Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE DWAAS

Gestart door Opti-Mystique, december 11, 2004, 21:06:30 PM

Opti-Mystique


De Dwaas is de vrije kaart van het Tarotdeck en komt ofwel aan het begin voor als kaart 0, of aan het einde als kaart 22. Op de kaart staat een persoon afgebeeld, die sterk mannelijk voor doet komen. Feitelijk is hier de Ziel voorgesteld en deze heeft hier nog geen stoffelijk lichaam en dus nog geen geslacht. De Dwaas weet nog niet wat zijn mogelijkheden zijn en gaat op zoek naar ervaringen. De Ziel maakt een reis door de hele Grote Arcana om ervaringen op te doen en zich zodoende te ontwikkelen naar het hoogst mogelijke niveau, waartoe het zich in een bepaald leven kan ontwikkelen. De volgorde door het deck is willekeurig en de Dwaas kan overal opduiken, vandaar dat dit de vrije kaart is en geen vast nummer heeft. De Dwaas vertegenwoordigt geen begin, geen einde, geen vorm.

Op de kaart van de Dwaas staat de enige witte zon van het deck afgebeeld. Het licht stelt dan ook niet de zon voor, maar het witte licht van God ofwel de Spirituele Bron. Met dit licht in de rug, staat de Ziel op het punt om de sprong te wagen en af te dalen in een stoffelijk lichaam, voor een volgend leven. De lucht is geel en geeft de energie aan waarmee de Ziel omgeven is. De Dwaas vertegenwoordigt de dwaasheid waaruit wijsheid wordt geboren. ââ,¬Å"Wijsheid begint met het weten dat men nog niets weet!ââ,¬? De mens is bij de geboorte nog onwetend, zal alles nog moeten leren en daarom vele dwaasheden en vergissingen begaan.

De witte hond vertegenwoordigt het dierlijke in de mens, het instinct of de intuïtie in de vorm van een zuiver (= wit) kanaal. Dit komt naar buiten als men God of het geweten negeert. Het hondje is ook een waarschuwing: ââ,¬Å"Pas op; wees niet roekeloos!ââ,¬? In het Rider-Waite deck blaft de hond naar zijn baasje, maar er zijn ook decks waar het hondje zich heeft vastgebeten in het kleed van het baasje. Een hond is een trouwe metgezel en dat is je intuïtie ook. Deze is altijd bij je en beschermt je wanneer er spanning dreigt.

In de knapzak bevinden zich de 4 elementen, vuur, water, lucht en aarde. Deze zal door de Magiër worden uitgepakt. Zij symboliseren de kennis van eerdere onderbewuste ervaringen, talenten, de wil om in de stof te ervaren; kortom de blauwdruk van de Ziel. De adelaar staat symbool voor de geest die boven de materie uitstijgt. De zwarte stok is de basisenergie en een stukje macht: de eigen wil.

De witte roos in de linkerhand van de Dwaas staat voor zuiverheid, onschuld, passie, avontuurlijkheid en onbezorgdheid. De zuiverheid van de Dwaas wordt nogmaals benadrukt door het witte hemd onder zijn kleed. Dit kleed met de oranje voering symboliseert vruchtbaarheid en energie.

De blauwe bergen met de witte toppen symboliseren de totale Universele Waarheid, welke geconserveerd wordt door het ijs der tijden. De afgrond is de valkuil. Er zijn geen grenzen; die trekken we zelf door ons beperkte bewustzijn.

Interpretaties[/b]
POSITIEF: ingrijpende keuzes en belangrijke beslissingen, frisse start en nieuw begin, geen zorgen, kans van je leven, karmische invloeden, scheppende energie.
MAAR OOK: dwaze besluiten door het niet weten, valkuilen, ijdelheid, angsten, extreme voorzichtigheid of juist extreme luchthartigheid en een waarschuwing: voorzichtig met verleidingen; schijn bedriegt!

De kaart aan het eind van een legging: de cirkel is rond, juiste en wijze keuze, zelfkennis door ervaring, de overgang van de Ziel vanuit de stof naar de geest (overlijden!). Kijk altijd goed naar de omliggende kaarten en posities, zuiver en scherp je intuïtie voordat je zoââ,¬â,,¢n cruciale interpretatie uitspreekt!

