Auteur Topic: Pentakels 9  (gelezen 62245 keer)

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Pentakels 9
« Gepost op: februari 02, 2005, 11:09:39 am »
From Ricca with Love

guerreiro da luz

• Gast
Re:Pentakels 9
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2005, 00:08:25 am »
De pentakels wijzen op het materiële, het aardse. Op de achtergrond zie je een veld vol vruchten en de jurk van de vrouw is versierd met bloemen. Al deze vruchtbaarheidssymbolen wijzen volgens mij op een gunstig moment, op rijkdom. Niet alleen uiterlijke rijkdom, maar ook innerlijke. Daar staat het slakje op de voorgrond symbool voor.

ik heb enkel de korte uitleg die al in het andere topic stond gekopieerd op aanvraag van Ricca. Vul me dus maar aan...

groetjes...

Palomino

• Master lid
  • De geest zoekt maar het hart vindt...
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2005, 00:34:01 am »
..Het slakje geeft mijns inziens ook het gemak weer, het thuis voelen in iedere situatie   en je niet meer zo snel uit het veld laten slaan...
Liefs Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

bbbumblebee04

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2005, 21:34:13 pm »
De 9 van Pentakels is naar mijn mening niet uitsluitend gericht op tevredenheid. Ja, het gaat wel over dat diepe gevoel van tevredenheid na hard werken, maar vergeet niet te kijken naar de vogel met de kap op de kop. De vogel kan niets meer zien en blijft daardoor rustig. De valk staat symbolisch voor de discipline die nodig is om deze staat te bereiken. Soms moet je daarvoor afsluiten van wat er in je gebeurt. Als je sec naar de valk kijkt (en dan met de kap) dan staat dat voor verborgen esoterische kennis. Je zou kunnen zeggen dat de vogel op deze kaart staat voor de gedisciplineerde gedachten, en een bewuste controle over haar agressieve of jachtimpulsen.

lucifall

• Volledig lid
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 12:34:19 pm »
Pentakels IX en haar symbolen.

De dame van Pentakels IX staat tussen rijk gevulde druivetrossen.

Druiven
-Druiven staan symbool voor geluk.
-de Druivenboom werd het eerst geplant door Noel na de zondvloed.
-Druivetrossen staan voor overvloed, weelde en een rijke oogst.
-In het oude testament zijn druiven het embleem voor het fruit van  
 de aarde, een  equivalent voor de levensboom.
-als bloedsymbool is de druif het teken van leven en dood. De
 druivenrank verwijst naar de eucharistie of het Avondmaal en
 daarmee naar de offerdood van Christus.
-In egypte werd het vereerd als een embleem van het leven
-de hindoes planten druiven bij tempels omdat ze heilig zijn voor
 Krishna.
-In Romeinse taferelen fungeert de druif precies als symbool voor
 welstand.
-Zowel de graankorrel als de druif hebben negen maanden nodig om
  te rijpen. Daarom verwijzen beiden naar de mens`.
-Mohammed deelde een druif in veertig stukken (met de hulp van de
 engel Gabriel)  en perste hem uit in een hemelse lichtende schaal.
-Een wijnranken omvlochten boom gold als symbool voor eeuwige
 liefde en trouw.
-Tanits zoon en/of echtgenoot was Baäl-Hammon(Ammon), god van
 de zonsondergang en zonsopgang, vaak afgebeeld met het hoofd en
 de hoorns van een ram. Tanits symbolen zijn de granaatappel, een
 korenaar en de druif.
-Dionysos wordt door de Grieken vereerd als God van de wijn.

Op de voorgrond zien we een  slakje, symbool van wedergeboorte en opstanding. Gedurende de winter sluiten slakken hun huisje om het in de zomer weer open te breken. Doordat het slakje zijn huisje met zich mee draagt staat hij ook symbool voor verworven kennis.

