mijn man zwanger en bevallen

Gestart door ninja, juni 27, 2005, 12:13:55 PM

ninja

Lieve Forum,
ik heb weer een gekke, intense droom gehad en ik kan zelf niet uitkomen en begrijpen wat de betekenis daarvan kan zijn. Heeft iemand misschien een tip ?
Mijn man was ineens hoog zwanger. Het voelde eerstt alsof dat heel normaal was. Als of het heel gewoon was om samen te beslissen wie nu zwanger wil worden en wie gaat bevallen. Eerste keer was ik degene die zwanger was, daarom was nu mijn man aan de beurt. Het was zo ver dat de bevalling was begonnen. Hij had veel pijn, ik was ongerust, probeerde te helpen met alles wat mogelijk was (washandjes op zijn hoofd, aanmoedigen, geruststellen en hoop geven). Op een moment ging ik kijken of ik het hoofdje al kon zien.....toen zag ik de mannelijke genitalia in volle beeld en ik werd heel bang. Ik zag dat waar mee wij waren begonnen een absuurd was. Het was onmogelijk voor het babytje om geboren te worden. Er was gewoon geen uitgang voor hem. Ik had ineens erg veel spijt dat ik de taak zo maar, heel naief en (toen aleen maar met goede bedoelingen) aan mijn man had overgelaten. Ik schrok heel erg en ik werd wakker. Meer kan ik mij niet herinneren, aleen de intensiteit van de droom.

Dragonvlaai

Hai,

Ik zal het proberen, maar het is meestal makkelijk en eigenlijk essentieel om iets van jezelf te vertellen. Bijvoorbeeld over de situatie waarin je verkeert of misschien een gebeurtenis o.i.d. die je achter de rug hebt ofzo. Meestal hebben je dromen betrekking op wat je meemaakt en hoe je je voelt in je dagelijks leven> Met in het achterhoofd dat droomsymboliek niet voor iedereen hetzelfde is, is het heel persoonlijk wat een droom betekent. Ik heb zelf bijvoorbeeld het e.e.a. aan symbolen opgezocht en nu ik weet wat ze "betekenen", zie ik ze als zodanig terug in mijn dromen - makkelijk meegenomen dus, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik ben ervan overtuigd dat dromen echt uit je eigen onderbewustzijn komen om je iets duidelijk te maken met middelen die misschien niet voor de hand liggen, maar waar je wel enigszins bekend mee bent...Zo vergezocht zijn dromen vaak niet en als ze wel ontzettend vreemd en te gek voor woorden lijken, daagt een droom je misschien wel uit verder te kijken dan je neus lang is.
Een van de dingen die je moet doen denk ik, is bij jezelf te raden gaan welke gevoelens nou zo intens waren bij die droom - tijdens en erna. Je gaat die droom als het ware ontleden en komt dan vanzelf tot de enige echte betekenis....Als het overheersende gevoel bijvoorbeeld angst is ( even als voorbeeld, hoeft niet zo te zijn ), kun je uitzoeken waar je precies bang voor was/ bent en welk gegeven uit je droom dit heeft veroorzaakt en wat dat met je doet, kijk ook wat die personen in je droom voor je betekenen, wat ze je willen zeggen. Het kan natuurlijk van alles zijn dat je in je droom ervaarde: schuldgevoel, "dit kan ik 'm niet aan doen", terwijl je eerst juist het voordeel ziet van het hebben van een keuze inzake bevallingen. Jij hoeft iets wat typisch vrouwelijk is - en eigenlijk alleen mogelijk is met een vrouwenlichaam - ineens niet per sé zelf te doen en maakt met elkaar de keuze dit aan je man over te laten. Als hij die taak op zich neemt, en het eenmaal zo ver is, blijkt ineens dat het helemaal niet kan. Je wordt geconfronteerd met zijn mannelijkheid en je beseft direct dat het wishfull thinking was om je man zwanger te laten zijn. Helaas moet je die zware taak zelf volbrengen...en in het geval van je droom heb je uiteindelijk helemaal geen kind.
Ja... zo'n droom kan staan voor een zware taak die je het liefst aan een ander geeft van wie je het gevoel hebt dat die het wel aan kan. Dat kan je man zijn. Het kan ook zijn dat je hem voor je gevoel belast met iets dat je zelf moet oplossen en dat je eigenlijk al weet dat je het zelf zult moeten doen. Of je hebt bijvoorbeeld een onmogelijke taak te volbrengen en je weet nu eigenlijk al dat het niet gaat lukken. Het kan in dat geval zijn dat je droom je ergens voor wil behoeden...
Ik heb daarbij gekeken naar een zwangerschap op zich. Een zwangerschap is zwaar, moeilijk, vrouwelijk etc. Alles wat in een droom ongebruikelijk is, staat vaak ergens symbool voor. Als jij altijd een blauwe trui aan hebt en je droomt dat je een blauwe trui aan hebt, is dit geen symbool, het is bekend en zo zie je er gewoon uit. Als je droomt dat je een zwarte trui hebt en dat blijft je bij, kan je gaan voelen wat die kleur met je doet. Ook hier is geen vaste betekenis aan te hangen...

Succes ermee!

Ricca

Hallo Dragonvlaai,

Wat leuk, versterking op het dromenforum! Van harte welkom!!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#3
Lieve Ninja,

Hier ook nog even mijn kijk op jouw droom. Ik vind deze droom heel mooi. En ook helemaal niet vreemd. Ik zie ook wel eens zwangere mannen in mijn dromen en heb ook wel kinderen uit hen geboren zien worden. :o In een droom kan alles. :) Je moet het natuurlijk wel symbolisch zien.

Ik zie een zwangerschap in dromen als innerlijke groei of de ontwikkeling van iets nieuws in jezelf. Er is wel geduld nodig voor deze verandering, het gaat niet van de ene dag op de andere... In jouw droom is jouw man bezig iets in zichzelf te ontwikkelen, te laten groeien. Het kan van alles zijn, een eigenschap, een talent, een nieuwe visie of houding, ik noem maar wat. En het is iets wat jij zelf al hebt of waarin jij hem al voorgegaan bent. Het voelt eerst heel normaal, en dat is het ook. Het is niet gemakkelijk voor hem, zelfs pijnlijk. Je leeft erg met hem mee en als je ziet hoe moeilijk het voor hem is, begin je te twijfelen of het überhaupt mogelijk is. Je laat je daarbij misschien iets te veel leiden door het feit dat hij een man is en dat je datgene waar het om gaat misschien wel niet van een man kunt vragen... Er bekruipt je zelfs een gevoel van spijt dat je (in je naïviteit) iets van hem verlangd hebt wat niet mogelijk is... iets absurds...
Maar Ninja, het is niet onmogelijk hoor. Wat de droom je volgens mij probeert te zeggen is dat je er wel in moet blijven geloven. Misschien heeft je man dat juist nodig. Het is je eigen ongeloof dat plastisch in beeld gebracht wordt...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Dat vind ik een hele goeie! Vind het een mooie benadering. Ben benieuwd wat de droomster ervan vindt....