Als je glimlacht naar de wereld.........

Gestart door Pink, juli 02, 2011, 12:08:33 PM

Pink

Goedemorgen allemaal,

Persoonlijke ontwikkeling is een sleutelwoord in onze maatschappij. En er zijn heel wat sleutels die hiervoor gebruikt kunnen worden. The secret, geloof, gedachtekracht, een cursus in wonderen, Kabbalah.....stuk voor stuk leiden ze ons allemaal naar het beloofde land. Zoals ze ook stuk voor stuk weerstand oproepen bij groepen van mensen.

Persoonlijk heb ik weinig met modellen en cijfers. Betekent dit dan dat ik niet cijfermatig ben ingesteld.....
Ach, ik heb een gymnasium Bêtadiploma met hoge cijfers voor wis-, schei- en natuurkunde. Maar binnnen deze wetenschappen wordt dan ook zelden of nooit gesteld dat iets absoluut is. In de wiskunde is 1+1 ongeveer 2 en dat ongeveer is weer een begrip waar ik heel veel mee kan. Voor de talen had ik trouwens ook hoge cijfers. Briljant...nou nee, wel heel erg ijverig en opgegroeid in verschillende landen omdat mijn ouders wat internationaler georiënteerd waren.  En ik houd van het gevoel dat spelen met klank en taal voor je kan doen.

Ik heb geen beroerde jeugd gehad al zijn er beslist zaken geweest die me hebben geraakt. Zoals er ook nu zaken zijn die me raken. En steeds weer moet je bepalen hoe je daar mee omgaat. Wat is dan steeds weer merk is het volgende

Als je glimlacht naar de wereld......glimlacht de wereld naar jou.

Een voorbeeld:
Omdat mijn huis wordt verbouwd, logeer ik voor een wat langere periode bij mijn moeder. Ik zie haar worstelen bij het verschonen en opmaken van haar bed. Ik kan daar op verschillende manieren mee om gaan. Ik kan haar laten worstelen want als ik straks weg ben moet ze het ook weer zelf doen. Ik kan haar vragen of ze hulp nodig heeft (het antwoord ken ik al) of ik kan het gewoon voor haar doen. Ik koos voor de laatste. Mijn moeder zei niets maar voor mij hoeft dat ook niet dus ik bleef gewoon haar bed opmaken. Maar een paar weken later kom ik thuis en toen zei ze het volgende: omdat de huishoudelijke hulp niet is geweest heb ik net gestofzuigd en ik heb jouw kamer ook meegenomen.

Ander voorbeeld:
Ik werk als informatie-analist bij een financiële instelling. Daarnaast heb ik een eigen bedrijf en geef ik Qigong trainingen. Twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden......of toch niet. Als bedrijf in zwaar weer gaan we...zoals vaak met zwaar weer, structuren zoeken waar we ons aan vast kunnen houden. En uit structuren komen motto's. Een van die motto's voor medewerkers was dat we meer lef moesten tonen.

OK, dus ik besluit dat het misschien wel leuk is om tijdens een teamdag mijn collega's te laten kennismaken met mijn andere kant. In overleg met de organisator lassen we een Qigong pauze in. De qigong pauze groeide uit tot een dagstart van het team. En als team vielen we op in de organisatie omdat we zo makkelijk met veranderingen omgaan en daar zo rustig onder blijven. Om een lang verhaal kort te maken, inmiddels geef ik Qigong breaks in alle leiderschapstrainingen die bij ons gegeven worden en zijn er plannen om de dagstarts uit te breiden naar concern niveau.

In beide gevallen had ik niet echt een duidelijk plan. Ik had ook geen duidelijk omlijnd doel. Er was iets, ik glimlachte er naar en ging aan de slag zonder me af te vragen wat ik er u precies mee wilde bereiken. Zoals er ook legio voorbeelden zijn waarbij ik wel een duidelijk doel had. Soms bereik ik dat doel....en soms ook niet. Maar ook als ik mijn doel niet bereik, glimlach ik naar de wereld want ik heb wel het plezier gehad van het werken eraan. Zo leer ik meer en meer om mijn oordeel los te laten....de ander de ander te laten zijn en mezelf mezelf....en niet te kijken naar wat niet maar juist naar wat wel is.

Op welke manier glimlach jij naar de wereld?

Pink

PSje: ook letterlijk, als ik 's ochtends naar mijn werk fiets, kom ik heel veel glimlachende mensen tegen.

happyme

#1
Citaat van: Pink op juli 02, 2011, 12:08:33 PM
Twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden......of toch niet. Als bedrijf in zwaar weer gaan we...zoals vaak met zwaar weer, structuren zoeken waar we ons aan vast kunnen houden.

