Hulp gevraagd bij duiden van keltisch kruis?

Gestart door mikki, april 12, 2005, 11:50:06 AM

mikki

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst eens even voorstellen.
Ik ben mikki 40 jaar en moeder van twee schatten van kinderen.
Na een huwelijk van bijna 14 jaar nu 8 maanden alleen.
En nu ik langzaam weer terug beland op aarde en langzaam alles weer op begin te pakken kwam ik zwervend over het net hier terecht. Ik heb een aantal jaar geleden een aantal Tarot cursussen
gevolgd me er daarna ook weer een tijdje van terug getrokken.
Dus een klein beetje onzeker over het duiden van mijn leggingen ben ik soms wel.
Vandaar dat ik langs deze weg een van juliie wil vragen een keer naar deze legging te kijken als er tiijd voor is want ik heb gelezen dat iedereen het erg druk heeft. Ik heb niet zo'n haast maar ben wel benieuwd wat iemand anders hier over te zeggen heeft.

Zoals ik al vertelde ben ik sinds 8 maanden alleen, en vrijdag 1 april heb ik iemand ontmoet en vanaf de eerste blik had ik het gevoel dat mijn knieen in sponsen veranderde en dat er iemand recht mijn ziel in keek. Iemand waarvan je vanaf blik 1 weet oeps die gaat me raken. Nu is dat prachtig maar voor mijn gevoel eigelijk een jaaartje te vroeg. Ik sta hier eigelijk niet voor open heb nog te veel pijn, te weinig vertrouwen enz enz.
Toch weet ik dat deze man een doel heeft in mijn leven een reden waarom ik hem juist nu tegen kom . Nu terwijl ik me niet durf open te stellen voor het nieuwe.
Vanmorgen dan toch mijn kaarten er maar bij gepakt want het laat me niet los.

Ik heb zijn persoonskaart eruit gehaald en hem daar op gelegd.
Vraag: Waarom ontmoet ik deze man op een moment in mijn leven dat ik mij er niet voor durf open te stellen, en wat brengt het mij als ik het toch probeer?

PK   : Koning van Kelken
1     : Aas van Pentakels
2     : Aas van Kelken
3     : Gerechtigheid
4     : de Magiër
5     : de Hogepriester
6     : de Zon
7     : de Hogepriesteres
8     : het Oordeel
9     : de Heremiet
10   : Matigheid

Ik vindt het een vrij heftige legging om voor mezelf te duiden, ik heb het gevoel dat me echt iets verteld wordt maar vindt het moeilijk voor mezelf te verwoorden.
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen er een naar te kijken.

groetjes mikki

Opti-Mystique

Hallo Mikki,

Allereerst van harte welkom op het forum, maar ik begrijp dat je ons al wat langer volgt?!

Dit is wel een hele mooie en opvallende legging zeg! Ik wil daar graag mijn eerste indrukken over met je delen. Wordt strax vervolgd...

Liefs van Dolf

Opti-Mystique

DEEL 1[/u][/color]

Consultant / voor: Mikki
Interpretatie / door: Opti-Mystique
Datum legging: 12 april 2005

Een woord vooraf:
Graag wil ik kort mijn eigen visie op Tarot toelichten: Tarot-leggen is geen middel om een vaststaande toekomst te voorspellen, maar een manier om je bewust te worden van emoties en factoren, die betrekking hebben op een vraagstuk. Op basis van de samenhang van de kaarten, geeft de uitkomst van een legging het meest waarschijnlijke gevolg bij ongewijzigde omstandigheden aan. Iedereen heeft dus de vrije keuze om zelf iets met deze bewustwording te doen of het te laten voor wat het is. Een legging is een momentopname en vanaf dat moment kan men, door zelf te handelen of diens denkwijze aan te passen, het verdere verloop beïnvloeden. Hang jezelf nooit op aan een uitkomst van een legging, maar gebruik het om bij te sturen onderweg naar jouw doelstelling!

De gebruikte legging en betekenis van de posities:

HET KELTISCH KRUIS
[/i][/u]

Special thanx 2:[/b] learntarot.com

Persoonskaart: gebruikt wanneer de vraag een persoon betreft en ligt onder kaart 1
Koning van Bekers
Kaart 1 vs. Kaart 2: kern van de vraag, met evt. versterkende invloed
Aas van Pentakels vs. Aas van Bekers
Kaart 3: De basis, het onbewuste, maar ook het verleden
Gerechtigheid
Kaart 4: Het recente verleden
De Magiër
Kaart 5: Het bewuste, maar ook het heden
De Hogepriester
Kaart 6: De nabije toekomst
De Zon
Kaart 7: De houding van de consultant t.o.v. de kwestie
De Hogepriesteres
Kaart 8: Onbeïnvloedbare factoren van buitenaf t.o.v. de kwestie
Het Oordeel
Kaart 9: Relevante hoop of angst, maar geeft tevens de richting of levensles aan
De Heremiet
Kaart 10: Verwachte uitkomst
Matigheid

Kwintessens (totaaltelling van de kaartnummers): 83 = 8+3 = 11 (Gerechtigheid), maar ook 1+1 = 2 (De Hogepriesteres)
* Hofkaarten tellen als 0 en Azen als 1

INTERPRETATIE VAN DEZE LEGGING:
[/i][/u]

Lieve Mikki,

Allereerst valt het grote aantal Grote Arcanaââ,¬â,,¢s in deze legging me op. Omdat de Grote Arcana de reis van de Ziel door het leven en ontwikkeling op spiritueel niveau vertegenwoordigt, is het heel duidelijk dat jou hier iets verteld wordt. Want ook je Gids is op een prominente plaats in deze legging, op positie 10 in de kaart Matigheid, aanwezig.

