Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Een korte droom

Gestart door Sonja Irene, mei 15, 2012, 22:11:39 PM

Sonja Irene

Hallo, ik wil graag de volgende droom aan jullie voorleggen.

Ik droom dat ik iemand zie die een soort pak aanheeft dat bestaat uit losjes aan elkaar genaaide rechthoekige lappen van een zwarte of zeer donkergrijze stugge spijkerstof. De stiksels zijn grauwgeel. Het pak is nieuw, met de vouwen er nog in en het doet een beetje Japans aan, zoals een kimono.
Er hangen overal touwtjes aan dat pak. Dan trekt er iemand anders aan twee van die touwtjes aan de zijkanten en valt het pak als het ware uit elkaar waarna de onderdelen vanzelf weer in elkaar vallen en zich voegen tot een strak en zo te zien ongemakkelijk zittend verpleegstersuniform. Een zwart verpleegstersuniform inclusief zwart hoofdkapje! Het lijkt een soort goocheltruc.
Ik zie dit aan en heb het gevoel dat ik naar mezelf kijk, of dat hier iets verteld wordt over mij. Maar ik voel geen enkele betrokkenheid. Het is een korte droom en hij is neutraal van sfeer. Toch vergat ik hem niet meteen en schreef hem op.

De uitleg lijkt simpel: zonder dat ik het merk laat ik anderen (nog steeds) aan de touwtjes trekken, maar de rol van verpleegster past me niet en is beperkend (dat uniform is stug en het zit te strak). Dat zwart zou misschien kunnen staan voor negativiteit.

Ik had de droom een poosje geleden, in de nacht voordat ik een ontmoeting met een nabij familielid zou hebben waar ik nogal tegenop zag (tegen het onvermijdelijke gesprek, minder tegen het familielid).
Mijn enige doel was om pijnlijke kwesties niet nog meer te laten oplopen, en de verhouding met die persoon niet verder te beschadigen. Daarom had ik me voorgenomen om zoveel mogelijk 'afstand' te bewaren, gevoelige onderwerpen uit de weg te gaan, me door niets te laten meeslepen, het 'leuk te houden'. Nu, achteraf, kan ik zeggen dat dat min of meer is gelukt.

Maar mijn familielid had en heeft een eigen missie, waaronder het herstellen of verstevigen van alle banden tussen iedereen in onze familie; een onmogelijke opgave in mijn ogen en ik neem daar dan ook afstand van. Ik ben in werkelijkheid bepaald niet iemand die altijd probeert het iedereen naar de zin te maken maar vond het toch heel pijnlijk om te zien dat mijn geliefde familielid niet wist om te gaan met mijn afstandelijkheid. Ik heb vaak met dit bijltje gehakt, heb heel vaak afstand genomen, voor mijn familielid lijkt dit nieuw. En dat terwijl ik vaak geprobeerd heb om mijn standpunt duidelijk te maken. Ik worstel al lange tijd met 'volwassen zijn'. Het lijkt onmogelijk om volwassen te zijn als er zo aan je getrokken wordt.
Misschien kan een van jullie hier nog met frisse blik naar kijken, me wijzen op iets positiefs? Of is er misschien ook een andere uitleg mogelijk?
Ben ik soms degene die aan die touwtjes trekt en is mijn familielid die arme verpleegster? ...

heleen

hoi Sonja Irene.

Ik denk dat je zelf je droom al heel goed hebt geïnterpreteerd. Alleen denk ik niet dat het om je werk gaat, maar om je leven. Je kijkt naar jezelf op een afstandje, andere mensen trekken aan de touwtjes, en jouw pak veranderd.
De opmerking die mij fascineerde is Ik worstel al een hele tijd met volwassen zijn.
Wat is volwassen zijn, ieder mens op welke leeftijd dan ook, heeft een kind, een volwassene, en een oudere (wijze) in zich. Je hebt dat ook nodig, je kunt niet 24 uur per dag volwassen zijn. Ik geloof dat je meer problemen hebt met het stellen van grenzen. Iedereen mag maar aan jouw touwtjes trekken van jouw pak. En jij kijkt toe, zonder in actie te komen.

Varen

Bij de zwarte zuster moest ik aan zuster Secretia denken...  :)

http://www.secretia.nl/secretia.htm


Vlinder

Kraai,
Wat een mooi sprookje van Secretia!
:)
Vlinder

heleen

Inderdaad kraai een heel mooi verhaal.
Het leukst vind ik vooral de alinea, over de gruwelijkheden die de wijze heren en dames bedachten. Dan komt er een moeder overste, die dit ten zeerste afkeurt (oordeelt). Maar als het meisje de regels van het klooster overtreedt, wordt haar mond dicht genaaid. Is dit geen gruwelijkheid dan. Wat staat er ook weer in de bijbel over een balk en een oog.
matheüs 7
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Heleen

Sweetie

Wat een mooi verhaal Kraai  :)















Sonja Irene

@Heleen
Hoi Heleen,
Dank voor je reactie.
Het klopt dat ik soms moeite heb met het stellen van grenzen.
Ik denk dat ik toekeek zonder in actie te komen omdat mijn belangrijkste rol in de droom die van toeschouwer was. Ik maakte gewoon geen deel uit van het tafereel. Maar ik heb nog steeds moeite om te begrijpen wat hier nou precies gebeurde. Als de boodschap is dat iedereen maar aan mijn touwtjes mag trekken, zou me dat toch verbazen. Voor zover ik weet word ik meestal eigenwijs gevonden. Maar familietoestanden raken me wel degelijk, en daar zou ik me minder van aan willen trekken. Aantrekken... hm... het lijkt erop dat dit woord een belangrijke aanwijzing is...

@Kraai
Hoi Kraai,
Dank voor je mooie sprookje!
Ik moest wel even nadenken voordat ik het verband met mijn droom zag, maar toen zag ik er ook twee: Zoals het geklets van enkelingen grote onrust kan veroorzaken in de hele gemeenschap, veroorzaken de meestal goedbedoelende Greetjes in mijn familie ook een hoop onrust.
En: Greetje verandert in zuster Secretia met de gesnoerde mond zoals de persoon in het eerste losse pak verandert in de ingesnoerde verpleegster.
Dat geeft weer ‘stof’ (alweer zo’n woord!) tot nadenken!

Carla

Bijzondere droom, mooie reacties in dit topic. Fijn dat je het deelt, het geeft mij ook weer stof tot nadenken  :)

heleen

@Sonja Irene.

Je ziel heeft zich even los gekoppeld van je lichaam. Je bent in je droom naar je eigen leven aan het kijken.
Zoals een kunstenaar doe als hij een schilderij schildert. Soms stapt hij achteruit, om te kijken waar hij of zij mee bezig is, en hoe het gaat worden. Dat heb jij volgens mij in deze droom ook gedaan.
Heleen

Varen

Het pak is "genaaid" , door wie of wat voel jij je "genaaid"?


Sonja Irene

@Carla

Graag gedaan!

@Heleen

Mooi beeld van die schilder! Ik kan me er helemaal in vinden.

@Kraai

Ik had me nog niet met het pak vereenzelvigd, zou ik dat ook moeten doen denk je?