Hi Pink,

Toen ik dit las hoefde ik mijn irritatie hierover niet meer los te laten, want dit heb ik een tijd geleden al gedaan, maar met deze twee zinnen heb ik het nu ook in perspectief kunnen plaatsen. Oh, daarom, nemen zij structuren aan, want ikke vond het maar een beetje dom. Dogmatisch zelfs, maar, ik zie wel waarom zij (bedrijven) dat doen.

Interessant nu zelfs :) , grappig  ;D


kittykat

Hoi Pink,

Ik heb jouw stukje gelezen en stelde mijzelf jouw vraag van hoe ik glimlach naar de wereld.

In mijn leventje tot nu toe heb ik een hoop mensen ontmoet en leren kennen en op de een of andere manier laat ik een positieve, onuitwisbare indruk achter. Of ik ze nu maar voor een paar minuten gesproken heb, van het uitgaan ken, of bij ze in de klas gezeten heb, ik blijf in de geheugen van mensen plakken.
Mensen die ik jaren niet meer gezien heb, kom ik nu weer tegen of zij komen weer huidige bekenden van mij tegen; ik krijg dan zelfs na zeer lange tijd op een hartelijke manier de groeten van ze of ik word hartelijk begroet.

Toevallig kreeg ik eergisteren een lach terug van de wereld en wel op de volgende manier:
Eergisteren kreeg ik, via een maatje van mij, de hartelijke groeten van een oude vriend van mijn ex. Deze oude vriend heb ik, sinds dat het is uitgegaan, nooit meer gezien. Ik denk dat het zeker 4 tot 5 jaar geleden is dat ik hem voor het laatst heb gezien en gesproken. Maar toen deze vriend van de week foto's had gezien waar ik en mijn maatje opstonden, herkende hij mij gelijk. Blijkt dat mijn maatje al een tijd een collega van hem is en zo is de cirkel weer rond.
Ondanks het feit dat "iedereen" van vroeger mijn ex tegenwoordig liever kwijt dan rijk is, word ik nog altijd door zijn vrienden van vroeger beschouwd als die leuke, toffe meid die geen spat veranderd is. Ergens verwachtte ik dat niet meer, logischerwijs, omdat er geen directe connectie meer is in de vorm van mijn ex. Maar ik ben en blijf gewoon altijd mezelf en dat is ook gewoon het beste, blijkt maar weer.

Dus hoe glimlach ik nu naar de wereld? Lekker sociaal een praatje maken met iedereen. Plezier uitstralen met een lach op mijn gezicht van genot en anderen daardoor aansteken. Lekker dom dansen op een feestje, hard erom lachen en andere mensen daardoor entertainen. Lekker vers schepijs eten van de ijssalon als het weer mooi weer is en me weer een klein kind voelen met een gezicht alsof ik de wereld veroverd heb. Gekke bekken trekken naar kleine kinderen wanneer ze mij aankijken en ze uitdagen om mijn gekke bek te overtreffen. Een luisterend oor bieden wanneer iemand dat nodig heeft. Een schouder aanbieden om op te huilen. Accepteren hoe mensen zijn, accepteren hoe ik ben. Mezelf op een natuurlijke, ongedwongen manier onvergetelijk maken. Gewoon, omdat het kan. Een mooi voorbeeld van "Wie goed doet, goed ontmoet" al zeg ik het zelf.  :)

Groetjes, Kittykat

Pink

Citaat van: Fatin op juli 07, 2011, 23:47:16 PM
Hi Pink,

Toen ik dit las hoefde ik mijn irritatie hierover niet meer los te laten, want dit heb ik een tijd geleden al gedaan, maar met deze twee zinnen heb ik het nu ook in perspectief kunnen plaatsen. Oh, daarom, nemen zij structuren aan, want ikke vond het maar een beetje dom. Dogmatisch zelfs, maar, ik zie wel waarom zij (bedrijven) dat doen.

Interessant nu zelfs :) , grappig  ;D

Dank je wel,
Fatin

Hallo Fatin,

Jij ook bedankt. Door jouw toevoeging begrijp ik ook weer iets. Ondanks het fet dat ik weet waarom, vind ik de gevolgen van die strucuren soms buitengewoon irritant. Ook omdat ik vind dat het uiteindelijk nergens de verandering geeft die we graag willen en die ook nodig is. Het veranderen gaat me soms niet snel genoeg.......en die heb ik ergens anders ook gelezen. ;)

Mijn glimlach op dit moment kan weleens overgave heten. Doen wat gedaan mag worden zonder de verwachting van response.