Slak
-traagheid, luiheid
-Slakkenhuis: Symbool van de harmonie door zijn harmonisch
 gevormde spiraalvormig huis. Ook het symbool van
 zelfgenoegzaamheid, de slak draagt immers zijn hele bezit met zich
 mee.
-Ook staat de slak voor het opstandingssymbool. Een wijngaardslak
 sluit zich in in een huisje en komt na een winterse kou of droogte
 weer tevoorschijn door het open te breken.
-De wulk is een roofslak, het is de torenvalk onder de weekdieren.
-in de cultuur van de berbers: De slak: Dit is een positief symbool,
 het staat ook voor de maan en de regen. Het vertegenwoordigt de
 groei en de gelijkmatige beweging.
-de slak geeft het pigment purper: Purper is een kostbaar pigment
 dat al sinds de oudheid uit purperslakken gewonnen wordt om inkt
 te maken en om kleding te verven.(voor de allerrijksten, de Romeinse
 keizers lieten hun toga er bijvoorbeeld mee verven) Er zijn ongeveer
 12.000 slakken nodig om 1,4 gram pigment te maken. Het
 verzamelen en bewerken van de slakken is zeer arbeidsintensief,
 vandaar dat het pigment zo duur is.
-De geslachtsorganen van een slak zitten in hun kop: De slak is
 tweeslachtig: zowel mannetje als vrouwtje.

legende:
-Een Scandinavische legende vertelt dat een reusachtige slak de Melkweg als een slijmspoor langs de hemel achterliet. De dieren gingen op zoek naar de berg van God. Ze kenden de weg niet. Onderweg ontmoetten ze een grote slak. Deze wilde hun wegwijzer zijn. Een glanzend slijmspoor wees de dieren de weg, dag en nacht. Tenslotte zagen ze de berg. De slak kon niet verder. Door de slijm af te geven had hij zichzelf verteerd. Toen God zag dat de slak zijn leven gegeven had voor zijn vrienden plaatste hij als herinnering de Melkweg aan de hemel. Dit hemels spoor is nog steeds een wegwijzer voor mens en dier.

Aan de valk (de andere gedaante van Horus) wordt het alziend oog toegeschreven .(Het Horus-oog) evenals onkwetsbaarheid. De valk is immers de koning in de lucht. De valk op de handschoen van de dame is een gekapte valk. De valk, vertrouwt zijn meesteres volkomen en als ze de kap af zal halen en hem af zal doen zal hij steeds terugkeren omdat hij gelooft in haar goddelijke goedheid.

Valk   
-was in Egypte en in Peru de symbolische heerser van de lucht
-De geblindkapte valk verbeeldt in de kunst de hoop op vrijheid
-De algemene symboliek van deze vogel concentreert zich op zijn
 Alziende ogen en zijn vrijheid in de lucht
-Mu-tin in het Sumerisch betekent valk.  
 Maar mu-tin = 'geš-tin' betekent ook levensboom, man van het leven  
 en de gever van leven.
 Wat betekende de valk als het symbool van de eerste Soemerische  
 koning, hun hoogste God? Voor het gewone volk betekende het
 gewoon de valk. Maar voor hen die geinitieerd waren in de
 Soemerische - Babylonische Mysterieen betekende het
 “de grote Kush” Zijn naam of Titel: “Groot “Hoofd” of “groot leider”
 en hij was de brenger van het leven.
-In hoofdstuk 77 van the Book of the Dead, wordt gezegd dat de
 overledene een valk zal worden wiens vleugel van groene steen zal
 zijn.
-Voor de Maltezers betekende het symbool van valk : corruptie,
 moord en hebzucht.
-in de Renaissance ging het logo van een gekapte valk vergezeld met  
 de woorden: "Post tenebras spero lucem" (Na duisternis hoop ik op
 licht)

liefs lucifal

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2006, 15:09:37 pm »
-In het oude testament zijn druiven het embleem voor het fruit van de aarde, een  equivalent voor de levensboom.

Hi Lucifall,

Je noemt de wijnstruik als equivalent van de levensboom... In de tarot heeft de levensboom geen vruchten, maar vlammen. De levensboom is de boom die op De Geliefden achter de man staat. Ik zie de wijnstruik op Pentakels 9 eerder als een equivalent van de Boom der Kennis, de boom met vruchten die op De Geliefden achter de vrouw staat. Deze boom staat voor onderscheidingsvermogen, de gave om te wéten wat goed is. Dat sluit ook helemaal aan bij de betekenis van Pentakels 9.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

• Moderator
  • Master lid
meer Pentakels 9...
« Reactie #6 Gepost op: februari 16, 2006, 20:30:09 pm »
Pentakels 9

Een vrouw staat met een geblindkapte jachtvalk in een wijngaard. Oppervlakkig gezien staat deze kaart voor rijkdom en overvloed, een rijke oogst, vruchtbare ontwikkelingen, welzijn, succes, een goede afloop enz. Deze betekenissen zijn gebaseerd op de klaarblijkelijke rijkdom van de kaart: de vrouw is rijk gekleed (in aardekleuren), de druiven (symbolen van geluk) groeien rijkelijk aan de wijnstokken en de valkenjacht was een bezigheid van de rijke adel (de valk was een statussymbool). Ook het grote huis in de verte suggereert rijkdom. De gele lucht is een symbool van tevredenheid.

