Waarvan geniet jij...?

Gestart door palomino, september 05, 2004, 02:55:17 AM

palomino

Djembee...!!!'T is gewoon LEKKER !!!Ik voel het door mijn hele lijf en het is alsof ik mij iets herinner van heel lang geleden...soms raak ik er zo door geraakt en ontroert dat de tranen over m'n wangen lopen... :P
Liefs Palomino

snowdrop

#106
Citaat van: Mephisto op oktober 11, 2004, 00:05:08 AM
Citaat van: snowdrop op oktober 09, 2004, 00:52:59 AM

Qua wrijfmiddeltje: nogal wiedes?
Het is suiker (melksuiker), of een ander bindmiddel, wat je op je arm wrijft, geen zout? ;D

*gniffel*

Ja, gniffel - hoezo arm? Je slaat met je handen, hoor!

Jembé (heet het echt zo?) wordt NIET door half nederland gespeeld. Want 99% die het leert kennen, geeft na 3 lessen op. Persoonlijk vind ik het een schitterend instrument. En zelf kan ik ook best jaloers zijn op mensen die dat bespelen. Het is wat minder 'sophisticated' als drum, wat minder complex..
Het heet djembé, en het is hier de laatste jaren bijzonder in. Veel vrouwen storten zich erop  ;D - hoewel ik gemerkt heb dat de interessante solo's vaker door mannen worden gespeeld. Hoe dat komt, weet ik niet. Misschien durven ze meer, misschien is het een kwestie van aanleg (zoals veel mannen ook beter zijn in ruimtelijke dingen). Dat djembé spelen minder complex zou zijn - nou, dat weet ik niet. Wat ik op dit moment doe is natuurlijk erg basaal. Wat de meeste beginners doen, is sowieso niet complex (al is het moeilijker dan je denkt). Sommigen komen ook niet veel verder, al beleven ze er wel erg veel lol aan. Maar ik heb begrepen dat er wel degelijk complexe ritmes bestaan, en ik heb een paar keer mensen solo zien gaan op een manier die je rustig sophisticated zou kunnen noemen.

En verder is het wat Palo zegt: gewoon héél lekker om te doen!

Vladimir

Weet je waar ik tegenwoordig écht van geniet?
koken!

Afrikaans, Indisch, Thaïs, héérlijk!
Her en der een recept wat me toevalt; pas de wijnsaus geprobeerd.
Afrikaanse vis, in een goede pepersaus. Het 3e engeltje wat over mijn tong wist te piesen..

;D ;D

snowdrop

Klinkt niet slecht! En als die pepersaus echt zo goed was, dan was die engeltjespies misschien wel geen luxe...  :P

Vladimir

#109
Nope, die was én goedkoop, én zelf gemaakt.. ;) :D ;D
ps. PM me, en ik geef het recept (wegens >>MSN<< doe ik dat niet online, voor nu)

Blackdragon

Citaat van: Mephisto op oktober 11, 2004, 00:05:08 AM
En zelf kan ik ook best jaloers zijn op mensen die dat bespelen. Het is wat minder 'sophisticated' als drum, wat minder complex..

drums en djembé kun je allebij net zo moeilijk maken als je wilt. met drums gebruik je je voeten en je handen, bij djembe alleen je handen en dat maakt drummen wat lastiger in het begin. maar met djembe heb je temaken met handzetting en de plek waar je slaat terwijl je met drummen met de stokken alleen plaats bepaald en met je pedalen alleen maar in sterkte van trappen kunt varieren.
kortom het is allemaal even moeilijk. daarbij komt dat djembé spelen niet alleen djembé is maar ook het spelen op de begeleidende drums (de dun-dun, de sambang en de kenkeni). dit zijn houten "buizen" met aan bijde kanten een vel (meestal koe) waar een bel bij hoort. deze drums kunnen ook verdraaid lastig zijn

ik speel zelf veel percussie (behalve drums) maar ik ken een aantal drummers, en ik heb een paar lessen gehad maar ik vond het niks. ik hou meer van oerdrums om alle afrikaanse en native amerikan drums maar te noemen.

grtz mathijs

Vladimir

Natúúrlijk..
Alleen geniet ik van die gasten in het park, die daar zitten te spelen met hun djembé's en hun Didgeridoo's. Dat zie ik een drummer nog niet doen (slepen van drumstel, bus huren, uitstallen, enzovoort). Vandaar mijn 'minder complex'.
En die oerklanken?
Zeker waar. Het danst ook heel lekker.

palomino

#112
Citaat van: Mephisto op oktober 11, 2004, 00:37:55 AM
Weet je waar ik tegenwoordig écht van geniet?
koken!

Afrikaans, Indisch, Thaïs, héérlijk!
Her en der een recept wat me toevalt; pas de wijnsaus geprobeerd.
Afrikaanse vis, in een goede pepersaus. Het 3e engeltje wat over mijn tong wist te piesen..

