Trein, bus, tram en school

Gestart door Sunchild, maart 23, 2005, 18:09:21 PM

Sunchild

Ik bedenk mij opeens. Als ik nu de interessante (althans voor mij  :D) hier neerzet en daarbij geholpen wordt. Kan ik uiteindelijk mijn eigen dromen leren te interpeteren  ;)
------------------------------------------------------------------
Volgens mij had ik deze droom al een keer eerder gehad. Een hele tijd terug, alleen ging die het nu nog verder. Vaak droom ik dat ik met anderen in de bus, tram, of metro zit. Meestal zit ik dan in de verkeerde richting. (Nu denk ik dat, dat mijn pad voor moet stellen en dat ik van richting ben veranderd, de niet juiste richting)
-------------------------------------------------------------------
Nu was ik met familie, beiden leden jonger dan ik ben. Wij gingen in de droom naar huis, volgens mij was dat niet mijn huis. Alleen woon ik daar in het echt en zij niet! Het leek net anders om, ik moest eigenlijk daar wezen en waar ik naar toe wilden namelijk terug, die kant moesten zij in het echt wezen. (Hoop dat jullie het nog volgen) Maar goed, ik stond daar met een meisje en ik had geen kaartje. Mijn familieleden, hadden wel kaartjes, maar waren al weg. Dat meisje stelde mij gerust, zij zei dat zij nog een kaartje had. Deze had zij gefraudeerd en liet zien hoe dat moest. Eenmaal uit de trein gestapt, vroeg ik mij letterlijk af "Heb ik deze reis nu met of zonder kaartje gemaakt".

(Ik heb vaak dromen gehad dit soort dromen. Dan ben ik op weg naar mijn werk in de trein en droom ik dat ik weg ren voor de conducteur etc. altijd angstig aan het rennen.) Denk dat ik het ergens wel begrijp  ;)

Opeens zat ik dus op school, met wat andere leerlingen. De klas liep leeg en wij zaten met z'n drieën, een leerling, docente en ik. Wij moesten net als de anderen naar beneden om te lezen. Eenmaal beneden was ik de andere overgebleven leerling voor en kon een keuze maken, uit de drie overgebleven boeken. Eèn boek kon ik duidelijk lezen, een draagbaar, blauw boek, met gouden letters op; "Reïncarnatie"! Ik pakte het boek op en liet het vallen, boog voorover en liep naar de gang toen. Daar stonden een aantal leerlingen om de tafel omringd. Ik wilde weten wat er aan de hand is, dus vroeg wat. Er werd mij een brief laten zien. Het was een nieuws brief, daar in stond "geven kun je aan X of aan X). Er stonden twee namen op, èèn naam is van een ex-vriend (in het echte leven) die andere naam is van iemand die mij kwaad heeft gedaan (ook echt in dit leven). Ik keek naar de datum van de brief, ik kon het heel duidelijk zien, maar heb het niet onthouden.

Als er niets van te maken is heb ik daar begrip voor. Maar het zou wel heeeeel erg fijn zijn  ;D

En eh, I have all the time of the world  ;)

Ricca

Lief Zonnetje,

Voertuigen als bus of tram hebben gewoonlijk met een (etappe van) de levensreis te maken. Als je in de 'verkeerde richting' gaat, betekent dat dat er iets in je leven niet naar wens verloopt. Je gaat een andere kant op dan de bedoeling is. Soms gaat het in deze dromen om een heel praktisch doel, soms om het levensdoel (of beide).

In de droom die je beschrijft is het doel van de reis: 'naar huis gaan', m.a.w. je bestemming vinden. En dat kan op allerlei gebied zijn, je liefdesleven, je werk, je innerlijke groei... Er is nogal wat verwarring over waar 'thuis' is en waar je naar toe wilt. De jongere familieleden kunnen gewoon zichzelf zijn (als je in het dagelijks leven veel contact met ze hebt), maar ze kunnen ook verschillende, jongere kanten van jou zijn (ik vermoed het laatste). Voor hen is de situatie duidelijk en zij vertrekken zonder problemen. Voor jouzelf is er verwarring. Met het ouder worden is er onzekerheid over je doel ontstaan.

