juiste legging voor problematiek in omgang met anderen

Gestart door catar, juli 07, 2009, 17:14:37 PM

catar

Graag zou ik van jullie een reactie krijgen.
Ik wil proberen een legging te doen, ben nog niet zo erg goed hierin, waaruit ik meer duidelijkheid kan krijgen over het hoe en waarom ik zoveel problemen heb in mijn leven in de omgang met andere mensen. En uiteindelijk ook een aanwijzing krijgen hoe ik hier mee om moet gaan.
Klinkt misschien een beetje vaag, maar indien gewenst zal ik meer hierover zeggen.
Welke legging is hiervoor het meest geschikt?

alvast bedankt,
catar

Leeuwin

De lemniscaatlegging is hier heel geschikt voor. Die geeft de stand van een innerlijk conflict weer of conflicten met anderen.

catar

 ??? Daar heb ik nog nooit van gehoord, hoe gaat die dan? Heb jij daar ervaring mee?


groet van
Catar

Palomino

Hoi Catar,

Welkom op het forum :) Ik wil best een legging voor je doen zodat je misschien wat meer helderheid krijgt in wat je op dit moment bezighoudt. Laat het me maar weten.

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

catar

Hoi Palomino,

Bedankt voor je aanwijzingen: OK je wilde nog wat meer informatie over die problemen met anderen. In het kort komt het vooral neer op het niet begrijpen, ik denk anders of ik ben eerlijker. Zoals wat ik noem 'spelletjes spelen met mensen' dat ligt me totaal niet. Ook neem ik het altijd op voor de underdog, maar het gevolg is meestal dat ik de pispaal ben. Ik ben meestal heel behulpzaam naar anderen toe, maar krijg zelden of nooit terug wat ik ook graag zou willen. Dus dat anderen ook mij behulpzaam zijn. Ik ben door de tijd heen meer en meer gaan 'vereenzamen', al klinkt dat nu ik het typ wel weer heel zielig! ;)

De kaarten die ik trok(heb de waaier niet in mijn hand gehouden, zijn er teveel, dus op de tafel gespreid) na ze door elkaar gehusselt te hebben:
kaart1: zwaarden 8 omgekeerd;
kaart2: zwaarden 10 omgekeerd;
kaart3: de geliefden;
kaart4: pentakels 5 omgekeerd;
kaart5: ridder van kelken omgekeerd;
kaart6: bekers3 omgekeerd
kaart7: keizerin omgekeerd

Dus alleen kaart 3 was rechtop.

Alvast bedankt,
Catar

Palomino

Hoi catar,

Ik ga met de kaarten aan de slag en ik hoop binnen een week de legging hier op het forum te kunnen zetten...misschien iets eerder of iets later.

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Leeuwin

Hoi Catar,

Heeft dit probleem zich voornamelijk op je werk afgespeeld? Kan het zijn dat jij jezelf ondergewaardeerd voelt en dat je het daarom zo vaak voor de underdog opneemt? Ik heb het gevoel dat jij geen hoge dunk van jezelf hebt. Ook heb ik het gevoel dat jij door een bepaalde angst naar die mensen gedreven  wordt. Heb jij vroeger vaak te horen  gekregen dat jij een lastig kind bent? Als dat zo is dat zeiden ze dat niet omdat jij lastig bent maar omdat ze je gewoon niet begrepen.  Op een bepaald punt was jij verder dan zij. En als mensen dan niet weten hoe ze daar mee om moeten gaan word je gauw als lastig bestempeld. En nu, door al die teleurstellingen (steken van Zwaarden 10)wordt misschien het beeld wat die mensen hebben bevestigd.
De Geliefden duit erop dat jij op jezelf moet leren vertrouwen en dat jij mag zijn zoals je bent. Op den duur zul je steeds assertiever worden en zullen er ook andere kanten van jou naar boven komen.(die ook mooi zijn) Volgens mij ben je niet onaardig om te zien.
Ridder van Kelken zegt mij dat je goed naar je intuitie moet luisteren (en die wordt steeds beter , de Geliefden) als  andere mensen jou hun verhalen vertellen. Daar kan een vorm van bedrog achter steken. Dat bespaart je weer teleurstellingen.
Hele rare vraag misschien maar heb jij iets met slangen? Ben je er heel erg bang van of juist heel erg gek op? Ik wil je een nogal privevraag stellen, ik doe dit niet zo open op deze site. Ik krijg een beeld binnen van jaloezie van jouw kant in relaties. Klopt dit? Jij doet veel aan uiterlijke verzorging? Je wordt vaak aantrekkelijk gevonden? Sorry, maar ik krijg heel veel binnen momenteel. Heb je ook angst voor financiele tekortkoming? Ik kan nog wel meer vragen en hier opschrijven maar ik laat het hierbij. Ik lees wel graag wat jij van dit bericht vindt. Je mag het hier doen maar ook onder mijn berichten(prive). Ik wil je waardigheid niet aantasten.


