Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Shark attack:

Gestart door Opti-Mystique, maart 17, 2005, 21:10:42 PM

Opti-Mystique

Beste Droomontrafelaartjes...

Hier dan even iets minder speechless (dan normaal in dit forumgedeelte), aangezien ik mijn dromen vaak niet of slechts zeer summier onthou. Door iets wat er op een dag gebeurt herinner ik flarden van die nacht of een eerdere droom... Sun had het laatst over een haai in haar dromen en dat deed mij m'n eigen steeds terugkerende droom herinneren en vannacht had ik 'm weer. Ik heb hem dit keer goed onthouden en ben nu toch wel eens nieuwsgierig naar de boodschap...

Ik droom met regelmaat dat ik me in open (zee)water bevind en dat er een grote witte haai in de buurt komt. Er dreigt gevaar; alhoewel ik nooit daadwerkelijk aangevallen word. (Witte) haaien hebben mij van kinds af aan altijd al gefascineerd. Van lekker griezelen bij Jaws, Deep Blue Sea etc. tot mijn grote wens ooit nog eens een levend exemplaar te mogen aanschouwen, tijdens een duik in een haaienkooi. Naast de fascinatie voor de natuur is er ook de angst (het respect) voor het feit dat zij de koning van de zee zijn en wij daar niets te vertellen hebben. Aangevallen worden door een haai lijkt me 1 van de ergste dingen die je kan meemaken. Domweg voor voedsel aangezien worden...

Ik heb zelf het idee dat het open water voor mijn emoties staan. Mogenlijk is er iets wat in mijn onderbewuste sluimert en waarvan de confrontatie daarmee me angst inboezemt. De kenners weten misschien dat een witte haai van boven donkergekleurd is, zodat het niet opgemerkt wordt tegen de zeebodem bij een aanval van onderaf. Het vreemde in de droom is dat ik bedreigd wordt, maar op het moment dat de haai onder mij door zwemt, zie ik mezelf zwemmen aan de oppervlakte vanuit het perspectief van de haai. Zoals gezegd blijft de aanval uit, maar het besef van de aanwezigheid van de haai maakt me bang...

Vannacht kreeg deze droom ineens een andere wending. Ik lag weer in het water, maar nu met een heleboel andere mensen. In eerste instantie dacht ik aan het zwembad. Plotseling werd de aanwezigheid van twee witte haaien opgemerkt. Een zwembad met zoet chloorwater had het dus niet kunnen zijn, maar misschien is dit detail voor de verklaring bijzaak. In paniek probeerde iedereen op de kant te komen en als ik mezelf op de kant heb gekregen, zie ik achter mij een jongetje die nog uit het water moet. Hij wordt aangevallen door 1 van de haaien en hoewel ik eerst aarzel, steek ik mijn hand uit om hem op de kant te trekken, er wel voor zorgend dat ik niet per ongeluk ook gebeten word.

Ik weet de jongen op de kant te trekken en zijn linkerbeen is bijna helemaal doorgebeten net onder zijn knie. Hoe vreemd ook; maar er is geen bloed in het water. Ik geef hem over aan medisch personeel en kom bij van de schrik. Iedereen is uit het water en staat om de verhoogde kant naar de haaien te kijken. Het lijkt misschien eerder op een oceanisch bassin en men staat langs de rand van het oppervlak. Op zich ook vreemd; als je weet dat het nog nergens ter wereld gelukt is om witte haaien in gevangenschap in leven te houden. En het is ook voor het eerst in mijn droom, dat dit "besloten" water is en geen open natuur...

Plotseling staat het slachtoffertje ook weer langs de rand en hij verliest zijn evenwicht, wanneer hij op zijn gewonde been probeert te leunen... en valt in het water!! Er is geen bescherming van een verhoogde rand, die er ook niet was toen ik en het jongetje de eerste keer uit het water moesten. Ik duik onmiddelijk achter hem aan en weet hem nogmaals op de kant te krijgen. Ik ben bang zelf aangevallen te worden, wetende dat ze ieder moment bij me kunnen zijn, als de haaien door de plons aangetrokken zullen zijn. Ik word ook door een omstander op de kant getrokken en ook deze keer word ikzelf toch niet aangevallen...

