Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

taaljeuk

Gestart door snowdrop, januari 13, 2010, 11:28:32 AM

Pink

Citaat van: klaproos1945 op januari 13, 2010, 16:08:55 PM
en wat vinden jullie van sorry hoor ik heb het verkeerde nummer gedraaid hoelang hebben we al
een toetsenbord op de telefoon?

retro is in....ook voor telefoontoestellen

CiteerEn het was ver in de vorige eeuw terug, dat je iemand nog gewoon een klap voor z'n kanes kon geven en er een daalder voor kreeg. Tegenwoordig heet dat uit pure armoe 'zinloos' (lees: onbetaald) geweld...

Owww, ik dacht dat de corrigerende tik in ere was hersteld 

CiteerZelf verdien ik overigens nog steeds joetjes, geeltjes, stuivers, duppies, meiers en ruggen!

Regressie in optima forma ;D. Bargoens is toch het Urban van de vorige eeuw. Zie hier de toegevoegde waarde van levende taal. De titel van het topic is daar overigens ook een sprekend voorbeeld van.

Pink

snowdrop

Citaat van: Pink op januari 13, 2010, 15:15:56 PM
Is taalpurisme niet een vorm van vasthouden aan wat geweest is? Wat zegt het je ergeren aan ander taalgebruik over jou? De visch wordt toch allang niet meer met sch gegeten ;)
Precies. En daarom, lieve Pink, ben ik blij dat ik ergens onderweg het fanatisme ben kwijtgeraakt en dat ergernis heeft plaatsgemaakt voor - soms - lichte verwondering. Wat niet wegneemt dat mooi, origineel taalgebruik en een heldere formulering me heel erg blij kunnen maken. Zoals ook de verrijking van het Nederlandsch van mijn ouders met mooie nieuwe woorden en woordbetekenissen me blij maakt.

Nog een iets andere invalshoek: ik heb soms het idee dat mensen, al dan niet bewust, door het gebruik van bepaalde woorden en uitdrukkingen te kennen (willen) geven tot een bepaalde groep te behoren. Binnen zo'n groep ga je dingen van elkaar overnemen. Zo kan er een link worden gelegd tussen een bepaald taalgebruik en een bepaalde groep. Irritatie zou dan te maken kunnen hebben met je negatieve beeldvorming over zo'n groep (en wie van ons is zonder vooroordelen?  :P). Managers, therapeuten, reclamejongens - roept u maar. Voor je het weet sta je te kijk met je wereldbeeld en je vooroordelen!  :o  Oppassen geblazen.  ;D

@ Opti: dank je wel voor deze verrijking van mijn woordenschat! Hier ga ik nog wel wat aan hebben.

Pink

Hallo Snow,

Dat is waar. Met taal en uitspraak kan je statement maken. Niets leuker dan de Gooische vrouw die -met rollende R en hete aardappel-  een grammaticaal gedrocht produceert.

Jargon is altijd een studie waard. Als je denkt dat je het onder de knie hebt en er dus echt bijhoort....dan verandert 't weer.

Pink

Pink

We zijn trouwens wel heel licht ontvlambaar als ik kijk naar het aantal bila's dat wordt gepland om zaken even kort te sluiten.

Pink

snowdrop


Pink

De bilateraaltjes, nieuwe onderonsjes ofwel een tweegesprek ;D ;D

Kiwiwoman

Even herhalen wat ik in de topic "I Tjing" heb geschreven, anders gaan uitspraken van mij die hiervoor al genoemd zijn, "zweven":

"Beste, lieve mensen, ik heb een vraag off topic: mag dat of zal ik er een apart topic aan wagen?

Het is deze vraag:

Kennen jullie het woord "vertellen"? Dit woord wordt namelijk nooit meer gebruikt. In de plaats daarvan wordt het woord "delen" gebruikt. Nou ben ik ondertussen behoorlijk alergisch voor dat woord geworden. Ik krijg er een vieze smaak van in mijn mond. Het is zo'n "soft" woord. De kriebels krijg ik als ik iemand dit woord hoor gebruiken of als ik het lees in een tekst, zoals hierboven ook weer. Niets ten nadele van de persoon of personen, die het gebruiken, hoor. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de ontwikkeling van een taal.

Maar wat is er mis met het woord "vertellen"? Is dat niet meelevend genoeg? Want dat is of veronderstelt het woord "delen". Gedeelde smart is halve smart (wat trouwens niet waar is, maar daar gaat het nu niet over). Ik denk dat het onjuist gebruikt wordt omdat het woordje "mede" wat erbij hoort, vergeten wordt. Mededelen is een gewoon woord wat altijd is gebruikt en vertellen is daarvan een iets minder zwaar woord.

