tweede mening over een tarotlegging gevraagd

Gestart door gelukszoekertje, februari 10, 2005, 23:05:16 PM

gelukszoekertje

Hallo iedereen, ik zit met een vrij grote vraag in mijn leven. Omdat ik al enkele tijd bezig ben met tarot, besloot ik om eens te kijken wat de kaarten me konden vertellen. Ik weet dat dit niet zonder gevaar is. Wishfull thinking is iets waar we allen nogal gevoelig aan zijn. Maar zelfs met dat in het achterhoofd vond ik het een positieve legging. Maar om iets zekerder te zijn, zou ik ze graag ook door iemand anders willen laten bekijken. De persoon die dit wil proberen heeft het liefst al enige ervaring met de tarot en het keltisch kruis. Uiteraard hoop ik op voldoende discretie. Wie wil? En durft? Laat dan iets horen om verder af te kunnen spreken. Alvast iedereen bedankt die de moeite deed om dit even te lezen.
Groetjes iedereen.

Opti-Mystique

Hi GZ,

Ik neem aan dat deze legging de legging betreft, waar ik eerder deze week al een reactie op gegeven heb in het andere topic?

In dat geval verdient het een compliment dat je toch openheid van zaken hebt gegeven, waar je hierboven eerst nog je twijfels hebt gehad... Het valt niet altijd mee om zomaar openlijk op een forum letterlijk in je kaarten te laten kijken; al heeft de één heeft er meer moeite mee dan een ander.

Mocht dit echter één van mijn fameuze aanname's zijn en er wél nog een legging zijn, die je liever toch discreet houdt, dan wil ik daar op termijn ook best eens naar kijken...

greetinx van Dolf

gelukszoekertje

Hallo Dolf,

Neen, het betreft inderdaad de legging die je op andere forum analyseerde. Waarvoor nogmaals mijn dank. Ik heb vrij veel aan deze site.Vind hier erg goede informatie weer over het interpreteren. En misschien zet ik zelf nog wel eens een legging erop die ik aan jullie toe vertrouw/overlaat. Mag iedereen eigenlijk een poging ondernemen om de legging die verschijnen te analyseren? En waar vind ik een woordje uitleg over de glazen bol?

Vriendelijke groetjes,
Gelukszoekertje

Opti-Mystique

Citaat van: gelukszoekertje op februari 17, 2005, 10:28:25 AM
Mag iedereen eigenlijk een poging ondernemen om de legging die verschijnen te analyseren?

Ja, uiteraard. De opzet van de openbare leggingen was enerzijds de mensen een objectieve reactie geven op hun vraagstuk en anderzijds ter lering ende vermaak voor een ieder die zich met Tarot bezighoudt of zich hiervoor interesseert. Wanneer er reeds een reactie gegeven is op een legging, wil het niet zeggen dat iemand anders zich hier niet meer over kan of mag buigen. Een tweede en misschien zelfs een andere invalshoek is ook weer leerzaam voor zowel de consultant als voor de eerste kaartlegger... Dus leef je uit als je ingevingen hebt bij de leggingen die voorbij komen! ;) En dat mag wat mij betreft ook op mijn interpretaties van de Glazen Bollen zijn, wanneer jij iets meer of anders in de legging ziet, dan hoe ik ze uitleg... Ik heb ook nog een hoop te leren!

Citaat van: gelukszoekertje op februari 17, 2005, 10:28:25 AM
En waar vind ik een woordje uitleg over de glazen bol?

Bij mij. De Glazen Bol legging in deze hoedanigheid is verzonnen door mijn docente en niet op Internet terug te vinden. Wat wil je precies weten?

groeten van Dolf

gelukszoekertje

Hoe zo een glazen bollegging verloopt, Dolf. Hoeveel kaarten worden er gebruikt? Hoe leg je ze neer? Wat betekent hun plaats? Infeite alles om zelf zo een legging te kunnen uitvoeren. Als het handiger voor je is, mag je het me ook gerust mailen.
Groetjes,
Gelukszoekertje.

