Dagkaarten bespreken en begrijpen

Gestart door kristina1975, september 19, 2011, 01:08:18 AM

kristina1975

Citaat van: hatsjepsoet op september 27, 2011, 19:51:50 PM
Ik had vandaag pentagrammen 6 als dagkaart. Kan iemand mij vertellen wat deze kaart betekend of zou kunnen betekenen als het gaat om contacten met/relatie tot een ander? Zowel de positieve als de negatieve betekenis?

Groetjes, H.

Hi hallo,
Helaas ben ik ook niet zo goed in interpreteren van de kaarten, ik kan alleen aangeven wat Ricca over de kaart mbt de relaties heeft gemeld.......sta jezelf toe te ontvangen en .....


Pentakels 6 kan, tenslotte, ook betekenen dat het Leven/ het Universum ons geeft wat we nodig hebben. Dit geldt met name als we daadwerkelijk bereid zijn te ontvangen. De rijke man wordt door Waite zelf omschreven als 'iemand in de vermomming van een koopman'. Vermomming... Dus eigenlijk stelt hij iets anders voor. Voor mij staat de rijke man in diepere zin voor de goedheid van het leven, de Voorzienigheid waarop wij slechts hoeven te vertrouwen. Zie de vogels in de lucht, zij zaaien niet, zij maaien niet, en toch voedt hen hun Hemelse Vader... Het gebaar dat hij met zijn rechterhand maakt lijkt op de priesterlijke zegening van de Hiërofant.

De Bron is diep, de emmers die we meenemen zijn klein.

Op relatiegebied kan Pentakels 6 eventueel wijzen op een ongelijkwaardige relatie, een relatie waarin de ene persoon de andere domineert (maar zonder kwade bedoelingen) of waarin de een afhankelijk is van de ander. Een liefdesrelatie of een ander soort (bijvoorbeeld hiërarchische) relatie. De betrokkenen zijn er niet echt gelukkig mee, maar de weegschaal in evenwicht geeft aan dat de relatie toch bijzonder stabiel is. En blijkbaar net genoeg oplevert om niet naar iets anders uit te kijken. Het zou kunnen gaan om een baan die wel materieel voordeel biedt, maar weinig bevrediging. Of een relatie waarin beide partners ongelukkig zijn, maar het toch wel comfortabel hebben of het kleine beetje veiligheid dat ze hebben niet op het spel durven te zetten. Pentakels 6 geeft dan aan dat de tegenstellingen blijven bestaan, maar dat de situatie in evenwicht is, en dus blijft voortbestaan. N.B. Een gelijkwaardige relatie wordt in de tarot uitgebeeld door Bekers 2.

kristina1975

waarover ik alert moet zijn vandaag
Hogepriesteres weer de Hogepriesteres :o

Hoe ik me moet gedragen vandaag
De Zon

Wat wilt u mij zeggen voor vandaag
De Kelken Koningin

Kijk uit naar je uitleg Kraai en natuurlijk en graag andere uitleggen zijn welkom.



[/quote]

dameblanche

#47
hallo belief,
2 keer de hoge priesteres , niet mis maar dus wel een duidelijke boodschap;
hier wordt dus duidelijk aangegeven dat je  je innerlijke strijd moet gaan overwinnen..
de HP staat aan het bergin van de grote arcana, na de dwaas en de magier.... de onschuld en het zichzelf meester worden volgt nu de intuitiekaart die je heel goed mag gaan gebruiken, maar zorg wel eerst voor het evenwicht, dat is een heel belangrijk issiue in je leven.
vandaag mag je de kracht van de zon mogen aanschouwen, kijk maar naar buiten ze is er volop vandaag, zij geeft je energie en kriacht die je nodig hebt, het zonnetje maakt je blij...
de kelken koningin is een zeer intuitieve vrouw, die moet opletten dat zij zich niet te veel laat beinvloeden. :-*marianne

dameblanche

de kaartjes voor vandaag;
1 staven 10 op de kop
2 de ster op de kop
3 zwaarden 10
vandaag 2 tienen voor mij, op school zou ik er blij mee zijn geweest maar nu???
hier staan de tienen voor te overwinnen moeilijkheden, in die zin, moet ik kijken hoe ik mijn stokken wil neergooien, gooi ik ze naar achteren , dan werp ik mijn verantwoordelijkheden af, gooi ik ze voor me moet ik ze weer oprapen gaan, ik werp ze af, ze zijn me te zwaar geworden, het zal mijn nederlaag gaan worden...dus rustig an...... :P

Varen

Citaat van: Believe75 op september 28, 2011, 01:19:59 AM
waarover ik alert moet zijn vandaag
Hogepriesteres weer de Hogepriesteres :o

Hoe ik me moet gedragen vandaag
De Zon

Wat wilt u mij zeggen voor vandaag
De Kelken Koningin

Kijk uit naar je uitleg Kraai en natuurlijk en graag andere uitleggen zijn welkom.


