Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers 5

Gestart door kristina, april 11, 2005, 10:34:04 AM

kristina

Hallo allemaal,

Ik ben een kip zonder kop :) Het valt mee, behalve in mijn relatie. en heb ook om mijn relatie een vraag over bekers 5.

Ik legde kaarten voor mijn liefdes leven. Voor de toekomst trok ik bekers 5=>Kernwoorden:  scheiding, verdriet, rouw, jaloezie, verlies, twijfel.
Kelken Vijf is de kaart van het verdriet. Van pijn en droefenis, en ze geeft aan dat iets wat lange tijd veel voor ons betekende kapot is. Maar met deze kaart zijn we niet aan onszelf overgelaten, er is ook troost in onze omgeving.

Mijn relatie heeft ook een lange staart. Ik heb ook twijfels ook al houd ik van hem.
Als bekers5 ook voor een scheiding met spijt staat dan is mijn vraag:
Krijg ik spijt dat wij uitelkaar gaan of zullen wij door de spijt dat ik ooit met deze relatie ben begonnen uit elkaar gaan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

janice

deze topic staat verkeerd maar ik denk niet dat je de betekenis op de website zo letterlijk moet nemen, er staat ook nog een paar bekers achter het mannetje die hij niet ziet, en die hem wel weer gelukkig kunnen maken, dus alles is nog niet verloren ookal word er wel getreurd om wat er 'mislukt' is.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Opti-Mystique

#2

Hallo Kristina,

Bekers V laat bovenal je focus op het heden en de weg die hiertoe geleid heeft (het verleden) zien. De persoon op de kaart (ik kan er niets aan doen, maar voor mij heet-ie Graaf Dracula ;D ) is duidelijk in droefheid gehuld. De conclusie die men heeft moeten trekken over de huidige situatie, is die van de teleurstelling. Vijven staan voor actie, dus in dit geval kan men aannemen dat de conclusie ís getrokken of dat het muntje is gevallen. Zoals iedere impuls, zet de actie een situatie in beweging en deze evolueert naar een nieuwe situatie, waarvan het resultaat op dit moment vaak nog niet ingezien kan worden.

Toch heeft deze kaart ook al een duidelijke focus op de toekomst. De witte brug op de achtergrond is de brug naar de toekomst en achter je staan alweer nieuwe, gevulde bekers voor je klaar. Welke overigens niet opgemerkt worden. Want men is nu nog gefocused op de bekers die zijn omgevallen; het bloed, zweet en de tranen die ogenschijnlijk tot niets of niet tot het gewenste resultaat geleid hebben. Ogenschijnlijk... want de 5 bekers zijn verdeeld in 3 + 2. Drieën staan voor groei en dus de persoonlijke groei of lering die men uit het verleden meeneemt. De toekomst is nu nog twijfelachtig, men is bang om opnieuw te beginnen of men kan het verleden niet loslaten en zich enkel op de toekomst richten... Dit is de twijfel van de tweeën en dualiteit, welke zijn oorsprong heeft in kaart II van de Grote Arcana - De Hogepriesteres. Ook de sfeer van de kaart, de schemering, geeft aan hoe men zich voelt: maar na de nacht komt de zon op en hult de toekomst in licht, warmte en duidelijkheid.

Het kasteel staat voor je afkomst; wie men is en door welke ervaringen men gevormd is. Het stroompje water geeft de emoties van de persoon aan: deze zijn in beweging en staan zeker niet stil. Dit inzicht leidt ergens toe! En de brug voert je tevens óver het water; het biedt je de mogelijkheid om bepaalde emoties te overstijgen. Een brug zorgt ervoor dat je geen "natte" voeten krijgt (voeten staan ook voor het gevoel) en door boven het gevoel te gaan staan, kan dit verwijzen naar de nadruk leggen op het rationele: wat voegt de ervaring toe aan je kennis?

Na een 5 groeit men door naar een 6, het moment waarop men keuzes maakt. Niet geheel toevallig staat Bekers VI voor het terugkomen bij je ware zelf en kiezen voor het gaan verwezenlijken van jouw eigen werkelijke levensdoelen. Welk gevoel van vervulling wil je kunnen ervaren wanneer je bij Bekers X bent aangekomen?? De brug brengt je tenslotte over de emotie terug naar het kasteel, de beste route om terug bij jezelf te komen.

Het advies dat Bekers V je meegeeft is een streep te trekken onder het verleden en je gezicht naar de toekomst te draaien. Dit is wat de recht afvallende mantel symboliseert en we zien dit tevens terug op kaart IX van de Grote Arcana - De Heremiet.

AANVULLING: Pas op dat je niet verdrinkt in je verdriet of zwelgt in zelfmedelijden. De 2 bekers rechts kunnen ook een nieuwe liefde (Bekers II) symboliseren en het proosten op betere tijden. Zie dat er een uitweg is, wees je bewust van jezelf en begin opnieuw. De mogelijkheden liggen er, wat niet wegneemt dat verdriet ook verwerkt moet worden omdat het anders een blokkade kan vormen. Verspil geen energie aan treuren om gemaakte fouten of aan schuldgevoelens, maar leer ervan en ga verder. Het kasteel is tevens een stevige vesting wat duidt op stabiliteit en de basis die gelegd is met de lessen uit ons verleden.  