Ricca

Hallo Gelukszoekertje,

Zoals je weet had ik al een begin gemaakt met de lezing van jouw Keltisch Kruis (KK), maar Dolf was razendsnel en was me ruim vóór. Nu zie ik elders dat de situatie inmiddels veranderd is doordat de betreffende vrouw voor iemand anders heeft gekozen. Maar met een verandering van de situatie is jouw KK nog niet achterhaald! Hoogstens ben je op de positie Nabije Toekomst aangekomen. En wat er nu gebeurd is, is geheel overeenkomstig de kaarten. Ik vind dat je eigenlijk te snel een nieuwe legging hebt gedaan over hetzelfde onderwerp. Je moet een legging wel een kans geven... Daarom zeer binnenkort toch nog mijn lezing van jouw KK.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Lieve Gelukszoekertje,

Eerst even de gebruikelijke inleiding: omdat ik gewend ben om met omgekeerde kaarten te werken, heb ik jouw tien kaarten even gehusseld en opnieuw in het patroon gelegd. Het verandert niets aan de legging, is alleen een hulpmiddel bij de interpretatie. Als je - zoals jij - alleen rechtopliggende kaarten gebruikt, zit de omgekeerde betekenis gewoon als extra mogelijkheid in de rechtopliggende kaart.
De kaarten kwamen zo te liggen:

1. Zwaarden Aas
2. Bekers 9
3. Pentakels 9
4. De Hogepriesteres (De Intuïtie)
5. Zwaarden Schildknaap
6. Pentakels Aas omgekeerd
7. Staven 5
8. De Keizerin omgekeerd
9. De Kluizenaar omgekeerd
10. De Wereld (Het Universum) omgekeerd.

En, o ja, de kaarten lagen al zo, vóór de gebeurtenissen van het afgelopen weekend. En ik geef de lezing zoals ik die al vóór het weekend globaal had opgeschreven.

HEDEN: Je bent op een punt gekomen dat een helder inzicht in de voor jou toch wat verwarrende situatie met deze vrouw onder handbereik ligt (Zwaarden Aas). Maar eigenlijk wil je er helemaal niet bij nadenken (zoals ook blijkt uit Zwaarden Schildknaap) en gewoon genieten van het leven (Bekers 9). Simpelweg weer eens gelukkig zijn. Je bent echter nog heel voorzichtig. En ook een beetje afwachtend (de over elkaar geslagen armen van B9). Je hebt je hart nog niet volledig geopend.

Zwaarden Aas en de intuïtie van de Hogepriesteres op Recent Verleden vormen een onoverwinnelijk paar (intellect en intuïtie). Met deze combinatie kun je tot diepgaande inzichten komen en je hoeft het geschenk van het zwaard alleen maar aan te nemen om te begrijpen wat er aan de hand is. Maar eigenlijk weet je het al... Omdat Recent Verleden altijd een afnemende factor in het geheel is, zou nú het juiste moment zijn om deze kans op inzicht te grijpen. Toch lijkt het erop dat jouw keuze meer in de richting van overgave aan je verlangens gaat, want Bekers 9 is door het getal 9 direct verbonden met de basiskaart (Pentakels 9), het fundament van deze legging, de kaart van het hart. Echter ook met de omgekeerde Kluizenaar (9)...

BASISKAART: Pentakels 9 laat zien dat je weer gevoel hebt gekregen voor de rijkdom en de volheid van het leven. Je begint te geloven dat geluk ook voor jou weggelegd kan zijn. Je verwachtingen groeien, zoals de pentakels aan de struik, en je moedeloosheid is verdwenen. Je hebt een doel gevonden... (de valk, archetype de Scherpe Blik, staat voor doelbewustheid). De aanwezigheid van een stabiele basiskaart (zoals in dit geval P9) wijst er trouwens altijd op dat er genoeg vertrouwen en kracht in jezelf aanwezig is om ook moeilijke hindernissen te nemen.  

RECENT VERLEDEN: De Hogepriesteres heb ik al genoemd bij de bespreking van het Heden. Het feit dat Recent Verleden een afnemende factor is, wil niet zeggen dat je intuïtie langzaam afneemt, maar wel dat je intuïtie in verband met deze vrouw naar de achtergrond zal verschuiven. Waardoor je haar in de toekomst mogelijk minder goed gaat begrijpen.

KROONKAART: Ook Zwaarden Schildknaap kwam al ter sprake. Zijn zwaard wijst schuin naar boven. Dit is een teken dat hij de situatie niet helemaal juist inschat. Er komen donkere wolken aan, maar hij kiest ervoor om ze weg te wuiven... In tegenstelling tot Pentakels 9, de innerlijke zekerheid over de richting die je wilt gaan, de zekerheid in je hart, is Zwaarden Schildknaap (kaart van het denken op de positie van het denken) er helemaal niet zo zeker van dat het allemaal goed zal komen. Wat er dan wél kan gebeuren, daar wil hij liever niet aan denken.

