Staven Schildknaap

Gestart door Ricca, mei 16, 2005, 18:29:02 PM

Ricca



Zowel staven als schildknapen wijzen op het begin van iets en Staven Schildknaap heeft deze betekenis dus dubbel. De kaart wijst op iets nieuws en meer in het bijzonder op de enthousiaste aankondiging (aan jezelf of aan de buitenwereld) dat je er klaar voor bent om iets nieuws te beginnen - en dat kan op allerlei gebied zijn (nieuwe plannen, een nieuw project, een nieuwe ontwikkeling, een nieuwe liefde, een nieuwe levensfase enz.). Zijn plannen zijn nog niet helemaal rond (nog niet alle salamanders op zijn tuniek vormen gesloten cirkels), maar dat deert hem niet. Hij gelooft dat hij er klaar voor is. Hij heeft energie en moed en precies de juiste dosis optimisme, onbevangenheid en jeugdig enthousiasme om er iets moois van te maken. Ik vind Staven Schildknaap een mooie en waardevolle kaart, in al zijn eenvoud bijna ontroerend. Een positieve kaart van geestdrift, beweging en vernieuwing. De schildknaap staat fier rechtop, helemaal op de toekomst gericht (de rechterzijde van de kaart) en stelt zich vol vertrouwen open voor wat er naar hem toe zal komen. Zijn hoedje be-hoed-t hem voor vergissingen (bijvoorbeeld te grote stappen).

Zoals op alle stavenhofkaarten is de achtergrond een woestijn die eraan herinnert dat vuur (de zon) alles kan verschroeien als er geen water is. In een legging is het gunstig als er óók bekerskaarten aanwezig zijn. De drie heuvels of piramiden zijn driedimensionale vuursymbolen. Hun aantal (3), het getal van de Keizerin, wijst op groei en creativiteit. Ook dit zijn staveneigenschappen en ook deze betekenis zit dus dubbel in de kaart. Of zelfs driedubbel, want het groen van de mantel is eveneens een kleur van groei. Het okergroen (RW) of bronsgroen (NV) van de mantel is geen zuiver groen, maar is de kleur van een voedingsbodem waarop iets nieuws kan groeien. Het heldere geel van het tuniek is de kleur van de zon (vuur) en ook van het 3e chakra (de wil). De mantel bedekt een groot deel van de gele kleding. Zijn ware aard kan Staven Schildknaap nog niet helemaal tonen... Dit betekent niet dat hij onbetrouwbaar is, integendeel, overal worden juist zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid geroemd.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/StS_NV.jpg
Op de New Visionkaart verdwijnt een vrouw in donkere kleding in de richting van het verleden (links en rechts zijn in de NV-tarot verwisseld). Door haar jeugdige gestalte en door de fakkel doet zij me denken aan een andere naam voor Staven Schildknaap: 'Dochter der Vuurvlammen'. Zij is zijn oude zelf zijn, dat hij de rug heeft toegekeerd en de fakkel symboliseert oude plannen die ten grave gedragen worden.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

els

Hoi Ricca,
Deze uitleg kwam voor mij net op het juiste moment. Ben bezig met een legging en deze kaart kon ik niet helemaal plaatsen. Deze uitleg heeft mij net weer iets op weg geholpen. Leuk!

Groetjes Els

Forcess

Deze kaart kwam uit mijn jaarlegging op het werk-gebied... Ben er eerlijk gezegd érg content mee!
Het spreekt voor mij veel enthousiasme uit, nieuwe kansen, zelfvertrouwen....en sluit in mijn ogen perfect aan op de kaart die voor mijn gezondheid bedoeld is, Pentakels Ridder.
Het gaat gewoon een top jaar worden, voor mij in ieder geval.

Liefs, Forcess

Moonchild

Hai,

Ik vroeg me af wat deze kaart omgekeerd betekent. Wie wil zich aan de uitleg wagen?

Anja

Het kan een gebrek aan getalenteerd zijn aangeven, uiteraard niet op alle vlakken. Welk(e) vlak(ken) dit beslaat hangt van de kaarten die er omheen liggen af.

Puur mijn ervaring: ontwikkelingen willen niet zo vlotten en/of een gebrek aan vertrouwelingen