Voor een beter begrip van de kaart is het handig iets te weten van de valkenjacht. Deze jacht met een afgerichte roofvogel werd beoefend als een ontspanning, maar het ging wel degelijk ook om het resultaat: de door de valk gevangen prooi (bijvoorbeeld een duif of een konijntje) was bedoeld voor menselijke consumptie. De valkenjacht is daarom een symbool voor het richten van je talenten en energie op bruikbare doelen. Een valk jaagt alleen als hij honger heeft. Hij zal nooit meer vangen dan hij nodig heeft... Als afgerichte vogel beeldt de valk uit dat je je kracht op een beheerste manier gebruikt en hij is dus ook een symbool voor discipline.

De twee vrijwel identieke bomen op de achtergrond zijn perspectivisch veel te groot geschilderd. Dat moet met opzet zijn gedaan om ze te laten opvallen... Ze wijzen op een keuze, de keuze om een bepaalde richting in te slaan of je leven een bepaalde wending te geven. Dit sluit aan bij de betekenis van een biddende valk. Voordat een valk zich op zijn prooi stort, hangt hij doodstil in de lucht. Hij staat (hangt) even bij de situatie stil: een moment van reflectie voordat je op je doel afgaat.

Pentakels 9 staat dus voor het bereiken van je doelen met de nodige discipline en doelbewustheid, maar toch op een prettige en ontspannen manier. De vrouw kiest intuïtief een doel (de valk zit op haar linkerhand) en gebruikt haar wil (kleur geel van de handschoen) om te handelen. Haar jurk is versierd met bloemen. Deze zijn niet geschilderd, maar getekend, hetgeen een beetje vreemd aandoet... totdat je ziet dat het tekens zijn: omgekeerde Mars-symbolen. Dit past bij de doelgerichtheid (en doeltreffendheid) van de kaart. Andere betekenissen van het Mars-symbool gebruik ik alleen bij de omgekeerde kaart.

De kaart staat niet alleen maar voor uiterlijk of materieel succes. Een minstens zo belangrijk aspect van de kaart is innerlijke rijkdom, innerlijke vervulling. De hand van de vrouw rust op de pentakel in een gebaar van waardering en dankbaarheid. Zij herkent en waardeert niet alleen de goede dingen van het leven, maar ook haar eigen talenten en mogelijkheden tot groei en ontplooiing. De wijnstruik staat in de hoedanigheid van Boom der Kennis voor het vermogen om te onderscheiden wat in het leven werkelijk van belang is, om te weten wat je werkelijk wilt. De pentakels zitten als vruchten aan de struik. Ik zie ze als de vruchten van zelfontplooiing. Vergelijkbaar met de rijpe appels op de Osho-Zenkaart:
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P9_OZ.jpg

Zoals alle pentakels-kaarten heeft ook Pentakels 9 diepere lagen... De valk is het archetype van de Scherpe Blik. In het oude Egypte was de valk een symbool van Horus, de grote hemelgod met het alziende oog. Het derde oog (voorhoofdchakra) wordt ook wel het oog van Horus genoemd.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/Horus.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/horus-oog.gif
Het kapje over de kop van de valk sluit zijn ogen af, maar niet het derde oog... haha, dat kijkt er gewoon doorheen - bij wijze van spreken. Ik vertaal dit als: ongezien weet je wat je te doen staat. Een zekerheid die berust op innerlijk weten. Het derde oog zie ik ook in de stralende blauwe steen op de tulband in de Morgan Greer-tarot.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P9_MG.jpg

Het volgen van je ingevingen is een betrouwbare weg om je werkelijke doel te bereiken.

Op de voorgrond kruipt een wijngaardslakje, dat - zoals alle dieren met een schild of huisje (schildpad) - een aardesymbool is. In de winter graven deze slakken zich in de grond in en sluiten hun huisje af met een laagje kalk. Maar zoals alle leven in de wijngaard omhoogkomt uit de aarde, zo komen ze in de zomer weer te voorschijn. Er is voor alles een juiste tijd.... Als de omstandigheden ongunstig zijn is het gewoon tijd voor een pas op de plaats. Intuïtief voel je aan wanneer het tijd is om weer aan de slag te gaan. Dit is ook een van de redenen voor het succes van Pentakels 9. Op de kaart is het slakje in beweging: de omstandigheden zijn goed, de tijd is rijp...

