Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

maansknopen

Gestart door therese, oktober 05, 2005, 17:31:07 PM

lilith

De progressieve nieuwe en volle maan kan je berekenen als je een efemeride boek hebt.
Je zoekt dan je geboortedatum op en kijk hoeveel graden de maan per dag aflegt.
Dan kijk je hoeveel dagen er tussen je maan en je zon zit.
Elke dag is een jaar en uiteraard schuift de zon ook een graad per jaar op.

Normaal gesproken is de eerste progressieve nieuwe maan rond je 6e á 8 jaar.
Want in deze periode draag je de zwarte maan gave uit in je kinderlijke naïviteit. De gave die je hebt meegekregen uit de 5e sfeer voor je geboorte en op een kinderlijke manier probeer je dat in de 3e dimentie uit te dragen. Alleen wordt dat door de ouders niet begrepen en heb je veel fantasie.
Bij je eerste progr. nw maan, sluit je zwarte maan kanaal en draai je 180 graden om, omdat je er niet meer in geloofd. Het werkt je eerder tegen dan mee.

Heb je nu echter volgens het boekje een progr. nw maan later dan 8 jaar is er sprake van een te late progr. nw maan, je kan natuurlijk ook een te vroege hebben.
Als deze voor je 6e zou plaats vinden. Is dat het geval of je hebt een mercurius retrograde, dan gaat het hele schema de mist in.

Dan heb je waarschijnlijk rond die leeftijd transits gehad, die je de omslag hebt gegeven.
Heb je een verlate progr. nw maan rond je 20e jaar, dan pas gaat het schema voor jouw verder werken en heb je de eerste progr. volle maan 15 jaar daarna.  En de tweede progr. nw maan weer 15 jaar daarna.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

groetjessss Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

cstu

voor alle duidelijkheid
heb ik bij mij gekeken , maar ik kan verkeerd zijn , maar volgens dat ik begrijp heb ik het zo toegepast
ben naar www.astro.com geweest en in de linker hoek staat bij astrologie kennis 3000 jaar epheremiden , daar klik je op en dan ga ik naar het jaar dat ik geboren ben (1959) ik ben geboren op 9.6.1959
op die dag stond mijn zon in tweeling op 17°25 in tweeling en mijn maan in kreeft stond in 15°23
dan ga ik verder het rijtje af van de maan en dan zie ik dat de maan in tweeling komt 17°52(dichtst bij mijn graden van de zon in tweeling ) de dag van 4 juli
als er een graad is voor een dag dan kom ik aan 23 , dat betekent dat mijn pr nieuwe maan was de eerste keer als ik 23 jaar was , als ik niet verkeerd ben en het goee begrijp

in juni zijn er 30 dagen in een maand (tel ik 9.6 mijn geboortedag ook bij als een dag ) dat vraag ik me af en de 4 juli dag van de pr maan ) tel ik dat ook mee als een dag , want zo kan het twee jaar schelen en wordt 23 voorbeeld 21

mijn pr volle maan is dan wanneer de maan weer in tweeling komt en het kortst bij de zon in graden is op 31 juli nl in tweeling 14°32
31 juli - 4 juli is 27 dagen
dus de tweede pr volle maan is 27 jaar later en geen 15 jaar zoals u in je vorig bericht schrijft

groetjes carine

dit is hoe ik denk dat het is , en het eens geleerd heb maar ik kan ook verkeerd zijn hé , want ik vind het vrij ingewikkeld allemaal en wie zegt dat degene die mij het geleerd heeeft juist was

cstu

even een rechtzetting  ;D ::)eerst dus gewoon afgetrokken 30 - 9 +4 en ofwel heb ik misrekend maar als ik nog eens op mijn handen natel van 9.6 tot 4.7 kom ik nu aan 25
dus mijn eerste pr maan is aan 25 als ik juist reken i p v 23 en de volgende pr volle maan is aan 25 + 27 is 52 jaar  ;D

carina

lilith

Citaat van: cstu op januari 13, 2007, 07:13:18 AM
voor alle duidelijkheid
heb ik bij mij gekeken , maar ik kan verkeerd zijn , maar volgens dat ik begrijp heb ik het zo toegepast
ben naar www.astro.com geweest en in de linker hoek staat bij astrologie kennis 3000 jaar epheremiden , daar klik je op en dan ga ik naar het jaar dat ik geboren ben (1959) ik ben geboren op 9.6.1959
op die dag stond mijn zon in tweeling op 17°25 in tweeling en mijn maan in kreeft stond in 15°23
dan ga ik verder het rijtje af van de maan en dan zie ik dat de maan in tweeling komt 17°52(dichtst bij mijn graden van de zon in tweeling ) de dag van 4 juli