Wel, heeft iemand hierop commentaar? Ik hoor het graag. Je mag het me mededelen of vertellen, maar niet delen. Alsjeblieft niet.

Groetjes,
Maria  "

Tjee, ik heb met bovenstaande blijkbaar wat losgemaakt  ;)

Antwoord aan Leeuwin op wat je schreef in de topic "I Tjing":
Zoals ik schreef: "Niets ten nadele van de persoon of personen, die het gebruiken, hoor. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de ontwikkeling van een taal."
Er is geen irritatie ten opzichte van personen, ook niet ten opzichte van jou, alleen maar irritatie ten opzichte van sommig taalgebruik.

Bovendien hebben jullie geen van allen goed gelezen, want mijn vraag ging over het woord "vertellen". Waarom dit woord niet meer wordt gebruikt, wat er mis mee is, en of dit woord niet "meelevend" genoeg is.

Of wordt het woord vertellen nog wel gebruikt? En wanneer dan wel?

Ik woon alweer 8 jaar in Nieuw-Zeeland en zoals jullie weten, wordt hier Engels gesproken. Ahum, Kiwi-Engels dan wel te verstaan. Ik zal jullie niet vermoeien met de bijzonderheden. Wanneer we hier nu met een Nederlander praten, komt telkens dit woord "delen" terug. De eerste paar keren heb ik gevraagd wat ermee bedoeld wordt, want ik snapte het niet. Je deelt een taart, of je deelt een stuk chocola en je deelt ook inderdaad emoties. Een vertelling hoeft niet zonodig gedeeld te worden. Men kan dat voor kennisgeving aannemen. Men geeft kennis over iets. Wat de toehoorder ermee doet, moet hij zelf weten. Hij hoeft dat niet zonodig te delen. Ja? Heb ik mezelf duidelijk gemaakt, of heb ik het niet goed verteld?  :D

Over dat "sharen": Hier staan tegenwoordig borden langs de weg met een fietser erop en de tekst "Share the road". Ik krijg dan visioenen van dat de weg doormidden wordt gehakt en dan is dit een stukje voor jou en dat een stukje voor jou en doe er maar mee wat je leuk vindt. Zie je ze dat stukje in de achterbak leggen of op de fiets binden?  ::)

Doei (hebben vast veel mensen ook een bloedhekel aan, he he he  ;D)
Maria



Julia

Citaat van: snowdrop op januari 13, 2010, 16:43:33 PMWat niet wegneemt dat mooi, origineel taalgebruik en een heldere formulering me heel erg blij kunnen maken.

Dat kunnen de Belgen ook zo goed.... zo zacht, zo schoon  :)


klaproos1945

de bevrijding de prins op het witte paard komt me halen
en wat daarna komt het is een grote vraag of dat wel zo is
krijgen we een bloedhekel aan elkaar
wat is mijn voordeel
er belemmert me iets
ik lijk wel een zachtgekookt ei

Acacia

Hi Opti-Dolf,

Alhoewel nergens jeuk, heb ik me toch even met de tenen achter de oren gekrabd.
Ik heb mijn bibs nog niet gedraaid of het leuke spelletje is vervangen door een serieuze discussie voor volwassenen.
Onze Dwaas (ons Zotteke) schijnt zich momenteel elders schuil te houden.
Wil je mij misschien een lol doen en hem zoeken ?
En hem vervolgens vragen hij weer met ons wil spelen ?

En bij voorbaat danbare groet, Acacia



Acacia

Hi Snowdrop,

terwijl je gedurende korte tijd op mijn tenen stond, riep ik AU en tegelijkertijd had ik daarbij de gelegenheid je van heel dichtbij te aanschouwen en te zien hoe mooi je bent......

Smile van Acacia

 

Kiwiwoman

Er wordt weer flink gezweefd. Ach ja.... (zucht)

Acacia

Hoy Hoyma,

graag jouw moeder aarde tegenwicht....... 
Acacia


Kiwiwoman

Zal ik je eens wat leuks vertellen, Acacia?

Ik heb helemaal geen aarde in mijn geboorteplaatje! Dus ik moet me wel richten op het aardse, anders zweef ik weg en daar heeft niemand iets aan! hahaha

Acacia

Grappig Hoyma,

je hebt het dus eigenlijk tegen jezelf wanneer je de zweverdjes onder ons  vermanend toespreekt ?
Acacia