Scary stuff... en ik kan er niets van maken.
Ricca... of iemand anders?? Thx...!!

Liefs van Dolf

Sunchild

Lieve Opti,

Ik mis Ricca's aanwezigheid al een paar weken op dit forum, waarschijnlijk heeft zij het druk  :-\

Ik hoop dat iemand met de nodige kennis de tijd nemen zal om je een goede verklaring te geven voor jouw droom. God mag weten dat je ontzettend veel tijd voor anderen uitsteekt, om te helpen. En dat verdien jij ook   :-*

.........................Ik kijk Palo lief aan  :D

Opti-Mystique

Thanx Sun... en ik zit zelf ook ff hardop te puzzelen:

ik denk namelijk dat het jongetje ook voor mijzelf staat. Misschien is de "wond" ontstaan of heeft de "aanval" plaatsgevonden, toen ik jong(er) was. Het gewonde linkerbeen zou voor gehavende of geblokkeerde intuitie kunnen staan... en wanneer ik nu op mijn intuitie probeer te leunen, zou ik mogelijk weer in het water van emoties terecht kunnen komen... de rationele controle verliezen dus. Met het risico op een nieuwe aanval of wond... Een open wond lokt een (volgende) aanval van haaien uit...

De tweede haai, al die andere mensen en het afgesloten water in het recentste sequel ( ;D )roepen helemaal vraagtekens op.

??? ... ;)

Palomino

#3
Lieve Dolf,

Ik denk dat de basis van deze droom in je jeugd ligt...en ik moet denken aan eerdere berichten in een ander topic die je schreeft over je stiefvader aan wie je niet zulke beste herinneringen hebt.
Ik heb geprobeerd deze berichten te vinden maar dat is niet gelukt.

Ik ben het met je eens dat het open water voor je emoties staat en dat er iets in je onbewuste sluimert waarmee je de confrontatie niet aandurft te gaan (of niet wil gaan ,omdat het daar volgens jou de tijd nog niet voor is...)

In de droom ben je zowel je huidige zelf als het kleine Dolfje van vroeger dat zich destijds-tijdens het ontstaan van de droom- erg bedreigd voelde.
Dit in elkaar overvloeien van je innerlijke kind en je volwassen zelf,verklaart ook waarom je jezelf vanuit het perspectief van de haai daarboven ziet zwemmen...Je beleeft wel de angst,voelt de dreiging die je als kind ervaarde ,maar je wordt niet aangevallen; Je stiefpa,kan jou momenteel niet meer raken,aanvallen omdat je boven hem staat (zwemt,in de droom).


In de volgende droom waarin het verhaal een andere wending neemt valt op dat er nu twéé haaien zijn en dat het open water veranderd is in een bassin. Dit geeft aan dat je nu in staat bent om je grenzen te stellen en duidelijk te maken tot hoever iemand kan gaan,wat je destijds als kind niet kon. Dat maakt duidelijk dat je emotioneel sterker bent geworden en in je kracht zit.
Ondanks een aanvankelijk gevoel van twijfel,redt je het jongetje (je innerlijke gekwetste kind) door hem de helpende  hand te bieden.
Hij (jij) blijkt echter wel degelijk gewond te zijn: Linkerbeentje bijna helemaal doorgebeten tot net onder de knie...Dit geeft het gevoelsmatig verlammende gevoel weer dat jij in je jeugd ervaarde als je op een 'verkeerde' manier benaderd werd door je stiefvader...
Je geeft hem over aan medisch personeel: Je zorgt ervoor dat hij de juiste behandeling krijgt.
Maar even later staat hij weer aan de rand van het bassin...'on the edge' en verliest hij zijn evenwicht als hij op zijn gewonde been probeert te leunen: Dit maak het gevoel duidelijk dat jij destijds ervaarde...het emotioneel uit balans raken van deze man en je overgeleverd voelen aan de haaien...
Deze keer biedt je het jochie echter niet 'slechts' de helpende hand maar duik je het water (emoties) in om hem voor de tweede keer te redden.
Je wordt op de kant getrokken door een omstander: Dit geeft aan dat je je momenteel gesteund weet door de buitenwereld en je niet de hulpeloosheid en eenzaamheid ervaart die je als kind voelde ten tijde van deze 'vervelende' gebeurtenissen...
Ik hoop dat je er iets mee kunt Dolfi... :P