Interpretaties:[/b] verdriet en emotionele blokkades, teleurstellingen; meestal in de liefde, beschaamd en gekwetst vertrouwen, ontgoocheling, onvolkomen emotionele relaties, verlies, rouw, depressies, verbittering of wanhoop.
Maar ook:[/b] terugkeer van gelukkigere tijden, overwinning van onze wanhoop en depressies, vergeving, hoopvolle verwachtingen, terugkeer van een oude vriendschap of een verloren gewaand kind, herstel van de band met een geliefde, hereniging in de relatie... en hetgeen hierboven beschreven.

;) van Dolf

PS: ik denk dattie op deze manier, in zijn algemeenheid, dan wel in het Tarot-forum kan blijven staan...

Ricca

#3
De drie omgevallen bekers horen bij het verleden en staan voor iets dat verloren is gegaan of verwachtingen die niet zijn uitgekomen. Soms gaat het om het verlies van een liefde of vriendschap, maar het kan ook om iets anders gaan; iets waaraan je gehecht was en waaraan je misschien ook wel steun, zelfvertrouwen of kracht ontleende. De zwarte kleding van de figuur (man of vrouw, dat is niet duidelijk) wijst op een diep gevoel van verdriet en/of spijt en desillusie. Eventueel berouw (als je het geluk zelf verspild hebt). Hoewel dit een zeer pijnlijke ervaring is, is toch niet alles hopeloos. Achter de figuur staan twee bekers overeind: de solide basis van het leven, dat wat ondanks tegenslagen onwankelbaar overeind blijft. De figuur concentreert zich op de pijn van het verleden en is (nog) niet in staat de waardevolle dingen van het heden op te merken. Om de twee bekers te zien zou hij/zij zich 180o moeten omdraaien, een volledige ommekeer maken, het roer helemaal omgooien, en dat kan pas als het verlies aanvaard is, het verdriet verwerkt.

Je zult moeten aanvaarden dat een bepaald geluk (plotseling) weggevallen is en je beseft nog niet dat er toch iets achterblijft. Maar als je bereid bent je emoties te laten stromen, zul je toch weer redenen vinden om in te stemmen met het leven en van het leven te genieten. Je mist iets uit het verleden, maar het werkelijke gemis ligt in het heden... Het geluk in jezelf... De betekenis van Bekers 5 als podiumkaart loopt zelfs al iets vooruit op de toekomst: sta niet stil bij wat je niet hebt, maar probeer te genieten van wat je wél hebt.

Als je huilt omdat je de zon mist, mis je ook de maan en de sterren. (Chinees gezegde)

Maar voorlopig zit je nog met je verdriet of teleurstelling. Het is onverstandig om op dit moment rigoureuze stappen te zetten of een substituut voor je pijn te zoeken. Probeer niet een uitweg of oplossing te forceren, maar geef jezelf de gelegenheid om te vóelen. Als je deze beproeving doorstaan hebt, zul je innerlijk verrijkt uit deze periode te voorschijn komen.

Een gebroken hart is een open hart en nu is het moment om van jezelf te houden. Oók van je negatieve gevoelens! Alleen liefde geneest... Heb al je onvolmaaktheden lief. Je verandert je gevoelens niet door ze weg te duwen. Maak van deze gelegenheid gebruik om je emoties - die je voorheen misschien ontvlucht bent of die je niet kent - wérkelijk te voelen... zonder ze als goed of slecht te bestempelen... Als je ze door je heen laat stromen, verdwijnen ze weer. Ze zijn maar tijdelijk. Als je ze echt voelt, gaan ze voorbij.

Er is zelfs al een begin van genezing, zoals te zien is aan de plasjes (gevoelens) die uit de omgevallen bekers zijn gestroomd. Bij twee bekers is het plasje rood (= pijn), maar op de voorgrond is de kleur al veranderd in groen. Groen is een genezende kleur en de kleur van positieve gevoelens van liefde, begrip en vrede.

Vertrouw erop dat het weer goed zal komen met je. De kaart is hier ook heel duidelijk over. De snelstromende rivier in het landschap achter het podium stroomt van het verleden (het gemis) naar de toekomst en staat voor de stroom van verdriet. In de verte is een brug: een mogelijkheid om over je verdriet heen te komen. Wanneer je je verlies hebt aanvaard, kun je de twee overgebleven bekers oppakken, de brug overgaan en op weg gaan naar het huis in de verte (symbool van je bestemming).

Soms verwijzen de twee bekers naar Bekers 2 en de steun van een lieve vriend(in). :)

Op een zeer diep niveau kan Bekers 5 het universele gevoel van spijt, spiritueel verlies en scheiding symboliseren dat verbonden is met de val of verbanning uit het paradijs...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Bekers 5 omgekeerd
  • Het niet aanvaarden van het verlies en, in het verlengde daarvan, wrok, verbittering, eenzaamheid.
  • Dagende hoop. Nieuwe hoop na ontgoocheling. Opleving. Nieuwe interessen en bezigheden na een droevige ervaring. Nieuwe vooruitzichten.
  • Verplaatsing van de aandacht van de drie bekers naar de twee. Het leven krijgt weer zin. Terugkeer van gelukkige tijden.
  • Tot het inzicht komen dat dat wat de omgevallen bekers symboliseren uiteindelijk toch niet zo belangrijk of onmisbaar is als je ten tijde van het verlies dacht. Mogelijk zelfs inzien dat het goed was dat de drie bekers omvielen...
From Ricca with Love