INTERPRETEREN van Tarot-symboliek:

Gestart door Opti-Mystique, februari 10, 2005, 17:15:40 PM

Opti-Mystique

Beste allemaal,

Ik zie regelmatig posts van mensen voorbij komen die, net als ikzelf, beginnend met Tarot zijn. Ik heb mijn spel nu bijna 3 jaar en de nodige verklarende boeken verzameld in de loop der tijd, maar de kaarten hebben voor mij pas echt handvatten gekregen sinds ik afgelopen september met een cursus Tarot ben gestart. Het beste dat ik in mijn cursus geleerd heb, is voor de theorieavond de betreffende kaarten te bestuderen en op te schrijven wat daarbij in me opkwam. Vanuit eigen gevoel leren interpreteren. Op deze manier heb ik een unieke taal met mijn kaarten ontwikkeld en kunnen zij met mij communiceren om me iets duidelijk te maken over de situatie van een consultant.

Waar ik voorheen altijd tegenaan liep, waren de vage en legio verschillende betekenissen voor de kaarten die in de boeken beschreven werden. En zodra ik tijdens een interpretatie een verklarend boek opensla, is mijn intuïtieve gevoel met de kaarten ook meteen weg. Ik ben gisteravond in een boek begonnen dat ik geleend heb van mijn docente en daaruit wil ik graag een voor mij, en hopelijk ook voor anderen, waardevol stuk citeren, over het interpreteren van de symboliek op de kaarten. Omdat ik, net als de overige beginners, de neiging heb om bij twijfel me gauw op interpretaties uit de boeken te storten. En daarmee doen we de symbolische waarde van de Tarot-kaarten tekort.

Een lekkere plak leesvoer, maar m.i. zeker de moeite waard voor iedereen die met Tarot werkt of wil gaan werken.

Bron: De Tarot als levensweg; een Jungiaanse benadering van de Tarot - door Karen Hamaker-Zondag

Citeerââ,¬Â¦voor zover we kunnen nagaan is de Tarot altijd gebruikt om inzicht te krijgen in situaties en processen, om van daaruit uitspraken over tendensen in de toekomst te kunnen doen. Daarmee schaart de Tarot zich in de reeks van ââ,¬Ëœmantische methodenââ,¬â,,¢: methoden om te voorspellen. En zo wordt het ook meestal gehanteerd: je bent nieuwsgierig, koopt een Tarot-spel en een verklarend boek, stelt een vraag en trekt volgens de aangegeven methode één of meerdere kaarten en dan is het gauw nalezen ââ,¬Ëœwat er te gebeuren staatââ,¬â,,¢.
De Tarot leent zich hier goed voor, al hangt de uitkomst mede af van de manier waarop je de daarbij behorende tekst uit het boek interpreteert.
Maar door op deze wijze te werk te gaan doen we het wezen van de Tarot tekort. We gaan eraan voorbij dan dat elke kaart een plaatje is, een beeld met een symbolische waarde, en dat is opgebouwd uit een hele reeks symbolen, die elk een betekenis hebben en die tezamen de nodige diepte aan de kaart geven. Als we die symboliek en analyse van de betekenis ervan met dit inzicht benaderen, dan kan het een bron zijn van innerlijke verrijking en psychologische groei. Het voorspellen zelf kan daarbij aan belang inboeten ten gunste van werkelijk en helder inzicht in jezelf.
Werken met de Tarot kan dan een weg worden om jezelf en het leven volledig te aanvaarden, om te leren dansen in voor- en tegenspoed. Het is de Tarot zelf die je de weg wijst naar zoââ,¬â,,¢n levenshouding; werken met de symboliek en de diepte van de Tarot betekent niets minder dan leren dansen op de maat van Kosmische ritmenââ,¬Â¦

