Een rat op m'n schouder:

Gestart door Opti-Mystique, maart 18, 2007, 10:45:39 AM

Opti-Mystique

Hi y’all,

Even wat minder actief op het forum, maar ondertussen niet minder bezig!! Lekker gedroomd vannacht en zou graag eens weten wat het inhoudt.

Ik droom vannacht dat ik door de stad loop met een rat op m’n linkerschouder. Ik heb de rat nog niet zo lang en we moeten nog wat aan elkaar wennen. Ik hou mijn rechterhand steeds vlakbij mijn schouder om te voorkomen dat m’n rat de benen neemt. Ondertussen voel ik ‘m (het is een mannetje) ronddraaien op m’n schouder, af en toe aan mijn oor snuffelen en ik hoop maar dat hij niet op het idee komt om in m’n oor te bijten…

Ik heb honger en besluit ergens wat te gaan eten. Ik ken een eetcafé in de stad en daar ga ik heen. Het café zit in de kelder en ik moet een trap af om binnen te komen. Onderaan de trap staat een tafel die de doorgang blokkeert. Als ik het café inkijk zie ik dat het helemaal vol zit, misschien is het zelfs gereserveerd en staat de tafel daarom voor de ingang. Het café is wat schemerig en overwegend donkerbruin ingericht.
De mensen kijken me aan en op dat moment springt de rat van mijn schouder en rent door de zaak, richting de bar aan de overzijde. Ik denk bij mezelf “sh*t, die ben ik kwijt!” De mensen kijken vol afschuw naar het in hun ogen “vieze” beest, dat door hun restaurant loopt. Ik trek me er niets van aan en sprint achter m’n rat aan. Bij de bar heeft een hond de rat opgemerkt en deze springt er blaffend op af. De rat probeert weg te duiken, maar kan nergens heen. Ik duw de hond opzij, pak m’n rat op en zet ‘m weer op m’n schouder. De rat is nog beduusd van de hond en blijft stilletjes op m’n schouder zitten…

Als ik omhoog kom is de barman verdwenen. Ik wacht en wacht, maar er komt niemand meer terug bij wie ik wat te eten kan bestellen en ik besluit weer weg te gaan.
Als ik op straat loop besluit de rat weer van mijn schouder te springen en smeert ‘m voor de 2e keer. Ik ben verrast en weet even niet meer waar de rat gebleven is. Dan hoor ik aan de overkant een geluid dat lijkt op beesten die elkaar proberen indruk op elkaar te maken. Ik loop ernaar toe en zie dat ik bij een kerkdeur ben. De ingang ligt een paar treden lager dan de straat en onderaan de treden is een vlak stuk tot aan de deur. De traptreden en het stuk vloer voor de deur is van grijze (basalt?) tegels. Voor de deur zie ik mijn rat blazen en tieren tegen 2 andere, spierwitte ratten. Toch twijfel ik even welke rat de mijne is en maar dan herinner ik me dat mijn rat licht is, met een bruin/grijze rug. Ik maak een geluid om de aandacht van mijn rat te trekken en hij loopt niet weg, maar komt tot mijn verbazing naar me toe. Ik pak mijn rat op en zet ‘m weer op mijn schouder…

Dan volgt er een stuk droom waar mijn rat ook nog bij is, maar wat ik me niet meer inhoudelijk kan herinneren. Ik weet nog vaag dat ik in een kantoortoren in aanbouw ben. Omdat het nog niet ingericht is zitten er geen ramen in en zijn de muren nog wit…

Vervolgens zit is met een stel, mijn 2 beste vrienden in de auto. De nadruk ligt op het navigatiesysteem in de auto, dat het land Uruzgan laat zien. Het broertje van mijn vriendin is daar op een militaire missie (in het waakleven zit hij in Afghanistan). Op het navigatiesysteem is een luchtfoto van een grote rotonde uit Uruzgan te zien. Mijn vriend heeft het over een uitdaging om deze rotonde te kunnen rijden. Niet zozeer omdat deze drukke rotonde uit meerdere banen naast elkaar bestaat, maar omdat alleen de rotonde zelf geasfalteerd is. Ik zie op de luchtfoto dat de afslagen van de rotonde van wit/zandkleurig modder zijn waar het water op staat en waar niet of moeilijk met de auto doorheen te rijden is…

Heeft iemand ideeën? Ik hoor ze graag! :D

Liefs van Dolf

Pink

#1
Lieve Dolf,

Op de valreep mijn eerste indrukken van je droom.

Bij het lezen van je droom voelde ik al direct een beklemmend gevoel op mijn borst, alsof je ergens vast zit. De symbolen in je droom wijzen hier ook op.

De rat in je droom vraagt jouw aandacht voor een deel in jou dat tot dusver verborgen is gebleven. Een schaduwzijde die graag in het licht gezet wil worden.  Om dit te bewerkstelligen, is het noodzakelijk dat je even helemaal terugkeert tot jezelf. Het afdalen in de kelder wijst op de noodzaak van contact maken met dat wat diep in je leeft.

Helaas heb ik op dit moment niet de tijd om me helemaal in te leven in je droom en de symboliek volledig te doorvoelen. Ik sta namelijk op het punt om af te reizen naar warmer oorden en ga zo naar Schiphol.

Maar ik heb sterk het gevoel dat je op dit moment jezelf in bepaalde levensgebieden een beetje overvraagt. Jezelf letterlijk met kracht staande houdt (je rechterhand is je krachtige, logische hand die alles "op zijn plaats" houdt).Het zou me niets verbazen als dat met je werk te maken heeft omdat je voor je werk naar  een "oorlogsgebied" wordt uitgezonden. Misschien kan je hier op voorhand al iets mee.

Na mijn oplaadperiode in de zon kom ik op je droom terug.

Kuzz, Pink