tot zover ben je goed bezig

Citeer
als er een graad is voor een dag dan kom ik aan 23 , dat betekent dat mijn pr nieuwe maan was de eerste keer als ik 23 jaar was , als ik niet verkeerd ben en het goee begrijp

helaas heb ik net het boek uitgeleend, maar uit mijn blote hoofd even > je zon die op 18 graden tweeling stond is inmiddels ook 25 graden opgeschoven, omdat er 25 dagen/jaren verder bent. Dus als je maan na 25 dagen op 18 graden tweeling komt staat je zon inmiddels op 13 graden kreeft. De maan komt dus 27 dagen later op 12.15 graden kreeft.
En dat is bij jou de leeftijd van 27 jaar en een paar maanden.

Citeer
in juni zijn er 30 dagen in een maand (tel ik 9.6 mijn geboortedag ook bij als een dag ) dat vraag ik me af en de 4 juli dag van de pr maan ) tel ik dat ook mee als een dag , want zo kan het twee jaar schelen en wordt 23 voorbeeld 21

Ik reken dus niet de geboortedag mee, de 10e is de eerste dag.

Citeer
mijn pr volle maan is dan wanneer de maan weer in tweeling komt en het kortst bij de zon in graden is op 31 juli nl in tweeling 14°32
31 juli - 4 juli is 27 dagen
dus de tweede pr volle maan is 27 jaar later en geen 15 jaar zoals u in je vorig bericht schrijft

Bij mijn weten is je progr. volle maan oppositie aan je zon. Dus in steenbok en je zon op 28 graden kreeft.
En volgens mijn berekening zou dat op 20 juli zijn, 14 jaar en een aantal maanden.

Citeer
dit is hoe ik denk dat het is , en het eens geleerd heb maar ik kan ook verkeerd zijn hé , want ik vind het vrij ingewikkeld allemaal en wie zegt dat degene die mij het geleerd heeeft juist was

Ik heb dit niet gehad op een cursus, maar uit de boeken gehaald.
Dus ik kan net zo goed fout zijn, als straks mijn boek weer terug is zal ik het gelijk wer even nakijken.

gr Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

mandourage

#34
hoi lilith,

ik snap het nog niet helemaal geloof ik, maar bedankt in ieder geval! ik heb even op astro.com een progressieve chart laten maken en daar krijg je dan je progressieve chart voor bijvoorbeeld vandaag, en dan staan al je planeten opeens in andere tekens en zij maken dan aspecten met je natale chart. dit heeft geloof ik niet veel met de progressieve maan enzo te maken he? sorry hoor ik vind dat maan-gedoe erg verwarrend! (maar wel heel interessant ;)) :)

cstu

ok lilith

ik wacht je boek dan even af en dus moet de zon en de maan allebei ondertussen in een hetzelfde teken staan en graad ongeveer met een paar orb verschil dat mag ???
dus je moet de dag zoeken dat je zowel de zon als de maan in een zelfde teken en graad staan ? en bij de volle maan progressie wanneer ze tegenover elkaar staan dus bv boogschutter tegenover tweeling en of ram tegenover weegschaal ????
moeilijke materie vind ik dit ?  ::)

en de progressieve volle maan en progressieve nieuwe tweede maan is dan altijd ongeveer 15 jaar - of + enkele maanden ????ook al heb je een verlate progr. nieuwe maan
carina

lilith

Citaat van: mandourage op januari 13, 2007, 17:12:06 PM
hoi lilith,

ik snap het nog niet helemaal geloof ik, maar bedankt in ieder geval! ik heb even op astro.com een progressieve chart laten maken en daar krijg je dan je progressieve chart voor bijvoorbeeld vandaag, en dan staan al je planeten opeens in andere tekens en zij maken dan aspecten met je natale chart. dit heeft geloof ik niet veel met de progressieve maan enzo te maken he? sorry hoor ik vind dat maan-gedoe erg verwarrend! (maar wel heel interessant ;)) :)

als je mij nu je geboortegegevens geeft, kan ik voor je kijken en het berekenen, zodat je mee kan kijken hoe ik het doe.