ââ,¬Â¦ elke afbeelding roept onwillekeurig bepaalde associaties in je op. Ze resoneren in feite met inhouden in je onbewuste, die door het zien van de beeltenissen wordt geactiveerd. Daardoor kunnen bepaalde emoties worden opgeroepen, zodat je bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding héél mooi vindt en je ogen er bijna niet vanaf kunt houden. Die emotie vertelt in wezen dan wat er met je aan de hand is. Het kan ook zijn dat een bepaalde afbeelding of onderdeel daarvan afgrijzen oproept. Of je voelt een minder specifieke emotie als onrust, als ââ,¬Ëœietsââ,¬â,,¢ dat je niet benoemen kunt.
We zijn ons er vaak niet zo van bewust, maar beeldmateriaal, of het nu een Tarot-spel is of de televisie, activeert heel wat in ons onbewuste en kan daarom prachtig als spiegel dienen van wat er zich in ons innerlijk afspeelt. We moeten er alleen oog voor leren krijgen.
In het geval van de Tarot komt daar nog iets bij. Bij een symbolisch goed samengesteld Tarot-spel worden we niet alleen gegrepen door de afbeeldingen, maar vooral door de symbolen, die iets in ons wakker maken dat ons de weg wijst hoe we uit betreffende problemen kunnen komen. Dat o zo belangrijke proces voltrekt zich grotendeels in ons onbewuste, buiten het zicht van ons rationaliserende bewustzijn. We hebben daarom vaak niet half in de gaten hoezeer goede symbolische afbeeldingen ons steunenââ,¬Â¦ De afbeeldingen op de diverse Tarot-spelen verschillen enorm, en daarmee zal ook dat wat in ons onbewuste losgemaakt wordt of zal resoneren, sterk verschillen. Hoe meer de afbeeldingen in overeenstemming zijn met de symboliek zoals we die kennen uit de dieptepsychologie, des te groter zal de inslagkracht en indruk zijn die de afbeelding op ons onbewuste maakt. De keuze van het Tarot-spel zal dus zeker van invloed zijn op je manier van werken, op wat je ermee kunt, op wat het in je losmaakt en wat je zult voelenââ,¬Â¦

ââ,¬Â¦ na analyse van de verschillende spelen is de auteur tot nu toe uit symbolisch oogpunt de Rider-Waite Smith het beste gebleken. Maar wanneer een ander spel belangrijke emoties in je losmaakt, schroom dan niet om daarmee aan de slag te gaan. Dat spel kan dan best een belangrijke gevoelige snaar in je raken en je verder helpen. Werken met beelden heeft veel irrationele kanten, laat dus gerust je gevoel spreken in je keuze voor een spelââ,¬Â¦

ââ,¬Â¦ beelden en symbolen brengen de taal van het onbewuste tot uitdrukking. Ons onbewuste is uitermate scheppend en speels, en heeft zo zijn eigen logica, die in niets lijkt op wat wij in het spraakgebruik als logica zijn gaan zien. Juist die speelsheid en creatieve van de Tarot maken het tot spiegel die in oneindig veel situaties bruikbaar is. Maar dat vraagt van de gebruiker wél dat deze ook in zijn of haar omgang met de Tarot speels en creatief is, dus in de werkwijze van het onbewuste durft mee te gaan. Terwijl het bewuste met orde te maken heeft, is het onbewuste juist verbonden met chaos waarin het grote potentieel schuilgaat. Waar bewustzijn luistert naar regels en structuren om situaties overzichtelijk en beheersbaar te maken, zien we het onbewuste juist het best functioneren wanneer er een zekere openheid is, vooral ook in situaties die chaotisch of onlogisch zijn. Sturing en onder druk zetten zijn dodelijk voor de geïnspireerde en intuïtieve creativiteit van het onbewuste.
Dit besef heeft grote gevolgen voor de manier waarop we kunnen omgaan met de Tarot.
Vanuit de houding van het bewustzijn hebben we het liefst zo duidelijk mogelijk opgebouwde boeken met een uitleg per kaart: ââ,¬Å"Wat betekent die kaart en hoe moet je hem duiden als hij op die-en-die plek valt?ââ,¬? En welke zijn de beste legmethoden?
Vanuit de houding van het onbewuste gaan we gewoon met het plaatje aan de slag. We zoeken een legmethode die ons aanspreekt en durven te associëren mét en de mediteren óp de symbolische afbeelding, te luisteren naar wat die in ons wakker roept, en te kijken wat er met ons gebeurt. Zouden we ons beperken tot de duidingen per kaart zoals die vaak in boeken staan, dan ontnemen we onszelf een vrije en geïnspireerde omgang met de vele symboliek op de kaarten, die in ons persoonlijk veel kan betekenen, en die níet op die betekenisvolle manier kán worden weergegeven in een boek. Boeken kunnen immers slechts de algemene betekenissen geven, en nimmer ingaan op die uitwerking van de symboliek zoals die samenhangt met ons individuele levenââ,¬Â¦