NABIJE TOEKOMST: Pentakels Aas is rechtopliggend een echte gelukskaart en vertegenwoordigt eigenlijk alles wat je wenst aan geluk. De ovale poort op de kaart is rechtstreeks verbonden met de krans op de Wereld (Universum). Maar de omkering van de kaart betekent een tegenslag. Dit wil nog niet zeggen dat de Wereld onbereikbaar is geworden. In plaats van rechtstreeks, zul je nu via een omweg richting Wereld gaan... Laat je niet door de veranderingen verontrusten. Als de gebeurtenissen wat snel gaan, betekent dat niet dat ze uit de hand lopen, maar dat ze je de levenservaringen zullen brengen die je nodig hebt. Heb vertrouwen in het leven. Op welke paden het leven je ook brengt, deze reis is noodzakelijk...

ZELF: ... maar kan je wel in verwarring brengen. Staven 5 wijst op het gevoel dat je moet worstelen om je doel te bereiken. Het lijkt alsof de vijf figuren op Staven 5 met hun staven bezig zijn een pentagram te vormen, het pentagram van Pentakels Aas... Misschien in een enigszins onbeholpen poging nogmaals de kans van Pentakels Aas te grijpen... Maar het wil nog niet lukken.

OMGEVING: Het feit dat de vrouw van je dromen in deze legging wordt vertegenwoordigd door de Keizerin, maakt op de eerste plaats duidelijk hoe jij haar ziet. Zij is voor jou de belichaming van liefde en begrip, koestering, warmte, tedere aandacht, zachte versmelting... Wat haarzelf betreft: de omgekeerde Keizerin heeft overeenkomsten met de Hogepriesteres en hieruit blijkt dat haar gevoelens voor jou in ieder geval oprecht zijn, en zeker ook liefdevol, maar misschien niet van romantische aard. De omkering van de kaart kan er eenvoudig op wijzen dat zij niet aan al jouw verlangens tegemoet zal komen... En mogelijk is dit de tegenslag waar het omgekeerde Pentakels Aas op wees.

Al is het de omgevingskaart, de Keizerin is óók een aspect van jezelf. Zij is óók de belichaming van je éigen gevoelens en de omkering kan er in dat verband op wijzen dat je zelf een beetje vastzit op het niveau van de Keizerin, waardoor je steeds weer in omstandigheden komt te verkeren dat je liefde en warmte uit je omgeving mist. Juist dan is het nodig om te leren zélf meer liefde en warmte te geven. Aan anderen en vooral aan jezelf. Zodat er ook meer warmte in jouw richting kan komen.

HOOP EN VREES: De omgekeerde Kluizenaar sluit aan op het voorafgaande en laat zien hoe eenzaam je je ooit gevoeld hebt. Hij weerspiegelt ook de angst dat deze eenzaamheid zou kunnen terugkeren. Het is een eenzaamheid die van binnenuit komt, en misschien wel enigszins natuurlijk voor je is. Daar bedoel ik mee dat je misschien niet eens zo bijzonder gesteld bent op contact met anderen, maar vooral op zoek bent naar een mens die jou helemaal begrijpt en accepteert zoals je bent.

UITKOMST: De omgekeerde Wereld (Universum) wijst op stagnatie of vertraging. Dit hoeft niet te betekenen dat er nooit méér tussen jullie zou kunnen ontstaan, maar voorlopig lijkt dat er (nog) niet in te zitten. Toch geeft deze prachtige kaart, ook als zij omgekeerd ligt, altijd reden tot blijdschap, want de immense kostbaarheden die zij in voorraad heeft, zijn al in de kiem aanwezig en zullen je zeker toekomen. Maar niet eer de tijd er rijp voor is. Daar kunnen jouw inmiddels uitgestrekte armen niets aan veranderen... Alles wat in je zit, alles wat je hart begeert of waar jouw unieke persoonlijkheid je zo specifiek geschikt voor maakt - dat alles of de wederhelft ervan (wie dat dan ook zal zijn) - ligt ingebed in het Grote Geheel te wachten op jou. Dus heb vertrouwen! Deze kaart is niet voor niets gevallen.

Nou, Gelukszoekertje, het is natuurlijk wel een beetje mosterd na de maaltijd, deze lezing, maar ik hoop dat je er desondanks toch iets aan hebt. Commentaar is van harte welkom.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

gelukszoekertje

Lieve Ricca,

allereerst wil ik je danken voor je uitleg. Heb ik daar iets aan? Ja, hoor. Ga ik daar iets mee doen? Zeker weten. Maar bij dit alles heb ik één opmerking: als ik de kaarten leg dan hou ik bestwel rekening met kaarten die omgekeerd liggen. Ik schud ze, trek de kaarten en kijk wat er komt. Maar bij de legging die ik gaf lagen alle kaartten rechtop. Ik weet niet of jij voelt of je de uitleg nu moet aanpassen. Het is gewoon iets dat ik je wou laten weten. Nogmaals, hartelijk dank.