Ik ben bekend met het principe van een persoonskaart gebruiken onder de kern van een legging, wanneer je vraag direct een persoon betreft. Zelf gebruik ik dit niet enerzijds omdat de persoon in kwestie vaak in de legging, veelal zelfs in de kern, tóch opduikt, maar anderzijds omdat jij nu beslist wat de persoonskaart voor die persoon moet zijn, terwijl deze in een legging blind getrokken is. De Hofkaarten geven een leeftijd en een mate van ontwikkeling op het gebied van de kleur aan, maar een volwassen man, een koning, kan net zo goed in zijn emotionele ontwikkeling pas op het niveau van een ridder zitten. Ridder van Bekers zou dan in dat geval in de legging verschijnen en geeft dan tevens aan de vraagsteller inzicht in het gebied waarin de betreffende persoon zich nog verder zal kunnen ontwikkelen.

Er vanuit gaande dat Koning van Bekers je keuze is voor de persoonskaart, wil ik je meegeven om in je achterhoofd te houden dat deze man op emotioneel vlak al behoorlijk ontwikkeld is, maar ook zelf nog wel eens kan drijven op zijn emoties en soms tijdelijk het contact met vaste grond kan missen (de Koningin van Bekers is daar bijvoorbeeld alweer wat stabieler in, want zij drijft niet op zee, maar zit aan de waterlijn).

Dan de kern van je leggingââ,¬Â¦ twee Azenââ,¬Â¦ en wat voor Azen: mooi!! Mikki, er ligt een nieuw begin voor je en hierin wordt je enerzijds iets tastbaars aangereikt in de vorm van een speciaal persoon op je pad of misschien zelfs een nieuwe relatie (Aas van Pentakels). Deze gebeurtenis laat jouw gevoel sinds lange tijd weer stromen (Aas van Bekers), je hebt dit niet in de hand, maar hierdoor gaat wel het water (het gevoel) dat te lang in jou heeft stil gestaan weer stromenââ,¬Â¦ en zich zuiveren. Deze meneer komt dus niet een jaar te vroeg, maar dit is voor jou hét moment om te beginnen met schoon schip maken en hij gaat dit proces in beweging zetten bij jou. Zelfs wanneer deze ontmoeting niet tot een (blijvende) relatie zou leiden, dan is het kunnen afbreken van de muren die je om je heen opgetrokken hebt, het geschenk dat hij je komt brengenââ,¬Â¦ Mogelijk is dit zelfs een persoon die je daarbij kan en wil helpen, je hoeft ook niet altijd alles alleen te doen in je leven.

Gerechtigheid ligt ten grondslag aan deze legging, en in het verleden. Dit is de knoop die is doorgehakt, de conclusie over je huwelijk die jullie hebben moeten trekken, oorzaak en gevolg van de breuk en menen te hebben moeten doen, wat jullie gedaan hebben. Dit is een impuls die de situatie in beweging heeft gezet, waarvan op dit moment nog niet ingezien kan worden (de sluier op deze kaart) waartoe dit in de toekomst leidt. Hoewel het huwelijk zelf misschien voorbij is, is de kans aanwezig dat je hier in de toekomst anders tegenaan gaat kijken of over gaat denken, dan je nu doet. En dan bedoel ik het besef welke invloed het op jouw persoon heeft gehad en hoe jullie elkaar, terugkijkend op, gaan beschouwen.

De sluier zien we ook terug in de kaart die ernaast ligt, op positie 6: de Hogepriesteres. Dit is jouw eigen houding als gevolg van wie je bent geworden door je ervaringen uit het verleden (je huwelijk op dit moment als meest prominente) en geeft aan hoe en waarom je houding is tegenover hetgeen je geboden wordt. Je bent gereserveerd, afstandelijk, niet bereid om je nek ver uit te steken of het achterste van je tong te laten zien. Je bent onzeker over je eigen toekomst en twijfelt over nagenoeg alles. Het lijkt erop dat je ervoor gekozen hebt om maar even helemaal niets te willen of te beslissen; het is voor jou wel even goed geweest zo. Dit kan een keuze zijn, maar ook een vlucht, als je bang bent om de koe bij de horens te vatten en je leven weer in eigen hand te nemen of je problemen aan te pakken.

