DE HOGEPRIESTERES

Gestart door janice, februari 11, 2005, 17:44:07 PM

janice



1 van de mooooiste kaarten, vin ik persoonluijk, het straalt rust en mysterie uit.
De twee pilaren,Boaz en Jachim, waartussen de hogepriesteres zit staan voor genade en strengheid, de duisternis en het licht, de pilaren van de tempel van Solomon.
Zij is de bemiddelaar tussen de diepte en de werkelijkheid.  
De blauwe jurk is het symbool van kennis.
Het zonnekruis op haar borst is een symbool van evenwicht tussen de man en de vrouw.
De maan onder haar linkervoet -> zuivere intuitie
De granaatappelen op het tapijt staan voor plicht, het tapijt zelfs laat alleen diegene door die door de hogepriesteres word toegelaten.
Achter het tapijt is stil water, de diepte van het onderbewuste.
De tora, een esotherische maar gesloten boek of papierrol.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

#1
De Hogepriesteres heeft een boekrol in haar handen: het 'Boek der Wijsheid' dat alle antwoorden bevat. Het boek is gedeeltelijk verborgen achter haar mantel, symbolisch voor het feit dat de allerhoogste kennis met ons menselijk bewustzijn nooit helemaal te bevatten is.

Zij zit tussen twee verschillende zuilen die het dualisme in het leven voorstellen, de twee tegengestelde principes waartussen elke ontwikkeling zich voltrekt: bewust/onbewust, innerlijk/uiterlijk, yin/yang, positief/negatief, passief/actief, mannelijk/vrouwelijk, zwart/wit, goed/kwaad, gezond/ziek, welles/nietes, strijd/vrede, pink/punk ( ;)) enz. Haar positie in het midden symboliseert opheffing van tegenstellingen, het overwinnen van de verdeeldheid, verzoening van tegenstrijdigheden, en op een dieper niveau het inzicht dat elke dualiteit een illusie is: tegenstellingen zijn gewoon twee uitingen van een en hetzelfde. Elk uiterste sluit het tegenovergestelde in, precies zoals de stippen in het tao-symbool...

...of zoals de witte letter op de zwarte zuil en de zwarte letter op de witte zuil. De letters B en J staan voor Boaz en Jakin, de namen van de twee hoofdzuilen van de bijbelse tempel in Jeruzalem. Boaz vertegenwoordigt passiviteit en mysterie, Jakin activiteit en kennis. Het thema van de twee zuilen keert nog verschillende keren terug in de Grote Arcana, bijvoorbeeld in de twee zuilen bij de Hiërofant en bij Gerechtigheid en in de twee torens bij de Dood en bij de Maan, maar ook in de twee bomen bij de Geliefden, in de twee sfinxen bij de Zegewagen, en zelfs in de twee figuren die uit de Toren storten.  

Tussen de twee zuilen hangt een voorhang, symbolisch voor het aspect verborgenheid. Binnen de wisselvalligheden van het bestaan lijkt de ware aard van het leven verborgen. Achter de voorhang is een glimp van een groot water te zien. Dit water symboliseert het onbewuste en de waarheid die hierin, onder het spiegelende oppervlak, verborgen ligt. De voorhang is een symbool voor datgene dat ons ervan weerhoudt de innerlijke wereld te aanschouwen en vertegenwoordigt de oogverblindende en duizelingwekkende fysieke wereld van vormen en kleuren en overvloed, de aardse rijkdommen die ons vaak geheel in beslag nemen. Meer specifiek staan de palmen en granaatappels op de voorhang voor de mannelijke en de vrouwelijke aspecten van het leven. Maar toch zijn ook in de aardse dingen, in het gewone leven, in de bonte buitenwereld, aanwijzingen voor het hogere te vinden. Granaatappels zijn vanwege hun ontelbaar vele zaadjes een symbool voor vruchtbaarheid (en horen om die reden, én omdat ze een symbool zijn voor de baarmoeder, tevens bij de Keizerin), maar ook een symbool voor de eenheid in verscheidenheid van al het geschapene, dus precies datgene waar het bij de Hogepriesteres om gaat.