Vriendelijke groetjes,
gelukszoekertje

Ricca

Lieve GZ,

Ja, ik had je natuurlijk moeten vragen of je omgekeerde kaarten in je deck had, maar de kans dat er bij een volkomen willekeurige verdeling van rechtopliggende en omgekeerde kaarten tien kaarten op rij rechtopliggend te voorschijn komen is zó verschrikelijk klein (heb ik zelf in 20 jaar nog nooit meegemaakt, wél eens 9 op rij), dat ik ervan uitging dat je alleen rechtopliggende kaarten gebruikt had. Nu kan het zijn dat jouw legging net die ene op zoveel-duizend is (ik ben geen statisticus), maar ik vermoed toch dat je onvoldoende omgekeerde kaarten in je deck had of dat de verdeling ervan niet willekeurig genoeg was. Ik weet niet hoe je ervoor zorgt dat er omgekeerde kaarten in je deck komen te zitten. Het voldoet niet om zomaar enkele kaarten om te draaien.
Net zoals je lang bezig bent met het schudden van de kaarten om een willekeurige verdeling te krijgen, zo moet je ook heel wat keren steeds andere delen van het deck 90 graden draaien, steeds weer opnieuw beginnend, totdat de verdeling van rechtop/omgekeerd volkomen willekeurig is. Dus er evenveel zorg aan besteden als aan het schudden van de kaarten. Het synchroniciteitprincipe of coïncidentiebeginsel gaat alleen op als het causale beginsel buiten werking is gesteld, m.a.w. als je een volkomen willekeurige volgorde hebt.  

Ook als je uitgaat van een stapel waarin al omgekeerde kaarten aanwezig zijn - en dat zal meestal het geval zijn, tenzij je na de vorige legging de kaarten hebt geordend -, is het nog steeds nodig om vele malen een aantal kaarten te draaien. Bij iedere vraag aan de tarot moet ook een geheel nieuw patroon van omkeringen gemaakt worden.

Als ik nu naar jouw KK kijk, dan vind ik de omkeringen goed passen in het geheel. Hoop en Vrees is bijvoorbeeld vaak gebaseerd op de Zelfkaart. De Zelfkaart verklaart dan de innerlijke oorsprong van je toekomstbenadering. Met de moeilijke Staven 5 verwacht ik eerder een omgekeerde Kluizenaar dan een rechtopliggende op Hoop en Vrees. En met Zwaarden Schildknaap als Kroonkaart verwacht ik eerder een omgekeerde Wereld als uitkomst dan een rechtopliggende. Het belang van de Kroonkaart (en ook van Hoop en Vrees) wordt vaak onderschat, omdat niet ingezien wordt hoe groot de invloed van je gedachten  en van je verwachtingen is. Trouwens, had de tegenslag van het omgekeerde Pentakels Aas niet al plaatsgevonden?

Zelf zou ik de omkeringen er dus inhouden. Maar ga vooral af op je eigen gevoel bij de legging. Kijk wat je aanspreekt. Eventueel (en desnoods) kun je de tien kaarten weer in het patroon uitspreiden en dan een pendel boven iedere afzonderlijke kaart houden en deze laten aangeven of de kaart rechtop of omgekeerd moet liggen (als je tenminste een beetje ervaring hebt met pendelen).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

gelukszoekertje

Hoi iedereen,

en zeker de mensen die de moeite en tijd hebben genomen om dit te lezen en/of hier op te reageren.  Ik heb ook even de tijd voor mezelf genomen om na te denken. Er zit echt heel wat in, in dat wat hier verteld werd. Dingen waar ik best wel wat mee kan doen. Ben ik julliedankbaar?? JAAAAAA; Veel heeft me aan gezet om na te denken, dingen te veranderen. Ten goede, denk ik. De vrouw waar het hier om is nog steeds een erg goed vriendin. Ik voel dat we steeds dichter naar elkaar toe groeien. Ook zij geeft die signalen. Vaak helpen we elkaar door erg moeilijke momenten door. En Ricca: ja, misschien lagen niet alle kaarten juist (het gaat hier dan om rechtop of omgekeerd) maar ondanks alles heb ik hier een gevoel over dat het juist zit. Ja, die Intuïtie is een kaart die altijd een grote rol in mijn leven speelde. Iets waar ik durf en kan op af gaan. Veel dingen die ik van jullie las, voelde ik zelf aan. Of las ik zelf in mijn eigen interpretatie. Ik weet, voel dat het Universum, dat beloftevolle ei, er zit aan te komen. Dank jullie voor de steun en de oprechtheid.

Vriendelijke groetjes,
gelukszoekertje(vindertje????)