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Lieve Palomama,

Dolfi is hier wel even stil van en kan hier zeker wat mee. Het blijft me verbazen hoe het nog steeds toch altijd weer terugkomt op deze man en hoe zwaar zijn stempel op mijn vorming heeft gedrukt... En ik ben blij dat jij de grote lijnen van mijn relaas onthouden hebt en weet te koppelen aan deze droom.

Ik dacht echter dat ik hem inmiddels had vergeven door zijn fouten te relativeren en de ervaring om te buigen naar het hier zelf levenswijsheid aan overhouden. Nu ik op het punt ben gekomen dat ik mijn hart werkelijk kan openstellen en werkelijk durf te voelen, zonder meteen mijn muren op te willen trekken, merk ik meteen dat er ook nog wat naar buiten wil: woede! Nog steeds... of misschien dat ik het pas vanaf nu kan gaan vrijlaten en eindelijk mag gaan loslaten.

Ik had door deze tegenstroom van de positieve emoties al het idee, dat dit stuk verleden nog steeds zijn invloeden heeft en de dromen bevestigen dit. Het is wel gunstig om te zien dat de omstandigheden in betere zin veranderen; dat ik nu zelf kan sturen en in staat ben om te doen wat nu goed voor mij is.

Die berichten die je zocht staan overigens hier.... Pagina 2 begint met Ricca's onbewuste trigger, die het verhaal bij mij losmaakt.

Heel, heel erg bedankt voor nu, Palo!!!
Ik laat het even bezinken...

:-* van Dolf

Sunchild

He Palo,

Heeeel indrukwekkend  ;)

Liefs,
Vlammetje (ben moe dan schijnt ie niet zo hard meer  ;D )

Opti-Mystique

Citaat van: Opti-Mystique op maart 17, 2005, 21:10:42 PM
... Hoe vreemd ook; maar er is geen bloed in het water...

Inderdaad; oude wonden bloeden niet...

Citaat van: Opti-Mystique op maart 17, 2005, 22:00:59 PM
... Een open wond lokt een (volgende) aanval van haaien uit...

... en als er niet langer bloed is, zullen er ook geen haaien op me afkomen en hoef ik niet bang te zijn voor een (nieuwe) aanval!

Citaat van: Opti-Mystique op maart 17, 2005, 22:00:59 PM
... het afgesloten water in het recentste sequel...

... bevestigt dat ik op dit moment het gevoel heb, dat er geen onbekende of onontdekte verstrekkende watermassa's in mijn emoties zitten. Dan ben ik even zo vrij om hier te concluderen, dat ik mezelf inmiddels verd*md goed heb leren kennen... En zeker geen illusies; er zijn nog 6 andere wereldzeeen te ontdekken... ;)

Slaap lekker!

Liefs van Dolf

Sunchild

Citaat van: Opti-Mystique op maart 17, 2005, 21:10:42 PM
En zeker geen illusies; er zijn nog 6 andere wereldzeeen te ontdekken... ;)

*Whahahahahahahaha*

Die vind ik mooi!!  ;D

Opti-Mystique

#8
Hey allemaal... en Palo in het bijzonder. Nope; geen positieve discriminatie, maar wel ff een gerichte vraag aan jou:

ik heb vanmorgen weer van de witte haaien gedroomd. Ik had de luxe om mijn wekkertje een aantal keer vaker het zwijgen op te kunnen leggen en in die diverse 9 minuutjes daartussen heb ik minstens 2x gedroomd dat ik weer in de zee lag. Ten opzichte van de vorige keren keren zwom ik niet aan de oppervlakte met een diepte onder me, maar stond ik vlak bij de kust met het water tot aan mijn middel.

