De Dwaas en de Grote Arcana

Gestart door lucifall, september 19, 2010, 19:23:03 PM

lucifall

De Dwaas en de Geliefden
Overeenkomsten Superbewustzijn en Engel

Superbewustzijn:
Het bewustzijn van de Engel van de geliefden, komt overeen met het bewustzijn van de Dwaas. De Dwaas representeert Boven- Bewustzijn, welke ook de bewustzijnsvorm van de
Engel is.

Engel
Ook al is de Dwaas niet afgebeeld als een Engel, toch doet hij denken aan een Engel, 
Zijn afgescheurde mouwen, kun je als vleugels interpreteren. Ook kan de veer in dit verband naar vleugels verwijzen. De voetstappen welke geen afdruk achterlaten zouden hier ook naar kunnen verwijzen.
Waite zegt in de PKT onder de beschrijving van de Dwaas:
“He is a prince of the other world” en “The edge which opens on the depth has no terror; it is as if angels were waiting to uphold him”
De Dwaas wordt Een Prins van de andere wereld genoemd.
Prins is een ander woord voor Engel.
Engelen van God, wordt ook aangeduid als Prinsen van God.
De Dwaas kent geen angst voor de diepte van de afgrond, want Engelen zullen zijn val breken.
Ook hier naast het bovenbewustzijn, zijn er dus overeenkomsten met de kaart Geliefden, waar een gevleugeld figuur (Waite noemt deze figuur geen engel) boven Adam en Eva, de krachten van het bovenbewustzijn laat neerdalen op Adam en Eva.
En lijkt de gevleugelde figuur van de Geliefden niet enigszins op de Dwaas?

Waarom heeft de Engel een hoofdtooi, welke zo op die van de Greenman lijkt?
http://fineartamerica.com/images-medium/the-greenman-lauren-raine.jpg

De Greenman van de moslims is Al-Khidr, wat ook letterlijk groene man betekent.
Commentatoren van de islam zijn het niet eens over wij hij precies was. Sommigen zeggen dat hij een profeet was terwijl weer anderen zeggen dat Al- Khidr een Wali is, iemand die dichtbij God staat, een heilige, weer anderen zien Al-Khidr als Engel.
De Sufi-traditie heeft de idee dat de Greenman onsterfelijk is, omdat hij Maul Hayat (Water des Levens) gedronken heeft.

De Engel lijkt op de Dwaas,
heeft hetzelfde Boven-bewustzijn,
en is afgebeeld met de hoofdtooi van de Greenman.

De Greenman, welke in de Sacred Circle Tarot, De Fool is
http://www.tarotkaartenleggen.com/images/SacredCircleTarot-Fool.jpg

De groene man van de tarot van Crowley is ook een reflectie van de Green Man
http://1.bp.blogspot.com/_MryQii-dvu8/SO1pxCC11JI/AAAAAAAAEVg/YasCE6Lyf6Q/s1600-h/crowley-tarot-the-fool-card2.jpg


lucifall

De Dwaas en de Geliefden samen:

Dwaas en Geliefden: 
Een Speelse relatie. Verwarring in het Huwelijk. Dwaze en onpraktische ideeën.
Het hondje van de Dwaas, in de liefde tussen Adam en Eva, zal wellicht willen verleiden tot een experimenteel liefdesspel, vanuit Adam.  Bij de Geliefden is er natuurlijk sprake van een liefdesspel tussen twee wezens. Het hondje kan niet ongebreideld zijn gang gaan. Eva zal hier immers haar eigen idee over hebben.
Door dwaze acties van een partner, of van beiden, kan er verwarring in de relatie ontstaan.