Palomino

#7
Lieve Catar,

Ik heb de McCarthy legging voor je gedaan. Je hebt zelf zeven kaarten getrokken en die liggen als volgt:


                               Zwaarden 10
                                (kaart 2)

Bekers 3                                                      Pentakels 5
(kaart 6)                                                      (kaart 4)             
                              Zwaarden 8                     
                                (Kaart 1)                                       
Bekers Ridder                                             De Keizerin
(kaart 5)                                                       (kaart 7)
                               
                             De Geliefden 6
                                  (kaart 3)


                                                                                     De Kracht 8 (Kwintessens)

De MacCarthy legging werkt als volgt:

Kaart 1: drukt de situatie uit en jij wilt weten wat je daarmee aanmoet.
Kaart 2, 4, 6: aanraders, advies over wat je wél moet doen.
Kaart 3, 5, 7: afraders, advies over wat je níet moet doen.

De tegenstellingen worden tegelijk omgedraaid en de betekenissen tegen elkaar afgezet en je haalt hieruit een duidelijk advies.  Eerst draai je de kaarten 2 en 3 om, vervolgens interpreteer je 4 en 5 en daarna 5 en 7. Na alle drie de tegenstellingen te hebben geduid maak je er een compleet geheel van en verbindt de drie adviezen met elkaar om zo tot een eindconclusie te komen.

Je ziet er nog een extra kaart bij liggen, De Kracht, de kwintessens. De kwintessens is de cijfersom ( de waarde van alle kaarten bij elkaar opgeteld) van de kaarten die je hebt getrokken, en die kun je zien als een afronding van de legging.

Wat als eerste opvalt is dat bijna alle kaarten in deze legging omgekeerd liggen, alleen De Geliefden ligt rechtop.
Omgekeerde kaarten houden een blokkade in, de energie van de kaart stroomt niet lekker, je hebt er moeite mee of misschien verzet je je er tegen, of je bent er gewoon nog niet aan toe.
Omdat er zovéél kaarten omgekeerd terecht zijn gekomen zie ik dat als een belangrijke aanwijzing en kan dat betekenen dat er een bijna totale ommekeer, omwenteling of wending nodig is die er toe moet leiden de problematiek die je ervaart in de omgang met anderen op te lossen... En die ommekeer zal dan plaats moeten vinden op het vlak van het denken; kijken naar je diepste onbewuste overtuigingen die tot deze situatie hebben geleid (zwaarden).

Wat mij nog meer opvalt in de legging is dat er geen enkele Stavenkaart aanwezig is. Staven betekenen: vuur.
Als het vuur ontbreekt betekent dat vaak ook een gebrek aan enthousiasme om dingen te ondernemen, gebrek aan moed en durf en niet veel initiatief tonen. Ook energieverspilling met angst om te falen en niet zo een groot zelfvertrouwen en veel tijd nodig hebben om tegenstellingen te verwerken.
Gelukkig is er op het merendeel van de kaarten wél zon aanwezig en dus er toch wel vuur!

De combinatie van zoveel omgekeerde kaarten en de afwezigheid van Staven houdt in dat het allemaal best moeizaam kan gaan en dat het wat tijd nodig heeft.

Jouw vraag:


Wat is de oorzaak van de problemen die ik ondervind in de omgang met andere mensen en hoe breng ik hierin verandering ?

De eerste kaart (Zwaarden 8 omgekeerd) drukt de situatie uit zoals jij die ervaart en geeft te gelijkertijd aan wat jij er mee aan moet. Hier zie je al meteen een aanwijzing. Je bent teleurgesteld en hebt het idee het allemaal alleen te moeten doen zonder dat iemand jou eens helpt zoals jij hen vaak bijstaat. Als je naar de kaart kijkt dan zie je een geblinddoekte vrouw tussen een hekwerk van zwaarden staan. Handen op de rug gebonden op een drassige, onstevige ondergrond, dat ziet er allerminst vrolijk uit...op het eerst gezicht...
Want als je nog eens kijkt, dan zie je dat haar benen vrij zijn om te bewegen en kun je ook zien dat de ruimte vóór haar (en dus voor háár), open is om verder te gaan, om stappen te zetten. Ook zie je dat er áchter haar een open plek is waardoor zij binnen is gekomen en zich tussen de zwaarden heeft geplaatst, waardoor zij zichzelf a.h.w. in deze positie heeft neergezet en deel is geworden van een zelfgebouwd hekwerk, een blokkade, belemmering om in beweging te komen. Je voelt je geremd, geblokkeerd en gestagneerd om in beweging te komen. Dit hekwerk bestaat echter slechts uit een negatieve manier van denken...je eigen gedachtes.