Op de New Visionkaart zit bovenop de granaatappel een uil, symbool van wijsheid...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/HPS_NV.jpg  

Op haar borst draagt de Hogepriesteres een kruis, nóg een symbool van de vereniging van tegengestelden, van horizontaal en verticaal, van het bewuste en het onbewuste, van geest en materie, van hemel en aarde. In het centrum van het kruis verliezen de tegenstellingen hun karakter van verscheidenheid en gaan in harmonie samen. Een aanwijzing die in eerste instantie misschien niet opvalt, is de volgende: het kruis op de borst bevindt zich op gelijke hoogte met de letters B en J op de twee zuilen, waardoor er in feite met koeienletters "B + J" op de kaart geschreven staat. Het leven hoeft niet noodzakelijkerwijs een dualistisch karakter te hebben. Het is in het leven niet altijd of/of, maar heel vaak en/en (B+J). Als een zaak twee kanten lijkt te hebben die tegengesteld zijn, zijn toch vaak beide kanten waar. Het en/en-aspect komt ook voor op kaart van de Maan - een kaart die verwant is met de Hogepriesteres - en op beide kaarten is het iets dat je gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien, precies zoals in het leven...

De kroon van de Hogepriesteres bestaat uit de drie schijngestalten van de maan en is geïnspireerd op de symbolische kledij van de priesteressen van Isis.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Isis.jpg
Isis was de belangrijkste godin van het oude Egypte, de goddelijke moeder en beschermster, de koningin van de Hemel. Zij was begiftigd met magische krachten en door bovennatuurlijke gaven bracht zij - net als de maan - licht in de duisternis. De maansikkel aan de voet van de Hogepriesteres is ook een Isis-symbool. Op diverse manieren blijkt uit de kaart het verband tussen de Hogepriesteres (de intuïtieve wijsheid) en de Maan (het onbewuste). Maar terwijl de Maan soms huiver op kan wekken, is het bij de Hogepriesteres vooral de rust die opvalt. Uit de kaart spreekt stilte, vrede en een diepe innerlijke zekerheid. De kleur van de Hogepriesteres is blauw (haar gewaad, het water, de hemel). Blauw is de kleur van de waarheid. Ter hoogte van haar voeten lijkt haar gewaad in water over te gaan, te vervloeien; het stroomt zelfs over de maan.

De tarot verdeelt het vrouwelijke archetype van de Anima (het vrouwelijke in ieder mens) over twee kaarten: de Hogepriesteres en de Keizerin. De warme, hartstochtelijke, emotionele kanten van de Anima zijn ondergebracht bij de Keizerin. De Hogepriesteres vertegenwoordigt de spirituele kant, de diepere en meer subtiele aspecten van de Anima.
De Hogepriesteres is het spirituele vrouwelijke aspect van ons wezen, het diepste, meest wijze deel van ieder mens, man of vrouw. Zij staat voor innerlijke wijsheid, aangeboren wijsheid, geen 'wereldse' wijsheid, voor de intuïtie, het innerlijke weten. En voor verzoening, harmonie, vrede.
De vrouwelijke energie betreft het ZIJN van de mens (versus het doen en handelen) en het toelaten. Passiviteit wordt vaak negatief beoordeeld, d.w.z. als minderwaardig of zwak gezien. Maar passiviteit is een kracht in zichzelf. Ze geeft de geest een opening waardoor wijsheid kan binnenstromen. Wie alleen maar actief is, krijgt nooit een kans om zich te bezinnen op wat die activiteit hem geleerd heeft. Passiviteit laat het onbewuste bovenkomen, de innerlijke wijsheid van de ziel.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Alle elementen van de Hogepriesteres zitten ook in Droomkaart 2 van de droomkaartenset van Strephon Kaplan-Williams: het getal 2, water, de maan, verschillende paren (= de twee zuilen), vruchten en palmen. Een priesteres zegent het huwelijk (de vereniging) in. Kernwoorden: Tegenpolen - integratie - harmonisatie.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/droom2.jpg