Opeens waren de haaien er weer (ik geloof dat het er één keer slechts 1 was en een andere keer 2 of meer). Terwijl ik uit het water probeer te komen, kijk ik over mijn rechterschouder en zie dat er geen gevaar dreigt. Hoewel de witte haai met een snelheid uit het diepere water kwam, ligt het nu namelijk vlak bij de waterlijn op de zij en lijkt stervende te zijn, terwijl de bek nog een beetje open en dicht gaat. Dit was het uitgangspunt van de dromen. Ik voel respect voor het dier maar ook medelijden omdat het doodgaat... Ik durf niet dichterbij te gaan maar weet ook dat dit geen zin heeft, omdat ik niets voor het dier kan doen.

Wat zegt dit ten opzichte van de vorige dromen? Ik heb namelijk niet echt het gevoel dat er deze week iets veranderd is in de situatie of mijn daarmee verbonden emoties.

Liefs van Dolf

Palomino

Lieve Dolf,
Heb je pm ontvangen...en nee,ik had dit haaienvervolg nog niet gelezen... 8)
Ik laat het even (?) op me inwerken en dan ga ik er mee aan de slag...
Ik kan je wel alvast vertellen dat het nu niet per definitie zo is dat alle haaien in jouw dromen persé verband houden met die 'meneer' van vroeger. Wel is de witte haai een droomsymbool dat naar voren komt en iets duidelijk probeert te maken. ;)

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Thanx Palootje... :D

Sunny, wanneer je dit leest: jij had iemand gevonden die jouw haaiendroom geïnterpreteerd heeft. Waar stond de haai als droomsymbool in jouw geval eigenlijk voor?

Liefs van Dolf

Palomino

Hi Dolf,

In je vorige haaiendroom stond het diepe water voor emoties die hun oorsprong vonden in je jeugd, en in de droom weer naar boven ( aan de oppervlakte) kwamen. Je moest je destijds drijvende houden, ploeteren om je hoofd boven water te houden...

in deze droom is het anders : Je staat vlakbij de kust (=vasteland) en bent wel op gevoelsniveau bezig maar ditmaal in balans met je verstand...                                                                                               Je stáát (= vaste grond onder je voeten,geaard) tot je middel (=gedeeltelijk,een middenweg gevonden) in het water.

Je ziet de haai(en) weer aankomen en je eerste reactie is angst,maar je kijkt over je réchterschouder ( je verstand neemt het gelijk over van je gevoel) en komt tot de conclusie dat er niets te vrezen is, het dier ligt aan de water lijn te sterven.
De stervende haai staat voor het loslaten van een stuk angst,iets dat je voorheen beangstigde...emotionele problemen die je na deze verstandelijk beredeneerd te hebben ter zijde kunt leggen.

Misschien gaat het hier (ook) over het loslaten van je relatie...misschien doet het toch (onbewust ?) wel een beetje pijn,al staan jullie er beiden achter dat het beter is om uit elkaar te gaan...vandaar het respect..

O.K Opti...ben benieuwd wanneer de haaien opnieuw in je Dolfinarium verschijnen... ;D

Liefs
Palomino
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Opti-Mystique

Lieve Palo,

Dank je wel dat je op zo'n korte termijn tijd en moeite hebt genomen, om je reactie hierop te geven.

Ik moest er even over nadenken (en elders op het forum discussie voeren ;D ) ..., want ik weet de basis van deze tweede droom niet goed te plaatsen voor mezelf.

Pink heeft beloofd om, vooralsnog zonder te weten wat jouw interpretatie is, ook haar visie op deze dromen te geven.

Thanx nogmaals!

