Een huis insluipen dat niet van mij is (2x=2 huizen)

Gestart door M_iriam, maart 16, 2012, 03:22:32 AM

M_iriam

Ik droom 2x gedurende 1 nacht dat ik in een huis ben dat niet van mij is.
In het eerste huis, ben ik met mijn ( in wakkere toestand ) geliefde, zusje en nicht.
We lopen een huis in.
Zusje en nicht blijven ergens 'achter' en geliefde en ik lopen de woonkamer in.
Hy schenkt een glas rode wijn in voor zichzelf en oogst ontspannen.
Ik ben angstig en loop heen en weer.
Ik vraag of hy ook wat voor my wil inschenken.
Hy zegt niets, en schenkt rode wijn in voor mij.
Op dit moment denk ik (bewust): Mark (mijn nieuwe huisbaas,ik ga verhuizen vanaf April) drinkt altijd rode wijn met mij.
Ik loop naar het raam, om te kijken of de bewoners thuis komen.
Ik voel constant angst en ben dan ook de enige die dit voelt.
Op een gegeven moment voel ik me ineens naakt.
Ik blijf heen en weer lopen en vraag me af of myn geliefde dit ziet.
Als ik met myn rug naar hem toesta, kijk ik sluiks naar beneden, naar myn borsten.
ik zie dat ze bedekt zijn en zucht opgelucht.
Ik ben dus toch niet naakt, ik voelde me alleen naakt.
Maak me wel druk of hy myn ongemak heeft opgemerkt?
Op een gegeven moment sta ik WEER voor het raam en het volgende hoor ik wat.
Ik roep in paniek ''Er komen mensen, er komen mensen!''
Het volgende moment is de hele woonkamer vol.
Mijn geliefde vermaakt zich wel en ik besluit me er maar in te mengen.
Ik zie zelfs een bekende ( echt van jaaaaaaren geleden, middelbare school).
Ze vraagt hoe het met me is, en ik zeg 'goed'.
Hoewel ik me ongemakkelijk voel en geen zin heb in die mensen.
De angst om ontdekt te worden is dan wel weg, een gevoel van irritatie komt ervoor in de plaats.

De tweede droom ben ik in het huis van mijn oom en tante.
Ik sta in hun slaapkamer als ik geluid hoor van buiten.
ik kijk uit het raam en schiet in paniek als ze (oom,tante en rest van de familie) naar de voordeur lopen.
Ik ren naar de badkamer en terwijl ik ernaat toe ren denk ik ''Ik doe gewoon alsof ik hier kwam om mn tanden te poetsen''

Heel raar maar toch opmerkelijk; 2 dezelfde thema's achter elkaar in 1 nacht?
Ik ga vanaf April verhuizen, heeft dit er wat mee te maken>? (hoeft niet, kan)

Ricca

#1
Lieve Miriam,

Dromen in eenzelfde nacht hebben altijd wel met elkaar te maken, dat is op zich niet zo opmerkelijk. Misschien heeft je verhuizing een rol gespeeld bij de keuze van de symboliek van deze dromen, maar ik geloof dat hun betekenis dieper gaat en vooral op het emotionele vlak ligt. In het huis van een ander binnengaan kun je opvatten als insluipen/binnendringen, maar in een droom kan het ook gewoon wijzen op belangstelling, op kijken, observeren, bestuderen, je een (nieuw) beeld vormen van de bewoners, ze misschien wel proberen te begrijpen. Als je belangstelling oprecht is, hoeft dat natuurlijk niet verkeerd te zijn.

Je komt in de droom in twee huizen: in het huis van familie en in het huis van onbekenden (= het huis van de buitenwereld). En het blijkt dat je op dezelfde manier reageert op de buitenwereld als op je familie (wat ook niet vreemd is, maar nodig is het ook niet, want de buitenwereld hóeft niet hetzelfde te zijn als je familie).

Ik kijk eerst naar de overeenkomsten tussen beide dromen. In beide dromen voel je angst: de angst om ontdekt (betrapt) te worden in een huis dat niet van jou is en waar je zonder toestemming binnen bent gegaan. De paniek slaat in beide gevallen toe als je de bewoners door het raam ziet aankomen. Alsof je ervan doordrongen bent dat je iets aan het doen bent wat verkeerd is (een overtuiging die je misschien in je jeugd hebt aangenomen, maar die niet wáár hoeft te zijn...).

In beide dromen zoek je een uitweg uit de ontstane pijnlijke situatie. In droom 1 is dat: doen alsof er niets aan de hand is, quasi-gezellig meedoen met de anderen, maar dat voelt ongemakkelijk en uiteindelijk ben je boos op iedereen en ook op jezelf. In droom 2 verzin je een grandioze smoes om jouw aanwezigheid in het huis te verklaren: je kwam er alleen maar even om je tanden te poetsen. Je wast je handen/tanden in onschuld (de kleur wit van de tandpasta). Maar ondertussen voel je je schuldig...

Nu kijk ik naar droom 2, want die verklaart droom 1 (ook dat is niet vreemd, want in dromen is de tijd omkeerbaar en een droom kan heel goed beginnen met een conclusie en daarna pas de oorzaak tonen).