2x 2. Hogepriesteres is 2x2 = 4 dus ook de Keizer die regeert...

Zoals marianne het al zegt, je innerlijke strijd overwinnen. Deze kaarten duiden erop dat je erg in je denken bent vastgelopen.

De HP verteld ons ook dat wij en wij alleen verantwoordelijk zijn voor onszelf en dat al wat ons overkomt ons zelf aan te rekenen is. Niks buiten ons zorgt er voor hoe wij ons voelen.

En dat is ook wat de Zon ons verteld. Neem je verantwoordelijk voor je daden, reken jezelf alles aan. Voel je niet schuldig of slecht.

De zon schijnt voor iedereen, koninginnen, heiligen, boeren, burgers en moordenaars. De zon maakt geen onderscheidt tussen goed of slecht. De zon doet wat hij het beste kan en doet dit voor iedereen.

Je gaat je realiseren hoe zinloos het kan zijn om je alleen maar met de belemmering van de materie, de wereld bezig te houden. 

Het dierlijke, het lichaam, gebruik je, want dàt is wat je kent en waar stof en geest elkaar ontmoeten.

Het dierlijke is op de kaart nu zo ‘veredeld’ dat het een wit paard geworden is, een schimmel (denk aan de midwinterfeesten of Sinterklaas en Zwarte Piet met zijn zak, de tas van de dwaas).

Je bent in de zak gedoken, door de verschillende bewustzijnslagen heen en daar vind je het ‘presentje’.

Proef even het woord ‘presentje’...

Je bent present...

We zijn bijna altijd afwezig en met de gedachten er niet bij, maar nu ben je present.

De koningin van kelken geeft aan dat je dieper in jezelf keert maar duik niet te diep.

kristina1975

Citaat van: marianne op september 28, 2011, 08:55:25 AM
de kaartjes voor vandaag;
1 staven 10 op de kop
2 de ster op de kop
3 zwaarden 10
vandaag 2 tienen voor mij, op school zou ik er blij mee zijn geweest maar nu???
hier staan de tienen voor te overwinnen moeilijkheden, in die zin, moet ik kijken hoe ik mijn stokken wil neergooien, gooi ik ze naar achteren , dan werp ik mijn verantwoordelijkheden af, gooi ik ze voor me moet ik ze weer oprapen gaan, ik werp ze af, ze zijn me te zwaar geworden, het zal mijn nederlaag gaan worden...dus rustig an...... :P

Marianne,
Jij hebt vaker kaarten op de kop merk ik en ik bedenk me dat kaarten op de kop niet online voorkomen...misschien in dat geval dus online ipv een omgekeerde kaart een rechte kaart met dezelfde betekenis naar voren komt ???

Soms is het inderdaad ook goed om je nederlaag te accepteren ipv tegenaan te vechten. Neem je rust en neem de zon in je op voor straks en morgen. Acceptatie creert rust, rust weer kracht,  :-* :-* :-*

kristina1975

Lieve Kraai, ik visualiseer je nu als een kraai die door mijn venster naar binnen kijkt..jij ziet mij..