Deze 2 kaarten zijn tevens de uitkomst van je legging. Het geeft aan dat de gebeurtenissen in je leven een oorzaak en een gevolg hebben en aan jou om in te gaan zien, welke oorzaken je kunt beïnvloeden of wegnemen om je leven op de juiste koers te houden. En ook dat je je houding mag gaan veranderen en je afstandelijkheid en gereserveerdheid ten opzichte van het leven mag laten varen. Neem het zwaard in eigen hand en hak knopen door. Ondanks dat je niet altijd kan overzien of je de juiste keuzes maakt en wat de gevolgen van je handelen zijn. Als je maar probeert om op dat moment te doen wat volgens jou het juiste is en om die reden altijd achter jezelf kan blijven staanââ,¬Â¦

WORDT VERVOLGDââ,¬Â¦[/u][/color]

Opti-Mystique

2e EN LAATSTE DEEL VOOR MIKKI[/u][/color]

De Magiër geeft aan dat jij op dit moment aan het begin staat om je eigen identiteit opnieuw vast te stellen en door achter jezelf te kunnen staan, ook weer in je kracht kan staan en jezelf weer ontplooien en ontwikkelen. De Azen geven aan wat ervoor nodig is om dat proces in gang te zetten.
De Hogepriester geeft de les aan die er voor jou te leren valt, maar ook dat je zelf al over een hoop levenservaring en inzichten beschikt, waardoor jij in staat bent om je leven in eigen hand te nemen en te sturen. Onderschat dit niet, want er zijn zelfs mensen die van jou kunnen leren. De vijf geeft tevens aan dat er eerst een actie plaats moet vinden om de situatie weer in beweging te zetten.

De eerste mijlpaal die voor jou te bereiken valt, is de Zon op positie 6: duidelijkheid voor jezelf krijgen. Maar ook jezelf kunnen koesteren in het zonlicht en je open durven stellen voor de mooie dingen die vandaag op je pad komen. Je weet nooit hoeveel dagen er nog gaan komen na vandaag, dus we kunnen het ons niet permitteren om problemen of verdriet als excuus te gebruiken om niet te genieten van de mooie dingen van vandaag. Je kinderen zijn je rijkdom, geniet van hen en laat hen toe om ook hun vreugde in je leven te kunnen brengen.
De onbeïnvloedbare factoren van buitenaf en de fase van je leven waar je nu doorheen gaat is in gaan zien (Het Oordeel ââ,¬â€œ kaart 20): inzien waar je valkuilen zitten, waarom dingen mislopen en/of zich herhalen en luisteren naar jezelf. Wat is dé waarheid volgens jou en hoe wil je verder gaan in je leven. De muntjes die moeten en zullen gaan vallenââ,¬Â¦ Wat is voor jou belangrijk en hoe wil je dat jouw Wereld (kaart 21) er aan het eind van deze fase uitziet?! Het Oordeel is overigens een kaart die vaak valt bij scheidingen, waarbij het kind ertussen laat zien dat 2 mensen gescheiden zijn óf dat het kind de enige bindende factor tussen de ouders is. Met de kids op de kaarten De Zon en Het Oordeel, zijn jullie beide kinderen overigens óók in deze legging vertegenwoordigt en zijn prominent in jouw leven aanwezig.

Op positie 9 ligt de Heremiet. Deze Heremiet zoekt zijn eigen weg, volgt zijn licht en neemt afstand van zijn omgeving, om in alle rust terug te komen bij zichzelf. Dit heb je nodig om deze periode af te ronden (kaart 9 is een afronding) en zo klaar te zijn voor het nieuwe begin dat voor je ligt. De Heremiet wil ook zeggen dat het geen zin heeft om naar het verleden te blijven omkijken; leer ervan, maar trek er een streep onder (zijn recht afgekapte mantel). Het advies is om terug te komen bij jezelf en in jezelf de antwoorden te vinden met betrekking tot de dingen die wérkelijk belangrijk zijn voor jou. Gebruik hiervoor de inzichten en je levenservaring tot nu toe, wil de Hogepriester zeggen die ernaast ligt.

De uitkomst van deze legging is de kaart Matigheid en dit geeft aan het in contact zijn met je gevoel en daarin een balans gevonden te hebben (tevens één voet op de vaste grond). Matigheid is de kaart van de zuivere intuïtie en hiernaar leren luisteren en het te vertrouwen. Je intuïtie is ook het kanaal dat je gidsen gebruiken om je te begeleiden, luister dus naar je gevoel en je ingevingen. Uiteraard ben je vrij om dit te toetsen aan je eigen verstand en je eigen beslissingen te nemen, maar sta open voor het non-conventionele; soms kan een gevoel het bij het juiste eind hebben, maar lijnrecht tegenover de koers staan, die je rationeel gevaren zou hebbenââ,¬Â¦ Je bewandelt al actief je levenspad en hoeft alleen maar te kijken waar je stapt en zo wandel je naar je bestemming. En waar of wat dat is, dat merk je gaandeweg welââ,¬Â¦

Ik wens je heel veel succes en geniet van alles dat je gegund wordt! Mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben, dan hoor ik dat heel graag van je!

Liefs van Dolf