Lieve Dolf,
Ik was een tijdje afwezig - om redenen die niets met het forum te maken hadden - en misschien ben je er inmiddels al helemaal uit, maar hier is toch ook nog mijn interpretatie van jouw dromen. Want zoals Zonnetje/Waakvlammetje al zei: je verdient zelf ook de aandacht die je zo rijkelijk aan anderen geeft.

Water heeft als symbool van het 2e chakra vaak te maken met diepe gevoelens van veiligheid of onveiligheid. Als element water staat het voor gevoelens in het algemeen én voor het onbewuste. En in dat laatste geval staat open zeewater voor het collectieve onbewuste (behorend bij het mens-zijn) en een besloten bassin voor het persoonlijke onbewuste.
De repeterende dromen spelen op open zee en verbeelden een angst die veel mensen hebben (het collectieve aspect). Je leert de illusie van totale onzekerheid onder ogen zien. Er dreigt een groot gevaar dat je niet kunt afwenden omdat het vanuit onpeilbare dieptes onverhoeds en overweldigend op je af kan komen. Elke gebeurtenis (hoe klein ook) in je leven die aan deze
onbewuste angst raakt, kan de haaiendroom oproepen...
De grote witte haai verenigt vele betekenissen in zich. Hij staat o.m. voor gevaar en voor een zeer diepe angst. In jouw woorden: "het ergste wat je kunt meemaken... domweg voor
voedsel worden aangezien..." M.a.w. ten prooi vallen aan iets machtigs en onaanspreekbaars buiten jezelf, iets dat volkomen ontkent wat jij werkelijk bent en jouw recht op veiligheid volkomen negeert... Helaas worden haaien vaak gezien als blinde instinctmachines, wat ze volgens mij niet zijn... We kunnen haaien ook niet slecht noemen. Een haai die verslindend bezig is, is een goede haai, want hij doet precies wat haaien moeten doen: opruimen. Ook in dromen... Maar scary is het zeker.
Op een zeer diep niveau is élk onderdeel van een droom een aspect van jezelf, ook de haai, en dat blijkt al even wanneer je jezelf ziet vanuit het perspectief van de haai. Je bewustzijn verplaatst zich even in de haai die jou observeert.
Vooralsnog blijft een aanval uit...
De droom die anders is dan alle voorafgaande dromen, speelt zich af in een gesloten bassin, het persoonlijke onbewuste. Hier spelen al je persoonlijke ervaringen mee en het gevaar komt dichterbij. Er zijn nu twéé haaien: dit wijst op een conflictgebied en houdt ook de mogelijkheid in van een verzoening of van een vernieuwing van jezelf...
Het jongetje is een deel van jouzelf, een innerlijk kind, dat de gevoelens tot uitdrukking brengt die je als kind niet kon of mocht uiten, en die nog altijd in jezelf aanwezig zijn. Gevoelens als angst, pijn, hulpeloosheid, wanhoop, woede, onmacht... Alles wat een shark-attack maar in je oproept. En dat zouden heel goed oude gevoelens i.v.m. je ex-stiefvader kunnen zijn. Als kind leerde je dat voelen niet veilig was. Je leerde dat voelen betekende dat je kwetsbaar was, en kwetsbaar zijn betekende (in de ogen van het kind) dat je misschien niet zou overleven.
- in het water vallen = blootstelling aan haaien = gevaar
- voelen = kwetsbaar zijn = niet veilig
Het gaat hierbij niet om de angst de rationele controle te verliezen, maar puur de angst om die gevoelens te voelen (en dat is niet helemaal hetzelfde).
Het jongetje wordt door de haai gebeten en jij redt het jongetje,
ervoor zorgend dat je niet per ongeluk ook zelf gebeten wordt. Je gaat niet in het water (in dit verband de gevoelswereld), maar steekt slechts vanaf de zijkant een reddende hand uit. Dit tekent hoe de gevoelens van het innerlijke kind jouzelf beïnvloeden, jouw handelen beïnvloeden.
Het kind is in zijn linkerbeen gebeten. Zijn vermogen zich staande te houden is flink aangetast (been = symbool van aarde en van chakra 1), met als gevolg onevenwichtigheid e.d. Ook intuïtieve stappen (met links) worden belemmerd. Hoewel gebeten, is er geen bloed: het is eigenlijk een psychische verwonding (en die bloeden niet