Maar de kaart ligt omgekeerd, en dat houdt zoals ik al eerder zei vaak een soort verzet in, maar bij de omgekeerde kaart kan de blinddoek van de ogen vallen en kun je vervolgens zien waar je staat en zien dat je benen niet gebonden zijn, de zwaarden die alleen maar met het uiterste puntje in de grond staan vallen uit de grond zodat het hekwerk verdwijnt...
Het is dus noodzakelijk dat je je niet langer laat verblinden en inziet dat het niet anderen zijn die je op een bepaalde plek neerzetten maar dat je altijd in een situatie terecht komt waar je (vaak onbewust) zélf voor hebt gekozen.
Dit is dus een duidelijk voorbeeld van de noodzaak van een ommekeer, waar ik het eerder over had...Wat je ervaart creëer je door wat je voelt daaruit vloeien gedachten en hierop volgen de keuzes die je maakt die weer voor gebeurtenissen zorgen en situaties waarin je verzeild raakt. Het voelen-denken-ervaren kun je beschouwen als “kijken”...Kijken is zien. Er zijn meerdere aanwijzingen in de kaarten te vinden die erop duiden dat het ‘draait om’ je manier van kijken of eigenlijk blind zijn voor   : 
                            * De geblinddoekte vrouw op Zwaarden 8                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
                            * De fig. op Zwaarden 10 die zijn kop in het zand steekt en de
                              zon niet ziet opkomen.
                            *  Hulpbehoevenden die het verlichte raam voorbij lopen op P.5
                            * Omgekeerde Bekers Ridder die door kwetsures de realiteit
                               uit het oog verliest en het overzicht mist.

Het gaat in deze legging dus heel erg over jouw manier van kijken en de keuzes die je van daaruit maakt, waardoor bepaalde zelfgecreëerde gebeurtenissen volgen.
De zwaarden zou je kunnen zien als (jouw gedachten en oordelen over) de mensen die voor jou niets doen terwijl jij er wel altijd voor hen bent. Maar ze zijn er wel degelijk voor jou alleen sluit jij je daar onbewust voor af, misschien ook omdat je het niet durft te vragen als je hulp nodig hebt omdat je je niet afhankelijk op wil  stellen en liever hulp biedt dan het te vragen. Dit kan komen omdat je in je jeugd zelf weinig hulp hebt gehad en het vaak in je eentje moest zien te redden. Dit kan remmend en verlammend werken (zie ook Pentakels 5). Hierdoor zou het een onbewuste overtuiging kunnen zijn geworden dat je het niet waard bent om energie in te steken, wat ook het ontbreken van Stavenkaarten kan verklaren.
Heb vertrouwen in jezelf Catar, dan komt alles goed want je bent de moeite waard, alleen moet je daar echt in gaan gelóven!

(.....vervolg hieronder)
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

Misschien heb je soms niet eens zin om je bed uit te komen en de nieuwe dag te verwelkomen omdat je denkt dat het toch wel weer een donkere dag zal worden. Maar de zon komt iedere dag op en is er voor ons allemaal om ons levenswarmte en levenslicht te schenken 
Laat je niet langer te neerdrukken door de situatie die je zelf in stand houdt. Het spijt me dat ik dit zo vaak zeg, ik wil je hiermee niet kwetsen, maar probeer in te zien dat je het zélf in de hand hebt door je manier van denken waardoor je gaat oordelen. Probeer de moed op te brengen om met mensen te delen wat je bezighoudt, waar je behoefte aan hebt en wat je kwetst en wat je werkelijk voelt. Als je wilt dat mensen anders met je omgaan, dan zul je daarvoor zelf de eerste stappen moeten zetten en je niet door gedachten en emoties laten lamleggen.

Wat jou bezighoudt in de buitenwereld, waar jij door wordt geraakt heeft te maken met wat zich in je eigen onbewustzijn afspeelt. Dus als jij in de bres springt voor een underdog, dan geeft dat aan dat jij je zelf onbewust als underdog beschouwt. De buitenwereld, de mensen om je heen functioneren als een spiegel. Als je je ervan bewust wordt dat mensen en situaties die je raken eigenlijk een projectie zijn van een onbewust stukje van jezelf, dan kun je dit gebruiken om je zelf beter te leren kennen...en de kans waarnemen om dat deel van je zelf vervolgens te helen. Als je dat niet doet en het ware negeert, dan zul je steeds opnieuw in situaties belanden waar je dit zelfde onbevredigende gevoel ervaart. Het kan zelfs zo zijn dat je jezelf in een slachtofferrol plaatst waardoor je bij de pakken neer gaat zitten en je depressief gaat voelen, wat ook duidelijk in beide zwaardenkaarten te zien is.