Liefs van Dolf

Ricca

#1
Het witte hondje van de Dwaas vertegenwoordigt voor mij de stralende, maar ongerichte levenskracht, zuiver en puur (wit), zoals die zichtbaar is in kinderen en dieren. Het staat voor onze blije, levenslustige en ongecompliceerde kant. De kant die, niet gehinderd door bedenkingen of vooringenomenheid, volkomen open, eerlijk en spontaan is: ons spontane zelf. Het hondje is het evenbeeld van de Dwaas.

Er zijn ook tarots waarin de Dwaas een pop bij zich heeft die letterlijk zijn evenbeeld is. Bijvoorbeeld de Russische Tarot van St. Petersburg. De pop staat voor het innerlijke kind (de Dwaas zelf ook).
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DW_RS.jpg

Omdat mensen geen dieren zijn - mensen en dieren behoren tot verschillende bewustzijnsstromen, zijn verschillende soorten entiteiten of zielen - spreek ik liever niet over dierlijke aspecten bij een mens. Alles aan ons is menselijk. Ook onze instincten. Vaak worden onder dierlijke aspecten verborgen duistere kanten of 'primitieve' of 'lage' of 'onbeschaafde' of zelfs 'slechte' impulsen verstaan en daarmee wordt geen recht gedaan aan dieren (die in mijn ogen juist niets verbergen en ook hun eigen beschaving hebben en zeker geen lager niveau hebben dan mensen - alleen ánders zijn). Het op deze manier dingen in onszelf als dierlijk bestempelen is eigenlijk een teken dat we ons eigen innerlijk, onze innerlijke impulsen, het on(der)bewuste, de psyche en uiteindelijk onze ziel niet helemaal vertrouwen... En dit onterechte wantrouwen komt tot uiting in sommige (vaak oude) kaarten waarop een hond of een ander dier de Dwaas in zijn been bijt (pijnlijk)... of zijn broek naar beneden trekt, m.a.w. hem voor gek zet. Bijvoorbeeld de Dwaas in de Wirth Tarot. Dergelijke kaarten hebben niet mijn voorkeur... :(
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DW_WI.jpg

De Dwaas vertegenwoordigt de aangeboren vreugde, spontaniteit, onschuld, zuiverheid, openheid, zorgeloosheid, onbevangenheid enz., waarmee wij als kind aan het leven beginnen. Ook het aangeboren vertrouwen in de goedheid van alles. Harmonie is een toestand waarin alle groei moeiteloos gaat, een transparante, vreugdevolle instemming met het bestaan. Wij worden in een toestand van harmonie geboren en we zullen ook in harmonie sterven - of er nu wel of geen speciale woorden gesproken of rituelen uitgevoerd worden. In de tussentijd zijn wij óók in harmonie, de harmonie kan ons nooit afgenomen worden, maar wij zijn wel in staat onze toestand van harmonie te negeren. Wij hebben een vrije wil, onze bewuste geest heeft de vrijheid gekregen ons uniek-zijn, onze integriteit en alle andere eigenschappen waarmee wij automatisch begiftigd zijn, te ontkennen. Ieder mens is in wezen goed, maar wij hebben de vrijheid om onszelf bijvoorbeeld slecht te vinden. Kinderen (en dieren) staan er niet bij stil of ze goed of slecht zijn. Tijdens het latere leven, wanneer onbegrepen ervaringen op onze weg komen, raken wij in verwarring en verstrikt in de schijnbare tegenstellingen van het leven. De onbevangenheid van de Dwaas gaat hierbij verloren. Wanneer wij deze onbevangenheid en naïviteit eenmaal kwijt zijn, kunnen wij die niet eenvoudig opnieuw terugkrijgen, maar moeten wij eerst de lessen leren die door de kaarten van de Grote Arcana worden uitgebeeld om uiteindelijk de grotere wijsheid van kaart 21, de Wereld, te bereiken. Bij de Wereld hebben wij de eigenschappen van de Dwaas herwonnen, maar deze hebben dan een diepere betekenis gekregen door de innerlijke groei die zich in de tussenliggende kaarten heeft voltrokken. De Dwaas vertegenwoordigt de 'naïeve wijsheid' van het spontane zelf, dat ons zonder nadenken de goede richting wijst. De Wereld vertegenwoordigt de wijsheid, waarin we volledig bewust de juiste keuzes maken.