De vrouw staat alléén in de wijngaard, zonder gezelschap. Dit wijst op zelfstandigheid en een zekere mate van afzondering bij het nastreven van doeleinden. Op de New Vision-kaart wordt dit aspect nog eens benadrukt door de muur die zich tussen de vrouw en de stad in de verte bevindt.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P9_NV.jpg
Mocht die afzondering een te groot offer voor je zijn, dan betekent dat misschien dat je de opbrengsten van je zelfontplooiing nog niet voldoende weet te waarderen...

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2010, 13:08:19 pm door Ricca »
From Ricca with Love

lucifall

• Volledig lid
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2006, 19:42:06 pm »
Hoi Ricca

Bedankt voor de correctie.

Inderdaad de verboden vrucht komt van de boom der kennis. De druif welke geassocieerd wordt met het bloed van Christus.

andere boom dus......
 ;)

waar ik bovenstaande vandaan had was:
Het symbool van de levensboom behelst volgens Nephi in de Israelische cultuur een multicultureel symbool

1. een boom ( van niet gedetermineerde aard, zoals olijf, palm of druif)
2. Water in connectie tot de boom
3. Fruit waarmee de boom geassocieerd wordt. (olijf, druif)
4. Een geassocieerd soort vloeistof ( zoals palmolie, olijfolie, wijn)
5. Een symbolische associatie met de personificatie of de Koning van de staat.

liefs luusje
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2006, 20:25:18 pm door lucifall »

Ricca

• Moderator
  • Master lid
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2006, 16:18:37 pm »
    Pentakels 9 omgekeerd

• Schaarste of verlies (financieel of anderszins). Bijvoorbeeld het verlies van een waardevolle vriendschap of van iets materieels waaraan je gehecht was.
    • Gebrek aan discipline en daaruit volgende mislukking; afgelast project; opgegeven plannen.
    • Onzekerheid. Niet weten wat je wilt of wat goed voor je is. Twijfel over de waarde van iets... Gebrek aan zelfvertrouwen. Neiging dingen aan anderen over te laten.
    • Verkwisting. Misbruik van materieel gewin. Ruzie om geld of bezit. Maar ook overdreven zuinigheid.
    • Verspilling van talenten en energie.
    • Door het geloof in schaarste je genoodzaakt voelen anderen iets te ontnemen (het roofvogel-aspect van de valk

.
    Er is genoeg voor ieders behoefte, niet voor ieders hebzucht(Gandhi)

• Ontevredenheid, ongenoegen, een onaangename ontdekking doen. Misschien wel lelijk op je neus kijken of iets moeten bezuren (de druiven blijken zuur). De dingen pakken niet helemaal uit zoals je graag had gewild en daarom voel je je tekort gedaan, misdeeld of teleurgesteld. Mogelijk is het niet de eerste keer dat je je bedrogen voelt of dat er iets in een desillusie eindigt. De onvrede hierover kan zich opstapelen en dan de voornaamste drijfveer worden bij alles wat je doet en onderneemt. Maar alles wat uit onvrede wordt gedaan, zal de onvrede alleen maar versterken...
    • Méér nemen dan je nodig hebt. Bijvoorbeeld te commercieel bezig zijn. Of te gehecht zijn aan goederen en luxe. Natuurlijk hoef je je comfort niet op te geven en in de kou te gaan zitten, maar deel je rijkdommen met anderen...
    • Consumeren om het onvervulde hart en de onvervulde geest iets te geven. En als het dan toch niet vervult, concluderen dat het niet genoeg was en nog méér nemen. Maar hebzucht neemt niet af maar toe naarmate je meer hebt. Consumentisme is een grote illusie. Zoek de oplosssing voor je onvrede niet in dingen of bij andere mensen. Materialisme brengt je buiten jezelf. Spiritualiteit daarentegen verinnerlijkt en brengt je bij jezelf. Het geeft vertrouwen in jezelf, je kunt in jezelf de gewenste vervulling vinden en je tevreden voelen. Dan heb je geen manipulatie, exploitatie en machtsvertoon (Mars) meer nodig. Waarom denk je dat mensen die in hun vakantie kamperen zich zo goed voelen? Ze hebben zich weer verbonden met de aarde en in eenvoud geleefd.
    • Onvrede kan door zelfkennis worden verdreven. En door dankbaar te zijn voor wat je wél hebt.
    « Laatst bewerkt op: augustus 12, 2010, 13:17:28 pm door Ricca »
    From Ricca with Love

unyvs

• Gast
    « Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2010, 23:16:48 pm »
    Wil alleen even dank zeggen voor dit topic. Trok vandaag deze kaart en ik heb er veel aan wat jullie hier bij elkaar hebben gebracht aan informatie...