Ik merk het wel wat je doet.

groetjessss Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

lilith

Citaat van: mandourage op januari 13, 2007, 17:12:06 PM
hoi lilith,

ik snap het nog niet helemaal geloof ik, maar bedankt in ieder geval! ik heb even op astro.com een progressieve chart laten maken en daar krijg je dan je progressieve chart voor bijvoorbeeld vandaag, en dan staan al je planeten opeens in andere tekens en zij maken dan aspecten met je natale chart. dit heeft geloof ik niet veel met de progressieve maan enzo te maken he? sorry hoor ik vind dat maan-gedoe erg verwarrend! (maar wel heel interessant ;)) :)

Op jou verjaardag stond de maan op 9 graden tweeling en de volgende dag op 21 graden tweeling. Dus per dag legt de maan 12 graden af.
De zon stond op 21 graden maagd.
Na 8 dagen [op de 22e] stond de maan op 15 graden maagd, maar de zon schijft ook 8 dagen [= jaren] op en komt op 29 graden maagd te staan.
De maan schuift dus nog 1 dag verder op en het duurt dus 9 dagen dat de maan en de zon conjunct staan aan elkaar.
Dus jou eerste progressieve nieuwe maan krijg je als je 9 jaar oud bent.

Iets over de achtergrond van de progressieve nieuwe en volle maan.
De eerste 6 à 7 jaar is een kind nog heel erg verbonden met het spirituele en geestelijke wereld [je zwarte maan- noordelijke maansknoop kwaliteiten], maar op een gegeven moment gaat het zich toch gronden/ aarden. Ook al omdat je merkt dat je pure zielsverlangen op aarde geweigerd wordt.
Als je eerste progressieve nieuwe maan hebt voel jij je geweigerd in je noordelijke maansknoop energie en krijg je een omslag, je trekt je terug in je zuidelijke maansknoop. Je gaat weer op iets vertrouwen wat je bekend is en niet op een vaag verlangen wat de noordknoop voor je is. Je verliest eigenlijk je spiritualiteit en keert terug naar het aardse bewustzijn.
Dit duurt weer zo’n 15 jaar, tot je eerste progressieve volle maan. Dan kan je de noordknoop niet langer onderdrukken en kom je weer terug in je noordelijke maansknoop energie.

Normaal gesproken heeft een mens een cyclus van de progressieve nieuwe maan en progressieve volle maan. Dat kan je zo uitrekenen. Normaal kan ik dan ook jaartallen bij deze progressieve nieuwe en volle maan zetten Aan de hand daarvan kan je ook zien hoe je spirituele groei gaat.


Maar dit gaat niet bij iedereen, je kan een te vroege progressieve nieuwe maan hebben of juist een te late. Een te vroege is voor het 6e levensjaar en een te late is bv met 25 jaar of nog ouder.

Als dat gronden bv op 2 jarige leeftijd zou zijn, is dat is veel te jong.
De eerste progressieve nieuwe maan sla je over, maar de volgende komt pas als je 30 jaar bent.
Want als jij je niet tijdens de lagere school gaat gronden,
zou dit betekenen dat jij je zielsverlangen/levensbestemming tot b.v. je 30e jaar zou moeten volhouden.
Mocht dit lukken dan is er sprake van een vergevorderde ziel, maar meestal zal toch tijdens de lagere school je omslag plaatsvinden.
Met een te vroege prog. Nw. maan is iets bijzonders aan de hand met de levensopdracht en de incarnatie.
In veel gevallen betekent het dat er iets speciaals was tijdens je verblijf aan gene zijde. Je wordt b.v. uitgekozen om leerling- of hulpgids te zijn of je verblijf aan gene zijde was heel lang.
In praktisch alle gevallen betekend het dat je lotgevallen tijdens dit leven zwaarder zijn dan normaal.
Je hebt een levensopdracht die je als zwaar kan ervaren, maar die je aankan.

Het is mogelijk dat je omslag van de 1e prog. Nw maan gemaakt wordt door moeilijke transits.
Dat zijn dan omstandigheden of gebeurtenissen die heel ingrijpend of traumatisch kunnen zijn voor je.

Ziek, zeer, overlijden, scheiding, verhuizen enz.

Ik hoop dat je het volgen kan zo.

groetjessss Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

lilith

Citaat van: cstu op januari 13, 2007, 17:15:22 PM
ok lilith

ik wacht je boek dan even af en dus moet de zon en de maan allebei ondertussen in een hetzelfde teken staan en graad ongeveer met een paar orb verschil dat mag ???