Een andere keer meer over de overige details op de kaart.  

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#2
De witte zon staat zowel voor de Zon (symbool van verlichting) als voor de Ziel. De rode veer op het hoofd van de Dwaas is dezelfde als die bij het zonnekind op kaart 19 De Zon. En bij de Dwaas in de Cosmic Tarot zit de zon boven in zijn aura... :D http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DW_CS.jpg

De Dwaas is er niet op uit verlichting te vinden, maar toch is hij dichter bij verlichting dan velen die ernaar op zoek zijn. Alle inzicht begint met verbazing, verwondering... De witte bergen in de verte symboliseren de wijsheid die in het verschiet ligt. De gele lucht staat voor zonneschijn, zonnigheid, blijdschap en vertrouwen. De kleur komt terug in zijn gele laarzen en dit laat zien dat de zon hem de energie geeft om zijn stappen op de levensweg te zetten.

Zijn zwarte stok wijst als een aanwijsstok/antenne in de richting van de zon: hij geeft gehoor aan het verlangen van zijn ziel. Zwart is de kleur van latente mogelijkheden: waar nog niets beslissends heeft plaatsgevonden blijft alles mogelijk (en dat geldt ook voor de zwarte ondergrond van zijn kleding). De knapzak bevindt zich van alles wat op de kaart te zien is het dichtst bij de zon en bevat de aangeboren eigenschappen en onbewuste herinneringen die hij heeft meegekregen om zijn levensdoelen te verwerkelijken. De inhoud is verborgen, hij kijkt er niet naar om en dat hoeft ook niet... Volgens sommigen is op de zak een adelaar geborduurd, maar volgens Waite is de afbeelding met opzet vaag gehouden... om aan te geven dat het om het onbewuste gaat.  

De Dwaas staat op het punt over de rand van de rots te stappen. Hij staat nog op zijn rechterbeen, maar de volgende stap - over de rand - zal hij met zijn linkerbeen zetten: het is een intuïtieve stap, spontaan een ingeving volgend...  Hij stapt zonder vrees over de rand, hij waagt de sprong in het onbekende in het volste vertrouwen dat hij goed terecht zal komen. De blik omhoog is een symbool van vertrouwen en zijn gespreide armen laten zien dat hij zich openstelt voor het nieuwe, bereid is het nieuwe te omhelzen. De witte roos in zijn linkerhand (ontvangende hand) is een symbool van zuivere liefde, de liefde van de ziel. De witte roos geeft ook aan dat de stap die zich aandient belangrijk is in het licht van de spirituele ontwikkeling. Het witte hemd onder zijn bovenkleding staat voor zuiverheid. De oranje voering van zijn kleding symboliseert spontaniteit. De wielen op zijn kleding zijn symbolen van energie en verandering en van het vermogen om de toekomst zorgeloos tegemoet te gaan.

Citaat: Spring en het net zal verschijnen.

De Dwaas in de mooie Lovers Tarot lijkt aan de zon (zijn intuïtie) te vragen of hij de sprong zal wagen... http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DW_LV.jpg
In plaats van een knapzak draagt hij een vis :o met zich mee... afkomstig uit het water van het onbewuste. Er is ook nog een slang te zien, symbool van aangeboren wijsheid.
Deze vind ik ook mooi: http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/DW_AN.jpg

In een legging wijst de Dwaas vooral op optimisme en moed - spontane beslissingen - onbevangenheid - zorgeloosheid - onbekommerdheid - je ingevingen vertrouwen - vertrouwen in mensen en situaties - vertrouwen in het leven enz. En ook verandering, een nieuw begin. De Dwaas verschijnt vaak bij een overgang naar een nieuwe situatie en betekent dan: onbezorgd een nieuw gebied betreden - vol vertrouwen de stap in het onbekende zetten - moedig de sprong wagen enz. Zonder de bereidheid van de Dwaas zijn veranderingen moeilijker, overgangen lastiger te maken.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

#3
En dit had ik al eens op het algemene forum geschreven:

De Dwaas kan ons in contact brengen met een heel belangrijk aspect van onszelf: het deel van onszelf dat niet gevangen is in de concepten en stereotypen van de rationele geest en dat daarom vrij is het leven rechtstreeks, in het heden, waar te nemen en te ervaren. Met openheid, onbevangenheid, verwondering en onvooringenomenheid. De Dwaas verstaat de kunst om geheel in het heden op te gaan, een kunst die veel mensen vreemd is geworden... In het heden ligt de directe ervaring.

