Mijn dagkaarten

Gestart door heijdenv, mei 17, 2012, 09:30:58 AM

dameblanche

#915
alles heeft 2 kanten.
de een benaderd het zus, de ander benaderd het zo, het is aan jou aan wat je je wilt vasthouden.
je vasthouden aan iets wat reeel na te leven is of aan iets wat niet na te leven valt, wat buiten de perceptie valt, een illussie of een bijgeloof, dit laatste komt uit een bepaald soort van eenzaamheid, een soort van onzekerheid.
het is van belang achter de schijn te kunnen kijken zinnig en verstandig je wensen te ordenen, maar ook je ANGSTEN.

heleen

Uit het kracht van het Nu
Eckhart Tolle.

JE BENT NIET JE DENKEN.

Het grootste obstakel op de weg naar verlichting.

Verlichting-wat is dat?
Een bedelaar zat al dertig jaar aan de kant van een weg. Op een dag kwam er een vreemdeling voorbij. Hebt uw wat geld voor me? vroeg de bedelaar, terwijl hij mechanisch zijn oude honkbalpet ophield. Ik kan je niets geven zie de vreemdeling. Toen vroeg hij: Waar zit je eigenlijk op? Niets bijzonders, zei de bedelaar. Het is gewoon een oude kist. Ik zit er al op zolang ik me kan herinneren. Heb je er wel eens in gekeken? vroeg de vreemdeling. Nee, zei de bedelaar. Waarom zou ik? Er zit niets in. Neem eens een kijkje zei de vreemdeling met enige nadruk. De bedelaar slaagde erin de deksel open te wrikken. Hij was stomverbaasd, vol ongeloof en heel opgetogen toen hij zag dat de doos vol zat met goud.

Ik ben die vreemdeling die je niets kan geven maar je vertelt een naar binnen te kijken. Niet in een kist, zoals in de gelijkenis, maar in iets nog veel dichter bij huis: jezelf.

Ik hoor je al zeggen: maar ik ben helemaal geen bedelaar.
Maar alle mensen die hun werkelijke rijkdom, namelijk de stralende vreugde van het Zijn en de diepe, onwankelbare vrede die daarmee samengaat, nog niet gevonden hebben, zijn bedelaars, ook al beschikken ze over grote aardse rijkdom. Ze zoeken buiten zichzelf naar een beetje plezier of bevrediging, naar bevestiging, veiligheid of liefde, terwijl ze in zichzelf een schat meedragen die niet alleen al deze dingen omvat maar ook oneindig veel groter is dan alles wat de wereld te bieden heeft. Het woord "verlichting"roep het beeld op van een bovenmenselijke prestatie, en het ego houdt dat graag zo, maar het is gewoon je natuurlijke staat van gevoelde eenheid met Zijn. Het is de staat van verbondenheid met iets dat onmetelijk en onvernietigbaar is, iets dat bijna paradoxaal tegelijk in wezen jij is en toch veel groter dan jou. Het is het vinden van je werkelijke  natuur achter je naam en vorm. Het onvermogen om die verbondenheid te voelen wekt de illusie op dat je afgesneden bent van jezelf en van de wereld om je heen. Dan zie je jezelf bewust of onbewust als een geïsoleerd fragment. Er komt angst in je op en conflict binnen jezelf en met de BUITENWERELD wordt de norm. Ik houd van de eenvoudige definitie die Boeddha gaf van de verlichting: het einde van het lijden. Aan die definitie is niets bovenmenselijk toch? Natuurlijk is deze definitie onvolledig. Ze vertelt je alleen wat verlichting niet is: geen lijden. Maar wat blijft er dan over als er geen leed meer is?De Boeddha zwijgt daarover, en zwijgen compliceerde dat je dat zelf moet ontdekken. Hij gebruikt negatieve omschrijvingen opdat het denken er niet iets van kan maken om in te geloven of het kan bestempelen als een bovenmenselijke prestatie, een doel dat je onmogelijk kunt bereiken. Ondanks deze voorzorg geloven de meeste boeddhisten dat verlichting iets voor de Boeddha is en niet voor hen, in elk geval niet in dit leven.

je gebruikt het woord ZIJN, kun je uitleggen wat je daarmee bedoeld?

zijn is het eeuwige, altijd aanwezige Ene leven dat schuilgaat achter de ontelbare aan geboorte en dood onderworpen levensvormen. Zijn staat niet alleen achter al die levensvormen, maar is ook in elke levensvorm aanwezig als het binnenst onzichtbare en onvernietigbare wezen ervan. Dat beteken dat het op dit moment voor jou toegankelijk is als je diepste zelf, je ware aard. Maar probeer het niet met je verstand te begrijpen. Probeer niet het te begrijpen. Je kunt het allen kennen als het verstand zwijgt. Als je er helemaal bent , als je met je aandacht helemaal en heel intens gericht bent op het nu, kun je Zijn voelen, maar je kunt het met je verstand nooit begrijpen. Het herwinnen van het bewustzijn van Zijn en het verblijven in die toestand van "voelen-verwezenlijking"  is verlichting.

ik geloof dat ik dit als kind beter kon, toen mijn verstand nog niet getrained was, nu kan ik het (bijna)niet meer geloven. (en noem het een dromerig niet realistisch kind)

Heleen

Mimi88

Amen voor Eckhart!

Ik begrijp echter de hele discussie over dromen en dagdromen niet. Wat maakt het uit hoe je dit interpreteert, het is toch uit liefde geduid? En toch fijn dat iemand mee wil denken? Joh dan kun je je er niet in vinden, misschien op een ander moment wel? Laten we vooral open blijven staan voor elkaar, wat heeft een forum anders nog voor zin?


