Bus 174 - de schat - Portugal - de zon

Gestart door janice, september 08, 2006, 10:33:04 AM

janice

Weer een ellenlange droom

Ik droom dat ik in m’n geboortestad tegenover een bushalte sta, ik wordt uitgelachen, wil ook niet bij die mensen staan dus ik stond ervoor of er ver naast
(naast de bushalte heb je een stuk grond. Aarde, nix op geplant, voor de bushalte heb je een fietspad) de bus komt en ik besluit er toch maar in te zitten. Eigelijk was ik dat eerst niet van plan. Daarom werd ik ook uitgelachen omdat ik eigenwijs zelf m’n pad wilde uitstippelen. Ik heb genoeg strippen op mn (roze) strippenkaart dus ik mag zoiezo mee.

De buschauffeur vraagt of ik kinderen heb en wat voor soort school ik op zit. Ik zei ‘nee’ en dat ik op een wat gewone school zat in tegenstelling tot de rest. De rest volgde een hogere onderwijs. Het is een wat oudere busschauffeur die me ongegeneerd en lang zit aan te staren. Ik kan ook nergens anders zitten, de toegang tot andere zitplaatsen wordt me ontzegt. Er staan hekken vlak bij de ingang. Ik kan alleen voorin zitten.
De bus heeft nummer 174 met bestemming ‘Boeken’. De eindhalte is dan ook een bibliotheek, de bieb van m’n geboortedorp.

Ik werd wakker, voelde me erg thuis in die droom en viel weer in slaap

Ik droomde dat ik op zoek ben naar een schat. Er moet een (egyptische) schat worden gevonden. Alleen een nadeel, ik of we hebben een tegenstandster. Eerst ben ik ergens in een huis waar ik naar een documentaire kijk waarin een meisje vertelt hoe het was om een aardbeving mee te maken. Er staat een zwarte glazen bol op het plafond, blijkbaar met wat gaten erin, er sijpelt water uit de bol. Ik weet dat m’n stiefmoeder boven staat te dwijlen. Het water belandt op m’n haar.

Ik moet naar een soort van tempel. Deze tempel is wit van binnen en verdiepingen diep ondergelopen met helder water. Ik hou me vast aan een betonnen maar mooi versierde ‘hijpaal’ (ik weet ff de juiste benaming niet voor zo’n betonnen paal midden in de ruimte. De paal houdt de boel staande en begint vanaf het plafond en is gevestigd op de vloer) deze heipaal is kilometers lang, en loopt ver diep het water in. Bang voor de verdrinkingsdood hou ik me goed vast. Ookal is het een prachtig gezicht, je wil daar niet in verdrinken.

Ik zie een schataanwijzing in een koffer, een bruine koffer links van mij op een tafel. Ik doe de koffer open en er zit wat in. Met diep graven kom ik erachter dat er een hoop documenten in zitten, gewikkeld in een witte/cremige gekleurde deken. Ik wikkel alles weer in die deken zodat niemand erachter zal komen. Ik ben daar overigens al die tijd samen met nog iemand maar weet even niet meer met wie. Hij helpt me met het wikkelen van de documenten en het sluiten van de koffer.

Opeens komt m’n tegenstanster in beeld. Ik vlucht de tempel uit en beland weer in m’n ouderlijke buurt. Ik hoor voetstappen achter me, hoe harder ik rende hoe sneller deze stappen gingen. Ik ben doodsbang, en zoek steeds naar een schuilplaats terwijl ik ren. Na 3 of 4 schuilplaatsen beland ik in een rijtjes huis straat, de ingangsdeuren zijn wat verstopt in de muur, je moet als het ware door een soort van gang van 20 centimter voor je naar binnen kan. Een perfect geschuilplaats denk ik. Maar ik zie dat het niet perfect genoeg is. Mensen kunnen alsnog een stukje van me zien, de ruimte van 20 centimeter is te klein.