Verder is op de kaart te zien:
een harpspeler in een uitgebrande ruimte (transcendentie)
een haven (het schip keert terug in een veilige haven)
gezichten (de twee gezichten staan dicht bij elkaar: integratie is het verenigen van verschillen en het versterken van gelijkenissen)
een vogel (de vogel vliegt onder een waterval door: we herkennen verschillen doordat we soms niet proberen om ze in harmonie te brengen)
From Ricca with Love

Palomino

#3
De schelpachtige vorm van de bovenkant van de pilaren op deze kaart ,komt overeen met de rugleuning van de troon van de Bekers Koning .De gehele vorm van de pilaren is terug te vinden in de scepter die hij in zijn linkerhand heeft ,en is tevens te zien in de armleuning onder de scepter :).

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

snowdrop

Je hebt gelijk, Palo, ik zie het nu ook. Maar welke link zou er kunnen zijn? Zij is de kalmte zelf, en hij lijkt zo gespannen.

Palomino

De link zit 'm volgens mij in de zee waaruit de schelp afkomstig is.
De zee,water staat voor  gevoelens en emoties.  Bekers en Koning is een ietwat moeilijke combinatie aangezien bekers vaak naar binnen gericht zijn en koningen naar buiten; dus dat zou de spanning op zijn gezicht verklaren.
De Hoge Priesteres daarentegen is helemaal in haar sas met het element water en is op een ontspannen manier bezig met haar gevoel,haar binnenwereld.

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Ricca

#6
In de Isistempel in Philae zijn de bovenkanten van de zuilen versierd met verschillende plantaardige vormen, waaronder veel waaiervormige palmbladeren.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/isistempel1.jpg
Sommige zuilen lijken in hun geheel op een palm.
In kleur (geschilderd):
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/isistempel2.jpg
Virtuele reconstructie:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/isistempel3.jpg
Detail:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/isistempel4.jpg

Misschien moeten we bij de troon van Bekers Koning toch aan een palmblad denken i.p.v. aan een schelp?

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#7
Voordat ik iets over de omgekeerde Hogepriesteres zeg, eerst nog het volgende. De kaarten 2 t/m 5 van de Grote Arcana (Hogepriesteres - Keizerin - Keizer - Hiërofant) zijn op verschillende manieren twee aan twee complementair en vormen aldus vier paren.

  • Keizerin en Hogepriesteres vertegenwoordigen samen de Anima, het vrouwelijke in ieder mens.
  • Keizer en Hiërofant vertegenwoordigen samen de Animus, het mannelijke in ieder mens.
  • Hogepriesteres en Hiërofant bestrijken samen het geestelijke gebied, de esoterische (innerlijke) en de exoterische (uiterlijke) wijsheid.
  • Keizer en Keizerin vertegenwoordigen samen het wereldlijke gebied - de meest opvallende m/v-aspecten.
    .
    Anima (vrouwelijke energie)
    Keizerin & Hogepriesteres
    hart & ziel

    Animus (mannelijke energie)
    Keizer & Hiërofant
    macht & gezag

    geestelijke energie
    Hiërofant & Hogepriesteres
    intellect & intuïtie
    geloven & weten (niet andersom)


    wereldlijke energie
    Keizerin & Keizer
    gevoel & verstand
    natuur & structuur

    Wanneer de ene kant van een paar onderdrukt wordt (omgekeerde kaart), kan de andere kant sterker naar voren treden. De omgekeerde Hogepriesteres kan dan bijvoorbeeld wijzen op een tendens in de richting van de Keizerin (de partner in het ene paar) of in de richting van de Hiërofant (de partner in het andere paar).
From Ricca with Love