Geliefden en Dwaas
Onschuldige liefde. Eerste Liefde.
Hoge aspiraties welke niet uit hoeven te komen, er alleen aan denken is al genoeg.
De Eerste liefde blijft hoe dan ook de meest ultieme ervaring. Alles is nieuw, van het zoenen, tot de ultieme eerste lichamelijke vereniging, aan toe. De eerste keer dat wij dit ervaren is de ervaring van de Dwaas in de Geliefden. Het is immers de eerste keer, dus vrij van ieder vooroordeel wordt deze gebeurtenis ervaren. Hoewel, je tijdens,weer nieuwe, latere ervaringen, op dit vlak, wellicht, juist steeds minder getriggered wordt door het gevoel van schaamte. Want die Eerste Keer, is ook de Eerste Keer, maar ook door de Zondeval van Adam en Eva, werden wij ons bewust van elkanders Naaktheid en wilden deze bedekken.


lucifall

What is on a man’s Mind en het hondje van de Dwaas



“Het hondje van de Dwaas ziet, als Adam, de Naakte vrouw, en niet de Afbeelding van de Man.
De Dwaas zelf, met zijn Al-Wetende Niets-Zijn, zal beide tegelijk zien”

http://imagecache6.allposters.com/LRG/7/725/4TSA000Z.jpg

Zoals het hondje in het been (het vlees) van de Dwaas probeert te happen, zoals we zien op veel afbeeldingen van de Dwaas, zo kijkt Adam naar Eva.
Adam kijkt naar Eva, terwijl Eva, omhoog kijkt naar het boven- bewustzijn van de gevleugelde figuur, welke uit de wolken tevoorschijn komt.
Zij kijkt ernaar met een verheven blik. Een blik welke wel iets wegheeft van de uitdrukking van de Dwaas.
Adam kijkt vanuit zijn instinct (hondje) naar de naakheid en schoonheid van Eva, maar ook kijkt hij naar Eva, omdat hij alleen via Eva, en Haar spiegelende onderbewustzijn, de Engel zal kunnen zien. Dit omdat het bovenbewustzijn alleen maar waarneembaar is via het onderbewustzijn.
Adam is de Magier, weer in een tuin, met zijn zelfbewustzijn en Eva is zowel de Hogepriesteres als de Keizerin., het onderbewustzijn.


lucifall

Indeling van de Kaarten De Dwaas en de Geliefden
De Dwaas staat min of meer op de plaats van de Engel op de kaart van de geliefden.
Dit verwijst naar het bovenbewustzijn van beiden.
De Dwaas staat op een klif van een bergtop en maakt met zijn Bovenbewustzijn contact met de aarde. De Engel komt uit een wolk tevoorschijn, wat duidt op een verband met het element lucht. Beiden staan ze Hoog op de kaart afgebeeld.
Als de Dwaas de afgrond instapt, terwijl de kaart 0 boven de Geliefden ligt, dan komt de Dwaas op Eva neer. Alleen Eva kan de Engel zien. De Dwaas kijkt ook omhoog, net zoals Eva, en alleen Eva kan de Engel zien.
De plaats van het hondje correspondeert met Adam. Adam kijkt naar Eva “het vleselijke”zoals het hondje in het been van de Dwaas wil happen. Ook kan Adam, alleen maar Via Eva de Engel waarnemen.


lucifall

De Dwaas en de Geliefden in een verhaal uit de Midrash.

Uit Midrash Tanhuma, Bereshit 15

“De Adem van Adam”
Op de 1e dag schiep God hemel en Aarde. 5 dagen waren over.
Hij schiep boven en beneden op verschillende dagen.
Op de 2e dag schiep hij het firmament (de hemel) boven
Op de 3e dag scheidde hij de wateren boven van de wateren onder.
Op de 4e dag schiep hij de Zon, de Maan en de sterren Boven.
Op de 5de dag ordende hij de wateren Beneden.
De 6de dag bleef over.
Toen zei God: “als ik boven zal scheppen, zal de aarde boos worden, maar als ik beneden schep, zal de hemel boos zijn.”
Wat deed God? Hij schiep Adam Beneden, terwijl hij Adem van Boven gebruikte.