Het is belangrijk je te verbinden met dat tot nu toe onbekende stukje van je zelf. Ik denk dat een onbewust deel van jou snakt naar bevestiging en erkenning en dat daar de pijn vandaan komt die je ervaart als je nooit eens op iemand kunt rekenen als jij ze nodig hebt. Maar als je je ervan bewust wordt dat het te maken heeft met je eigen keuzes dan zul je steeds minder ervaren dat je bevestiging en erkenning van buiten nodig hebt, omdat je in staat zult zijn dat binnen jezelf te vinden en zo één kunnen worden met je zelf.

Als ik naar de legging kijk dan zie ik een boomvorm... Het onderste gedeelte van de stam bestaat uit de kaart de Geliefden. De Geliefden ligt daar waar de wortels de boom met de aarde verbinden en de boom de voeding tot zich neemt om te leven, zich staande te houden, in stand te blijven...levenskracht en energie ! De Geliefden ligt als enige kaart rechtop in de legging en het is een Grote Arcana kaart, accepteer het licht en de warmte van de zon die boven de engel van de Geliefden schijnt. Wees lief voor je zelf. En geniet van de kleine dingen van het leven
Neem de verantwoording voor je zelf en stel niet langer anderen verantwoordelijk voor jouw (goede of slechte) gevoel.
Realiseer je dat je precies dát leven hebt waar je heel diep van binnen van gelooft dat je het hebt verdiend. En als je vindt dat je een ander leven verdient, dan zul je je onbewuste overtuigingen moeten veranderen in plaats van je terug te trekken in je eigen wereld.
Maak je niet te veel zorgen, niet over anderen maar ook niet over jezelf; probeer wat meer humor in je leven te brengen. Even flink lachen werkt super ontstressend, ook lachen om stomme dingen van je zelf. 

Heel belangrijk is om geen dingen tegen je zin in te doen of dingen die niet bij je passen, of dingen doen die andere mensen willen. Laat je niet opslokken door plichten en lasten waardoor je niet toekomt aan wat je leuk vindt.

Als laatste wil ik een stukje citeren uit een tarotboek over De Krachtkaart, ik denk dat het heel goed aansluit bij de legging hierboven en het laat ook zien hoe mooi de kwintessens de essentie van de legging weergeeft:

* In de fase van de Kracht staan we open voor de boodschappen van het onbewuste, leren we luisteren naar onze instincten en laten we de beelden die uit het onbewuste tot ons komen ook spreken.
Er is wel sprake van wilskracht maar van ontvankelijkheid tegelijkertijd en een koppeling van moed om naar je zelf te kijken en de rust om je zelf te begrijpen.
Kracht is een proces van zelfontdekking en een vervolg van het projectiemechanisme.
We leren de rol van het onbewuste in onze psyche te onderkennen, en beginnen te ervaren dat we nog al eens handelen vanuit onbewuste impulsen i.p.v. uit bewuste overwegingen. Zelfs als we denken beslissingen heel bewust te hebben genomen.
Je leert in deze fase contact te leggen met minder geaccepteerde trekken van je zelf, b.v. bepaalde angsten, verdriet, onzekerheid of juist drift en boosheid, drammerigheid of luiheid. Daar contact mee te leggen, en te accepteren dat ook deze, hoe ver weg ook verdrongen inhouden, toch tot je eigen psyche behoren geeft een bepaalde innerlijke stabiliteit en daarmee kracht.
In het dagelijks leven gaat de Kracht vaak gepaard met opgaven die een zekere handeling of actie verlangen, maar niet overdreven. Zowel discipline als betrokkenheid worden van je verlangd, als je je van ganser harte inzet voor een zaak die je aanspreekt kun je daaruit heel veel vreugde uit putten, vooral
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino

#9
 (.......vervolg)                                                                                                                                                                                                vooral wanneer het gepaard gaat met een diep begrip voor alle krachten die op de zaak inwerken.

Catar ik hoop dat je iets aan mijn interpretatie van de kaarten hebt. Ik hoor het graag van je als je nog vragen hebt of als er dingen onduidelijk zijn.

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

catar

#10
Hoi Palomino, heel veel dank voor je moeite mijn 7 kaarten te duiden.

Met aandacht heb ik het gelezen en er vallen me een paar dingen op wat ik graag met je wil bespreken.
De interpretatie van omgekeerde kaarten duidt volgens jou op blokkades. Zou het ook nog iets anders kunnen betekenen?
Ik denk dan aan mijn zoektocht naar mezelf d.m.v. meditatie en lezen over boeddhisme, taoisime enz. Ik kan me voorstellen dat de omgekeerde kaarten ook zoiets vertellen van: er zit misschien een kentering in mijn gedrag?