Het blijkt dat je geen kaartje hebt... Je moet eerst nog een prijs betalen voor datgene wat je van plan bent... Je bent nu met een meisje dat er wel iets op weet. Zij laat jou zien hoe je een kaartje kunt frauderen. Het meisje is een schaduwkant van jezelf, een gewiekste kant die met een trucje haar doel toch weet te bereiken. Door een kaartje ben je gerechtigd om een bepaalde rit te maken. Een kaartje frauderen kun je opvatten als: met een beetje oneerlijkheid ergens komen waar je wilt zijn. Of: geen recht hebben daar te zijn waar je bent. Of heel in het algemeen: je niet aan de regels houden, iets doen wat niet toegestaan is...
Het angstig wegrennen voor de conducteur heeft ook te maken met het gevoel dat je iets verkeerd hebt gedaan, niet helemaal eerlijk of zuiver bezig bent. Dat gevoel kan best onterecht zijn, misschien ben je alleen maar báng dat het zo is. En zo interpreteer ik ook de vraag die je jezelf na de reis stelt: "Heb ik deze reis nu met of zonder kaartje gemaakt?" Was dit nu wel of niet zuiver?

Daarna zit je opeens op school (= leren, levenslessen). Blijkbaar is er voor iedereen een boek. Er liggen nog net drie boeken voor jullie drieën. Jij kiest het boek "Reïncarnatie" met de gouden letters van ziel & zon op een blauwe (spirituele) achtergrond. Waarschijnlijk zijn het allemaal reïncarnatieboeken die er liggen, maar alleen van het boek dat voor jóú bestemd is kun je de titel duidelijk lezen... Dus je pakt vanzelf het goede boek. Het boek bevat de lessen van je huidige leven. Je pakt het boek op, maar laat het op de grond vallen. Misschien heb je geen zin in lessen? Of is het te zwaar voor je? Toch noem je het boek draagbaar, eigenlijk een vreemde opmerking over een boek... Als je bedenkt dat de woorden die we gebruiken om een droom op te schrijven nooit toevallig zijn, wijst het misschien op de draaglijkheid van je leven. :)

Het is me uit jouw beschrijving van de droom niet helemaal duidelijk of je het boek op de grond laat liggen of opnieuw oppakt. Dus weet ik ook niet of het weglopen naar de gang eigenlijk een weglopen voor de lessen is. Maar geen nood: het mooie van levenslessen is dat ze je altijd weten te vinden. Je kunt ze niet ontlopen. Wel negéren, maar dat is dan een keuze... Even later krijg je al een nieuwsbrief onder ogen, een boodschap speciaal voor jou. Helaas is de boodschap nogal cryptisch...

"Geven kun je aan X en X" kan op verschillende manieren gelezen worden. Bijvoorbeeld als: je hebt X en X nog iets te geven (je kunt nog iets voor hen betekenen). Of: je hebt X en X nog iets te ver-geven... Maar het kan ook een combinatie van beide zijn: de ene X mag je nog iets geven en de andere X mag je vérgeven... Dit kun je alleen maar zelf beoordelen. Het is trouwens geen verplichting die je opgelegd krijgt. Let op het woordje 'kun' in de tekst. Je wordt op deze mogelijkheid attent gemaakt. Maar natuurlijk niet voor niets...

Tot slot de datum van de brief. Die is in ieder geval symbolisch. Je hebt de datum niet onthouden en dat is eigenlijk precies de betekenis van het symbool datum. Een datum in dromen is vaak een herinnering aan het feit dat je iets belangrijks bent vergeten...

Lief Zonnetje, méér kan ik er niet uithalen. Ik ben benieuwd of je een en ander kunt plaatsen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love