Wat is vrij zijn om jezelf te zijn?

Gestart door Pink, augustus 13, 2011, 07:56:02 AM

Pink

Goedemorgen allemaal,

Deze vraag komt altijd in me op als hiervoor een vurig betoog wordt gehouden.

- Ben ik niet mezelf als ik me niet laat meeslepen door the heat of the moment?
- Ben ik niet mezelf als ik me juist wel laat meeslepen door the heat of the moment?
- Ben ik niet mezelf als ik een ander voorrang geef?
- Ben ik niet mezelf als ik voorrang neem?
- Kan ik ooit iets anders zijn dan mezelf?

Wat niet wegneemt dat we leven met anderen en dat vraagt dat je soms een stapje terug doet. Dat kan volgens mij prima zonder jezelf te verliezen. Ik vind bescheidenheid en dienstbaarheid waardevolle eigenschappen in onze omgang met anderen. Laat je waarde-oordeel los, geef zonder te verwachten en kijk wat je gegeven wordt.

Laat jezelf en anderen los. Dan leren we allemaal vliegen. Als je trekvogels, bijvoorbeeld ganzen, goed observeert, dan zie je dat ze vliegen in een V-formatie waarbij ze beurtelings de kop nemen. Als je op kop vliegt, word je aangemoedigd. Als je niet verder kunt vliegen dan blijven er leden van de formatie bij je todat je mee kunt of totdat je afscheid neemt omdat je uitgevlogen bent. In die formatie zingt ieder vogeltje zoals het gebekt is maar luistert datzelfde vogeltje ook goed of dat eigen geluid nog wel harmonieus is.

Ik werd laatst op mijn werk tot orde geroepen. Terecht, want mijn reactie was totaal niet in overeenstemming met hetgeen gebeurde. Ik me niet blijven verschuilen achter het feit dat ik een ongeluk heb gehad en daardoor uit balans ben. Als onderdeel van een team ben ik verantwoordelijk voor mijn aandeel daarin.

Bij tijd en wijle zingen we allemaal vals. Dat is niet erg want dat geeft je de mogelijkheid om opnieuw stemmen. En net dat graadje zuiverder te gaan zingen.

Pink

Pink

Ben je open, werd er gevraagd. Soms wel soms niet was mijn antwoord waarop ik de volgende reactie kreeg

CiteerDe Wijze Varen zegt: Soms wel zei het kind, soms niet zei de volwassene.

Dat kan natuurlijk maar mijn mening is anders. Ik denk dat er hier op het forum maar weinig mensen volledig open zijn. We gebruiken nicks en verschuilen ons achter metaforen en woorden.

Ik ben wel blij met wat ik zie want de beelden brengen me wel dichter bij mijn hart. Ik merk dat ik meer en meer behoefte krijg aan stilte. Met dat gegeven ga ik verder.

En nu ga ik iets leuks doen met mijn dierbaren.

Pink

Varen

Wat is vrij zijn om jezelf te zijn?

Deze vraag klinkt al een poosje in mijn hoofd als een mantra. Daarbij de vragen van Pink over je laten meeslepen, je mening behouden of meebuigen.

Ik kreeg er geen antwoord op.

Tot ik met het gezin rond de avond dis zat.

Onze dochter van 3 heeft gisteren voor het eerst een stoffen haarband gekregen.

Deze is aan 2 kanten draagbaar, 1 kant met bloemetjes en 1 kant met stippeltjes.

Onze dochter helemaal in de gloria met haar nieuwe haarband en ze vind de kant met bloemetjes het mooist.

De haarband moest gelijk in der haar en met der haarband met bloemetjes zat onze dochter aan tafel.

Onze dochter vertelde over een buurmeisje die naast oma woont en dat zij er nu wel op lijkt met haar haarband en wilde graag deze haarband de volgende keer weer meenemen naar oma.

En ze zei:

"Maar als oma de bloemetjes niet mooi vind dan draag ik de stippeltjes wel voor oma"

Waarop ik vroeg:

"Maar waarom draai je hem om voor oma dan?, Doe je dat voor jezelf of doe je dat voor oma?"

Waarop ze zei:

"Voormezelf en voor oma, ik mag mijn haarband dragen en oma heeft iets moois om naar te kijken"


Pink

Citaat van: Varen op augustus 14, 2011, 07:53:54 AM
"Voor mezelf en voor oma, ik mag mijn haarband dragen en oma heeft iets moois om naar te kijken"

Hallo Varen,

Je dochter heeft helemaal gelijk. Dank jullie voor deze geweldige start van de dag want dit is precies wat ik bedoel. Je hoeft jezelf geen geweld aan te doen terwijl  je er tegelijkertijd voor de ander kunt zijn.

Pink