Dan staven, ja het klopt dat ik door veel tegenslag en zo je wilt botsingen, ik momenteel niet veel onderneem. Het is wel moeilijk voor me, over het algemeen ga ik er wel op uit en probeer iets te ondernemen. Ik leg ook regelmatig de I Tjing en als ik voorleg om iets te doen dan wordt ook vaak geadviseerd dit niet te doen want juist de schijnbare stilstand is noodzakelijk voor verdere groei. (ik leg het misschien niet goed uit maar het klopt vaak heel goed).
Ik durf ook niet goed meer want alles verliep nogal moeizaam en heftig en ongewild kwam ik weer in een situatie terecht wat niet prettig was. Desondanks heb ik soms de drang, maar raadpleeg dan vaak dus de I Tjing.

De zwaarden 8 omgekeerd drukt mijn situatie uit, schrijf je, zoals ik die ervaar: ja, zeker ben ik teleurgesteld, maar ik wil wel een nuance aanbrengen in jouw duiding.
Mijn mankement is dat ik juist heel veel naiviteit in me had(nog wel), teveel uiteindelijk. Ja, dan moet je op de blaren zitten! Het is ook erg moeilijk voor me om die karaktertrek eruit te krijgen. Ik ga in principe er vanuit dan iemand het goed bedoelt. Zie niet zo gauw beren op de weg als je begrijpt wat ik bedoel.
Goedgelovig, idioot, te serieus, geef het een naam.
(ik heb zelf weleens gedacht: 'het lijkt of ik een sticker op mijn voorhoofd heb zitten waarop staat: bedonder me gerust, ik trap toch overal in" :D).

Vraag: waaruit kun je opmaken dat ZE er wel degelijk voor me zijn maar dat ik me onbewust hiervoor afsluit?
Ik zal iets uitleggen over 'mijn verleden' hierin. Heel vaak ben ik teleurgesteld doordat ik wel hulp vroeg en het niet kreeg. Dat heeft me zoveel verdriet gedaan dat ik op de lange duur inderdaad niet meer zover ging. Want bij het 1e probleem kwam dan de tweede klap van de persoon(en) die me in de kou lieten staan. Dat kon ik er niet bij hebben. Was te pijnlijk, vooral omdat ik wel keer op keer zo'n persoon(en) hielp en meeleefde als die met een probleem opgezadeld zat.
En nee, ik vind mezelf wel degelijk waard om geholpen te worden, ik ben niet fatalistisch ingesteld.
Je schrijft dat ik zelf de eerste stappen zal moeten zetten, maar dat deed ik dus allang.

Mijn hele leven neem ik het al op voor anderen, zelfs vanaf de kleuterschool. Zoiets zit in je 'gebakken' als het ware. Daarom twijfel ik of dit komt omdat ik mezelf onbewust als underdog beschouw. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid zit heel diep, daarnaast ben ik ook van nature hulpvaardig.
Misschien is door de informatie die ik je stuurde over mijn probleem met anderen de indruk gewekt dat ik mezelf als slachtoffer zie. Ik vind het natuurlijk heel jammer dat alles zo loopt maar ik besef ook terdege dat ik het zelf doe. Namelijk, door me ermee te bemoeien als er iets gebeurt wat niet in de haak is, zoals geroddel, gepest, onrechtvaardigheid onder de mensen. Ja, ik stap dan naar voren en steek mijn nek uit. Dus ja, ik doe het mezelf aan.
Maar o, wat is het fijn als er iemand anders dit doet of samen met me. Ik voel me gelijk zo gelukkig en warm, want ja, die behoefte heb ik wel natuurlijk.
Dus mijn gevoel voor rechtvaardigheid etc. is sterker dan mijn radeloosheid, denk ik.
Ik blijf het wel doen, al probeer ik het beter aan te pakken om niet de gebeten hond te worden. Niet te fel dus of zo.

Ja, wat je schrijft over bewustwording van eigen keuzes en daaruit voortvloeiend mjn behoefte aan bevestiging en erkenning van buiten is de spijker op zijn kop slaan.

Ik heb door meditatie en het lezen over boeddhisme, taoisme inzicht gekregen, maar ook al mediteer ik dagelijks, ik heb zo nu en dan een terugslag.
Het is kortom zwaar voor me om de juiste weg te bewandelen. Die waarin ik me niet zo gekrenkt voel, de keuzes die ik maak inzien en bewustwording over het algemeen naast acceptatie. Maar ik ben op de goede weg, voel ik.