ââ,¬Â¦ wanneer we de afbeeldingen op de Tarot nu beschouwen als collectieve symbolen, dan kunnen we inderdaad prachtig en algemeen omschrijven. Maar elk individu dat met de Tarot werkt, verschilt in zijn emoties en gevoelens en doet ervaringen op die persoonlijk zijn. De Tarot kan ook inspelen op die individuele symboliek, waardoor de betekenissen van bepaalde kaarten voor jou iets extraââ,¬â,,¢s krijgen (soms ook tijdelijk), of bepaalde kaarten iets bijzonders te zeggen hebben. Dat beetje extra verschilt dus van mens tot mens.
Voorwaarde om daar achter te komen is open te staan voor de beelden en te durven ervaren wat ze in je losmaken. Je moet dus over de grenzen van kaartbetekenissen heen durven stappen wanneer je dat indringend voelt. Maar je stapt dan een ongestructureerde wereld binnen, waarin alleen jijzelf je eigen gids kunt zijn. Door die stap te zetten, zul je echter beloond worden met de ervaring dat je veel intenser en dieper in jezelf kunt duiken, en veel beter in staat bent om anderen als individu terzijde te staan. Het creatieve en inspirerende van het onbewuste kan je leven verrijken, al blijft het uitkijken voor projectie waarbij de wens de vader van de gedachte wordtââ,¬Â¦

Moraal van dit verhaal:
Het maakt dus niet uit of je beginner bent of vergevorderd; iedereen kan de unieke associaties die een individu bij de kaarten onder woorden leren brengen. Probeer de taal van jouw eigen spel kaarten te leren door eerst te interpreteren vanuit je eigen gevoel. Je kunt jouw gevoel altijd nog toetsen aan de uitleg in een boek, waarin je dan toch best vaak overeenkomsten zult tegenkomen met je eigen ingevingen. Ga dus lekker aan de slag met je kaarten en oefen.. en oefenââ,¬Â¦ en oefen. Het moment dat jullie klaar zijn om ook een bijdrage op gebied van Tarot op dit forum in te brengen... is vanaf vandaag!! Ik heb erg veel geleerd door hier op het forum voor mensen te mogen leggen en voor mij is deze tekst een extra aansporing om nóg meer op mijn eigen gevoel te gaan durven vertrouwen, want dit heeft me al heel ver gebracht.

Suc6 iedereen en liefs van Dolf

janice

Bedankt voor de uitleg ! :) Binnenkort zal ik er weer eens goed voor gaan zitten ;)
Intuitie is verstand dat haast heeft

Palomino

Hi Dolfinario,

Ik heb dit fantastische boek zelf óók ,en van de vier tarotboeken die ik heb is dit definately my favourite... :D
Liefs Palomino

Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

guerreiro da luz

"De Tarot kan ook inspelen op die individuele symboliek, waardoor de betekenissen van bepaalde kaarten voor jou iets extraââ,¬â,,¢s krijgen (soms ook tijdelijk), of bepaalde kaarten iets bijzonders te zeggen hebben."

Ik heb heel vaak een periode waarin een bepaalde kaart telkens terugkomt, vooral kaarten die ik niet onmiddelijk kan plaatsen... Tot je op een bepaald ogenblik of in een bepaalde legging snapt waar het om gaat...

Opti-Mystique

What went down needs an occasional up... ;)

Ricca

From Ricca with Love

magier

Hallo dolf,

dat is een goeie tip want ik doe dat ook snel via je bewuste en dan kan ik er ook minder over vertellen

groeten magier :)

Opti-Mystique

*blub*... en komt weer bovendrijven... ;D

rosie989

he opti,

Dat is wat ik nou noem een perfecte uileg, hier heb ik wat aan!! dank je wel

Liefs rosie :-*