De bedoeling van deze mythe uit de Midrash is, om aan te tonen, dat God gelijkhandig was is in de schepping. Boven en Beneden moesten als het ware in balans zijn.
Op de Eerste dag Hemel EN Aarde, Op de 2e en 4e dag Boven en op de 3e en de 5e dag beneden om op de 6de dag Adam Beneden te scheppen, met Adem van boven.
ADM is de Hebreeuwse spelling voor Adam.
De 2e A wordt niet “geschreven”.
Deze 2e A, zou als er een E zou staan, hetzelfde weergeven: Nog steeds ADM
Dus noteren wij de Hebreeuse letters in onze letters van het ABC,  dan betekent ADM in het Nederlands zowel Adam als Adem.

Als ik dan even wat verder Brainwash:
ADM=Adam:   de weggevallen letter is een A, de A van Aarde
ADM=Adem:   de weggevallen letter is een E, de E van Ether

God gebruikte Adem van Boven, om Adam te scheppen. Dit zie ik als een verwijzing naar de Dwaas. De Dwaas, verbonden met de letter Aleph, welke ook de betekenis van Ruach, Levensadem heeft. Dit is de adem welke nodig was, Adam tot leven te wekken.
Interessant hierbij is dat Adam volgens sommige verhalen geschapen is uit klei, en de uiteindelijke toevoeging van de levensadem, bracht Adam dan daadwerkelijk tot leven.
In Praag kwam ik op de Joodse begraafplaats een boekje tegen over de Golem, een wezen geschapen door een Rabbi, vanuit klei en tot leven gewekt. Ik zal dat boekje weer eens opduiken en bij de Sprookjes hier wat over gaan schrijven. Praag is overigens echt een aanrader voor tarotliefhebbers. De afbeeldingen op alle kaarten uit de tarot of Prague, zijn afkomstig van monumenten van deze levende tarot- stad. Praag was dan ook ,tijdenlang,  het spirituele centrum, van Europa, met de grootste bibliotheek op occult gebied.

Tarot van Praag:
http://www.tarotofprague.com/

Als we hierbij dan nog bedenken dat Adam, van de kaart de Geliefden, ook de Magiër is, en dan weer even terugdenken aan het scheppingsverhaal uit de Midrash:
De Lucht van Boven is de Ruach van de Dwaas.
De Aarde van Beneden is de tuin van de Magiër.
De houding van de Magiër, Adam, verwijst naar Zo Boven, Zo Beneden.
De Levensadem van de Dwaas wordt door middel van de toverstaf, van Boven, naar Beneden gehaald. Deze kracht stroomt door de Magiër, en via zijn vinger, welke naar beneden wijst, vindt de verbinding plaats met de Aarde.
Vanuit deze 2 werd Adam geschapen.
De bloemen (aspecten van element Aarde) in de tuin van de Magier zijn Wit en Rood.
De Magier werd vanuit de Aarde geschapen, dus is zijn kleed ook Rood en Wit. De Adem kreeg hij van Boven, de Adem van De Dwaas.



Laure

Hi Luus,

Wat een uitvoerige uiteenzetting weer, ik wenste dat het iets minder was zodat ik het kon bevatten en wederwoord kon geven! Nu moet ik mij beperken. Maar ik vind het geweldig (dat en wat je geschreven hebt over de Geliefden en de Dwaas, wat ik kon onthouden én dat ik later kan terugkomen om het nog eens te lezen en dingen zal lezen waar ik eerst overlas).

Misschien...Ik denk...
dat deze combinatie ook staat voor het ogenblik waarop de Dwaas een geweten krijgt. Met weten (Hogepriester) volgt geweten, zijn roekeloze daden zijn voortaan niet zonder mentale gevolgen.
Hij kan het helaas niet meer ontkennen dat hij een Dwaas is. is hij dan nog wel dwaas? Hoe zit dat met jonge mensen, als ze op zoek zijn naar ervaringen, hongerig naar fysieke en mentale prikkels? Ze willen zo graag beïnvloed worden, door leraars op hun pad, door drugs, door het lezen van ideeën. Hoe zuiver vlekkenloos dwaas kan een Dwaas hieronder blijven?