Hm, Pink

Pink

#4
Citaat van: kittykat op juli 08, 2011, 02:04:13 AM
Mezelf op een natuurlijke, ongedwongen manier onvergetelijk maken.

Hoi Kittykat,

Dankjewel en indeerdaad mooie voorbeelden van:"Wie goed doet....goed ontmoet." Of een andere die mij zelf heel erg aanspreekt: "Wees de verandering die je in de wereld wilt zien."

Het zinnetje dat ik hierboven citeer bleef hangen. Waarom wil je jezelf onvergetelijk maken? Of eigenlijk meer. Zou je ook blijven glimlachen naar de wereld als je zeker weet dat dat je niet onvergetelijk maakt.

Pink

Ricca

Het woord lef in verband met de financiële wereld...
Ik oefen nog op de glimlach. 8)

:) :) :) :) :) (=oefening)

:-*
From Ricca with Love

Pink

Citaat van: Ricca op juli 08, 2011, 14:26:33 PM
Het woord lef in verband met de financiële wereld...
Ik oefen nog op de glimlach. 8)

:) :) :) :) :) (=oefening)

:-*

Hoi Ricca,

Stevig blijven oefenen....dat doe ik dagelijks. Lef is trouwens niet altijd gerelateerd aan over(hoog)moed. Ken je het verhaal van de eindexamenkandidaat Nederlands die voor het schrijven van een opstel de volgende titel koos

"Wat is lef"

om aansluitend een maagdelijk wit A4tje in te leveren met als enig commentaar "Dit is lef". Hij kreeg een 10 hoewel het natuurlijk weinig van doen had met het schrijven van grammaticaal en stijlkundig goed opstel.  ;D

happyme

Hoor onlangs op de radio dat er een aandeel was dat van achtien euro naar een cent was gedaald. Had je toen ingekocht voor een retourtje NS, dan was je nu multi miljonair, want nog dezelfde dag steeg het weer naar achtien euro.

Ik heb niets met beurs* aandelen, maar ik had er geen lef voor nodig om die meteen in te kopen, hoor!

*zie nu pas dat dit ook voor portemonnee staat  ;D

Pink

#8
CiteerDenk niet dat je de wijsheid in pacht hebt en mijd uitgestippelde paden.

Volgens het taoïsme is verandering de enige onveranderlijke eigenschap van al wat leeft. Starre denkbeelden, vooropgezette meningen of voorordelen laten zich hiermee moeilijk rijmen. Wat op het ene moment misschien een gepast antwoord op een situatie is, kan onder andere omstandigheden volledig misplaatst zijn.

De Tao volgens houdt in dat je elke situatie met een onbevangen geest tegemoet treed en je je handelwijze op de wisselende omstandigheden afstemt. Het betekent onvoorwaardelijk 'ja'zeggen tegen wat zich van moment tot moment in je leven aandient. Het woord Tao  wordt weliswaar meestal als Weg vertaald, maar het zou in strijd zijn met Tao als je hierbij aan een uitgestippelde route denkt. Je benadert de betekenis van Tao nog het meest als je de Weg voorstelt als een loper. Een loper die zich bij elke stap voor je uitrolt en zich achter je weer oprolt. En jij schrijdt over de loper, helemaal aanwezig in het Nu

Vrij vertaald vanaf de kalender van Happinez. Voor mij is dit ook glimlachen.

Pink

happyme

#9

...het heeft iets van het willen handelen als een kind, voor mij...

Citaat van: Pink op juli 08, 2011, 17:22:26 PM
De Tao volgens houdt in dat je elke situatie met een onbevangen geest tegemoet treed en je je handelwijze op de wisselende omstandigheden afstemt. Het betekent onvoorwaardelijk 'ja'zeggen tegen wat zich van moment tot moment in je leven aandient. Het woord Tao  wordt weliswaar meestal als Weg vertaald, maar het zou in strijd zijn met Tao als je hierbij aan een uitgestippelde route denkt. Je benadert de betekenis van Tao nog het meest als je de Weg voorstelt als een loper. Een loper die zich bij elke stap voor je uitrolt en zich achter je weer oprolt. En jij schrijdt over de loper, helemaal aanwezig in het Nu

..... maar dan met een behoorlijke stempel van een volwassenen.  :-\

Citaat van: Pink op juli 08, 2011, 17:22:26 PM
Starre denkbeelden, vooropgezette meningen of voorordelen laten zich hiermee moeilijk rijmen. Wat op het ene moment misschien een gepast antwoord op een situatie is, kan onder andere omstandigheden volledig misplaatst zijn.