Wij zijn bijvoorbeeld goed in luisteren zonder echt te hóren, omdat we tegelijkertijd in gedachten met honderd andere dingen bezig zijn. Als we luisteren met heel ons wezen zijn we in het heden. We zijn ook heel goed in kijken naar zonder echt te zién. We kijken naar de natuur en naar de mensen om ons heen door de ogen van gisteren, net zoals we luisteren met de oren van gisteren. Onze reeds eerder gevormde meningen spelen een overheersende rol. We zijn ons vermogen kwijtgeraakt om de dingen om ons heen steeds weer als nieuw te zien, om te kijken als een kind voor wie elke waarneming met de spanning en de verrukking van het ontdekken is overgoten. We denken dat we alles al gezien en gehoord hebben, dat we alles al weten, we hebben overal etiketjes opgeplakt, alles in hokjes gezet en we zijn niet meer in staat om ons te verwonderen. Als je iedere boom, ieder bloem of plant bekijkt alsof je hem voor de allereerste keer ziet, zie je hem écht. Hierdoor kom je in het heden terecht.

We vinden het ook vaak moeilijk om onze geliefden, familie, vrienden en kennissen elke dag als volkomen nieuw te zien. Maar als we al onze ideeën over hen opzij zouden kunnen schuiven en hen elke dag als volkomen nieuw beleven, zouden we eveneens in het heden terecht komen en merken dat hierdoor de relaties met hen veranderen. De relaties zouden opener worden, meer ruimte openlaten voor liefde.

We kunnen zelfs proberen alles wat leeft te zien als onszelf in een andere gedaante. Als we werkelijk proberen te doen alsof we alles en iedereen om ons heen zélf zijn, zullen we uiteindelijk beseffen dat het geen doen-alsof is. Dit is voor mij de diepste betekenis van de Dwaas.
From Ricca with Love

Ricca

De Dwaas omgekeerd
  • Je ingevingen niet vertrouwen. Een soort overvoorzichtigheid. Gebrek aan moed. Een verandering niet aandurven. Nog niet klaar zijn ergens aan te beginnen. Kansen voorbij laten gaan...
  • Moeite met dingen die onverwacht gebeuren. Liever goed voorbereid willen zijn. Angst voor de toekomst.
  • Behoefte aan zekerheden (vaste grond).
  • Niet van binnenuit handelen, gekunstelde spontaniteit.
  • Ook: roekeloosheid, wilde plannen, dwaasheid, stommiteit, ijlhoofdigheid, verkeerde keuze.
From Ricca with Love

lucifall

#5
De dwaas in het goden-pantheon van de Maya’s:

-De archetypen uit de tarot zijn in de diverse wereldreligies vaak te relateren aan diverse goden.
Zo ook is de Dwaas te relateren aan een Godheid uit de Maya-cultuur.
Het subtiele is dat binnen deze cultuur de Dwaas verbonden wordt met de dood (het einde van iets en ook het nieuwe begin wat hierna volgt; loslaten om een nieuwe start te maken) en het oordeel (verlossing, bevrijding, wederopstanding ).

Dit op basis van het oeroude numerlogische stelsel van de maya's. Een stelsel, wat voor zover men weet, ouder is dan de Tarot.
Van een ander continent afkomstig is dan de tarot.
Columbus ontdekte immers Amerika in 1492 volgens de wetenschappers.
Het oudst bekende tarot deck is die van Filippo Maria Visconti wat rond 1425 gemaakt werd.
De overeenkomst duidt maar weer eens op de universele geest van de wereld.

