Ik ben weer eens dood

Gestart door koekje, maart 19, 2005, 12:13:32 PM

koekje

Vannacht droomde ik over de weg naar school. Ik stak het spoor over en lette niet op de trein. Ik werd overreden en ging dood. Op school hadden ze mij in een kamertje vol dossiermappen gestopt. Op een bed met witte zachte lakens kwamen al mijn klasgenoten en vrienden op bezoek. Ze kwamen langs om gedag te zeggen. Ik zocht naar de wonden op mijn lichaam. Je zou zeggen dat een trein aardig wat schade kan aanrichten, maar nergens was ik geraakt, nergens had ik pijn en ik miste ook geen been. Het zullen de pijnstillers zijn geweest waardoor ik niks meer voelde. Maar toch ging ik dood, ik zou dood gaan. Niemand was verdrietig, ook ik niet, maar dit was wel de laatste keer dat al deze bekende gezichten zou zien. De jongen waar ik afgelopen halfjaar een oogje op had werd gehaald, en ook de jongen waar ik nu (bijna) iets mee heb werd gehaald, allemaal kwamen ze gedag zeggen, allemaal liepen ze om mij heen. Ze liepen om mij heen en verder door de school, waar alle muren wit waren en die samen een groot doolhof vormden. En ik kon het bed niet uit, ik kon niet bewegen, verdoofd en wel.

Een droom later nam de jongen waar ik nu (bijna) iets mee heb me mee naar een oud gebouw. Een oud museum wat officieel nog best betreedbaar was, maar aangekomen bleek het een enorm bouwval te zijn. Bij de trap zonder treden (een schuine houten hug naar de tweede verdieping) zakte ik door de vloer. We constateerden dat dit niet geschikt was voor andere bezoekers en staken er een stokje voor. (we waren niet alleen, er was ook een proffessioneel bouwdeskundige bij)

wakker..

Beide opeenvolgende dromen hadden dezelfde rustige positieve sfeer. En alhoewel ik er niet veel van begreep, voelde het vertrouwd.

Palomino

Hallo Koekje,

Deze droom geeft volgens mij aan dat je in een overgangsfase,een rijpingsproces zit,want dat is wat doodgaan in de droom duidelijk wil maken.
De trein die je overrijdt,probeert je er letterlijk van te 'overreden' van het belang en de onontkoombaarheid van de verandering die momenteel in jou plaats vindt...het is een natuurlijke gang van zaken die zonder pijn gepaard gaat.
in het kamertje met de dosiermappen lig jij zelf temidden van alle gegevens  die daar opgeslagen liggen...gegevens van de indrukken die jij tot dusver in je leven hebt opgedaan.
Misschien voel je je soms een beetje onzeker maar de vrienden en kenniseen die je komen opzoeken geven aan dat je voor hun nog altijd het lieve koekje zult blijven en je op hun kunt rekenen.

Je denkt aan het feit dat je deze bekende gezichten nu voor het laaste zal zien...dit houdt wellicht in dat de verandering die nu in jou aan het plaats vinden is ,ook inhoudt dat je anders naar dingen en mensen gaat kijken,vanuit een ander oogpunt,gezichtspunt.

Het zachte,witte van delakens waarop je ligt en het witte van de muren geeft aan dat je een zachtaardig zuiver en puur mens bent en ook van de groei naar wijsheid.
Het doolhof staat voor jouzelf,het stukje onzekerheid dat bang is om vrienden kwijt te raken of om niet begepen te worden.

De volgende droom is eigenlijk een herhaling van de vorige,maar dan met een andere symboliek...
Het oude gebouw,het museum duidt op hetzelfde als de dossiermappen. In een dossier liggen alle gegevens opgeslagen maar in een museum is alles tentoongesteld en van alle kanten te bekijken en te inspecteren...
gelukkig maar dat er een bouwkundige bij was... ;D want het deze is het stukje van jou dat je doet inzien dat het tijd is voor renovatie en vernieuwing.

De trap zonder treden en de vloer waar je door heen zakt,zijn eigenlijk een herhaling van het doolhof uit de vorige droom. In het doolhof liep jij zelf niet rond,maar je vrienden...En al zak jij door de vloer,je maakt je bezorgd om de andere bezoekers. Dit geeft aan dat je een sociaal bewogen mens bent maar ook dat het je bezig houdt wat andere mensen van je vinden en welke indruk ze van je hebben.
De trap zonder treden kan ook nog betekenen dat je nog niet zo goed weet wat de volgende stappen zullen zijn die je zult nemen om omhoog te komen...En eigenlijk is dat ook niet zo van belang. Het (groei)proces dat zich op een natuurlijke manier binnen jou voltrekt hoef je alleen maar met vertouwen te ondergaan. En dat gaat helemaal goed omdat je zelf al aangeeft dat deze droom in een rustige, positieve sfeer plaatsvond... :D

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

koekje

wauw  :)

Palomino, heel erg bedankt en je hebt alles prachtig verwoord en uitgelegd :)

Ik vind het zelf altijd moeilijk dromen uit te leggen, maar zoals het hier al vaker is gebleken kloppen jullie woorden heel goed. bedankt