Ondertussen ben ik nieuwsgierig geworden naar de voetstappen. Er staat een trappenhuis iets verderop die ik eerst voorbij ben gelopen. Ik loop terug en ga snel het trappenhuis in. Ik zie wie me achtervolgde, een oudere donkere dame bij wie haar benen en voeten omgekeerd staan. Een eng gezicht is dat, ik schrik ervan. Ze ondersteunt een oudere blanke meneer. Ze keek het trappenhuis niet in maar liep me zo voorbij. M’n broertje staat ook in het trappen huis. Hij is een stuk kleiner dan dat hij nu is en ongeveer 12 jaar oud. We lopen naar huis.

Onderweg zien we een geopend raam met daarin een pakistaans/arabisch meisje, liggend op een zwart bed met een hoofdtelefoon op, gefixeerd te kijken naar waarschijnlijk de tv. Dat laatste kan ik alleen niet zien.

Ik loop samen met m’n broertje naar huis, m’n moeder doet open en is blij ons te zien. Maar ze doet raar , net alsof ze betoverd is. Ik pak haar linker arm maar ze loopt zonder te stoppen de trap op en ik zie m’n broertje de kelderdeur onder de trap uitkomen, ook anders dan anders, en ik merk dat m’n tegenstandster vermomt is als m’n broertje. Ik weet nu ook waarom m’n moeder zo raar doet, de betoveringsspel is het werk van m’n tegenstandster.
Ik probeerde hard te schreeuwen van woede maar het leek net of ik verkouden was, er kwam nix uit me, sneller ademen uit woede lukte me ook niet. Het is net of ze ook invloed op mij heeft. Ondertussen lacht ze me uit.

Later droomde ik dat m’n bemiddelaarster voor werk me steeds belt maar de verbinding verbreekt. M’n batterij is leeg. Snel doe ik de stekker in het stop contact en bel na nog wat andere telefoontjes te hebben gepleegd, haar weer op. Ze zei dat er werk was in brugge, vlak bij limburg maar dat er wel honderden of 300 haltes waren om daar te komen. Wanneer ik haar aan de lijn heb zie ik op m’n beeldschermpje wanneer ze opneemt in mooi gekleurde vakantie letters Portugal staan, met nog wat extra tekst eronder.

Ten slotte droom ik dat ik met m’n broertje en een vriendje van hem in m’n ouderlijke huis sta.  Er is een natuurverschijnsel gaande. Een beangstigende natuurverschijnsel, de zon staat ineens ERG dichtbij ons huis en spuwt vuur naar links. Elke keer als dat gebeurde hoorde ik gejuig buiten. Het is nacht buiten. Ik roep m’n broertje en z’n vriendje erbij om mee te kijken. Maar er valt even nix te zien omdat iedereen vuurwerk aan het afsteken is. De gehele donkere lucht is nu bedekt met rook. Ineens dook er iets supergroots voor ons raam het werd groter en groter en even dachten we dat het zou crashen. Maar het vliegt over ons huis heen, het blijkt een helicopter te zijn. De lucht is geklaard en de zon is nog groter of nog dichterbij dan ooit, spuwt meer vuur naar links. Ik vind het niet meer mooi en ben ondertussen gewoon doodsbang voor die supergrote ronde planeet voor het raam.

Ik wordt zeer onrustig wakker, nog steeds bang voor die zon in m'n droom.

Have fun.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Pink

Hoi Djen,

Eens kijken of ik de boodschap van de schat kan vinden. But do you have a moment in time want ik heb wel wat tijd nodig om dit toneelstukje in mijn systeem te krijgen 8)

Pink

janice

#2
alvast bedankt pink! ben benieuwd !  :-*
Intuitie is verstand dat haast heeft

janice

PS :

Citaat van: janice op september 08, 2006, 10:33:04 AM

(naast de bushalte heb je een stuk grond. Aarde, nix op geplant, voor de bushalte heb je een fietspad)

...er stonden huizen , zowel achter het stuk grond als achter  dat fietspad

Citeer
de bus komt en ik besluit er toch maar in te zitten. Eigelijk was ik dat eerst niet van plan. Daarom werd ik ook uitgelachen omdat ik eigenwijs zelf m’n pad wilde uitstippelen. Ik heb genoeg strippen op mn (roze) strippenkaart dus ik mag zoiezo mee.