De nummering en de afbeeldingen van de tarotkaarten van het Europese continent en de aangrenzende (over land) continenten is identiek aan de verwijzing in de oude mayacultuur welke naar historisch verluid, onbereikbare kennis geweest moest zijn.

Altijd heeft mij al verwonderd de eind/begindatum van de maya-kalender:  21-12-2012.
De wereld(21) boven de gehangene(12) welke samen de Ankh vormen:De Venusspiegel. De vereniging van het vrouwelijke en het mannelijke.

De Androgyne dwaas op begin van de reis door de grote arcana en de Androgyne vrouw dansend in de wereld op het "einde; nieuwe begin" van de reis.
De Dwaas, die is als : Hunab K'u die zowel het één als het ander is, als noch het één, noch het ander. Het is mannelijk én vrouwelijk en toch is het onzijdig


De Dwaas/   Hunab-ku

Maya
Hunab-ku  
Hunab K'u is het hart van de melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Hunab K'u is de Ene Schepper van Maat en Beweging, het hart van de melkweg waaruit volgens de Maya's alle maat en en beweging komt.
Hunab Ku wordt gezien als zender van uitstralende energie/informatie. Het gebruikt sterren als lenzen om energie naar planeten te zenden. Voor onze Aarde is de Zon de hoofd overbrenger voor de energie van Hunab Ku. Het is de lens waardoor Aarde direkte galactische informatie ontvangt. De pulsen van Hunab Ku worden gezien als een taal, of code/energieën opgeslagen in de "Tzolkin," een universele harmonische module die elke mogelijke combinatie van Hunab Ku in zich draagt. Het is de Heilige Kalender. Hunab K'u is het numeriek verband tussen de getallen 13 en 20. Zij representeren beweging en maat; energie en vorm; geest en ziel. Geometrisch kan Hunab K'u worden gesymboliseerd door een vierkant in een cirkel.
Hunab K'u is zowel het één als het ander, als noch het één, noch het ander. Het is mannelijk én vrouwelijk en toch is het onzijdig. In Guatemala noemen ze het ook vaak: Hart van de Hemel én hart van de Aarde.


                                   *******
"Heel lang geleden bestond er volgens de grootouders geen dag en geen nacht.
Hunab K'u was het enige dat bestond. Hunab K'u was het middelpunt.
Hunab K'u was de bron zonder einde.
De grootouders zeiden tegen de dochterwinden
dat ze de makrokosmos tevoorschijn moesten blazen.
Hunab K'u verborg zich en verdeelde zich in nicht en neef.
Samen zongen zij het scheppingslied.
In alles wat er bestaat - het heelal, de melkwegstelsels,
de zon en de aarde - weerklinkt die stem.
Licht en duisternis en al het bestaande zijn slechts een lied van Hunab K'u.
Hunab K'u slaapt in alle genoemde en ongenoemde dingen."
                                   *******
(Uit: Medicijnvrouw, Lynn V. Andrews)



De getallen 13 en 20 bij de maya’s
TAROT DE DOOD / HET OORDEEL

De sleutel tot de Tzolkin zijn de getallen 20 en 13. Het zijn de 20 verschillende zonnetekens samen met de 13 dynamische eigenschappen of tonen die de Tzolkin bepalen.
De 20 zonnetekens zijn de 20 gezichten van de schepping (structuur) en de 13 tonen (beweging) zijn het scheppingsproces zelf.

Deze beide getallen zijn ook verankerd in hoe wij als mens zijn geschapen. Het is een bekende uitspraak dat een “Idee” handen en voeten moet krijgen om als “Idee” te kunnen worden uitgevoerd.

20: De mens heeft 10 vingers en 10 tenen waarmee hij de hemel en de aarde kan aanraken. De Maya’s zien de mens daadwerkelijk als de verbinding tussen hemel en aarde.
13:Het leven is bewegen. Daarvoor heeft de mens 13 hoofdgewrichten, de enkels, de knieën, de heupgewrichten, de polsen, de ellebogen, de schoudergewrichten en het nekgewricht, gekregen. De nek staat bovenop de ruggengraat.