Bij de gewone astrologie als je nieuwe maan hebt, staan de zon en de maan toch ook conjunct en voor de volle maan staan ze oppositie.
En die paar graden orb maakt niet uit, want je krijgt het toch niet helemaal exact. Vandaar dat ik schrijf + of - een paar maanden.

Citeerdus je moet de dag zoeken dat je zowel de zon als de maan in een zelfde teken en graad staan ? en bij de volle maan progressie wanneer ze tegenover elkaar staan dus bv boogschutter tegenover tweeling en of ram tegenover weegschaal ????
moeilijke materie vind ik dit ?  ::)

ja, en dezelfde graad red je bijna niet, wat het dichtste erbij is

Citeeren de progressieve volle maan en progressieve nieuwe tweede maan is dan altijd ongeveer 15 jaar - of + enkele maanden ????ook al heb je een verlate progr. nieuwe maan
carina

Het gemene van een te vroege of een te late maan is, dat je de eerste progr. nieuwe maan overslaat. De omslag gebeurd dan door ingrijpende transits.
Maar je eerste progressieve volle maan is wel 15 jaar na je oorspronkelijke progr. nw. maan, omdat een vast gegeven is.

groetjes Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

mandourage

hoi lilith

super bedankt voor de uitleg nogmaals, ik geloof dat ik het nu enigzins doorheb. dit wil dus zeggen dat mijn eerste progressieve maan was toen ik 9 was en vervolgens duurt het 15 jaar, dus met mijn 24ste zou ik dan een progressieve volle maan hebben, als ik het goed begrijp.

lilith

Normaal gesproken wel maar 9 jaar oud is volgens mij wel aan de late kant.
Maar het is niet onmogelijk dat jij je levens- en zielendoel tot je 9e jaar hebt geprobeert uit te dragen, tot jij je omslag van 180 graden maakte. Omdat je niet serieus werd genomen door de ouderen, je voor bijdehandje werd uitgemaakt of dat er gezegd werd dat je een kind met een hele grote fantasie.

groetjessss
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Chal

Hallo Lillith

Misschien begrijp ik je verkeerd , bedoel je dat mensen hem overslaan als ze hem voor het 6e jaar krijgen? De progressieve nieuwe maan? (zon conjunct maan secondair is dat.)

Liefs Chal

lilith

Kinderen ontwikkelen vanaf hun ongeveer 6e jaar hun ratio, door school e.d. Wat nodig is om te kunnen gronden.

Stel dat een kind op 4 jarige leeftijd de eerste progressieve nieuwe maan zou moeten krijgen, lukt dat nog niet.
Maar rond de 6 tot 8 jaar zal het zich toch gaan gronden en een omslag krijgen door transits.
De eerste progressieve volle maan krijgt het dan wel op 19 jarige leeftijd.

De term secondair is mij niet bekend, ik heb alleen een basis cursus astrologie gehad en een cursus medische astrologie.
De rest heb ik zelf uit boeken gehaald.

groetjessss Lilith
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

libram

Hallo Lilith, Chall, Mandourage en andere,

Ik had ooit eens een en ander opgeschreven over het werken met de maan in een horoscoop, en dat wilde ik hier graag delen.


De maanfasen en secundaire maan geven veel info in een horoscoop
Bij het werken met de secundaire maan, ontkom je niet aan de basisprincipes die bij de maan horen. Deze zijn mijns inziens zeer belangrijk, en die wil ik dan ook eerst in het kort samen vatten. (p.s vergeef mij sommige astrologische uitdrukkingen)

De maan in het algemeen
De maan verzameld krachten en veredeld krachten die door de tekens worden aangegeven.
Vernietiging en opbouw zijn twee basiskrachten (polariteitsprincipe) die de maan in zich draagt.
De maan vertegenwoordigd je instinctieve gedrag.
De kracht van de maan is magnetisch en werkt in onze gehele natuur, alle levende wezens worden er door beïnvloed.

Op welke manier dat is en welk effecten het teweeg kan hebben is voor een ieder verschillend. De opbouw van de geboorteradix kan daar meer informatie over geven.