Het is misschien niet helemaal duidelijk wat ik probeer neer te zetten. Maar ik wil mezelf ook niet afdoen als dat ik het allemaal over mezelf afroep en dat de mensen het best allemaal goed bedoelen.
Ik geef misschien verkeerde signalen af, leg dingen niet goed uit. Maar het is echt vaak voorgevallen dat ik in de kou stond en dat er simpelweg ook veel spelletjes gespeeld worden.
Mocht je een onafhankelijke geest hebben dan wordt dat over het algemeen slecht verteerd!
Het is mij te vaak van: "ach, dat is mijn pakkie-an niet of ze bekijken het maar".
Maar opvallend is dat als diezelfde mensen wat overkomt dan is het land te klein en heel verschrikkelijk etc.
Dus dat met 2 maten meten stuit mij tegen de borst.

Ook wil ik er aan toevoegen dat de keren dat ik het uitgelegd heb dan wordt het ook wel gezien als waar, dat ik iets niet verzin dus. Alleen de volgende keer wordt het weer zo gedaan als voorheen. Dus ieder voor zichzelf en God voor ons allen.

Rest me te schrijven dat ik ook wel bij mezelf zoek naar mogelijkheden om alles beter te laten verlopen. Ik ben wellicht te serieus en ik denk dat door mijn zoektocht naar mezelf door middel van het taoisme e.a. ik beetje voor beetje verder kom.
Het was en is keihard nodig, ik ben door de tijd heel erg verkrampt geraakt. Wist niet waar ik het moest zoeken want keer op keer probeerde ik iets en liep het verkeerd af. De I Tjing gaf me trouwens heel goede adviezen, die naderhand goed klopten.

Het zou trouwens ook goed een 'genen'kwestie kunnen zijn, mijn moeder zei over zichzelf altijd: '"ík ben gewoon te eerlijk".
Daar komt een mens mee in de problemen. Mensen vinden me vaak ook lastig. ;)

Wat betekent die omgekeerde keizerin nu eigenlijk.?

Afijn een lang verhaal, als je nog wat wilt vragen of zeggen, laat het me weten.
Prettig weekend,

liefs,
Catar

Palomino

#11
Lieve Catar,

                                                                                       
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

De interpretatie van omgekeerde kaarten duidt volgens jou op blokkades. Zou het ook nog iets anders kunnen betekenen?
Ik denk dan aan mijn zoektocht naar mezelf d.m.v. meditatie en lezen over boeddhisme, taoisime enz. Ik kan me voorstellen dat de omgekeerde kaarten ook zoiets vertellen van: er zit misschien een kentering in mijn gedrag?

Ja, natuurlijk kan het ook met een kentering in je gedrag te maken hebben al die omgekeerde kaarten. En dan zeker de Zwaarden 8 en de Zwaarden 10 kaart, die er bij de omkering een stuk rooskleuriger en lichter uitzien (zie interpretatie)...Vooral ook omdat deze kaarten met je manier van denken te maken hebben deze kan veranderen omdat je mediteert en aan het lezen bent over taoisme en boeddhisme, en zo een kentering in je gedrag tot gevolg hebben. :)

Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Ik leg ook regelmatig de I Tjing en als ik voorleg om iets te doen dan wordt ook vaak geadviseerd dit niet te doen want juist de schijnbare stilstand is noodzakelijk voor verdere groei. (ik leg het misschien niet goed uit maar het klopt vaak heel goed).


Je legt het heel goed uit hoor, passieviteit wordt ten onrechte vaak als negatief bestempeld; maar juist in tijden waarin je passief bent en er in de ogen van de buitenwereld niets uit je lijkt te komen, ben je vanbinnen druk aan het werk en gebeurt er van alles wat op een later tijdstip naar buiten zal komen :D

Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

De zwaarden 8 omgekeerd drukt mijn situatie uit, schrijf je, zoals ik die ervaar: ja, zeker ben ik teleurgesteld, maar ik wil wel een nuance aanbrengen in jouw duiding.
Mijn mankement is dat ik juist heel veel naiviteit in me had(nog wel), teveel uiteindelijk. Ja, dan moet je op de blaren zitten! Het is ook erg moeilijk voor me om die karaktertrek eruit te krijgen. Ik ga in principe er vanuit dan iemand het goed bedoelt. Zie niet zo gauw beren op de weg als je begrijpt wat ik bedoel.
Goedgelovig, idioot, te serieus, geef het een naam.
(ik heb zelf weleens gedacht: 'het lijkt of ik een sticker op mijn voorhoofd heb zitten waarop staat: bedonder me gerust, ik trap toch overal in" :D).