Als ik me goed herinner is de relatie met je familie nogal problematisch geweest. Nu woon je blijkbaar niet meer thuis en je bent vast en zeker veel rijper en volwassener geworden dan toen je nog thuis woonde. Wat droom 2 echter laat zien is, dat het contact met je familie daardoor nog niet echt veranderd is. Misschien heb je wel eens de ervaring gehad dat je met al je huidige nieuwe kracht en met de beste bedoelingen bij je familie op bezoek ging en toch binnen vijf minuten weer je oude onvolwassen rol begon te spelen? Dat kan komen doordat je familie blijft vasthouden aan het oude beeld dat zij van jou hebben, terwijl jij ondertussen al lang wilt veranderen. Zij zijn niet met jou meegegroeid. In plaats van je ongelukkig te voelen over die situatie, zou je die gelegenheid ook kunnen gebruiken om je te realiseren hoezeer jij je laat beïnvloeden door het beeld dat anderen van jou hebben.

Zo gauw je je echt bewust wordt van het beeld dat jouw familie van jou heeft, kun je hen in gedachten een nieuw, hoger beeld sturen. Maar op dit moment accepteer je hun beeld blijkbaar nog zonder meer, en je accepteert het niet alleen, je handelt er ook naar (smoes verzinnen in droom 2). Als je dat doet, leef je a.h.w. het script dat zij voor jou hebben geschreven in plaats van je eigen script te schrijven. Zolang je dit blijft doen, zal het gezelschap van mensen die geen hoge gedachten over jou hebben, jou geen goed doen (zie droom 1). Maar als je eenmaal hun beelden herkent (of hun overtuigingen over jou), kun je deze gaan veranderen door hen in gedachten nieuwe beelden van jezelf te sturen. Er hoeft niet over gesproken te worden, dat zou op ruzie en verwijten kunnen uitlopen, je kunt het in gedachten doen en dat dat werkt echt (het vergroot meteen ook je zelfvertrouwen). En dan kun je in hun gezelschap zijn zónder door hun beelden beïnvloed te worden - áls je ervoor kiest in hun gezelschap te zijn.

Hier laat ik het voorlopig even bij. Kun je het tot dusver volgen? Volgende keer meer over droom 1.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Lieve Miriam,

Hierbij, eindelijk, het beloofde vervolg...

Droom 1 gaat over de relatie met je vriend en hoewel je familie er niet bij is, is zij in die relatie toch op de achtergrond aanwezig. In de droom zelfs letterlijk op de achtergrond: je zusje en je nichtje waren er even bij en bleven toen 'ergens achter'. In dromen staat een deel vaak voor het geheel en zus en nicht staan waarschijnlijk voor je héle familie.

Wat me vervolgens opvalt is dat je vriend voor zichzelf wijn inschenkt en niet voor jou; jij moet eerst om jouw wijn vragen. Hij toont weinig begrip voor jouw angst, maar jij wilt ook niet dat hij merkt hoe ongemakkelijk (naakt) jij je voelt. Hij is de hele droom ontspannen en vermaakt zich met de bezoekers, terwijl jij helemaal geen zin hebt in al die mensen. En je raakt geïrriteerd... Het lijkt wel alsof hij oude wonden openhaalt door het gedrag van jouw familie te vertonen, en dat is niet verbazingwekkend, want alles wat met de ouders/familie nog niet is opgelost, komt altijd terug in de relatie met de geliefde...

Nog even over die bekende van járen geleden van de middelbare school: zij staat voor een bepaald aspect of een bepaalde eigenschap van jouzelf. Een eigenschap waar je blijkbaar niet zo blij mee bent, je zit niet echt op die 'bekende' te wachten en wimpelt haar af. Vraag je eens af hoe jij deze persoon zou omschrijven... of welke eigenschappen jullie gemeen hadden... dan weet je waarom je juist háár in de droom liet opduiken.

Terug naar de irritatie die je voelt over het gedrag van je vriend. Over het algemeen zijn de dingen die ons storen in onze partners de dingen die we onze ouders nog niet vergeven hebben. Blijkbaar werd er vroeger thuis ook te weinig rekening gehouden met jouw gevoelens en was er weinig begrip voor jouw angst en durfde je ook thuis je ware zelf (naakt en kwetsbaar) niet te tonen.

Nu neem je je vriend zijn gedrag kwalijk, maar waarschijnlijk probeert hij, zonder zich echt daarvan bewust te zijn, jou te helen door het gedrag van je familie uit te beelden. Dat is wat liefde doet... Liefde neemt het al negatieve van jou op zich (spiegelt het negatieve in jou), zodat jij het duidelijker kunt zien... Ik geloof dus dat hij wel van jou houdt en eigenlijk zelfs een geschenk voor jou is, maar jij ziet dat nog niet (ik trok Pentakels Aas omgekeerd en Bekers 2 voor de relatie). Het is voor jou belangrijk om in te zien dat wanneer je kwaad op hem bent, je in feite kwaad bent op je familie. Til er daarom niet te zwaar aan als je kwaad op hem bent, en probeer te geloven dat hij echt onbewust een poging doet jou te helen.

Hoe beter jij erin slaagt je familie een beter en hoger beeld van jezelf te sturen, en steviger in je schoenen te staan, met meer zelfvertrouwen en trots op jezelf, des te beter zal de relatie met je vriend zijn. Als te hem tenminste niet inmiddels al de laan uit gestuurd hebt en hij je ex-vriend is geworden... Dat zou me ook niet verbazen...

Als jij je familie echt vergeven hebt, kunnen er twee dingen gebeuren: óf je vriend zal stoppen met die dingen te doen die jou storen óf je zult een andere partner vinden zónder dat storende gedrag. Het hangt allemaal af van jouw bereidheid om oude kwetsuren te genezen en om jezelf en je familie te vergeven. Dan zullen jouw kracht en levenslust groter worden en zal ook je angst verdwijnen...

Maar wees wel matig met de rode wijn hè? :)

Liefs van Ricca
From Ricca with Love