De vier schijngestaltes van de maan zijn:
1e kwartier
Deze wordt de wassende maan genoemd. In deze periode neemt de lichtsterkte van de maan toe. Groei en vernieuwing in hierbij een gegeven.
De progressieve  nieuwe maan geeft aan dat de tijd om te reorganiseren, veranderen is aangebroken. In feite is de cyclus van de ontwikkeling aan een verandering toe. In een stuk van je verleden, je onbewust gedrag (je gewoonte gedrag) daarin zal een stuk loslaten verlangt worden.
Uit de stand van de progressieve maan haal je de informatie hoe de aard van het nieuwe begin zal zijn. Dit wil niet zeggen dat er op dit moment ook werkelijk verandering plaats vindt. In de periode dat de maan het eerste kwartier (waarbij actie een kernbegrip is)  doorloopt wordt er meer inzicht geboden (de maan wordt lichter, en er wordt moed en vertrouwen gevraagd), en bij de volle maan wordt er een moment geboden om het je bewust te maken, want tijdens deze loop wordt je getest of de juiste beslissingen gemaakt zijn, waarna en kan de  verandering  bij het 2e kwartier gecultiveerd kan worden.

2e kwartier
Dit is de volle maan. In deze fase is de lichtsterkte (en de macht) van de maan op zijn grootst. Op dit punt begint er meestal een nieuwe fase en/of wordt een oude echt afgesloten. Vervulling is een thema wat hierbij past. Het is de periode waarbij de nieuwe actie die zich eerder had aangekondigd in de loop van het 1e naar het 2e kwartier daadwerkelijk gehanteerd kan worden. De veranderingen kunnen nu geaccepteerd en ingebracht worden. Hier is het punt waar bij wijze van spreken geoogst kan worden. Wat er geoogst word hangt af van wat er bij de wassende maan gezaaid is. De maan biedt je een heldere blik om het zo maar even uit te drukken.
In de loop naar het 3e kwartier komt de tijd om het nieuwe te integreren en is afspiegeling met anderen wellicht een gegeven.

3e kwartier
Dit is de afnemende maan. Hier begint de lichtsterkte weer af te nemen. Het is een fase waarin principes als verval, ontbinding e.d. een rol spelen. Het veranderde gedeelte wordt in feite nu bekeken of hetgeen (je eigen afstemming op jezelf en de wereld om je heen) ook werkelijk voor je werkt.  In deze periode wordt je getest of het juiste beslissingen gemaakt zijn, en of zaken ook daadwerkelijk bij je passen, ter voorbereiding om wederom veranderingen aan te brengen.

4e kwartier
Dit is de nieuwe maan. De maan is nu onzichtbaar De magnetische invloed is nu op zijn kleinst. (Traditioneel gezien ontstaat er een deprimerende invloed. Gevoelige maantypes kunnen dan last hebben van zwaarmoedigheid e.d.)
In deze periode is het heroriënteren en het loslaten een centraal gegeven, net zolang tot de maan weer bij het 1e kwartier komt waar het wederom een feit wordt om los te laten. “Jezelf vrijmaken” is een thema/gegeven wat ik hierbij zou zetten.

In deze cyclus ontstaat er volgens Dane Rudhyar een emotionele en een mentale druk bij het individu. Bij de loop van het eerste en tweede kwartier ligt deze meer emotioneel, terwijl het derde en vierde meer druk op het mentale komt.  Een volgend onderscheid is de zgn. klimmende en de dalende  maan.
Bij de klimmende maan wordt de noordelijke koers doorlopen. En de tekens steenbok, waterman vissen, ram stier en tweeling worden gepasseerd. (In deze periode wordt o.a. alles wat boven de grond zijn vruchten draagt gezaaid) De nachten worden korter en de dagen langer.
Bij de dalende maan doorloopt hij de tekens kreeft, leeuw maagd weegschaal schorpioen en boogschutter en zit in zijn zuidelijke koers.
(In deze periode wordt alles wat onder de grond vruchten draagt gezaaid). De dagen worden weer korter en de nachten langer.
Let wel: in zowel de klimmende als de dalende fase komen alle schijngestaltes voor!

Dan heb je ook nog de stand van de maan t.o.v. de aarde. Het lijkt mij dat indien de maan op kortste afstand tot de aarde staat het effect groter is (ofwel duidelijker merkbaar) dan dat hij op zijn verste punt staat, maar daar ben ik nog niet helemaal achter.