patri6ia

• Gast
    « Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2010, 13:59:05 pm »
    Weet iemand misschien ook nog iets te vertellen over de sleep van haar jurk, of misschien zelfs haar jurk op zich?
    Lijkt me niet praktisch om door de tuin te wandelen als je je jurk schoon wilt houden.

???

Groetjes Patricia

Leeuwin

• Gast
    « Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2010, 18:40:35 pm »
    Ik zie op haar jurk allemaal venussymbolen. Het feit dat die jurk nog een sleep heeft zegt mij dat zij van aardse liefde overloopt. Haar jurk wordt misschien vies maar door haar liefde laat al die modder haar koud.
    Zij heeft meer oog voor de valk die op haar hand zit.
    Een valk staat in mijn optiek voor het samengaan van spirituele en aardse liefde. Hij staat ook voor vrijheid en hoop voor mensen die dat nu nog niet hebben. Voor mensen die al wel die vrijheid en hoop kunnen ervaren, om daar in liefde mee om te gaan. Ook verruimde bewustzijn!
    Het feit dat ze daar alleen in die tuin staat, zegt mij dat ze wel wil delen maar tot nu toe nog niet heeft gedaan. Misschien zit ze enigszins gevangen in haar gouden kooi?

Heb je zo meer duidelijkheid Patricia?

Liefs van Leeuwin

patri6ia

• Gast
    « Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2010, 10:58:52 am »

Ja ;)
    Dank je wel Leeuwin!

Marilu

• Gast
    « Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:28:45 am »
    Als ik een dagkaart trek bekijk ik die altijd extra uitgebreid (zelfs met een loep) en lees ik wat er hier over geschreven is. Zo heb ik vandaag Pentakels Negen bestudeerd en wil graag het volgende opmerken:
    Ik zie de afbeeldingen op het gewaad van de vrouw eerder als bloemen, met blaadjes aan weerszijden van de steel, dan als Venus - of Marssymbolen. Er is wel degelijk sprake van een sterke vrouw, dus die Marssymbolen zijn zo gek nog niet, maar ik houd het liever bij de bloemen.
    En wat hangt er aan de muur achter haar, ter hoogte van de kap van haar handschoen?
    In de wingerdranken zijn aan beide kanten allerlei figuren en figuurtjes te zien die van alles kunnen gaan voorstellen: gezichten (maskers?), vlinders, zelfs een draakje (vlak bij haar rechterhand die op een pentakel rust). Hoe langer ik kijk, hoe meer ik zie. Het lijkt wel een soort Rorschach - test. Zouden al die bijna - afbeeldingen kunnen aangeven dat er voor deze vrouw in potentie heel veel mogelijk is, als zij haar betrekkelijke eenzaamheid aanvaardt en zich de discipline oplegt om naar datgene te streven wat zij diep van binnen wil?
    Veel liefs van Marilu.

Ricca

• Moderator
    • Master lid
    « Reactie #14 Gepost op: november 02, 2010, 16:22:31 pm »
    Citaat van: Marilu
    En wat hangt er aan de muur achter haar, ter hoogte van de kap van haar handschoen?

Hi Marilu,

Ik zie op die plek een dwars-lat van het hekwerk waar de ranken van de wijnstruik omheen geslingerd zijn. En iets meer naar rechts (onder de rechterboom) ook nog de bovenkant van een paal van dat hek. Onder de boom links nog zo'n paal. En verder heel veel bladeren en druiventrossen.

Een muur zie ik niet... Over de struik zie ik in de verte (áchter de bomen) wel steenrode heuvels (aardekleur en aardesymbool).

Het is allemaal iets beter te zien op de Universal Waite kaart:
    http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/02/1288698246-650.jpg

Liefs,
    Ricca
    From Ricca with Love