Liefs van Dolf

Palomino

Hi Dolf,
Graag gedaan !
Ik zou het erg leuk vinden om ook de interpretatie van Pink te horen/lezen... :)
Liefs
P@lo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Ricca

Lieve Dolf,

Ik was een tijdje afwezig - om redenen die niets met het forum te maken hadden - en misschien ben je er inmiddels al helemaal uit, maar hier is toch ook nog mijn interpretatie van jouw dromen. Want zoals Zonnetje/Waakvlammetje al zei: je verdient zelf ook de aandacht die je zo rijkelijk aan anderen geeft.  :D

Water heeft als symbool van het 2e chakra vaak te maken met diepe gevoelens van veiligheid of onveiligheid. Als element water staat het voor gevoelens in het algemeen én voor het onbewuste. En in dat laatste geval staat open zeewater voor het collectieve onbewuste (behorend bij het mens-zijn) en een besloten bassin voor het persoonlijke onbewuste.

De repeterende dromen spelen op open zee en verbeelden een angst die veel mensen hebben (het collectieve aspect). Je leert de illusie van totale onzekerheid onder ogen zien. Er dreigt een groot gevaar dat je niet kunt afwenden omdat het vanuit onpeilbare dieptes onverhoeds en overweldigend op je af kan komen. Elke gebeurtenis (hoe klein ook) in je leven die aan deze onbewuste angst raakt, kan de haaiendroom oproepen...

De grote witte haai verenigt vele betekenissen in zich. Hij staat o.m. voor gevaar en voor een zeer diepe angst. In jouw woorden: "het ergste wat je kunt meemaken... domweg voor voedsel worden aangezien..." M.a.w. ten prooi vallen aan iets machtigs en onaanspreekbaars buiten jezelf, iets dat volkomen ontkent wat jij werkelijk bent en jouw recht op veiligheid volkomen negeert... Helaas worden haaien vaak gezien als blinde instinctmachines, wat ze volgens mij niet zijn... We kunnen haaien ook niet slecht noemen. Een haai die verslindend bezig is, is een goede haai, want hij doet precies wat haaien moeten doen: opruimen. Ook in dromen... Maar scary is het zeker.

Op een zeer diep niveau is élk onderdeel van een droom een aspect van jezelf, ook de haai, en dat blijkt al even wanneer je jezelf ziet vanuit het perspectief van de haai. Je bewustzijn verplaatst zich even in de haai die jou observeert.

Vooralsnog blijft een aanval uit...

De droom die anders is dan alle voorafgaande dromen, speelt zich af in een gesloten bassin, het persoonlijke onbewuste. Hier spelen al je persoonlijke ervaringen mee en het gevaar komt dichterbij. Er zijn nu twéé haaien: dit wijst op een conflictgebied en houdt ook de mogelijkheid in van een verzoening of van een vernieuwing van jezelf...

Het jongetje is een deel van jouzelf, een innerlijk kind, dat de gevoelens tot uitdrukking brengt die je als kind niet kon of mocht uiten, en die nog altijd in jezelf aanwezig zijn. Gevoelens als angst, pijn, hulpeloosheid, wanhoop, woede, onmacht... Alles wat een shark-attack maar in je oproept. En dat zouden heel goed oude gevoelens i.v.m. je ex-stiefvader kunnen zijn. Als kind leerde je dat voelen niet veilig was. Je leerde dat voelen betekende dat je kwetsbaar was, en kwetsbaar zijn betekende (in de ogen van het kind) dat je misschien niet zou overleven.
- in het water vallen = blootstelling aan haaien = gevaar
- voelen = kwetsbaar zijn = niet veilig
Het gaat hierbij niet om de angst de rationele controle te verliezen, maar puur de angst om die gevoelens te voelen (en dat is niet helemaal hetzelfde).