...ik zit daarbij heeeelemaal voorin, zelfs voor de ruimte waar de chauffeur zat

Citeer
Ik hou me vast aan een betonnen maar mooi versierde ‘hijpaal’ (ik weet ff de juiste benaming niet voor zo’n betonnen paal midden in de ruimte. De paal houdt de boel staande en begint vanaf het plafond en is gevestigd op de vloer) deze heipaal is kilometers lang, en loopt ver diep het water in. ....

...om een nog beterevergelijking van die 'heipaal' te geven, denk aan de palen van de hogepriesteres, wit maar zonder letter, maar een soortgelijke versiering was ook in die tempel aanwezig.
Het heldere water deed me denken aan 1 grote diepe zwembad

Citeer
Ik zie een schataanwijzing in een koffer, een bruine koffer links van mij op een tafel. Ik doe de koffer open en er zit wat in. Met diep graven kom ik erachter dat er een hoop documenten in zitten, gewikkeld in een witte/cremige gekleurde deken.

...de documenten deden me erg denken aan de stapels documentatie die ik gebruikt heb om mn scriptie te typen
Intuitie is verstand dat haast heeft

Pink

#4
Hallo Janice,

Dit eerste deel van je droom staat volgens mij op zichzelf. Je geboortestad is je basis en de bushalte met daarvoor een stuk onbeplante aarde zeggen in dit verband dat het gaat om de basis van een nieuwe levensfase. De huizen voor-en achter staan voor jezelf.

Je twijfelt nog of je je eigen pad zult volgens of bij het ingaan van deze nieuwe fase deel uit wil maken van een groep opdat je kunt profiteren van de ervaring van de groep (een fiets staat voor dualiteit en pad wijst er dan op dat je nog niet helemaal weet hoe de weg te bewandelen).

Het feit dat je met een bus reist kan er op wijzen dat de groep mensen met wie je samen reist, een gemeenschappelijk doel hebben. Het feit dat jij het gevoel hebt dat die anderen hoger onderwijs genieten dan jij, kan erop wijzen dat je nog moet leren hoe je in de groep met je eigen persoonlijkheid moet omgaan. En omdat die zoektocht je eigen reis is, zit je voorin. De anderen stimuleren je ook om zelf het heft in handen te nemen want ze ontzeggen je een zitplaats. Ze staan dus niet toe dat je lui achterover leunt.

Het doel van je reis wordt ook duidelijk. Het busnummer is 1 + 7 + 4 = 12 = 3, het getal van heelheid/eenheid. Een heelheid die je kan verkrijgen door te leren van meningen en ervaringen van anderen. De bibliotheek staat namelijk symbool voor dit vermogen.

Kortom, dit deel van je droom wil je volgens mij zeggen dat het verstandig kan zijn om op je levensweg de ervaring (of hulp van) anderen aan te wenden om je eigen doel te bereiken. Dat je leert van deze ervaringen wil nog niet zeggen dat je dan ook het stuur van je leven uit handen geeft.

Maar gelet op het feit dat je ontspannen wakker wordt, denk ik dat dit iets is dat je pas geleden hebt ontdekt.

Deel twee van je droom volgt later.

Ricca

#5
Lieve Janice,

Ik was ook nog niet verder gekomen dan droom 1.

De bushalte naast een braakliggend terrein is een mooi symbool voor het begin van een nieuwe levensfase. Je wilt vanaf hier je eigen weg uitstippelen en neemt wat afstand van de mensen met wie je nu nog samen bent (misschien je studiegenoten). Dat je het gevoel hebt dat ze je uitlachen, laat nog een beetje onzekerheid in jezelf zien. Maar je hebt een roze strippenkaart (kleur van liefde :) ) en daarmee alle recht om deze weg te gaan. Misschien is de strippenkaart daarnaast ook wel een symbool voor je (reeds behaalde??) diploma.