Lieve Catar, volgens mij ben je niet naief, nog idioot, misschien wel eens te vaak te serieus en ja ook goed gelovig. Maar wat is er mis met goedgelovigheid? Als iemand jou serieus bedondert en in de maling neemt nadat jij diegene oprecht een helpende hand hebt geboden, dan houdt dit een mankement van die persoon in, maar ook een stukje dat geheeld moet worden in jou (en dóór jou).
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Vraag: waaruit kun je opmaken dat ZE er wel degelijk voor me zijn maar dat ik me onbewust hiervoor afsluit?

Dat maak ik op uit het geheel van de kaarten maar met name uit de kaarten Zw. 8, Zw. 10 en Pent. 5 omdat deze kaarten zowel omgekeerd liggen zowel als dat de personen niet lijken te willen zien...
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM


Ik zal iets uitleggen over 'mijn verleden' hierin. Heel vaak ben ik teleurgesteld doordat ik wel hulp vroeg en het niet kreeg. Dat heeft me zoveel verdriet gedaan dat ik op de lange duur inderdaad niet meer zover ging. Want bij het 1e probleem kwam dan de tweede klap van de persoon(en) die me in de kou lieten staan. Dat kon ik er niet bij hebben. Was te pijnlijk, vooral omdat ik wel keer op keer zo'n persoon(en) hielp en meeleefde als die met een probleem opgezadeld zat.

Hier zou ik graag meer over willen weten zodat ik je kan helpen, als je wilt kun je me een p.m sturen maar het kan/mag ook op het forum.
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

En nee, ik vind mezelf wel degelijk waard om geholpen te worden, ik ben niet fatalistisch ingesteld.
Je schrijft dat ik zelf de eerste stappen zal moeten zetten, maar dat deed ik dus allang.
En nee, ik vind mezelf wel degelijk waard om geholpen te worden, ik ben niet fatalistisch ingesteld.
Je schrijft dat ik zelf de eerste stappen zal moeten zetten, maar dat deed ik dus allang.

Vervolg hieronder..........
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Palomino



:D :D :D
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Misschien is door de informatie die ik je stuurde over mijn probleem met anderen de indruk gewekt dat ik mezelf als slachtoffer zie.

Nee hoor, dit vertelden de kaarten me  :)
 
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM
                                                                                                Ik vind het natuurlijk heel jammer dat alles zo loopt maar ik besef ook terdege dat ik het zelf doe. Namelijk, door me ermee te bemoeien als er iets gebeurt wat niet in de haak is, zoals geroddel, gepest, onrechtvaardigheid onder de mensen. Ja, ik stap dan naar voren en steek mijn nek uit.
Dit herken ik hééééél erg bij mij zelf ;)
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Maar o, wat is het fijn als er iemand anders dit doet of samen met me. Ik voel me gelijk zo gelukkig en warm, want ja, die behoefte heb ik wel natuurlijk.
Ja het is gewoon fijn als je ziet en voelt dat anderen ook zo'n groot en onvoorwaardelijk rechtvaardigheidsgevoel voelen en héérlijk als je dit samen met iemand ervaart...dan is er ook meteen die bevestiging.
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Dus mijn gevoel voor rechtvaardigheid etc. is sterker dan mijn radeloosheid, denk ik.
:D :D :D
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Ik blijf het wel doen, al probeer ik het beter aan te pakken om niet de gebeten hond te worden. Niet te fel dus of zo.

Soms is felheid nodig maar meestal is het beter om rustig te blijven praten zonder te emotioneel te worden omdat het dan kan escaleren. 


Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM

Het is kortom zwaar voor me om de juiste weg te bewandelen. Die waarin ik me niet zo gekrenkt voel, de keuzes die ik maak inzien en bewustwording over het algemeen naast acceptatie. Maar ik ben op de goede weg, voel ik.

Catar het komt helemaal goed. Misschien heeft het een beetje tijd nodig maar zo te horen besef je waar je naar toe wilt, en ben je van alles aan het doen om je weg kracht bij te zetten !
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM
Het is misschien niet helemaal duidelijk wat ik probeer neer te zetten. Maar ik wil mezelf ook niet afdoen als dat ik het allemaal over mezelf afroep en dat de mensen het best allemaal goed bedoelen.
Ik geef misschien verkeerde signalen af, leg dingen niet goed uit. Maar het is echt vaak voorgevallen dat ik in de kou stond en dat er simpelweg ook veel spelletjes gespeeld worden.

Het is wel duidelijk Catar, en mensen bedoelen het over het algemeen helemaal niet slecht, maar geven net als jij en ik en ieder ander vaak inderdaad signalen af die anders worden geïnterpreteerd dan de bedoeling is waardoor misverstanden ontstaan.
Kun je me vertellen welk soort spelletjes er gespeeld worden ?
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM
Mocht je een onafhankelijke geest hebben dan wordt dat over het algemeen slecht verteerd!