;D ;D

Hoi Phi,
Heeeeeeeeeeeeeeeeel veel pagina's geleden is er ooit een een receptentopic geopend... :D...ga daar dan nog even heen en laat ons meegenieten van die heerljke engeltjespies... :P
En moet ik nu met grote verbazing constateren dat jij dus niet in engelen gelooft...maar wel in hun...tra la la la la... ;D ;D ;D
Liefs Palomino

blackbird

Ik vind het ook eens leuk om e luiseren naar mensen die djembe spelen, net zoals piano, zolang ze dat goed doen. Maar ik kan hier niet de hele dag er na toe luisteren.

miranda

#114
ik geniet van de sterren diep in de nacht die ik zie als een lichtpuntje die elk persoon bezit de ster in hun het weerspiegeld ons.
ik geniet van de lucht die ons laat uitwaaien en de rust in ons zelf laat vinden.
ik geniet van een kind die je laat stralen vanwege hun ondeugende blikjes...ik geniet van de kusjes die ik krijg van mijn kind en knuffels.
en als kinderen lachen.
ik geniet van de bomen die mooi opbloeien en de bladeren mee gaan met de wind.
ik geniet van de zee de golven die zich vormen door de druk.
ik geniet van de geboorte van een nieuw mens al is het kind niet van mij.
ik geniet van de bloemen die de wereld kleur geeft.
ik geniet als mensen zich beter voelen na mijn hulp.

ik geniet eigenlijk van alles dat me laat lachen en liefde geeft en de rust geeft. zelfs de kleine dingetjes ;D

Vladimir

#115
Hoi Palo,

Ik geloof dat dat niet gaat; Catharina's Receptenhoek zit op slot..
Dus, bij deze:

AMAKI WA NAZI
VIS IN KOKOSSAUS

Deze kerrieschotel (spreek uit als 'sa-ma-ki wa nahzi') is heel populair onder de inwoners van Tanzania en Zanzibar, het Specerij-eiland. Door de ligging aan de oostkust van het Afrikaanse continent is Tanzania beïnvloed door culturen en keukens van vele andere handeldrijvende en zeevarende naties, waaronder India, Portugal en Perzië (Irak) - niet alle recepten zijn dus van echt Tanzaniaanse oorsprong Het resultaat is een keuken die zeer gevarieerd en exotisch is.

Ingrediënten:
- 1 kg stevige vis, b.v. tonijn, snapper of zalm
- zout naar smaak
- 45 ml (3 eetlepels) plantaardige olie
- 1 middelgrote ui, gehakt
- 2 teentjes knoflook, geplet
- 15 g (1 eetlepel) kerriepoeder
- 30 g (2 eetlepels) tomatenpuree
- 1-2 rode Spaanse pepers (desgewenst)
- sap van 1/2 citroen
- 500 ml kokosmelk (en dit is volgens mij & Meduus de oorzaak van dat engeltjes-gezever)

Maak de vis schoon, spoel deze af en bestrooi hem met zout. Verhit de olie in een pan en bak de vis bruin. Schep de vis uit de pan en houd hem warm. Fruit de ui in dezelfde olie bruin. (tip: pak een vispan; dat bakt lekker gemakkelijk. Zelf heb ik zo'n oude, (giet)ijzeren. Loodzwaar & kan alles hebben)

Voeg de knoflook toe en roer deze erdoor; laat dit 1 minuut pruttelen en voeg dan kerriepoeder, tomatenpuree, Spaanse pepers en citroensap toe. Roer dit goed door en blijf roeren, zodat het mengsel niet aanbrandt. Laat het 2 tot 3 minuten pruttelen.

Doe de kokosmelk erbij en breng dit al roerend aan de kook. Draai de warmtebron laag en doe de gebakken vis erin. Laat dit een minuut of 10 pruttelen, zodat alle smaken zich kunnen vermengen en de saus tot een romige consistentie kan inkoken. Serveer warm met gekookte of gebakken rijst.

Ã,» VOOR 4 PERSONEN

palomino

..Lekker snel en lekker lekker...jullie horen het wel als  de engeltjes langs zijn geweest in Am*dam... ;)
Liefs palo

snowdrop

Dank je wel, Mephisto. Ik ga dit ook 'ns proberen. Is alleen veuls te veul, dus zal wat moeten aanpassen (of stevig dooreten  ::)). Groet, Snowdrop.

Blackdragon

Citaat van: snowdrop op oktober 12, 2004, 22:07:10 PM
Dank je wel, Mephisto. Ik ga dit ook 'ns proberen. Is alleen veuls te veul, dus zal wat moeten aanpassen (of stevig dooreten  ::)). Groet, Snowdrop.

of je nodigd iemand uit zodat je er samen van kunt genieten ;) ;D

snowdrop

Tsja... heb ik ook al aan gedacht.  ;D Is misschien wel zo leuk.