Denk Dorian Gray die in het verhaal begint als een mooie, lieve, jongen met een smetteloos imago, om vervolgens maar al te graag onder de invloed van Lord Henry het zondige pad op te gaan. Door een pact met De Duivel 6=1+5 weet hij zijn geweten, zijn corrupte ziel van de pracht van zijn lichaam los te splitsen; hij blijft eruit zien als De Dwaas maar zijn schilderij op zolder draagt alle tekens van een verdorven, doorleefde ziel. Op het einde van het verhaal komen 1 en 5 weer samen tot één lichaam+ziel, draagt zijn lichaam de gevolgen van de te beklagen keuze die hij in het begin maakte.

xx doosje
doe maar wat graag door jullie beïnvloed wordt!
I guess I've always depended on the kindness of strangers ;-)

Ricca

Lieve Doosje,

De Dwaas blijft altijd het zuivere, onschuldige en volmaakte goddelijke kind. Het is de mens, de menselijke persoon, die in zichzelf een Dwaas, een Magiër, een Hogepriesteres enz. heeft, die in de Grote Arcana een ontwikkeling doormaakt. De archetypen zijn slechts delen van de persoon. Als de persoon geboren wordt, staat hij nog heel dicht bij de Dwaas. Een baby heeft nog geen geweten en heeft dat ook helemaal niet nodig. De persoon ontwikkelt op een gegeven moment een geweten - vooral onder invloed van de geboden en verboden van de Hiërofant. Een baby heeft ook geen ego. Wij komen niet met ego-gedachten ter wereld. De persoon ontwikkelt een ego als hij van afhankelijke baby tot zelfstandig persoon opgroeit en de uiterlijke wereld verovert (de Zegewagen). Als hij dit doet zonder achterom te kijken naar de Dwaas dan wordt hij roekeloos (rück-sichts-los). Roekeloosheid hoort niet bij de Dwaas, maar bij de Zegewagen.
De Dwaas blijft bij dit alles smetteloos, maar kan - afhankelijk van de keuzes van de persoon - wel ondergesneeuwd raken. Hoewel, niet voor eeuwig. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Laure

Hai hai Ricca!

Ai ai.. oké ik had echt eerst beter de uitleg over De Dwaas gelezen voor ik weer "roekeloos" aan de bovenstaande verhandeling begon... Ik vond al dat er iets niet klopte aan mijn tekst, het leek wel alsof de Dwaas gedoemd was door zijn contacten met de rest van de Arcana, maar dat is dus gelukkig niet het geval!

Ik dacht dat De Geliefden stond voor een keuze, zo ook de keuze tussen goed en kwaad, die onderscheiden zijn door de Hierophant. Ik dacht dat je "geweten" je pas achtervolgt van zodra je een keuze gemaakt hebt. Als een soort backlash van de Hierophant.  Ofzo... ahh.. ik heb nog veel te leren, gelukkig maar, anders zat ik ook bij die 27-club, samen met Jim en Janis enzo. Hihi

:-*

Ricca

#53


De Dwaas en de Geliefden
Een voorproefje van de Zon

Het verlangen naar liefde is als het verlangen van een bloem naar de zon. We hebben liefde nodig zoals een bloem de zon nodig heeft. De Dwaas met zijn witte bloem en witte zon weet dat als geen ander en de Geliefden staan op het punt dit te ontdekken.

Er kan slechts werkelijk iets opbloeien als er sprake is van verbinding, ver-eniging, en bij de Geliefden gaat het allereerst om de verbinding op innerlijk niveau, tussen hoofd en hart, tussen verstand en gevoel. De Dwaas is een groot voorstander van deze verbinding en zal er altijd zachtjes op aandringen - net zoals kinderen altijd willen dat hun ouders elkaar liefhebben. En als dan de Anima en de Animus elkaar de hand reiken, als de innerlijke Keizer en de innerlijke Keizerin zich in liefde verenigen, naakt en onbevangen als goddelijke kinderen, is de Dwaas zielsgelukkig. En de Geliefden varen er ook wel bij, want zij beginnen een kracht te ervaren die het mannelijke en het vrouwelijke te boven gaat, een begin van heelheid, en daarvoor zijn ze het Dwaasje innig dankbaar.