Het jongetje wordt door de haai gebeten en jij redt het jongetje, ervoor zorgend dat je niet per ongeluk ook zelf gebeten wordt. Je gaat niet in het water (in dit verband de gevoelswereld), maar steekt slechts vanaf de zijkant een reddende hand uit. Dit tekent hoe de gevoelens van het innerlijke kind jouzelf beïnvloeden, jouw handelen beïnvloeden.
Het kind is in zijn linkerbeen gebeten. Zijn vermogen zich staande te houden is flink aangetast (been = symbool van aarde en van chakra 1), met als gevolg onevenwichtigheid e.d. Ook intuïtieve stappen (met links) worden belemmerd. Hoewel gebeten, is er geen bloed: het is eigenlijk een psychische verwonding (en die bloeden niet  :P).

Ondanks de medische zorg is het kind na de eerste redding nog niet veilig en valt opnieuw in het water. Nu ga je zelf wél het water in en je redt hem opnieuw. Pas als je zélf in het water bent gedoken en de angst - jouw angst / de angst van het kind - bewust opgezocht en ervaren hebt, erdoorheen bent gegaan, is de echte redding begonnen. Waarschijnlijk ben je impulsief in het water gedoken, zonder lang nadenken, maar het was toch een eigen keuze, je had het ook niét kunnen doen.

Het valt me verder op dat je het kind 'slachtoffertje' noemt. Misschien voel je je heel diep van binnen nog altijd een beetje slachtoffer van de gebeurtenissen destijds... Vergeving is eigenlijk pas mogelijk als je alle slachtoffergedachten los kunt laten... En dan kom ik weer terug bij de haai, de aanvaller. Het is natuurlijk verleidelijk om in de haai je ex-stiefvader te zien, en in zekere zin is hij dat ook wel, maar de haai is ook een kant van jouzelf. Het zijn je eigen aanvalsgedachten die op dit moment het kind in jezelf pijn doen. Misschien de woede die je zegt nog te voelen als je aan het verleden denkt. Niets anders dan je eigen gedachten kunnen een aanval doen op jezelf... Aanvalsgedachten (woede, veroordeling enz.) en slachtoffergedachten hebben precies dezelfde uitwerking omdat ze in wezen niet van elkaar verschillen. Wanneer je inziet dat ze eigenlijk hetzelfde zijn, ben je er klaar voor om de oorzaak van de haaiendromen los te laten.

Aanvalsgedachten maken je kwetsbaar. Het opgeven van aanvalsgedachten is de enige uitweg uit de angst, en in de laatste droom maak je daarmee een voorzichtig begin. Je staat half in het water, vlak bij de kust. Een soort halfbewuste situatie. Hoewel je meteen uit het water probeert te komen (een oude gewoonte), voel je toch dat er eigenlijk geen gevaar is. In tegenstelling tot Palo zie ik het over je rechterschouder kijken als een teken van voelen (niet van denken). Blikrichtingen/oogbewegingen, in dit geval naar rechtsonder, interpreteer ik zoals dat in het NLP gebruikelijk is en dit is dus tegengesteld aan de links/rechtssymboliek van bijvoorbeeld een hand of een voet. (N.B. Het zijn uitsluitend de oogbewegingen die ik op deze manier interpreteer).

De witte haai is half uit het water gekomen en het is daar bij de waterlijn, op de scheidslijn van het onbewuste en het bewuste, dat hij lijkt te sterven. Je voelt respect voor het dier en ook medelijden omdat hij doodgaat. Je hart gaat een beetje naar hem uit! Als je dichter bij hem had durven komen, had je hem zelfs wel willen helpen :) De haai is stervende en meteen verdwijnen je eigen aanvalsgedachten en een groot deel van je angst... Dat is een prachtige ontwikkeling. Je zegt dat je in de week van deze droom niet veel verandering in jezelf hebt gemerkt. Toch is er zeker iets veranderd door deze droom. In het halfbewuste gebied... Je zou het kunnen aanvoelen... Ik weet niet of de verandering voldoende is om de haaiendromen te laten verdwijnen. Misschien zwemmen er nog meer haaien. Misschien moet er nog een haaiendroom volgen waarin je een intens gevoel van vrede beleeft... of waarin de haai verandert in een goudvisje... ( ::)) Maar er is een mooie verandering in gang gezet en daarmee wil ik je graag gelukwensen.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love