).
Ondanks de medische zorg is het kind na de eerste redding nog niet veilig en valt opnieuw in het water. Nu ga je zelf wél het water in en je redt hem opnieuw. Pas als je zélf in het water bent gedoken en de angst - jouw angst / de angst van het kind - bewust opgezocht en ervaren hebt, erdoorheen bent gegaan, is de echte redding begonnen. Waarschijnlijk ben je impulsief in het water gedoken, zonder lang nadenken, maar het was toch een eigen keuze, je had het ook niét kunnen doen.
Het valt me verder op dat je het kind 'slachtoffertje' noemt. Misschien voel je je heel diep van binnen nog altijd een beetje slachtoffer van de gebeurtenissen destijds... Vergeving is eigenlijk pas mogelijk als je alle slachtoffergedachten los kunt laten... En dan kom ik weer terug bij de haai, de aanvaller. Het is natuurlijk verleidelijk om in de haai je ex-stiefvader te zien, en in zekere zin is hij dat ook wel, maar de haai is ook een kant van jouzelf. Het zijn je eigen aanvalsgedachten die op dit moment het kind in jezelf pijn doen. Misschien de woede die je zegt nog te voelen als je aan het verleden denkt. Niets anders dan je eigen gedachten kunnen een aanval doen op jezelf... Aanvalsgedachten (woede, veroordeling enz.) en slachtoffergedachten hebben precies dezelfde uitwerking omdat ze in wezen niet van elkaar verschillen. Wanneer je inziet dat ze eigenlijk hetzelfde zijn, ben je er klaar voor om de oorzaak van de haaiendromen los te laten.
Aanvalsgedachten maken je kwetsbaar. Het opgeven van aanvalsgedachten is de enige uitweg uit de angst, en in de laatste droom maak je daarmee een voorzichtig begin. Je staat half in het water, vlak bij de kust. Een soort halfbewuste situatie. Hoewel je meteen uit het water probeert te komen (een oude gewoonte), voel je toch dat er eigenlijk geen gevaar is. In tegenstelling tot Palo zie ik het over je
rechterschouder kijken als een teken van
voelen (niet van denken). Blikrichtingen/oogbewegingen, in dit geval naar rechtsonder, interpreteer ik zoals dat in het NLP gebruikelijk is en dit is dus tegengesteld aan de links/rechtssymboliek van bijvoorbeeld een hand of een voet. (N.B. Het zijn uitsluitend de oogbewegingen die ik op deze manier interpreteer).
De witte haai is half uit het water gekomen en het is daar bij de waterlijn, op de scheidslijn van het onbewuste en het bewuste, dat hij lijkt te sterven. Je voelt respect voor het dier en ook medelijden omdat hij doodgaat. Je hart gaat een beetje naar hem uit! Als je dichter bij hem had durven komen, had je hem zelfs wel willen helpen

De haai is stervende en meteen verdwijnen je eigen aanvalsgedachten en een groot deel van je angst... Dat is een prachtige ontwikkeling. Je zegt dat je in de week van deze droom niet veel verandering in jezelf hebt gemerkt. Toch is er zeker iets veranderd door deze droom. In het halfbewuste gebied... Je zou het kunnen aanvoelen... Ik weet niet of de verandering voldoende is om de haaiendromen te laten verdwijnen. Misschien zwemmen er nog meer haaien. Misschien moet er nog een haaiendroom volgen waarin je een intens gevoel van vrede beleeft... of waarin de haai verandert in een goudvisje... (

) Maar er is een mooie verandering in gang gezet en daarmee wil ik je graag gelukwensen.
Liefs,
Ricca