Weet je als ik 282011011959 bij elkaar optel kom ik ook nog eens op 12 dus bij de gehangene. Ik voel me inderdaad gehangen in een zak, ik zit diep in het zakje Kraai. Ik blijf denken over mijn leven, over wat ik allemaal laat lopen over hoe ik mijn verantwoordelijk weer neem en dat allemaal zonder me te schamen en te schuldige te voelen. Ik moet zeggen zoals gisteren jij aangaf over strijden.....ik strijd niet meer, ik ben op en ik accepteer het zonder enige schuldgevoel en schaamte en in het nu zijn.

ik mis hem

liefs,
B

kristina1975

Lieve Marianne hierbij nog een knuffel :)
xxx

Varen

Citaat van: marianne op september 28, 2011, 08:55:25 AM
de kaartjes voor vandaag;
1 staven 10 op de kop
2 de ster op de kop
3 zwaarden 10
vandaag 2 tienen voor mij, op school zou ik er blij mee zijn geweest maar nu???
hier staan de tienen voor te overwinnen moeilijkheden, in die zin, moet ik kijken hoe ik mijn stokken wil neergooien, gooi ik ze naar achteren , dan werp ik mijn verantwoordelijkheden af, gooi ik ze voor me moet ik ze weer oprapen gaan, ik werp ze af, ze zijn me te zwaar geworden, het zal mijn nederlaag gaan worden...dus rustig an...... :P

Kraai kijkt ook even in jij jou venstertje  ;D

1 Staven 10 op de kop

Deze kaart laat zich op veel manieren interpreteren. Van de schouders eronder tot de last niet meer kunnen dragen of je erg uitsloven.

10 is het getal van de voltooiing.

Je hebt je altijd uitgesloofd en je beste beentje voorgezet. Maar je liep altijd achter de feiten aan en kreeg meermaals het lid op de neus.

2 De Ster

Staat voor een nieuw begin, hoop, wijsheid en inzicht. De Ster verteld ons los te laten, ons over te geven.

Overgave is het sleutel woord. Je bent alleen, al-leen, het al dat leent. Echter hebben wij de gewoonte om wat we lenen niet meer los te laten.

We eigenen het ons toe en willen meer. Tot we verdrinken in ons eigen willen naar meer.

Wees als het water uit de kruik die op het land wordt uitgeschonken, die het land te leen krijgt. Waar het land het hare van neemt om te groeien en de rest via 5 stroompjes weer terug  laat stromen in het meer.

Hiervoor is overgave nodig, als het land het water niet zou teruggeven zou er ook niks kunnen groeien. Het land zou overstromen.

3 Zwaarden 10

Zwaarden zijn doordringend, en 10 geeft weer de voltooiing weer. Je bent je zo doordrongen van het feit dat de situatie zoals die nu is niet langer meer kan.

2x 10 = 2x voltooiing, je bent er echt klaar mee.

Je wil de lasten niet meer dragen en je zo uitsloven, altijd maar moeten vechten voor jezelf, altijd maar in de pas lopen. Wie denkt er aan jou?



Jou berichtgetal is 12. De Gehangene

Go figure ;)

Varen

Aangezien voor jullie beider 12. De Gehangene naar voren komt, kijk ik ook even door dat venstertje

De kaart duidt vooral op situaties, die in wezen al rond en afgelopen zijn, maar waarvan je dat eigenlijk nog niet beseft, want vaak ontlenen we toch zekerheid en status aan situaties, ook al zijn deze onaangenaam.

Een bepaalde reeks gebeurtenissen is rond, afgelopen en nu is het tijd ze los te laten en met een volstrekt nieuw inzicht je geestelijke weg te vervolgen.

Een negatief aspect is natuurlijk het niet-aanvaarden van dat rond zijn en blijven ‘hangen’ in de kluisters van oude programma’s en omstandigheden.

En dat moeten we vooral niet doen, nietwaar!?

Tellen we 12 door komen we op 3

Ik hanteer (vaak) de Hermetische Tarot en daar is 3. De Oermoeder

In het licht van het oerbeeld de oermoder toont de mens zich als iemand met een sterke behoefte aan zekerheid, traditie en stabiliteit.

Tegenover veranderingen en vernieuwingen stelt hij zich in het algemeen afwijzend op en hij wijkt zelden af van reeds gebaande paden.

Deze passieve levensinstelling laat weinig ruimte open voor de ontplooiing van initiatieven en creatieve vermogens.

Deze levensinstelling heeft echter ook haar positieve kanten.

De spontaniteit en het vertrouwen van anderen in hem. Ook schept hij door op deze wijze op te treden een ongedwongen sfeer, waarin anderen zonder terughoudendheid zichzelf kunnen zijn en zich over zeer persoonlijke zaken kunnen uitspreken.