Et les yeux dans les yeux et la main dans la main...

De buitenwereld is een spiegel van de binnenwereld en bij de Geliefden kan het ook gaan om de relatie tussen twee personen. Ze kijken elkaar nog niet in de ogen, hun handen hebben elkaar nog niet gevonden... De vrouw staat voor de Boom der Kennis en kijkt met innerlijke ogen omhoog naar de engel. Zij staat open voor een hogere wijsheid en heeft oog voor het hogere doel van de relatie. De man kijkt naar háár alsof hij voor de koesterende, intuïtieve en emotionele steun die hij nodig heeft van haar afhankelijk is. Mogelijk verwart hij ook de schoonheid van de ziel met de lichamelijke schoonheid die met uiterlijke ogen wordt waargenomen. Hij staat voor de vurige Boom des Levens en voelt zich geroepen zijn uiterlijke kracht voor haar in te zetten, haar te steunen en te beschermen. Het lijkt een perfecte regeling, maar er is één probleem: als de twee geliefden zichzelf niet héél voelen, als zij het gevoel hebben dat zij de ander nodig hebben om gelukkig te zijn, is er ook voortdurend angst om die ander kwijt te raken. Deze angst hoort ook bij de kaart van de Geliefden, en wordt in duizenden liedjes bezongen... Ne me quitte pas... laat me niet alleen...

Maar liefde transformeert en het is ook mogelijk dat de Geliefden beginnen te ontdekken dat elk van hen zélf alle eigenschappen in zich heeft om gelukkig en heel te zijn. De vleugels van de engel houden nog een deel van het zonlicht tegen, dus een heilige relatie zoals die hoort bij de Zon, zit er bij de Geliefden nog niet helemaal in, maar in combinatie met de Dwaas kan de relatie toch boven het niveau van nodig-hebben uitgetild worden. Dan is een stukje paradijs herwonnen.

DWAAS + GELIEFDEN: elk leven en elke relatie daarin is een gelegenheid om te leren wat liefde is - als je jezelf en elkaar beschouwt als de goddelijke wezens die je bent.
From Ricca with Love

Xuma


Voor Ricca:
mooimooi stuk wederom...

Voor Lucifall:
de Dwaas van Aleister C. doet mij ook denken aan de (half-)god Pan, uit de griekse mythologie.

:) Xuma
Just a closer walk with Thee...........

Laure

Tussendoor: ik kwam via via via (zoals gewoonlijk) op een toepasselijke zin voor de Dwaas&Keizer combo die ik voor de volledigheid ook post.

Ik vind het een mooie gedachte:

Uit:  De Klokkenluider van de Notre-Dame van Victor Hugo
"Moi, je possède la philosophie d'instinct, de nature, ut apes geometriam"

De Dwaas kent een instinctmatige filosofie, de filosofie van de natuur, zoals de bijtjes instinctmatig perfecte hexagonale honingraten bouwen.

'k Twijfel wel een beetje - het citaat past eerder bij Dwaas&Hierophant,
de bijtjes en hun honingstructuur eerder bij Dwaas&Keizer.

doosje

lucifall

#56
Citaat van: Ricca op november 21, 2010, 15:36:31 PM


De Dwaas en de Geliefden
Ricca wat is dit weer een prachtig pictogram.
In 1 oog-opslag zie je de Dwaas en de geliefden. Hoe fix je dat?
Ik heb vandaag geprobeerd 2 afbeeldingen te combineren. Online.
Na drie uur pogen, ben ik ermee gestopt. kortom, hoe kan ik 2 afbeeldingen aan elkaar plakken tot 1 afbeelding?

