze kaart wil jou ervan bewust maken, dat je er veel meer in je eigen mogelijkheden besloten ligt, om dit gevoel van je rug af te laten glijden. De zwaarden op deze kaart zijn ingedeeld in 5+3. Net als bij de vijf van de Hogepriester in het kruis, moet je zelf een actie ondernemen om tot de groei van de drie te kunnen komen. Je bent in staat om het heft in eigen hand te nemen en hiermee jezelf te bevrijden van de banden die je ervaart, en weer helderheid in je emoties en gevoelens te scheppen.

Zwaarden IV in de kern geeft enerzijds het bijkomen aan, van het hartzeer (volgt op Zwaarden III) dat je in je leven meegemaakt hebt. Maar het geeft mogelijk ook aan dat je dit als excuus ziet of blijft gebruiken om een passieve houding aan te nemen. In dat geval kan dit aangeven wat strenger voor jezelf te zijn en hand in eigen boezem te steken, in plaats van het af te schuiven op de dingen die geweest zijn en die je ook niet meer kunt veranderen.

De Ster geeft het terugkomen bij jezelf aan, en het bijkomen van de Torenervaring op de kaart ervoor. De naaktheid van de persoon op deze kaart symboliseert het zuiver weten, wat je wilt voor en met jezelf. De Ster staat ook voor het gaan volgen van jouw eigen richting. Wederom weer het heft in eigen hand nemen en doelen stellen voor jezelf.

Staven II laat zien dat je de wereld in je hand hebt, de onbegrensde mogelijkheden en dat je vanaf het kasteel (de persoon die je bent) over het land uitkijkt (je toekomst). In het kader van doen stelt deze kaart dus het plannen maken voor de toekomst voor, die passen bij jouw persoon of goed zijn voor de ontwikkeling daarvan. Tweeën staan tevens voor de twijfels en de afwachtende houding die je hierbij aanneemt.

Aas van Staven benadrukt dan ook, net als op andere punten in deze legging, om zelf het heft in eigen hand te nemen. Voor mijn gevoel wordt in deze legging de verantwoordelijkheid steeds meer bij jou zélf teruggelegd om actie te ondernemen. De Aas betekent naast een nieuw begin dan ook, dat jij er kennelijk klaar voor bent om zelf een klap op een aantal dingen te geven, waar anderen in jouw beleving nog teveel invloed hebben. Deze Aas staat voor de ideeën en creativiteit die je bezit, weliswaar in je hoofd, en de actie die je zou kunnen ondernemen om deze ideeën om te zetten in een tastbaar resultaatââ,¬Â¦
Verder sluit ik me aan bij hoe Els deze kaart geïnterpreteerd heeft.

Lieve Carmi, ik hoop dat dit je nog meer inzicht geeft. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, dan hoor ik het graag van je!

Liefs, Dolf :-*

carmelita

Lieve Dolf graag heb ik hier wat meer uitleg nodig. Inderdaad ben ik diep geraakt. Tot in het diepst van mijn ziel, maar als ik een ander geraakt hebt door wraak, is het weloverwogen geweest. Ik zet het woordje wraak niet graag neer. Zag het meer als een reaktie die ik heb ondernomen na de pijn.

Inderdaad geef ik mij een houding aan, die niet overkomt met de echte Carmelita. Maar was het maar waar dat ik afstandelijk overkwam, helaas niet, kom ook onzeker over, wat voor velen juist een perfecte manier is om mij dat ook zeer duidelijk te laten merken. Dus de smaak te pakken krijgen zie ik niet echt gebeuren :-X

Wat de Koning van Zwaarden betreft sla je de spijker op zijn kop.

Ook ben ik inderdaad niet zo goed in het geven aan mezelf van schouderklopjes. Bingo Dolf

Wat experimenteren betreft ben ik hard mee bezig :'(

Inderdaad betrap ik mij erop dat ik door verdriet af en toe de neiging heb om een passive houding aan te nemen, maar ik ben veel te vaak juist te streng voor mezelf

Inderdaad lieve Dolf ben ik mij er van bewust dat ik de regiseur ben over mijn eigen leven, maar ik beheers de techniek nog niet
??? Bedankt voor je uitleg Dolf neem het mee op mijn verdere levenspad. Liefs Carmi :-* :-* :-*