Pink

#10
Hoi Fatin,

Dat klopt wel. In vrijwel alle Aziatische culturen wordt de staat van onbevangenheid van het kind hoog gewaardeerd. maar bij het opgroeien leer je terdege dat je onderdeel bent van het grotere geheel. Dat is een bijkomstigheid van het harmoniemodel. Het vraagt dat je in alle bescheidenheid je aandeel levert.

ik vind dat wel een plezierig uitgangspunt. Het scheelt een hoop discussie.

Pink

kittykat

Citaat van: Pink op juli 08, 2011, 06:00:34 AM
Citaat van: kittykat op juli 08, 2011, 02:04:13 AM
Mezelf op een natuurlijke, ongedwongen manier onvergetelijk maken.

Zou je ook blijven glimlachen naar de wereld als je zeker weet dat dat je niet onvergetelijk maakt.



Hoi Pink,

Ja, ik zou ook blijven lachen naar de wereld wanneer ik zeker zou weten dat ik mij niet onvergetelijk maak. Want eigenlijk doe ik dat "altijd" al; Ik vind mijzelf namelijk niet zo speciaal of bijzonder en het liefst blijf ik op de achtergrond en in mijn "eigen" wereldje zitten. :P Dat is wat een beetje bedoel met mijzelf op een natuurlijke manier onvergetelijk maken.

Ik weet niet wat het precies is, maar hoe ik ben, wat ik zeg en doe, dat "triggert" op een bepaalde manier iets bij de ander. Dat wat ik doe, is misschien inderdaad dat wat jij bedoelt met "Wees de verandering die je in de wereld wilt zien". :) Juist van de mensen van wie ik verwacht dat ze mij al lang en breed vergeten zijn, of waarvan ik denk dat ze mij zo zijn vergeten, daar ben ik onvergetelijk bij en dat verrast mij vaak.

Groetjes, Kittykat

Pink

Hoi Kittykat,

Wat ik bedoel met "Wees de verandering die je in de wereld wilt zien" is het volgende. We hebben allemaal de mond vol van wat er in de wereld mag veranderen. Meer respect, eerlijkheid, vrijheid van meningsuiting voor iedereen, een goed leven voor iedereen en noem de hele riedel maar op.   Vaak focussen we ons daarbij op de redenen waarom dit nu nog niet zo is en proberen we gecontroleerd verandering tot stand te brengen. En al duizenden jaren zien we dat dit niet werkt.

Dus waarom zou je het niet over een andere boeg gooien. Als je respect wilt ontvangen geef het dan. Als je wilt dat er geen honger is, deel je eigen overvloed. Uit je mening als dat nodig is en ben eerlijk. Eerlijk zijn voor mij betekent niet dat je alles moet zeggen, integendeel een stilte zegt vaak meer dan duizend woorden, maar als je spreekt doe het dan vanuit de verbinding met je hart.  Doe alles met toewijding, met overgave en geef het de ruimte om te groeien.

Wij beperken anderen heel vaak, ook al doen we dat met de beste intenties.  We delen vaak om de ander te overtuigen en daarmee ontnemen we de ander de kans om vanuit eigen ervaring te leren. Ik geloof overigens wel in verhalenvertellers, van oudsher een rol van stamoudsten omdat zij de ervaring hebben om dit goed te doen. De Ricca's onder ons ;D ;D ;D.

Pink

kittykat

Hoi Pink,

Ik behandel mensen inderdaad zoals ik zelf behandeld zou willen worden, een betere wereld begint ook inderdaad bij jezelf, ben ik van mening. Al weet ik ook dat je niet in je eentje de wereld helemaal kan veranderen, maar alle kleine beetjes helpen, te beginnen met die glimlach.  :)
En verhalenvertellers (in de vorm van stamoudsten), daar geloof ik ook in; naast eigen ervaring is wijze raad ook een mooie leidraad in het leven. Mijn vader had in zijn geboorteland een stamoudste en hij vertelde daar vaak over dat deze de pilaar/het hart van de stam is.

Ik ben nog niet zo lang op het forum hier, maar ik zal Ricca de stamoudste dan maar eens in de gaten houden, niet?  ;) ;D

Groetjes, kittykat

Carla

Citaat van: Pink op juli 08, 2011, 22:30:13 PM
Ik geloof overigens wel in verhalenvertellers, van oudsher een rol van stamoudsten omdat zij de ervaring hebben om dit goed te doen. De Ricca's onder ons ;D ;D ;D.

:D