De beschrijving, de buitenwereld, de binnenwereld, de ogen, de spiegels van de ziel,
Wanneer verschijnt je boek?
Ik weet dat over tarot veel boeken zijn geschreven, maar de wijze waarop jij dat beschrijft, behoort, naast het vereeuwigen op internet, ook gedrukt te worden op echt papier.
Dit zou een waardevolle aanvulling zijn op wat reeds geschreven is.
Als ik een kaart onderzoek, behoort, lezen, wat jij er over geschreven hebt, altijd tot 1 van mijn bronnen……
Maak ons blij Ricca! Ik, en de rest van dit forum willen jouw gedachten gemanifesteerd in penvruchten, welke aanzetten tot verdieping, ook in onze boekenkast!

Citaat van: Xuma op november 22, 2010, 09:35:34 AM
Voor Lucifall:
de Dwaas van Aleister C. doet mij ook denken aan de (half-)god Pan, uit de griekse mythologie.

:) Xuma
Hoi Xuma, zeker doet deze groene gehoornde man denken aan Pan. Zijn fluit is er makkelijk bij te denken, waarbij dit mooi aansluit op de Zauberflote van Mozart. Maar ook: Peter Pan, Forever Young!  De Dwaas houdt ons leven jong.

Citaat van: doosje op november 26, 2010, 11:46:12 AM
Uit:  De Klokkenluider van de Notre-Dame van Victor Hugo
"Moi, je possède la philosophie d'instinct, de nature, ut apes geometriam"

De Dwaas kent een instinctmatige filosofie, de filosofie van de natuur, zoals de bijtjes instinctmatig perfecte hexagonale honingraten bouwen.

Mooie vergelijking Doosje met de Keizer en met de Hierofant!
Kaarten zijn zo subtiel met elkaar verbonden, en hoe mooi vinden we dat terug in deze uitspraak van Victor Hugo.
Ook doet hexagonaal aan 6 denken. De geliefden.
Liefde, waarin ons instinct en onze natuur naar boven komt borrelen.
Maar ook de vulkaanberg welke een opstaande driehoek kan symboliseren en de armen van het stel, welke een neerwaardse driehoek vormt. Samen vormen ze dan het hexagram, de zespuntige ster.
Deze ster vinden we dan weer terug op de kluizenaar. de 9. De omgekeerde 6.


Liefs Luus

Laure

Grappig ik bedacht daarstraks ook dat Ricca aan een boek schreef... verenigde intuïtie of wensgedachten?

Jeetje Luus, wat een neuronen feest in jouw hoofd!  
Als jij op papier al zo snel verbanden legt hoe snel gaat het dan wel niet in je hoofd!
Verbazend eigenlijk dat jij je eigen gedachten nog kan volgen en weet neer te slaan op papier  :)

     :o
doosje

lucifall

Citaat van: doosje op november 26, 2010, 13:10:02 PM
Jeetje Luus, wat een neuronen feest in jouw hoofd!  

Schat,
ik lig in een deuk
De rest vraag ik mijzelf ook zeer regelmatig af
Thanxxxxxxxxx

Luus

Ricca

Citaat van: lucifall op november 26, 2010, 12:55:51 PMHoe fix je dat? Ik heb vandaag geprobeerd 2 afbeeldingen te combineren. Online. Na drie uur pogen, ben ik ermee gestopt. kortom, hoe kan ik 2 afbeeldingen aan elkaar plakken tot 1 afbeelding?

Ik maak de plaatjes gewoon op mijn pc, in Paint. Je kunt twee afbeeldingen combineren door de ene in Paint te openen, het werkvlak te vergroten zodat er ruimte naast of onder bijkomt en dan het andere plaatje toe te voegen met 'Plakken vanuit' in het menu Bewerken.

En wat een boek betreft... met nog 231 - 6 combinaties te gaan, blijf ik liever in het heden. ;D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love