Door zijn bezorgdheid om zijn medemensen en opofferinggezindheid zal hij anderen vaak tot steun zijn.

dameblanche

#55
heel hartelijk bedankt kraai dat je door ons venstertje hebt willen meekijken, ik hoopte er al op.
je hebt een zeer gedetailleerde beschrijving gegeven, en ook datgeen op een eigen wijze [let op deze woorden staan apart] ;) geduidt.
het klopt als een bus, ik loop altijd achter de feiten aan, doe voor iedereen goed, maar idd wie denkt er aan mij.....
de gehangene, ik vindt het een heel mooie kaart:
het betreden van een levensfase waarin ik het een en ander heb opgegeven , zonder er iets voor terug te verlangen....
ik geef me  over en ga me richten op hetgeen er gebeurt...
ik denk dat believe zich hier ook wel in zal herkennen
nogmaals dank je wel.... :-*

dameblanche

hallo believe
ik heb mijn eigen setje kaarten....
kaarten die op de kop te voorschijn komen worden anders geduidt als de rechtopstaande kaart.
je kunt ze ook duiden als de rechtopstaande kaart en dan met eneige vertraging hierbij...
sommigen negeren duiden alleen rechtopstaande kaarten, net als bj de lenormand kunnen kaarten ook ponderste boven geduidt worden.
geheel de omgekeerde betekenis van de rechtopstaande kaart hebben de onderste boven gevallen kaarten echter niet.....
en ach als de gehangene onderste bovenhangt....hangt hie goed...hihihihi :-*

kristina1975

Ik sta eigenlijk helemaal niet verbaasd te kijken dat Marianne en ik beiden de Gehangene hebben.
Ik kan me dus ook zeker herkennen in wat Marianne zegt

Ik geef me over en richt me op het nu....echter wel met de vraagteken :
Aangezien de Gehangene op situaties duidt die al rond en afgelopen zijn.......ook al richt ik me op nu....nu mis ik hem....dus is het voorbij tussen hem en ik? Ik blijf in geloven namelijk.....hij bleef op afstand wegens zijn angsten om verliefd te worden...Ben ik verkeerd?

Voor de rest ik kijk uit naar de morgen, naar de mooie morgen die ik goed wil beginnen en goed zal eindigen.

Aan jullie beiden heel veel liefs en slaap lekker,
XXX

Citaat van: Kraai op september 28, 2011, 14:48:38 PM
Aangezien voor jullie beider 12. De Gehangene naar voren komt, kijk ik ook even door dat venstertje

De kaart duidt vooral op situaties, die in wezen al rond en afgelopen zijn, maar waarvan je dat eigenlijk nog niet beseft, want vaak ontlenen we toch zekerheid en status aan situaties, ook al zijn deze onaangenaam.

Een bepaalde reeks gebeurtenissen is rond, afgelopen en nu is het tijd ze los te laten en met een volstrekt nieuw inzicht je geestelijke weg te vervolgen.

Een negatief aspect is natuurlijk het niet-aanvaarden van dat rond zijn en blijven ‘hangen’ in de kluisters van oude programma’s en omstandigheden.

En dat moeten we vooral niet doen, nietwaar!?

kristina1975

#58
waarover ik alert moet zijn
De Dood

Hoe ik me moet gedragen vandaag
De Hogepriesteres       ALWEER?????

Wat wilt u mij zeggen voor vandaag
De Staven 2

Ondanks afronden afsluiten van zaken situaties en hopelijk niet de personen wel de slechte situaties waarin ik zit ben ik dus nog steeds aan t strijden en twijfelen???
Hogepriesteres weer ....... Is het dan misschien steeds mij wordt gezegd niet bang zijn Believe in yourself and do it go for it of juist let it flow to you... Ik weet de strijd en twijfel al
Moet ik in mezelf geloven en ervoor gaan en hem weer contacten ook al zegt mijn verstand dat ik dan gek ben en nog steeds niet wil snappen en mijn hart mij blind maakt
Of
Moet ik in mezelf geloven en alles laten gebeuren dus misschien is hij angstig om verliefd te worden dus vindt hij t prima dat ik niets laat horen dus ben ik hem kwijt en natuurlijk door t geloof in mijn eigen ik weet ik dan een betere en of de echte juiste vent de reden is


[/quote]
[/quote]

kristina1975

Ongelovelijk de Hogepriesteres en de Keizer blijven ???????

De tijdstip van mijn posting is namelijk weer een 4 (31=> 4) en dus weer de Keizer????