Achter de symboliek van het getal 13 schuilt de waarheid van het universele weten.
Het menselijke ei heeft 13 dagen nodig om tot rijping te komen, pas dan is er bevruchting mogelijk. Op het moment van de conceptie versmelten de tegen elkaar instromende krachten van man en vrouw tot één geheel en het ei komt tot leven. Over 260 dagen zal het nieuwe leven worden geboren. Aan het getal 260 komen wij door de getallen 13 en 20 met elkaar te vermenigvuldigen.

De Tzolkin, de heilige Maya kalender telt 260 dagen. Op het moment van de geboorte wordt de “landingsplaats” van het nieuwe leven binnen de Tzolkin bepaald.
De nul van het oneindige niets is getransformeerd naar het weten over het werkelijke potentieel van het nieuwe leven.

Wat zien wij op de kaarten 13, de Dood en 20 Het Oordeel.
Op Kaart 13 De dood: de gewrichten van de ruiter op het paard.
Het getal 13 van de kaart.
De waarheid van het universele weten (13-maya)  
een einde betekent een nieuw begin(13-De Dood- Tarot)

Op kaart 20 Het Oordeel: De armen die naar de hemel reiken: de verwijzing naar de 10 tenen en 10 vingers.
de 10 vingers en tenen die de hemel met de aarde verbinden(20-maya)
Bereidheid tot wedergeboorte; heelheid (20-Het
Het getal 20 van de kaart.
Einde/ Wedergeboorte


liefs Luus



Ricca

Hi Luus,

De Maya-cultuur zou een van de restanten van de Atlantische beschaving zijn geweest, een kolonie van Atlantis die na de val van Atlantis afgezonderd raakte. Atlantis strekte zich uit van Griekenland tot aan de tegenwoordige VS. Egypte was ook zo'n overgebleven kolonie van Atlantis. Egypte was een grote inspiratiebron voor Waite. Je zou je dan via Atlantis het volgende verband kunnen voorstellen:

Atlantis  -  Egypte
   |                |
Maya ...... tarotsymboliek

... waarbij een verband tussen tarotsymboliek en de Mayacultuur niet onwaarschijnlijk hoeft te zijn.

Columbus verbond slechts wat al verbonden was (geweest). Hij voer het onbekende tegemoet met de onbevangen moed van de Dwaas... En was hij ook niet met een ei in de weer? Ei - getal 0 - de Dwaas - het ei van Columbus...

Als ik nu kijk naar de dolfijn en het grote zeilschip op de achtergrond bij Bekers Koning (die een troon vol Egyptische symboliek heeft) en in aanmerking neem dat dolfijnen mensenzielen zijn en gereïncarneerde Atlantiërs, zie ik op deze kaart Atlantis om de hoek kijken en denk ik bij het schip ook even Columbus...

Terug naar de Dwaas. Zou het niet leuk zijn om op de kaart een link met de Maya's te ontdekken? Ik doe een poging en beperk me tot de dingen die jij aandraagt (zelf heb ik niet echt veel kennis van de Mayacultuur).
Hier staat een large size scan van de kaart:
ftp://ftp.lysator.liu.se/pub/magick/Tarot/Riderwaite_jpg/Majors/maj00.jpg

Op het kleed van de Dwaas bevinden zich acht gele cirkels met acht stralen. De cirkels komen overeen met de binnencirkel van het Rad van Fortuin die eveneens acht stralen heeft en waarover ik bij die kaart al schreef: 'Terwijl onze uiterlijke persoonlijkheid onderhevig is aan de beweging van de buitenrand van het Rad, staat de Dwaas dicht bij de ziel.' De stralen suggereren orde en ritme: de maat en beweging van Hunab K'u... Het Rad van Fortuin is verbonden met de tijd. De Tzolkin ook.

In de stralencirkel rechtsonder lijkt een letter E te staan, maar waarschijnlijk is het een gekantelde hebreeuwse letter Shin (tand en levensadem). Shin wordt door Crowley en Haindl toegekend aan 20 Oordeel (Aeon). De drie 'tanden' van Shin staan voor lichaam, geest en ziel. Met getalwaarde 300 staat shin ook voor de moederschoot, het beschermend omhulsel waarin de geest gods een menselijke vorm - of omgekeerd - aanneemt. De kosmische baarmoeder Hunab K'u...
http://www.lapalmagaleria.info/arte/show.php3?lang=&basis=tarot&bild=0&gross=true

Er bevinden zich ook nog vier andere cirkels op het kleed van de Dwaas. In minstens één ervan (die met de vorm van een granaatappel) is een hart te herkennen. Hart van de hemel én hart van de aarde...

