Auteur Topic: Zwaarden 5  (gelezen 81325 keer)

Laure

• Gast
Re:Zwaarden 5
« Reactie #15 Gepost op: maart 27, 2010, 10:02:59 am »
Hey Leeuwin,
Moeke is m'n grootmoedertje (sorry, spraakverwarring!). Ik ben nu vooral heel dankbaar dat ik haar heb gekend en vier haar mooie persoon, het zeurende gemis komt wellicht later nog.

Ik zette het hier maar opdat andere mensen die Zw.5 trekken bij dgl. gebeurtenis ook de betekenis van rouw hier terugvinden.
En inderdaad, soms hebben de tarot kaarten gewoon een heel letterlijk door de illustratie afgebeelde betekenis, dan weer dieper etc.
Liefs
doosje

« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 15:26:38 pm door doosje »

Leeuwin

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maart 27, 2010, 12:16:50 pm »
Herinner haar als een stralende zon,
hoe ze was toen ze alles nog kon.

Liefs van Leeuwin

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: december 01, 2010, 18:36:25 pm »
Voor mij lijkt Zwaarden 5 voor destructieve gedachten te staan. Het element lucht voor het denken... de 5 voor de actie/gedachtenkracht... en de rokende puinhoop op de New Vision Kaart voor het resultaat dat voortkomt uit de negatieve gedachten in het heden.

Leeuwin

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 01, 2010, 21:50:39 pm »
Voor mij is Zwaarden 5 pas destructief als het uitsluitend om win-verlies situaties gaat. Het machtsaspect staat dan voorop. Al is de roes der macht heel verslavend: macht is een groot maar tegelijkertijd een beperkt iets. Het is dus destructief als je alleen door macht bezeten bent.
Als het om win-win situaties gaat dan vind ik deze kaart juist weer heel constructief. Beide of meer partijen kunnen ergens hun voordeel uithalen/van iets leren.

Opti-Mystique

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2010, 11:13:42 am »
Hoi Leeuwin,

Grappig: ik heb hem vooral op mezelf betrokken. Ik ben namelijk de New Vision Tarot aan het verkennen, middels het trekken van dagkaarten. Waar Zwaarden 5 van de Rider Waite vaak focust op de wisselwerking tussen de hoofdfiguur en de 2 personen die afdruipen, en waar ik jouw interpretatie meer in herken, is er in de New Vision alleen de hoofdpersoon en die zich in de door hem gecreëerde situatie bevindt.

Laure

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2010, 11:47:06 am »
Misschien kreeg Thomas More het idee voor zijn boek (het land) "Utopia" wel bij het zien van de NV-kaart Zwaarden 5 :-)
Totale deconstructie = dé ideale start voor de reconstructie van het ideaal?

Kabouter

• Gast
Re: Zwaarden 5
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2012, 08:35:20 am »
Hallo,

Zou iemand mij meer kunnen vertellen over de kleuren die voorkomen bij zwaarden 5. En dan gaat het mij vooral om de persoon op de voorgrond.
Alvast bedankt.

dameblanche

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2012, 08:44:21 am »
de persoon op de voorgrond;
arrogantie, leedvermaak, maar geen echte overwinning.
de figuur op de voorgrond weet zich goed te helpen,  hij heeft 3 zwaarden bij zich, terugkijkend kunnen vroegere problemen begrepen en vermeden worden.
de kleuren rood en groen; onnerlijke betrokkenheid en natuurlijkheid, groei en rijping.
negatief; aandrift, jalouzie, boosaaardigheid, leedvermaak en onrijpheid.
het rode wijst naar wilskracht en groeikracht, vreugde over de vooruitgang, zeer leergierig.
negaitef; agressie

Keizerin

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: april 15, 2012, 13:09:27 pm »
Voor mij lijkt Zwaarden 5 voor destructieve gedachten te staan. Het element lucht voor het denken... de 5 voor de actie/gedachtenkracht... en de rokende puinhoop op de New Vision Kaart voor het resultaat dat voortkomt uit de negatieve gedachten in het heden.
Ik trek de laatste tijd regelmatig een Zwaarden 5 en tot nu toe betrok ik deze op situaties tussen mij en een ander, maar vaak kan ik de kaart zo niet verklaren. Vandaag ondersteunende kaarten (geen Tarotkaarten) getrokken om te vragen waar die Zwaarden 5en de laatste tijd op slaan. Antwoorden: loslaten en gedachten. Dat is een inzicht, die Zwaarden 5 enkel op mezelf te betrekken. Ik doe een ander geen leed aan, een ander doet mij ook geen leed aan, ik doe MEZELF op dit moment pijn door mijn eigen gedachten. Zwaarden natuurlijk... Weer een mooi inzicht waar ik iets mee kan!  :)
« Laatst bewerkt op: april 15, 2012, 13:13:24 pm door Keizerin »