Hoop niet dat dit verkeerd wordt opgevat, ook dit komt uit liefde.

Liefs
Mimi

heijdenv

Dank je Heleen voor je bijdrage van Eckhart Tolle en dank je Mimi voor je lieve reactie.
Blijkbaar ligt dromen en dagdromen, illusie of realiteit nogal gevoelig, ik snap het ook niet goed al ben ik behoorlijk onder deindruk van de discussie.

Laten we het er maar niet meer over hebben... :-\


heijdenv

Vandaag als thema de zwaarden negen, als taken de aas van kelken, als kansen
schildknaap van pentakels en de schildknaap van staven.

Gevangen binnen de grenzen van mijn verstand :). Een geschenk in de vorm van onvoorwaardelijke en stromende Liefde als taak, en veel kansen op kansen en groei door de pages.

Al met al hele mooie kaarten.

Fijn weekend allemaal.

Vlinder

Vicky, als taak de bekers aas, het vermogen hebben of onwikkelen, liefde te zien in de dingen om je heen en met liefde te benaderen, mooi als je eerst als thema de zwaarden 9 hebt gepakt, het zware loslaten kijken of het us ook op een andere manier kan, er zijn nl wel kansen, mooi eigenlijk.

:-* Vlinder

Sweetie

Hoi Vicky,

als thema de zwaarden negen, als taken de aas van kelken, als kansen
je onrustig voelen , beetje wanhopig , stel je open , en er komt iets nieuws , een nieuwe mooie kans

Suus

heijdenv

Dames ik heb me verschreven, het was zwaarden 8, de dame met de blinddoek.
Vandaar dat ik schreef gevangen binnen de grenzen van mijn eigen verstand...

Liefs,
Vicky

Sweetie

Hoi vicky ,
Zal ik ook even verbeteren

als thema de zwaarden 8, als taken de aas van kelken, als kansen
problemen om je te bevrijden , misschien de angst om los te laten  ;), , maar als je los laat komen er nieuwe kansen op je pad , iets loslaten om iets beters te krijgen !

Suus

dameblanche

iedereen beloopt zijn of haar pad op zijn of haar tempo....

mogelijk voel je je verstrikt in je eigen emoties en weet je het even niet meer, ilussies zijn iets anderes dan dromen...
illussies is leven op een roze wolk en er niet meer van af durven...
omdat de werkelijkheid te hard is...
dromen is kennis maken met je onderbewuste...
dagdromen is ook de werkelijkheid even willen ontvluchten om dan toch weer een stap in de wereld te kunnen zetten, immer we zijn op aarde om onze levenslessen te kunnen volgen[ schildknaap].

liefs marianne

heijdenv

Dag Marianne,

ik blijf erbij :). Als je het nu over angsten had, zou ik me erin kunnen vinden, maar ik herken me zelf niet in je uitleg. Ik zit niet meer op de roze wolk, doe niet aan dagdromen, alleen heb ik enkele dromen waarvan ik hoop dat ze ooit nog eens uitkomen. Al ben ik realistisch genoeg om te weten dat dat percentage maar klein is, en de dromen misschien wel nooit uit zullen komen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet mag dromen. Je mag me nu heel eigenwijs noemen, of vinden dat ik mezelf totaal niet ken, maar dat weet je wel beter. Ik hou mezelf ook echt niet voor de gek. Als er iemand weet hoe hard de wereld is ben ik het wel, en als er iets is wat ik niet doe is dat de werkelijkheid en de realiteit ontvluchten. Ik ga eerder de confrontatie aan.

Of je moet iets heel anders bedoelen maar dan hoor ik dat graag voor je :).

Vicky

heijdenv

#926
Goedemorgen allemaal.

En ineens is het 24 december 2012, de dag voor Kerstmis, met vanavond Kerstavond. Wat is het jaar ineens snel voorbij gegaan. Een jaar waarin ik anders naar dingen ben gaan kijken maar ook mensen op een hele andere manier heb leren kennen, met name de laatste maanden. Ook hier op het forum de laatste paar weken.Ik ben heel benieuwd wat Kerst ons allemaal gaat brengen. Hopelijk allemaal positieve liefdevolle en leuke dingen en veel warmte en gezelligheid.

Voor vandaag trok ik de kaartjes de gehangene, de aas van zwaarden en de koning van staven.
Thema: alles bewust op een andere manier bekijken, in een overgangsperiode zitten naar een andere levensvisie.
Taak: alles helder bezien en helder denkend beslissingen nemen. Daarnaast de kracht van het denken gebruiken om tot oplossingen of nieuwe ideeën te komen.
Kans: het ontwikkelen van wilskracht en morele overtuigingen. Een groei van morele waarden en overtuigingen op basis van gelijkwaardigheid.

Gr. Vicky

Mimi88

Beste Vicky,

De gehangene, aas van zwaarden en koning van staven;

Stilstaan bij gebeurtenissen van de afgelopen tijd, deze op je in laten werken en hierdoor beter in staat te erkennen wie je Zelf bent en wat je van het leven wilt. Je weet meer wat je wel wilt en vooral wat niet door er even bij stil te staan.

Xxx

heijdenv

Dank je Mimi, je hebt helemaal gelijk!
:-*Vicky

heleen

Hoi Vicky.

Ook jij een hele fijne kerstavond toegewenst, met 2 hele fijne kerstdagen. En voor volgende week alvast een mooi uiteinde, en een nog mooier 2013. Ik wens je alle goeds, liefs en vooral een jaar met goede inzichten toe.

liefs
Heleen. :-*