De oudere (wijze) buschauffeur moet je naar je volgende bestemming brengen. Met zijn hulp kun je je doel bereiken. Hij kan een helper zijn, maar ook een deel van jezelf, en zijn ongegeneerde blik op jou symboliseert in dat laatste geval een eerlijk zelfonderzoek. Hij stelt de vragen die je jezelf stelt (misschien zijn ze een beetje vervormd doorgekomen). Of je kinderen hebt (of wilt)... of je opleiding hoog genoeg is... Kortom wat je nu met je leven wilt, zowel privé als in je beroep, en of dat gaat lukken. Hij ondervraagt je dus over die uitgestippelde weg.

En je krijgt het groene licht. Je mag mee, maar er is slechts één plek waar je mag zitten. Helemaal voorin, nog vóór de chauffeur. De plek van de reisleider. :) En dat is ook wat je wilde, je eigen weg gaan, zélf keuzes maken, zelfstandigheid. Achterin plaatsnemen is er niet bij (de hekken verhinderen dat).

Voor bus 174 met bestemming 'Boeken', kom ik ook op het getal 3 van groei (en eventueel moederschap). En let de komende tijd ook eens op of je ergens het getal 174 tegenkomt... Boeken en bibliotheek staan voor kennis opdoen, doorgaan met leren en groeien, jezelf verder ontwikkelen. Op een nieuwe manier. En in zekere zin zul je daardoor dichter bij huis of bij jezelf komen (het is de bieb van je geboortedorp).

In droom 2 is het je betoverde moeder die jou net als de mensen bij de bushalte uitlacht, dus ik denk wel dat droom 1 en 2 verbonden zijn, al zie ik verder nog niet hoe... Ik zie alleen dat je daar i.p.v. een helper een tegenstandster hebt. Ik wens Pink veel inspiratie.

Liefs,
Ricca

HERSTEL: Het is de tegenstandster die je uitlacht. Ik had het niet goed gelezen...
From Ricca with Love

janice

Danke jullie wel!

Citaat van: Ricca op september 20, 2006, 15:18:23 PM
Misschien is de strippenkaart daarnaast ook wel een symbool voor je (reeds behaalde??) diploma.
Misschien wel en ja inmiddels behaald, ben benieuwd naar de rest van jullie interpretaties.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

Citaat van: janice op september 21, 2006, 16:53:53 PM..... inmiddels behaald.....

:D Wat fijn zeg. Van harte gefeliciteerd!  :-* :-* :-*

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

janice

Intuitie is verstand dat haast heeft

Pink

Lieve Djen,

Na mijn werk en het samenzijn met mijn mams in deze voor haar  (en voor mij ook) wat moeilijke periode, sta jij nr. 3 op mijn priolijst.

Liefs, Pink

janice

Intuitie is verstand dat haast heeft

Pink

#11
Hallo allemaal,

De openheid van Dolf raakte me en maakte me ergens van bewust. Ik doe ontzettend mijn best om dromen te interpreteren maar op dit moment lukt het me even niet.

De reden, het is nu bijna één jaar geleden dat mijn vader overleed en ik beleef op dit moment alles in lichtere mate opnieuw. Kan me dus niet echt op andere dingen concentreren.

Dus ik zou het heel fijn vinden als jullie nog en beetje geduld willen hebben.

Liefs, Pink


janice

geeft niet, ondertussen heb ik me (eindelijk) eens gebogen op je geboortehoroscoop, tis interessant  :)
ik hoop het van het weekend af te hebben
Intuitie is verstand dat haast heeft

lilith

Citaat van: Pink op oktober 04, 2006, 17:26:43 PM

De reden, het is nu bijna één jaar geleden dat mijn vader overleed en ik beleef op dit moment alles in lichtere mate opnieuw. Kan me dus niet echt op andere dingen concentreren.


Liefs, Pink


heel veel licht en liefde voor jullie allemaal
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Pink

Citaat van: janice op oktober 04, 2006, 19:58:39 PM
geeft niet, ondertussen heb ik me (eindelijk) eens gebogen op je geboortehoroscoop, tis interessant  :)
ik hoop het van het weekend af te hebben

Hoi Janice,

Dankjewel voor je geduld en bij deze Schutter/Schutter zal het wel een vurig plaatje maken ;D

Pink