sis1990

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2012, 12:06:05 pm »
Ik zie in de kaart een gevecht dat over is, en de overwinnaar kijkt achterom naar wie (of wat) hij verslagen heeft terwijl hij zijn trofeeën opraapt. Hij lijkt te steunen op het zwaard dat hij aan het oppakken was. Ik trok deze kaart als dagkaart en interpreteerde dat ik een gevecht had geleverd (of zou gaan leveren vandaag) met mezelf en ik best de tijd mag nemen om de vruchten (trofeeën/zwaarden) op te rapen en er gebruik van te maken.

Ik ben nog vrij nieuw in tarot, dus onzeker over mijn uitleg. Zou de kaart ook op een innerlijk gevecht kunnen duiden en het advies geven om trots te zijn over de overwinning? Of misschien niet trots, maar in ieder geval het advies om ook achterom te kijken en te zien wat je al voor elkaar hebt, ook al heb je het toernooi nog niet gewonnen. Hoe denken jullie daarover?

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
« Reactie #25 Gepost op: december 02, 2012, 12:14:56 pm »
Hallo Sis en welkom op het forum. :)

Als dagkaart kan de kaart elke betekenis hebben die jou op dat moment invalt, en wat jij beschreven hebt kan dus zeker goed zijn. Je hebt goed naar de kaart gekeken en er iets in herkend. Daar gaat het om. :) Echter, als je dagkaarten wilt bespreken, kun je het best een topic openen op het Kaartleggingen-forum. Hier op het Arcana-forum bespreken we de symboliek van de kaarten in algemene zin, dus los van de betekenissen die de kaart in een persoonlijke legging (of als dagkaart) kan hebben. Maar ik wil er wel iets over zeggen hoor.

Bij wat jij beschrijft als een overwinning in een serie van gevechten die je aan het leveren bent, een overwinning om trots op te zijn, met trofeeën en al, dacht ik eerder aan Staven 5. Je hebt het zelfs over een toernooi en Staven 5 staat voor een sportief gevecht, waar ook plezier aan beleefd wordt. De overwinning is bevredigend. Op Zwaarden 5 heeft de overwinning toch een bijsmaak, omdat er meer vijandigheid is geweest en het gevecht misschien wel met oneerlijke middelen is gevoerd. In ieder geval niet zo sportief als op Staven 5. Gebruik de pauze in het gevecht (het steunen op dat ene zwaard) om je af te vragen wat werkelijk belangrijk is... want peace of mind is ook heel wat waard, en die ontbreekt op Zwaarden 5 (zie de wolkenschichten).

Deze duiding is dus gebaseerd op de basisbetekenis van de kaart, maar zoals ik al zei, ben je in een legging vrij om daarvan af te wijken, als je gevoel of intuïtie anders aangeeft. En natuurlijk kunnen Staven 5 en Zwaarden 5 ook op een innerlijk gevecht betrekking hebben.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Morgain

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: februari 03, 2015, 00:16:17 am »
hey Ricca,

wat zou de omgekeerde betekenis van zwaarden 5 zijn? De rechtopstaande betekenis is eerder negatief, wil dat dan zeggen dat hij omgekeerd positief is?

Anja

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #27 Gepost op: november 09, 2022, 22:06:08 pm »
Ik heb voor vandaag Zwaarden 5 getrokken. Hoewel deze kaart voor een belangrijk deel voor kritiek van de omgeving, ruzies en confrontaties staat kreeg ik niet het gevoel dat deze elementen vandaag bij mij het geval zouden zijn. En ik had gelijk want ik heb ontzettend fijn gewerkt vandaag. Had zelfs nog mooie gesprekken met mensen!

Maar wat dan weliswaar leuk en tevens typisch is: ik vond vandaag een briefje van 5 euro op straat toen ik bij een cliënt weg ging. Een vondst met het getal 5! Ik weet nu nog niet wat het verband is maar dát er een verband is dat voel ik wel maar kan er de vinger niet op leggen.

Ik krijg wel een gevoel bij iemand wat betreft een strategische manier van handelen. Strategie, daar staat deze kaart ook voor! Ook dat ik een win-win situatie moet maken terwijl ik ditmaal voor verlies op zich niet bang ben.

Heb vaag het gevoel dat dit ook weleens met mijn toekomstige (mislukte) erfenis te maken kan hebben. Ik ga het zien!

ANJA