De zwarte ondergrond van de kleding verbindt de Dwaas met de Dood (13).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

jakarw

Er viel mij bij het bekijken van de kaarten iets op aan de bergen op de achtergrond van deze kaart. Dolf en Ricca hebben ze al toegelicht:
Citaat van: Ø•Mystique op december 11, 2004, 21:06:30 PM
De blauwe bergen met de witte toppen symboliseren de totale Universele Waarheid, welke geconserveerd wordt door het ijs der tijden. De afgrond is de valkuil. Er zijn geen grenzen; die trekken we zelf door ons beperkte bewustzijn.
Citaat van: Ricca op december 29, 2004, 11:44:20 AM

De Dwaas staat op het punt over de rand van de rots te stappen. Hij staat nog op zijn rechterbeen, maar de volgende stap - over de rand - zal hij met zijn linkerbeen zetten: het is een intuïtieve stap, spontaan een ingeving volgend...  Hij stapt zonder vrees over de rand, hij waagt de sprong in het onbekende in het volste vertrouwen dat hij goed terecht zal komen. De blik omhoog is een symbool van vertrouwen en zijn gespreide armen laten zien dat hij zich openstelt voor het nieuwe, bereid is het nieuwe te omhelzen. De witte roos in zijn linkerhand (ontvangende hand) is een symbool van zuivere liefde, de liefde van de ziel. De witte roos geeft ook aan dat de stap die zich aandient belangrijk is in het licht van de spirituele ontwikkeling. Het witte hemd onder zijn bovenkleding staat voor zuiverheid. De oranje voering van zijn kleding symboliseert spontaniteit. De wielen op zijn kleding zijn symbolen van energie en verandering en van het vermogen om de toekomst zorgeloos tegemoet te gaan.

Wat mij dus opviel aangezien ik net ook de kluizenaar heb bestudeert. De bergen op de achtergrond van de dwaas zijn misschien dezelfde bergen als waar de kluizenaar de top bereikt. Zoals Ricca mooi zei, over de sprong in het diepe die dwaas op het punt staat te maken, denk ik  dat je voordat je de status van de kluizenaar kan bereiken eerst de sprong in het diepe moet maken. Die bergen staan er niet voor niets, de top is het doel en de eerste stap is de stap in het onbekende. De sprong die je maakt, het intuïtief volgen van je hart en aangaan van de uitdaging. Het is wel mooi dat de dwaas het begin van die reis is en bij nul begint en dat de reis bij negen, het laatste enkelvoudige getal, op de top eindigt.
Zoals ook al genoemd bij de kluizenaar verwijs ik naar het boek De Alchemist (het lijkt wel alsof ik reclame aan het maken ben :P ) maar daar komt de samenhang van deze twee kaarten mijnsinziens goed naar boven.
Iemand die het met me eens is of juist niet?

Palomino

Ik keek vandaag nog eens nauwkeurig naar de kleding van de Dwaas op de RW kaart, en het volgende viel mij op: aan de onderkant van de linkermouw is een halve gele (lege?) circel te zien...Wat zou dit betekenen?
Op RW deck klonen, zoals b.v. de Radiant Waite-en de Universal Waite kaarten, is deze circel ingevuld met stralen, als een wiel.

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Leeuwin

Ik denk dat dit het begin van een nieuwe cyclus betekent.

Groetjes van Leeuwin.

Palomino

Hoezo? Omdat het (nog) leeg is?
Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Leeuwin

O nee, zeker niet leeg!  :D Hij wordt positief bijgevuld. ;)

Groetjes van Leeuwin

Palomino

Hoe dan, volgens jou ?

Liefs,
Palo
Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.

Leeuwin

Door het geleerde van de afgeronde cyclus in de praktijk te brengen. Daarbij nieuwe uitdagingen aangaan.

Leeuwin

Palomino

Geluk is ook zoeken naar betekenis op de momenten dat het leven het minst betekenisvol en hopeloos lijkt.