Leuke, pittige of wijze uitspraken, het vervolg

Gestart door Pinky, mei 03, 2004, 22:43:32 PM

Ricca

From Ricca with Love

Carla

Citaat van: Pink op augustus 17, 2011, 21:29:25 PM
Ricca, stamoudste van CathWeb ;D

En daar is CathWeb toch ZO blij mee.
CathWeb vindt Ricca's inbreng op voor- en achtergrond, en al zoveel jaren, van onschatbare waarde.
Eigenlijk heeft CathWeb hier helemaal geen woorden voor behalve misschien: dankbaar  :-*


klaproos1945

weinig woorden kunnen een blij gezicht tevoorschijn halen
:D in de verwondering van vele

Varen


Ricca

Lief Cathweb :), de blijdschap is geheel wederzijds. :D :-*
From Ricca with Love

Pink

#366
Citeer
Massief hout kan geen fluit worden, enkel een hol riet

HAZRAT INAYAT KHAN

Taal kan verwarrend zijn, Met 'Islam' bedoelen we tegenwoordig een religie. Maar toen de Koran ontstond, had 'islam' nog zijn oorspronkelijke betekenis 'overgave' en was een moslim 'iemand die zich overgeeft'.
Vandaar dat in de Koran Jezus, Mozes en alle andere profeten moslims zijn, omdat zij zich volledig aan het hogere hadden overgegeven. Dat is belangrijker dan de kleur en geur of de naam en faam van hun geloof.

De weg van de overgave is jezelf leeg en ontvankelijk maken. Het symbool van overgave is de maan die vol wordt door zich te richten op de zon. Of de fluit, die door hol te zijn haar functie kan vervullen en de adem kan omzetten in prachtige muziek.

Zo is het ook met ons. Asl je heel de dag 'ik' zegt, lukt dat nooit, aldus Hazrat Inayat Khan. Als je je afstemt op de ander en vaker 'jij' zegt, gaat overgave al een stuk beter. 'Niet ik maar jij', stelt de Indiase soefimeester bondig.

Probeer eens om vandaag minder vaak 'ik' te zeggen, minder op jezelf  gericht te zijn en meer op de ander. Dat lukt je vast geen hele dag, maar wie weet geven enkele geslaagde momenten je genoeg energie om het vaker te proberen.


Dit is het eerste dat vanochtend naar mij toekwam. Nog een oefening erbij ;).

Geen  :-X en geen ik.

Pink

Julia

Mozes komt niet, want Mohammed is bij de berg  ;D

happyme

#368
Citaat van: Pink op september 01, 2011, 07:53:53 AM
Probeer eens om vandaag minder vaak 'ik' te zeggen, minder op jezelf  gericht te zijn en meer op de ander.

Misschien ligt het aan mijn ochtendblik maar ik vind dat deze zin meer iets zegt over hoe (hij/zij) die denkt over "ik". "Ik" kan ook zijn, kijken met verantwoording en weinig van de label van egoistisch denken of handelen.

Ik zegt ook ik besef mij jij bent de ik in zicht (of ik als uitzicht).

(Of is schuldgevoel in tegenwoordig, want ik begrijp die hippe egomoetweg.nl hype niet.)

Pink

#369
Citaat van: Happym op september 01, 2011, 11:47:57 AM
(Of is schuldgevoel in tegenwoordig, want ik begrijp die hippe egomoetweg.nl hype niet.)

Hallo Fatin,

De egomoetweg begrijp ik ook niet  ;D. Net zoals wat mij betreft het woord niet ook gebruikt mag worden. Ego is een voertuig op Aarde en kan heel nuttig zijn.  

De oefening voor mij zit in het bewust gebruiken van deze begrippen. Je mag best ik zeggen als je voor jezelf opkomt (en ja, in ik zit al het andere besloten). Maar ik mag ook een stapje terug doen. Het triggerwoord in de tekst voor mij was overigens het woord overgave. Ik wil eens kijken hoe overgave bestuurt want ik me niet voorstellen dat overgave betekent dat we stuurloos moeten zijn. Waar laat je dan die eigen verantwoordelijkheid?

Pink

happyme

#370
Citeer
Maar ik mag ook een stapje terug doen. Het triggerwoord in de tekst voor mij was overigens het woord overgave. Ik wil eens kijken hoe overgave bestuurt want ik me niet voorstellen dat overgave betekent dat we stuurloos moeten zijn. Waar laat je dan die eigen verantwoordelijkheid?

Zou overgave echt overgave zijn als het stuurt...

Opgenomen in haar zit de weg en de aankomst met de verbetering inbegrepen, alles komt haar in één. Denk aan een zeegolf die je tilt en hoe dan ook liefdevol voeten aan wal geeft, zelfs al hieldt je het niet voor mogelijk; Je ziet niet hoe dat je aan wal komt, je ziet dat je aan wal bent.

Ademhalen (eerst doe je het zelf en dan draagt het je)

;)

Ricca

CiteerMassief hout kan geen fluit worden...

Jawel hoor. Gewoon boren en je krijgt een mooie blokfluit... of klarinet... of hobo... of fagot... :)
From Ricca with Love

Pink

Citaat van: Ricca op september 01, 2011, 14:58:50 PM
Jawel hoor. Gewoon boren en je krijgt een mooie blokfluit... of klarinet... of hobo... of fagot... :)

  ?????? Is het dan nog massief hout of hout met rietkenmerken ??? ???

Pink

Ricca

Het was massief hout en nu is het een instrument geworden. :)

Hoe eenvoudiger het instrument, hoe beperkter de uitdrukkingsmogelijkheden. Dus of een holle rietstengel nou je-van-het is?

Hobo en fagot worden trouwens wel bespeeld met een zgn. riet, een mondstukje gemaakt van bamboe, maar dit is nogal vergankelijk en moet steeds vervangen worden door een nieuw.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

happyme

Citaat van: Ricca op september 01, 2011, 19:54:09 PM
Het was massief hout en nu is het een instrument geworden. :)

Volgens mij klopt dat niet (of het is werd ).

Het was massief hout en nu is het een instrument


Even los van taal gebruik.