De secundaire maan
De secundaire maan geeft informatie over je emotioneel besef en over wat je emotioneel toelaat of kunt dragen. Het vertelt je iets over het innerlijk rijpingsproces.
Staat de secundaire maan conjunct de Radix zon dan spreken we van nieuwe Maan. Het is de periode waar emotioneel verlies ontstaat/plaatsvindt. Het emotionele loslaten is het thema hiervan.
De secundaire Maan conjunct de secundaire Zon geeft aan wat je emotioneel kunt dragen of toelaat.
Komt de maan in oppositie van de Radix zon dan spreek je van volle maan.
Dit is het moment waar je in staat gesteld wordt naar je eigen zon te kijken, die voluit door de maan wordt geprojecteerd. Het is het moment waar het bewustzijn kan deelnemen, en je kan beseffen wat er speelt en wat voor effect dat op je heeft.
Iemand die pas op oudere leeftijd zijn 1e volle maan krijgt heeft ook lang met een emotionele last gedragen. Pas bij de volle maan (het punt van het oogsten) komt immers de bewustwording
Iemand die als eerste een volle maan krijgt, en die dit ook nog op jonge leeftijd heeft al sneller het besef wat er speelt.
Iemand die op jonge leeftijd een nieuwe maan krijgt het besef nog niet gehad. Dat zal 14 jaar later als de volle maan er is kunnen ontstaan.
Je zou het in een schema kunnen plaatsen.


In het mijn geval geldt het volgende:

De Radix zon staat op 15°57” in Ram
De Radix maan heeft als stand 12°.43” Waterman conjunct mijn radix Zon.
Op 10 april 1956 komt de maan op 15°.57"  Radix Zon en vindt de eerste nieuwe maan plaats.
Veertien dagen later volgde de eerste volle maan met de oppositie Radix Zon.

Nieuwe Maan   - 5e• jaar
Volle Maan   - 19e jaar•
Nieuwe Maan   - 33e jaar•
Volle• Maan   - 47e jaar
Nieuwe Maan   - 61e jaar•
Volle Maan   - 75e• jaar
Nieuwe Maan   - 89e jaar•


Tenslotte de

De transit maan
De aard van de planeet, die met de transit maan een aspect maakt, wordt benadrukt.
De maan is degeen die het aantipt en de boel aan de gang brengt. De aspecten die de transiterende maan maakt zijn maar kortstondig (aspecten duren maar even). Een uitzondering is dat indien er een aspect gemaakt wordt en er tegelijkertijd sprake is van een maanfasewisseling. In zo’n geval kan de uitwerking ervan langere tijd duren (enkele weken, en indien er sprake is van een eclips enkele maanden). De stand van de transit maan in de radixhuizen geeft aan op welk gebied je aandacht  in die periode zou moeten krijgen.

Nou ik laat het hierbij

Liefs,

Libram

Chal

Hoi Libram en lilith

Heb jij in jou ogen de eerste prog nieuwe maan overgeslagen dan? Dat zou betekenen dat je rond je 33e hem pas voor het eerst ervaren hebt. Dat lijkt me sterk in jou geval nl.

Ik vind het nogal kortzichtig hoe het in de boekjes staat over dat overslaan iedereen is anders. Ik heb me nooit herkend in dat proces en later bleek ook waarom. ( in die volgorde)

Bij mij verliep het proces zo

Op 4.9 jarige leeftijd eerste prog nieuwe maan ( geen omslag) Ik weet dingen vanaf dat ik 9 maanden oud was) Ik kan me dus zo goed als mijn hele jeugd herinneren.

Rond 17 jaar volle maan ( toen kwam er een omslag ) Wel eentje die zeer wisselend verliep je hing er als het ware tussen in . De ene keer in de ene kant de andere keer in de andere kant.

Rond 34 jaar 2e prog nieuwe maan het pad is duidelijker dan ooit.

Door het volgen van een workshop bij Tineke van de Noordknoop die zich hier veel mee bezig houdt werd dit toen der tijd duidelijk,  zij had dit vaker meegemaakt. Dus apart of bijzonder is het niet, wel is het zo dat het 1 en ander in je horoscoop dit zeker aan zou kunnen geven. Bv als de Maan secondair al vrij jong over allerlei planeten heen gaat voor dat die de eerste keer een conjunct met de zon maakt etc.

van mij mogen ze die termen wel eens aan gaan passen en ik zou zelf goed navraag doen bij mensen die hun eerste prog nieuwe maan jong hebben gekregen dit om ze niet in een hokje te stoppen. Ik denk zeker in deze tijd waarin men veel met spiritualiteit en meer verbonden is met "de andere kant" dat er steeds meer mensen zullen zijn die heen en weer geslingerd worden tussen de noord en zuidknoop.

ps Lilith ik vind je een kanjer wat je hier allemaal neerzet hoor ;-)

Liefs Chal