Ricca

Afbeelding: kolom in de tempel van Karnak met drie papyrusplanten.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/karnak.jpg

Bij nader inzien hebben de zuilen van de Hogepriesteres dus de vorm van papyrusplanten. :)
From Ricca with Love

Ricca

Relatiekaarten zijn kaartleggingen. De Hogepriesteres als relatiekaart (bericht van Madeleine) is verplaatst naar het kaartleggingenforum:

http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php/topic,3750.0.html
From Ricca with Love

Miss Magic

Hallo allemaal,

Ik kom al enige tijd op het forum en op de site om meer te lezen en te leren over de interpretatie van de prachtige tarotkaarten. Deze kaarten fascineren mij al mijn hele leven en hoe anderen hiernaar kijken vind ik erg leuk om te zien. Het blijft toch je persoonlijke gevoel uiteindelijk, maar samen komen we tot hele mooie beschrijvingen en de diepere betekenissen van de kaarten en het leven...

Dank jullie wel voor de mooie teksten, inspirerende kijk(en) en duidelijke uitleg!

Zelf ben ik aan momenteel het worstelen met mijn getrokken dagkaarten. Het begon eergisteren met dagkaart Ster,
gisteren dagkaart Magiër en vandaag dagkaart hoge priesteres. Bijzondere kaarten alledrie, dus ben ik er heel goed over aan het nadenken. Mochten jullie je licht erover willen laten schijnen, sta ik daar zeeeeeer voor open!!

Een magische dag gewenst!

Ra

#11
De waaier-vormige versieringen zijn lotus bloemen.

http://www.bluelotus-export.com/images/intro_1153848531/egypt%20lotus.jpg

(Ik weet niet of ik de link er zo goed in heb zitten.)

Ricca

De link was echt te lang. Ra. Ik heb hem vervangen door een kortere. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Muluc

#13
Niet echt iets voor de HP maar hier mijn inteprestaties van de kaart HP op een praktisch rijtje  :) :

Rechtopstaand:

- verborgen gevoelens die zich beginnen te openbaren
- intuitief weten, kennis en ervarenheid
- bekwaam om intuitief te weten maar het (nog) niet inzien
- onpartijdigheid
- er is nog geen beslissing gemaakt,
  een overgangsperiode/fase
- iemand die opties open houdt
- ongrijpbaarheid
- HP als gids: gids, een therapeut, een datingbureau, je eigen intuitie, inzichten krijgen, wijze raad
- luister naar wijze raad
- geheime liefde
- mysterieuze vrouw
- mysterieuze connectie
- connectie op zielsniveau
- voorgevoel
- 2 eenheid

Omgekeerd:

- Misleidende informatie
- Nog niet over alle informatie beschikken die je nodig hebt
- Twijfel
- Slechte raadgever
- Skeptisme
- Je intuitie beter mogen vertrouwen
- Ga mediteren
- Seksuele aantrekkingskracht
- Verborgen agenda's
- Geheimen
- Wijze raad negeren of niet inzien
- Trek je conclusies niet te snel



Nordlead

hallo allemaal het is allemaal al beschreven maar ik heb dit jaar de hogepriesteres als jaarkaart ,,,....!,, ik krijg soms antwoorden van binnenuit! ik kan ook niemand vertellen hoe of waarom ik het weet maar ik weet het gewoon ! dat wil ze me vertellen luister naar je intuïtie ! want dat wijst je de weg en niemand verder kan verklaren maar dit is mijn jaar van waarheid en dank je wel gabriella, je hebt gelijk gehad en carla thanx je bent een schatje ik kom niet meer zo vaak op de site maar heb veel aan jullie dank je wel 🌈☺️ Nordlead ðŸ'¥ðŸŽ‰ðŸ˜ƒen idd  komen ze met de film power of the heart !ja ook al weer twee jaar geleden dat staat hier al jaren lang beschreven op deze site dat wisten wij toch allemaal al? knuffels en fijne dag ,!❤️