Misschien is je geest dan toch niet zo onafhankelijk als je denkt...
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM
Het is mij te vaak van: "ach, dat is mijn pakkie-an niet of ze bekijken het maar".
Maar opvallend is dat als diezelfde mensen wat overkomt dan is het land te klein en heel verschrikkelijk etc.
Dus dat met 2 maten meten stuit mij tegen de borst.

Ook wil ik er aan toevoegen dat de keren dat ik het uitgelegd heb dan wordt het ook wel gezien als waar, dat ik iets niet verzin dus. Alleen de volgende keer wordt het weer zo gedaan als voorheen. Dus ieder voor zichzelf en God voor ons allen.

Rest me te schrijven dat ik ook wel bij mezelf zoek naar mogelijkheden om alles beter te laten verlopen. Ik ben wellicht te serieus en ik denk dat door mijn zoektocht naar mezelf door middel van het taoisme e.a. ik beetje voor beetje verder kom.
Het was en is keihard nodig, ik ben door de tijd heel erg verkrampt geraakt. Wist niet waar ik het moest zoeken want keer op keer probeerde ik iets en liep het verkeerd af. De I Tjing gaf me trouwens heel goede adviezen, die naderhand goed klopten.

Het zou trouwens ook goed een 'genen'kwestie kunnen zijn, mijn moeder zei over zichzelf altijd: '"ík ben gewoon te eerlijk".
Daar komt een mens mee in de problemen. Mensen vinden me vaak ook lastig. ;)

Catar, als je wilt kan ik nog een legging doen waar je een speciefiekere vraag stelt over een bepaald probleem...laat het me maar weten of je dat wilt en denk na over een duidelijke vraag. met de vraagstelling kan ik je ook helpen.
Citaat van: catar op juli 25, 2009, 14:49:52 PM
Wat betekent die omgekeerde keizerin nu eigenlijk.?

De Keizerin geniet van het leven, alles en iedereen mag bij haar binnen komen, ze staat overal open voor en geniet van het leven zoals het op haar af komt...ontvankelijkheid. Bij jou kan ook iedereen aankomen en ook jij bezit een hele grote openheid en een groot hart voor alles wat leeft. Maar de omgekeerde Keizerin kent ook de teleurstelling als tegenstelling van het genieten...Iemand willen helpen, écht helpen vraagt ook een onvoorwaardelijke opstelling.Natuurlijk is het fijn als mensen die jij hebt geholpen er ook zijn als jij in nood zit. Maar je help niet iemand om er iets voor terug te krijgen want eigenlijk is geven en krijgen één...Geven en ontvangen is één beweging...een circel :D

Als je nog iets wilt weten of als er dingen niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag Catar.

Liefs,
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

catar

#13
Hoi Palo,

Veel dank weer voor je reactie en ook voor je uitnodiging om nog een legging te doen voor me.

Wat me nu sinds kort pas duidelijk is geworden is dat mensen het vaak niet door hebben,. Er min of meer blind voor zijn dat er mensen zijn die steun of hulp nodig hebben!
Raar maar dat kan dus ook.
Dit is een openbaring voor me geweest, want omdat ik dat niet heb, begrijp ik dat niet zo snel. Want denk ik dan het is toch logisch dat je helpt.

Maar het gevoel is er nu wel dat het is zoals het is en ik het er mee moet doen. Dat ik er alleen maar sterker uit kom.(al vind ik het soms heel zwaar hoor :'(.)

Het feit dat ik gefrustreerd ben geraakt omdat ik niet werd geholpen als ik het nodig had heeft mij gebracht tot boosheid en vergelijken.
Ik zie nu pas in dat het best goed was dat ik wel hielp als het nodig was en hier ook gewoon mee moet doorgaan(in alle redelijkheid natuurlijk, want er moet ook geen misbruik van gemaakt worden).
Dat zal ik meer moeten gaan zien als een pluspunt voor mezelf.

Ik zou misschien gebaat zijn bij een legging die mij meer in het hier en nu, en eventueel toekomst meer openheid kan geven.

Welke legging raad je me hiervoor aan en hoe zou de vraaglegging dan moeten zijn?

Liefs,
Catar

catar

Hallo Palomino,


Naar aanleiding van het voorgaande heb ik besloten om de 7 kaartlegging nog een keer te doen met als vraag:
Hoe ga ik het beste om met tegenslag/teleurstelling in menselijke relaties en ook mijn juiste (spirituele) pad te volgen in dit leven.

1. koning van Zwaarden
2. pentakels 2 omgekeerd
3. schildknaap van staven omgekeerd
4. maan omgekeerd
5. magier omgekeerd
6. wereld
7. bekers 5 omgekeerd

Dus alleen 1 en 6 rechtop.

Ik hoop dat je me nog een keertje wilt helpen!

alvast veel dank :-*

liefs
Catar