dochter verloren+tram+vorige leven

Gestart door ninja, maart 26, 2005, 22:57:38 PM

ninja

Beste Forum mensen, ik heb mij ooit hier voorgesteld, maar dan was ik weer een tijdje weg. Ik lees heel vaak hoe jullie dromen analyseren en ik vind het enorm interessant.
Ik heb een terugkerende droom, dat ik mijn dochter in het openbaar vervoer verlies.
De eerste keer was zij in een tram ingestapt. Ik probeerde ook in de tram te stappen, maar de deuren gingen dicht en de tram vertrok. Ik kon me haar bange ogen herinneren en hoe zij steeds verder weg met de tram ging.
De volgende keer waren wij op een tramhalte (op de tram te wachten), ik liet even niet op, en opeens was zij weg. En niemand had iets gezien. Niemand kon mij helpen om haar te vinden.
Beide keer was ik enorm bang, boos, verdrietig en machteloos.
Twee jaar geleden, toen zij nog klein baby was, heb ik een droom gehad, dat zij iets groter meisje was en zij kon al praten. Ik was zo blij dat zij inneens kon praten (zij was in de realiteit een baby), dat ik aan haar vroeg om me iets te vertellen.
Zij vertelde dat zij in 1944 in mijn land van herkomst woonde, in een klein dorpje (zij noemde ook de naam), die nu (in de realiteit) een buitenwijk van de hoofdstad was. (Ik kom zelfs ook van de hoofdstad en dat klopt allemaal). Zij vertelde dat zij toen als vierjarig meisje stierf en zij is nu bang als zij deze leeftijd naderd. Dat was een prettige droom. Ik vond het alleen raar, want ik heb nooit feitelijke informatie (jaargetal, namen etc.) in mijn dromen gehad.

Kan iemand mij misschien helpen om met deze dromen verder te komen. Ik zal jullie tips hoog waarderen.
Groet Nina

Julia

Lieve Ninja,

Jouw dochter staat symbool voor je eigen gevoelsleven (dus niet voor je dochter in 't bewuste leven, hoewel.....) De tram is een hulpmiddel om op je levensreis vooruit te komen, om je doel te bereiken (je weet wat je belangrijkste doel is...).
Het blijft echter bij pogingen, want het lukt je niet in de tram te komen. Je wilt wel, maar je staat machteloos door dichtslaande deuren (geen hulp van buitenaf?) in de ene, en "even niet opletten"  in de andere droom.

Misschien probeert je dochter jouw aandacht te vestigen op de noodzaak niet 't bijltje erbij neer te gooien en "volledig in te storten". Door je doel voor ogen te blijven houden, kun je een hoop kracht putten. En dat kun je wel gebruiken. Sterkte! Lieve groet, Juul  :)

ninja

Lieve Juul, dank je wel voor je reactie. het is zo bijzonder, deze droom heb ik bijna 1.5 maanden geleden gehad, het is dus oud. Maar ik herken zo veel in je uitleg. Alsof het over vandaag gaat. "Geen hulp van buitenaf" is voor mij de kern van alles. Ik begrijp steeds beter dat ik stiekemÃ,´lijdÃ,´, ik praat niet eens met beste vrienden en ze waren boos op mij dat ik dat deed, maar ik snapte niet wat zij bedoelde. Ik dacht dat ik heel open was en makkelijk over alles kon praten. Onzin. Ik weet ook wat je met Ã,´de doelÃ,´ bedoeld. Dat valt inderdaad steeds tussen mijn vingers, wanneer ik niet oplet. Dank je wel! En alles beste!
Ninja

Ricca

Lieve Ninja,

In de terugkerende droom gaat het uitsluitend om jouw eigen gevoelens. De dromen staan los van jouw dochtertje, zij is slechts een symbool voor iets ánders. Het openbaar vervoer is de levensreis en de dromen weerspiegelen jouw gevoel om iets heel dierbaars kwijt te raken. Iets in jezelf. Misschien een soort puurheid (zoals je dochtertje die heeft) of een gevoel van vertrouwen in het leven. De gevoelens van angst, boosheid, verdriet en machteloosheid kunnen bijvoorbeeld nog met het overlijden van je vader te maken hebben. Misschien heb je deze emoties te veel weggeduwd, omdat ze zo pijnlijk zijn. Maar om het gebeurde te verwerken, moet je ze wel toelaten. De dromen helpen jou hierbij, door jou deze emoties te laten ervaren. Het zijn verwerkingsdromen. Angst, boosheid en verdriet zijn eigenlijk helende emoties. Als je ze bewust ervaart (al is het 'maar' in een droom), kun je weer verder met je leven.

De droom van twee jaar geleden is een ander soort droom. Jaartallen en plaatsnamen zijn in dromen meestal heel symbolisch, maar de combinatie van jaartal en plaats lijkt op een vorig leven te wijzen. Te meer daar de plot van de droom ook in die richting wijst. Misschien een vorig leven van je dochtertje, maar het kan ook een vorig leven van jouzelf zijn.

Hele kleine kinderen weten veel meer dan ze kunnen zeggen. Ze zijn zich nog helemaal bewust van waar ze vandaan komen en van wat ze in dit leven komen doen. In een droom zouden ze dit kunnen vertellen. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat jouw dochtertje jou in de droom haar angst voor een bepaalde leeftijd heeft meegedeeld. Je hebt de droom immers als prettig ervaren... als een soort geruststellende mededeling. Als het werkelijk waar was, wat zij vertelde, zou je toch verdriet of intens medeleven gevoeld hebben? Dus is er iets anders aan de hand is.

Waarschijnlijk heeft jouw dochtertje door haar aanwezigheid in jouw leven in jouzelf herinneringen opgeroepen aan een vorig leven waarin jij zelf op jonge leeftijd kwam te overlijden. En nu ben je zélf bang voor het moment waarop zij die leeftijd nadert. Alsof haar hetzelfde zou kunnen overkomen. Maar waarom zou de geschiedenis zich herhalen? Het is géén voorspellende droom. Omdat jij je zorgen om háár maakt, is zíj het die in de droom het verhaal van '44 vertelt en jouw eigen angst vertolkt. Als je inziet waar die angst vandaan komt, kan dat een geruststelling voor jou zijn (en geruststelling is vaak de reden waarom wij een dergelijk droomcadeautje krijgen). Jouw zorgen komen uit onbewuste eigen herinneringen en staan los van je dochtertje. Zij is gewoon onbezorgd en veilig. En daarom is het een prettige droom.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love