maantekens chinese astro

Gestart door Manuel, februari 05, 2005, 13:50:19 PM

Manuel

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot de maantekens van de chinese astro. Men zegt dat dit maanteken overeenkomt met het westerse teken.

Het maanteken heeft te maken met de maand waarin je geboren wordt, en heeft volgens, wat ik (elders) heb gelezen, te maken met relaties en liefde, net zoals ons westerse teken.

Toch snap ik dan iets niet.
Volgens de westerse astro zou ik passen bij: vissen, stier, maagd en schorpioen, en mogelijk leeuw.
In de chinese bij: varken, konijn, paard.

Ik zie dat bv schorpioen en varken wel enigzins overeenkomen, net zoals kreeft en geit, maar dan snap ik de verbinding tussen maagd en aap niet, eveneens als de verbinding tussen tweelingen en paard.

In andere woorden... het lijkt voor mij wel of het chinese maandier en het westerse sterrenbeeld niet helemaal met elkaar overeenkomen... In bepaalde gevallen wel, anderen niet...??? Zie ik iets over het hoofd, of interpreteer ik iets verkeerd?

http://www.catharinaweb.nl/astrologie/chinese/maan.htm

rammetje

He Hoi

Ik weet wel als je de chinese astro of anders gezegd de vedische astrologie goed wilt doen , dan is het een zeer ingewikkeld maar uiterst boeiend systeem. Alleen de maan in de chinese astro zegt net zoveel als dat je uitgaat dat je bv een vis bent... het is een totaalbeeld  de chinese , vedische westerse....afijn alle vormen van de astro.

HIer heb je ook niks aan  ???

rammetje


Manuel

#3
Maakt niet uit, het systeem is inderdaad behoorlijk complex.
Ik werd vanmiddag zelfs een tikje misselijk nadat ik me een tijdje in had verdiept in het 4 pilaren systeem.  ;D (Geboortedag, maand, jaar en tijdstip)

Wat is nu eigenlijk het belangrijkste voor een succesvolle relatie trouwens? Het geboortejaar (zoals het eerder algemeen bekend is) of de geboortemaand (dit wordt weleens benadrukt, en heeft verwantschap met de westerse) ??

Ik heb gemerkt dat, doordat je karakter/personaliteit uit verschillende onderdelen/eigenschappen bestaat, bepaalde onderdelen de ene persoon juist aantrekken of verstoten, en dat dit werkzaam is op verschillende niveau's. (4 (basis)pilaren)
Zo kan het dus bv zijn dat je bij de ander de eigenschappen uit pilaar X bewonderd, terwijl de andere persoon juist meer let op eigenschappen uit pilaar Y en deze nu juist niet waardeert.

Wat het mij in ieder geval wel leert is dat een absoluut perfecte match eigenlijk practisch onmogelijk te vinden is, en dat iedere relatie zowiezo werk nodig heeft om goed tot zijn recht te laten komen.

rammetje

#4
Hoi

Ik weet niet zo heel veel van de chinese/vedische astrologie ze werken met 5elementen water hout vuur aarde lucht , ze werken met 27 of 28 maanhuizen afhankelijk van welk systeem , ze werken met pilaren. De maansknopen zijn heel belangrijk, ze werken met ying en yang. uur dag maand jaar zijn belangrijk dan heb je de chinese tekens zoals hier vermeld die zijn ook weer onderverdeeld bv tijger valt tussen 3 uur en 5 uur snachts zo gaat het ook met de dag en de maand. Het jaar is dan gewoon wat volgens ons het chinese dierenriem teken is. De pilaren waar je het over hebt worden de pilaren van het lot genoemd dacht ik en die worden dan ook weer aan de hand van je gegevens uitgediept en die veranderen dan weer met sprongen voor zover ik weet.

de chinese kalender waarin een efemeride verborgen zit die toegang geeft tot het universum. de chinese calender is naar zeggen al 3000 jaar oud en is gebaseerd op een  tijdcyclus van 60 jaren, 60 maanden, 60 dagen en 60 uren.  dat zit nl zo: er zijn 10  "hemelse stelen" en 12 "aardse takken". deze stelen en takken vormen het hele ABC van tse ping astrologie. deze 22 tekens zijn zoals we zullen zien zoiets als de planeten waarmee in westerse astrologie wordt gewerkt.  de 10 hemelse stelen zijn:
jia(yanghout)  yi(yinhout)  bing(yangvuur)  ding(yinvuur)  wu(yangaarde)  ji(yinaarde)  geng(yangmetaal)  xin(yinmetaal)  ren(yangwater)  gui(yinwater).
de 12 aardse takken zijn :
zi(yangwater)  chou(yinaarde)  yin(yanghout)  mao(yinhout)  chen(yangaarde)   she(yinvuur)  wu(yangvuur)  wei(yinaarde)   shen(yangmetaal)   you(yinmetaal)   xu(yangaarde)   hai(yinwater).
de 12 aardse takken zijn primair aardse energien en drukken aardse tijdseenheden uit
zoals de jaren, de maanden , de dagen en de uren.  deze 12 aardse energien worden ook in dierennamen uitgedrukt. zo is zi de rat, chou de os , yin de tijger, mao het konijn, chen de draak, she de slang, wu het paard, wei het schaap, shen de aap, you de haan, xu de hond en hai het varken. voor jullie gemak zal ik voor de aardse energien de dierennamen gebruiken,tenslotte is het nodig dat jullie een aangrijpingspunt hebben om deze complexe materie te begrijpen!
we zien dat de cyclus aanvangt met ZI, de rat en yangwater.  dit is qua energie de maand december wanneer het water domineert maar ook wanneer de yinenergie omslaat naar yang, immers we hebben de kortste dag gehad! dit is trouwens heel tricky want de cyclus begint wel met de rat maar het astrologische jaar begint op 4 februari met de tijger, de groei van yanghout!  nu terug weer naar het begin van de 60jarige cyclus.  die begint altijd met:   jia zi oftewel: yanghout rat dan volgt yi chou de yinhout os, bingyin de vuurtijger, dingmao het vuurkonijn, wuchen yangaarde draak, jishe yinaarde slang, gengwu  yangmetaal paard, xinwei, yinaarde schaap, ren shen yangwateraap, guiyou, yinwaterhaan. bij haan zijn de 10 hemelse stelen op en beginnen ze weer op nieuw:  jiaxu de yanghout hond ,  yihai het yinhout zwijn. de cyclus gaat zo verder en het duurt 60 jaren, 60 maanden, 60 dagen, 60 uren voordat de hele cyclus weer terug is bij het begin van jia zi de yanghout rat.
het zal dus duidelijk zijn dat de chinese kalender zich uitdrukt in zulke tijdseenheden.

Het is een astrologisch schaakspel de echte chinese astrologie voor ons westerlingen is het denk ik handig als je eerst een goed inzicht hebt in de westerse astrologie .. voor mijn gevoel is dit nog echt Chinees  ;D